Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

Op 28/10/2022 om 14:18, tuscani zei:

De spoiler van de perfomance modellen zijn die in  matte carbon of blinkende carbon? iemand die daar kan op antwoorden. Op de site van tesla zelf zijn het maar erbarmelijke foto's en op google zie je het ook niet direct in close up.  ik denk bv aan @DDke

3EBB5919-5C50-4773-A97E-FEB726C1E4B5.thumb.png.5ab24a7326814e4a4b7217a6bca9a5b4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

DE GROTE MARKT

Wat is er aan de hand met Tesla?

Stijn Decock

Donderdag 15 december 2022 om 3.25 uur

 MediaNews Group via Getty Images

Terwijl alle ogen gericht zijn op Twitter, blijft dat andere bedrijf van Elon Musk – alvast op de beurs – verweesd achter. Sinds begin dit jaar werd Tesla maar liefst 59 procent goedkoper. Het bedrijf dat begin dit jaar nog 1.091 miljard dollar waard was, is nu nog maar 502 miljard waard.

Een specifieke reden is er niet voor het forse verlies, wel zijn er een aantal factoren die maken dat het aandeel in ­onmin is gevallen bij de beleggers. Er is vooreerst de algemene malaise die techaandelen treft. Dat zijn groeiaan­delen en die zijn allergisch voor stijgende rentes, omdat toekomstige winst relatief minder waard wordt. ­Bedrijven als Amazon zijn dit jaar ook al bijna 50 procent minder waard.

Naast de algemene techmalaise weegt de overname van Twitter ook op het aandeel. Musk betaalde zo’n 26 van de 44 miljard dollar dure overname van Twitter uit eigen zak. Dat geld kon hij enkel ophalen door voor hetzelfde bedrag Tesla-aandelen te verkopen. Dat leidde tot een forse verkoopdruk op het aandeel. Musk heeft voor de overname ook een lening van 13 miljard dollar. Volgens recente ­berichten wil Musk die schuld niet langer waarborgen met Twitter-aandelen, maar met Tesla-aandelen.

De Twitter-overname baart Tesla-beleggers zorgen. Elon Musk is naast ceo van Tesla en SpaceX ook topman van Twitter. De vrees is dat hij nog weinig tijd voor Tesla heeft. ‘Er is op dit moment geen Tesla-ceo’, tweette een verbolgen Gary Black van het investeringsfonds Future Fund maandag. Ross Gerber, die al lang Tesla steunt, vroeg zich ook af of er niet dringend nood is aan een ceo die zich volledig op het bedrijf kan richten ‘nu het bedrijf op een kritisch ­moment staat’.

 Naast de tijdsbesteding van Musk zijn er nog onopgeloste vragen. Een ervan is de aangekondigde productiedaling in de fabriek in Shanghai. Tesla verlaagt er het aantal werkuren per shift van 11,5 tot 9,5 uur, terwijl het weigert te zeggen waarom. Die daling kan op twee pijnpunten wijzen: Tesla heeft opnieuw problemen om aan voldoende onderdelen te komen. Een tweede en wellicht ergere verklaring is dat Tesla minder auto’s in China produceert omdat er simpelweg minder vraag naar is. Musk liet tot voor kort altijd uitschijnen dat Tesla maar één probleem had: voldoende wagens en productiecapaciteit bouwen om aan de immer stijgende vraag te kunnen voldoen. Als Tesla nu al hinder ondervindt in de verkoop, dan wordt het onwaarschijnlijk dat het in de komende jaren kan opklimmen tot de meer dan 10 miljoen exemplaren per jaar die Musk vooropstelde.

Misschien een nóg grotere bezorgdheid is dat Tesla stilaan zijn visionaire aantrekkingskracht kwijtraakt. De best verkopende modellen zijn al enkele jaren oud, de productie van de nieuwe Cybertruck raakt maar niet opgestart en de zelfrijdende software lijkt helemaal niet zo zelfrijdend. ­Ondertussen lanceren traditionele autobouwers steeds meer performante elektrische modellen. Ten slotte raakt het imago van boegbeeld Elon Musk ook besmeurd: niet langer dat van de groene visionaire alleskunner maar dat van een libertaire machtspotentaat. Een Tesla voor de deur krijgt dan een heel andere betekenis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Tesla is een beetje de Iphone van de automobielwereld aan het worden.

Nu er stilaan ook meer alternatieven komen van de traditionele autobouwers, gaan ze het toch nog verdomd moeilijk krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, bud wijzer said:

Tesla is een beetje de Iphone van de automobielwereld aan het worden.

Nu er stilaan ook meer alternatieven komen van de traditionele autobouwers, gaan ze het toch nog verdomd moeilijk krijgen.

Kan je die analogie eens uitleggen want die gaat nergens over :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker pijnlijk als je vorig weekend trots uw nieuwe Model 3 tegen 51000 euro hebt afgehaald 🙂 Ik vond het al verdacht dat ik een paar prijsdaling meldingen op Autoscout kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bud wijzer zei:

Tesla is een beetje de Iphone van de automobielwereld aan het worden.

Nu er stilaan ook meer alternatieven komen van de traditionele autobouwers, gaan ze het toch nog verdomd moeilijk krijgen.

Heeft iPhone het ooit verdomd moeilijk gekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Polygoon zei:

Heeft iPhone het ooit verdomd moeilijk gekregen?

Ik denk niet dat Tesla het "moeilijk" heeft momenteel.

Was gewoon zwaar overrated in the first place.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tjeu zei:

Daar gaan de leasing maatschappijen toch ook niet mee kunnen lachen...

in een contract dat ik zag stond dat de 'gebruiker' de 'eventuele prijsstijging' zelf moest opleggen, gaan die nu korting krijgen :D

(Tesla=prijs is pas definitief bij aflevering)

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, flupke73 zei:

in een contract dat ik zag stond dat de 'gebruiker' de 'eventuele prijsstijging' zelf moest opleggen, gaan die nu korting krijgen :D

(Tesla=prijs is pas definitief bij aflevering)

eerder in het opzicht dat zij een inschatting moeten maken van de restwaarde, om zo de maandelijkse kost te bepalen (als ik het goed voor heb). Tja, wat is de restwaarde als de nieuwprijzen zo sterk fluctueren.... Wil je als maatschappij dan zo een merk blijven aanbieden, of doe je aan risico beperking en schrap een merk met zo een volatiele prijsstrategie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, bud wijzer said:

Was gewoon zwaar overrated in the first place.

Ja want toen dat uitkwam (zowel Tesla als iPhone) was er massaal veel goedkopere concurrentie :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als je langer dan 6 maand moet wachten

Er zijn uitzonderingen, bmwmb zijn prijs was ook vast, ondanks alle stijgingen. ( tot ze voor de S en X ook een duik voorstellen natuurlijk)

 

ik denk er ook net aan, de prijsdaling is er net bij de start van het autosalon. Slimme zet wel om zo de verkoop sky high te laten gaan.... ( het is wel global natuurlijk de prijsdaling, maar hier gaat dat toch zijn effect hebben om mensen te overhalen)

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Die prijsdaling is niet enkel in België. Denk niet dat ze dat voor het autosalon hebben gedaan :D 

ah sorry had net een edit gedaan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bud wijzer zei:

Ik denk niet dat Tesla het "moeilijk" heeft momenteel.

Was gewoon zwaar overrated in the first place.

Blij kunnen ze toch niet zijn met hun inschrijvingscijfers. 
Hier BE

image.thumb.png.6e3a8cde27b1be532a4cb053bada46b9.png

 

Maar goed, laat ons blij zijn dat er toch iets is dat goedkoper wordt. :party: 

Denk dat Lhoir wel wat groen zal lachen @Matthi 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid