Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

Als het te koud wordt gaat de warmtewisselaar van de warmtepomp dichtvriezen, en moet de bijkomende weerstandsverwarming inspringen om die te ontdooien.
Als er natuurlijk zo geen weerstand voorzien is (of te klein voor als het echt goed koud wordt) voor de koudere klimaten, dan zal het niet marcheren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Als het te koud wordt gaat de warmtewisselaar van de warmtepomp dichtvriezen, en moet de bijkomende weerstandsverwarming inspringen om die te ontdooien.
Als er natuurlijk zo geen weerstand voorzien is (of te klein voor als het echt goed koud wordt) voor de koudere klimaten, dan zal het niet marcheren.

koelmiddel heeft ook gewoon zijn werkingsgebied. Net als water, dan onder een bepaalde temp ijs wordt. Als je buiten de grenzen van het koudemiddel gaat, dan werkt het systeem niet meer. 

Is ook in de andere richting, wanneer het te warm wordt buiten (meestal ligt die grens op +45°C), dan werkt een airco ook niet meer. 

Nu, voor verwarming kan je dat oplossen door een extra puur elektrische warmtewisselaar te voorzien, wat bij een klassieke wagen nog steeds het geval is. Tesla heeft daar blijkbaar niet voor geopteerd (wss omdat dit tegen het werkingsprincipe van hun octovalve in gaat). 

Voor koeling is er geen oplossing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, BMWMB zei:

Ikzelf ben wat minder echt liefhebber, en ben bereid bepaalde dingen op te geven voor een mooiere, beter afgewerkte, en beter rijdende EV zonder eigen laadnetwerk, zoals bijvoorbeeld een e-tron GT.

Audi was toch aan het werken aan een eigen laadnetwerk dacht ik? In hoeverre ze dat juist gaan uitbouwen weer ik echter niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In alle eerlijkheid ben ik op het artikel gestoten doordat ik aan het klagen was op een ander forum over de "automatische" verwarming van de E-Tron GT. ☺️ Die beduidend minder automatisch werkt dan alle voorgaande klimaatregelingen die ik al ervaren heb.

Onder "auto" kan je toch verstaan dat 'ie zowel de temperatuur als verluchting voldoende afregelt, onder alle omstandigheden? Ik merk dat de auto wel snel opwarmt, echter na een tiental minuutjes begint af te koelen en duidelijk niet meer de ingestelde 20° haalt.

Dat kan denk ik met software gemakkelijk opgelost worden, want als ik dezelfde ruimtetemperatuur wil, moet ik op dat moment gewoon de snelheid van de ventilatie (of de temperatuur) verhogen (één van beide is al voldoende). Waarschijnlijk is dit het ogenblik dat de verwarming overschakelt naar de warmtepomp alleen. In een kouder klimaat gaat de warmtepomp meer z'n best moeten doen en sowieso wat langer moeten draaien en wat langer ondersteunt worden. Het kan zijn dat dat bij nog koudere temperaturen minder opvalt omdat de software het opvangt. Maar in de Belgische (tussenin) winter laat 'ie een steekje vallen alleszins. 

Tesla lovers praten vol lof over de efficiëntie van een model 3 en tegelijkertijd hun gat eraf vriezen als het moet, maar zo hoeft het voor mij ook niet. Ik was gewend om nooit aan de klimaatregeling te komen, hooguit 2 keer per jaar, om de temperatuur in de winter een tikje lager te zetten en in de zomer een tikje hoger, that's it. Ik struikel dus wel over het feit dat de klimaatregeling van een 20j oude Alfa beter functioneerde. Maar dan ben je blij dat je tegenwoordig nog fysieke knopjes hebt ipv een touchscreen om de klimaatregeling te bedienen. 🤌😀  

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Logic zei:

 

Tesla lovers praten vol lof over de efficiëntie van een model 3 en tegelijkertijd hun gat eraf vriezen als het moet, maar zo hoeft het voor mij ook niet. Ik was gewend om nooit aan de klimaatregeling te komen, hooguit 2 keer per jaar, om de temperatuur in de winter een tikje lager te zetten en in de zomer een tikje hoger, that's it. Ik struikel dus wel over het feit dat de klimaatregeling van een 20j oude Alfa beter functioneerde. Maar dan ben je blij dat je tegenwoordig nog fysieke knopjes hebt ipv een touchscreen om de klimaatregeling te bedienen. 🤌😀  

Ik vind dat hier wel wat nuance past. -30°C is immers behoorlijk extreem. 
Bij die temperaturen zit je al ver buiten het werkingsgebied van een diesel. En zelf een benzine wordt van zo temperaturen niet vrolijk. 
Dat een Tesla hoegenaamd al werkt, is al een prestatie op zich. -30°C is echt wel geen standaard temperatuur. Zelf gewone zaken zoals een deur ontgrendelen en openen zonder dadde uw rubbers in friet trekt (die anderzijds ook bij +40°C niet mogen smelten) is al een uitdaging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, Tjeu said:

Bij die temperaturen zit je al ver buiten het werkingsgebied van een diesel. En zelf een benzine wordt van zo temperaturen niet vrolijk. 

Zeer straf. Toen ik in 2011 in Finland zat voor Camp4S bij Porsche stonden de Cayennes gewoon buiten voor het hotel 's nachts. Niks van verwarming aangekoppeld. Gewoon starten 's morgens. Het was daar toen bij momenten -25 overdag op het middaguur.

 

Wel krabben :D 

 

IMG_1308.JPG

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla Model 3 na 300 kilometer al roestig

In een nieuwer onderzoek verbaast het Duitse blad Auto Motor und Sport zich over de erbarmelijke roestpreventie van de Tesla Model 3. Een exemplaar met slechts 300 kilometer op de teller vertoonde al de eerste tekenen van roest. De a-stijl van de elektrische middenklasser is volledig gevuld met constructieschuim en dat trekt vocht aan. "Over zes maanden is het bruin", aldus de keurmeester, "over zes jaar volledig weggerot."

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/1/2022 om 14:46, ir_fuel zei:

Zeer straf. Toen ik in 2011 in Finland zat voor Camp4S bij Porsche stonden de Cayennes gewoon buiten voor het hotel 's nachts. Niks van verwarming aangekoppeld. Gewoon starten 's morgens. Het was daar toen bij momenten -25 overdag op het middaguur.

 

Wel krabben :D 

 

IMG_1308.JPG

Ik weet niet hoe dat bij Porsche zit, maar mijn F11 kwam uit Denemarken en was een optie voorzien welke ik op moest zoeken, bleek een 'Scandinavië-pack' te zijn, diverse kleine aanpassingen om hem te doen functioneren bij de lage temperaturen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger (jaren '80) had je dat bij BMW en Mercedes gewoon in de optielijst staan. "Uitvoering voor koude landen" en "uitvoering voor warme/stofrijke landen".  :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
On 1/30/2022 at 3:02 PM, Greg said:

 

Best wel impressive 😳 Ding rijdt beter dan de gemiddelde belg :lol:

Stel me toch vragen bij het nut van FSD in je eigen auto. Als dat ding dat deftig kan op een snelweg / secundaire weg is dat meer dan genoeg IMO. De meerwaarde van complexe situaties in de stad te kunnen, goh, 't is toch niet alsof je op lange ritten daar het merendeel van de tijd spendeert, en als het file is zal aanschuiven daar ook wel lukken. En eer we de laatste 10% ook juist gaan hebben zodat je letterlijk met je ogen toe ergens naartoe kan, dat gaat nog echt lang duren vrees ik, al was het maar omwille van aansprakelijkheid bij ongevallen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 30/1/2022 om 15:02, Greg zei:

 

Best wel impressive 😳 Ding rijdt beter dan de gemiddelde belg :lol:

Inderdaad, maar eerlijkheidshalve, dat is wel aan 35 km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ICM zei:

 

Inderdaad, maar eerlijkheidshalve, dat is wel aan 35 km/u.

Aalst en ik vermoed nog andere steden is tegenwoordig 30km/u in de volledige stadskern. Je gaat de ring af (waar je de volle 50 mag) en hopla 30. De helft zijn dan nog fietsstraten ook, wat dus wilt zeggen dat je de 30 zelfs niet haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik zou dit persoonlijk een nachtmerrie vinden. Je gaat dan all the way en je smijt je zuurverdiende (weet ik veel) 130k over de toog. Je wacht maanden, massa hyped en dan krijg je deze shit:

https://www.carscoops.com/2022/03/tesla-tried-to-deliver-a-brand-new-131k-model-x-plaid-with-mismatched-tires/?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2sXZZk-0LUUQ4toMnLoAKzJ1TfneQR3y-9xAiluUokwKRCqKQWVlIQ8kM#Echobox=1646749630

 

 

weg sfeer. weg euforie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je van die banden veel zou kunnen zeggen als dat hier zou voorvallen.
Wettelijk gezien (keuring) moet je per as dezelfde banden hebben, dus is die wagen wettelijk in orde.
De overige kleine gebreken is iets anders natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ST TDCi zei:

Ik weet niet of je van die banden veel zou kunnen zeggen als dat hier zou voorvallen.
Wettelijk gezien (keuring) moet je per as dezelfde banden hebben, dus is die wagen wettelijk in orde.
De overige kleine gebreken is iets anders natuurlijk.

Had ik ook even gedacht.

Dit is misschien wel t meest zichtbare, dat je zoiets niet kunt afleveren.

 

Image

 

Ik snap niet dat zoiets kan. Geven die kwaliteitscontroleurs er dan niks om? Zoiets laat je toch niet passeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

doet me denken aan een reportage die ik heel lang heb gezien.  Het ging over de import van Lada's, en het werk dat de importeur nog had om die nog enigzins presentabel tot bij de Belgische klant te krijgen.   Tijdens de reportage vond men bv. een brooddoos in een auto.

  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Shiiit, die foto's. Kar ziet er uit alsof die al een paar weken door de verzamelde autopers doorheen een canyon is geknald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, wij waren toch een pakske braver, in onzen tijd, als we ne meeting hielden.
We sleutelden gewoon een avondje aan ons karren en gingen daarna 210 knallen en kwamen in de krant. That's it.

This shit's crazy 😄

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid