Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic


janvkn

Aanbevolen berichten

Ritsen is een mooi voorbeeld van die mentale switch waarbij iets eerst 'niet hoort' , naar iets dat wel hoort. Niet iedereen maakt die switch op hetzelfde moment.

Ik herinner me dat ik als kind (zat nog in 't lager, en ben er nu net 30 geworden), toen ik eens bij m'n oma op logement was, dat ik "op 'olland" eens een infofilmpje zag over ritsen. Jaren later, toen ze hier in België voorzichtig over ritsen begonnen, vroeg ik me af waarom men hier zo lang gewacht heeft met infocampagnes over ritsen. Misschien dat er ooit eens een Kijk Uit aflevering over ritsen was, maar een nationale campagne heeft toch lang op zich laten wachten (en zouden ze ook frequenter mogen doen als filekampioenen).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/12/2019 om 17:33, teus_ zei:

100% akkoord. en ik laat niet met mijn kloten rammelen. al meermaals gas bijgegeven voor eikels die rechts willen inhalen, zodat ze vast komen te zitten tussen een voorligger en mij. al meermaals mensen enorm kwaad zien worden. gniffel. 

net zoals die keer dat 2 rijvakken overgaan tot 1 rijvak. rustig verkeer, ik ga tijdig van het linkervak naar het rechtervak. aap in een camionetje wil tot het einde van het linkervak rijden om dan het laatste moment in te voegen. ik wijk wat uit naar links, zodat hij me niet voorbij kan. hij gaat claxxoneren en gaat dan links over de volle witte lijn om me toch in te halen.
een camionneur voor mij zag het allemaal gebeuren, en week uit ook naar links om hem de pas af te snijden. hard en luid gelachen. 

 

Jij bent wel niet echt een groot licht als het om verkeersinzicht gaat, heb ik de indruk. 🤔

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, thiva zei:

 

Jij bent wel niet echt een groot licht als het om verkeersinzicht gaat, heb ik de indruk. 🤔

En dat is jammer genoeg de meerderheid op de baan. 🙄

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/9/2019 at 5:33 PM, teus_ said:

aap in een camionetje wil tot het einde van het linkervak rijden om dan het laatste moment in te voegen.

Wat is daar eigenlijk het probleem mee? Als het verkeer vlot gaat mag hij dat toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, DDke said:

Is vandaag meer dan ooit geldig imo.

Dan heb je de jaren tot 1990-1995 gemist. Stoefen was helemaal taboe. Had je geld, dan bleef je discreet. Je bleef met een Opel of VW rijden en als je een dikke Benz had, ging het logo eraf.

Tegenwoordig trekken ze zich op het jobinterview niks meer aan van loon of jobinhoud. Ze willen enkel weten of ze een BMW op hun oprit gaan kunnen parkeren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ergernis de laatste weken: Wegenwerken en omleidingen...

Hier een dorpje verder hebben ze een omleiding over de ruilverkavelingsbaan gelegd, aan 1 kant het bord C3 afgeplakt en met oranje omleindingsborden aangegeven dat daar de omleiding loopt. Aan de andere kant hebben ze het C3 bord NIET afgeplakt dus in theorie mag je op deze omleiding geen verkeer tegen komen...

Elke avond kom ik minstens 1 pipo tegen, meestal in een suvofanderhoogopdepotengeval. No way dat ik op schuif, die weg is niet breed genoeg voor 2 auto's, zelfs met opschuiven niet. Als ik dan zie welke manoeuvres ze maken om toch maar door te kunnen. Laatste heeft zich totaal vast gereden in de modder.

En dan zijn ze allemaal kwaad op mij dat ik hen niet door laat. 🤔 Als t van mij afhangt gaan ze achteruit terug tot aan t bord C3 😡

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Joske said:

Mijn ergernis de laatste weken: Wegenwerken en omleidingen...

Hier een dorpje verder hebben ze een omleiding over de ruilverkavelingsbaan gelegd, aan 1 kant het bord C3 afgeplakt en met oranje omleindingsborden aangegeven dat daar de omleiding loopt. Aan de andere kant hebben ze het C3 bord NIET afgeplakt dus in theorie mag je op deze omleiding geen verkeer tegen komen...

Elke avond kom ik minstens 1 pipo tegen, meestal in een suvofanderhoogopdepotengeval. No way dat ik op schuif, die weg is niet breed genoeg voor 2 auto's, zelfs met opschuiven niet. Als ik dan zie welke manoeuvres ze maken om toch maar door te kunnen. Laatste heeft zich totaal vast gereden in de modder.

En dan zijn ze allemaal kwaad op mij dat ik hen niet door laat. 🤔 Als t van mij afhangt gaan ze achteruit terug tot aan t bord C3 😡

Met een SUV? :lolz: :lolz:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Luv4DLM said:

En dat is jammer genoeg de meerderheid op de baan. 🙄

Jawel, nu zijn er wel enkele andere irritante gevallen (en wegconstructies) die die reacties en het onbegrip rond ritsen in de hand werken. 

Telkens ik in Belgie aankom, kom ik direct zo 1 punt tegen: De oprit van de Ring (richting Waterloo etc) als je uit de luchthaven komt.

Wie de Ring opwil, moet in het linkervak aanschuiven. De twee rechtervakken gaan rechtdoor richting Woluwelaan. Daar valt niks te ritsen want de rechter vakken komen niet samen op 1 vak om de Ring op te gaan. De borden duiden alles goed aan.

En TOCH zijn er dus elke keer gasten die de ganse file die de Ring opmoet rechts helemaal voorbij moeten rijden en dan er zich helemaal van voren proberen tussen te wringen. Steevast kom je dezelfde 2 typetjes tegen: de lease BMW met zijn vurige viercilinder astmadiesel (de A1 met Ernst&Young-nummerplaathouder is daar ook een klassieker) en de taxichauffeur, bijna altijd met Opel Vivaro of andere kutcamionette die er zich letterlijk proberen op het laatste moment "in te rammen". Die mispakken er zich toch ook steevast aan bij mij. 

En voor er hier gaan ketteren van "je bent er ook zo 1". Nee, moesten dit mensen waarvan je duidelijk ziet dat ze zich hebben vergist, dan laat ik die er direct tussen.
Een verlorengelopen toerist met een auto van Europcar of Alamo die de situatie niet kent, geen probleem mee. Je ziet ook duidelijk dat die zich beleefd proberen tussen voegen en redelijk vroeg. Zelfs indien iemand net het einde van de file mist, no problem. 
Maar de kwakkels waarover ik het heb, kennen de situatie duidelijk goed. Ze komen letterlijk afgevlogen en rijden duidelijk de hele file voorbij zonder ook maar te proberen invoegen. Meestal weten ze ook dat het linkervak op het einde ook iets breder wordt zodat ze nog wat meer kans hebben om er zich tussen te duwen... ook al is de witte lijn tussen de twee vakken tegen dan al lang een volle witte lijn geworden. 

Het zijn deze gasten die het verknallen voor de echte situaties waar er geritst moet worden. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, The Swede zei:

Jawel, nu zijn er wel enkele andere irritante gevallen (en wegconstructies) die die reacties en het onbegrip rond ritsen in de hand werken. 

Telkens ik in Belgie aankom, kom ik direct zo 1 punt tegen: De oprit van de Ring (richting Waterloo etc) als je uit de luchthaven komt.

Wie de Ring opwil, moet in het linkervak aanschuiven. De twee rechtervakken gaan rechtdoor richting Woluwelaan. Daar valt niks te ritsen want de rechter vakken komen niet samen op 1 vak om de Ring op te gaan. De borden duiden alles goed aan.

En TOCH zijn er dus elke keer gasten die de ganse file die de Ring opmoet rechts helemaal voorbij moeten rijden en dan er zich helemaal van voren proberen tussen te wringen. Steevast kom je dezelfde 2 typetjes tegen: de lease BMW met zijn vurige viercilinder astmadiesel (de A1 met Ernst&Young-nummerplaathouder is daar ook een klassieker) en de taxichauffeur, bijna altijd met Opel Vivaro of andere kutcamionette die er zich letterlijk proberen op het laatste moment "in te rammen". Die mispakken er zich toch ook steevast aan bij mij. 

En voor er hier gaan ketteren van "je bent er ook zo 1". Nee, moesten dit mensen waarvan je duidelijk ziet dat ze zich hebben vergist, dan laat ik die er direct tussen.
Een verlorengelopen toerist met een auto van Europcar of Alamo die de situatie niet kent, geen probleem mee. Je ziet ook duidelijk dat die zich beleefd proberen tussen voegen en redelijk vroeg. Zelfs indien iemand net het einde van de file mist, no problem. 
Maar de kwakkels waarover ik het heb, kennen de situatie duidelijk goed. Ze komen letterlijk afgevlogen en rijden duidelijk de hele file voorbij zonder ook maar te proberen invoegen. Meestal weten ze ook dat het linkervak op het einde ook iets breder wordt zodat ze nog wat meer kans hebben om er zich tussen te duwen... ook al is de witte lijn tussen de twee vakken tegen dan al lang een volle witte lijn geworden. 

Het zijn deze gasten die het verknallen voor de echte situaties waar er geritst moet worden. 

 

 

Je uitleg heeft toch niets met ritsen te maken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, thiva said:

Je uitleg heeft toch niets met ritsen te maken?

 

Nee, dat zeg ik ook dat ritsen hier technisch niet de juiste term is.

Al zien veel mensen het wel als een gelijkaardige situatie: iedereen moet van meerdere vakken naar 1 vak en er moet ingevoegd worden. En in Vlaanderen zijn er, wegens plaatsgebrek, wel nogal wat van die situaties.  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ergernis de laatste weken: Wegenwerken en omleidingen...

Over wegenwerken gesproken... Niet echt een ergernis aan het verkeer, maar wel aan de belabberdheid (if that's a word) van de heraangelegde stukken weg. Waarom slaagt men er hier in België niet in om eens een VLAKKE weg aan te leggen, zonder bobbels en al zeker zonder die fucking riooldeksels waarvan ze er vaak 2 diagonaal bij elkaar leggen, het 'liefst' in de rijsporen en 5 cm lager dan de toplaag... En laten we ook overal van die wegversmallingen toevoegen om de verkeersstroom 'vlot' te laten verlopen.. :roll: Sommige heraangelegde stukken weg zijn er qua 'effenheid' zelfs slechter aan toe dan hoe de weg ervoor was...

Nee, ze houden liever het cliché van 'België, dat land met de wegen die er nog slechter bij liggen dan sommige wegen in Afrika' (en dat laatste kan ik uit ervaring helaas bevestigen) staand... En maar (dubbele, want via de pomp ook) wegentaksen betalen... Waarom nog eigenlijk?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom? Simpel: het politiek systeem.

 

Ik heb vele jaren geleden aan de andere kant van de tafel gezeten en geen enkele overheid in België is geinteresseerd vandaag veel geld uit te geven aan een solide oplossing die op lange termijn duurzamer en goedkoper is. Want dat betekent een hap uit het budget nu en een besparing die pas voor de volgende legislatuur is...

En dan ook niet vergeten dat een goedkoper wegdek meer budget voor een bruine enveloppe overlaat en de reparaties nadien weer een enveloppe meebrengen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, The Swede zei:

Dan heb je de jaren tot 1990-1995 gemist. Stoefen was helemaal taboe. Had je geld, dan bleef je discreet. Je bleef met een Opel of VW rijden en als je een dikke Benz had, ging het logo eraf.

Tegenwoordig trekken ze zich op het jobinterview niks meer aan van loon of jobinhoud. Ze willen enkel weten of ze een BMW op hun oprit gaan kunnen parkeren.

Het zou kunnen veranderen. Hier en daar zie ik een verschuiving naar de eco-kant, en de auto-is-fout-kant. Of dat dan een goede zaak is voor de bedrijfsvloer, weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Ian zei:


Ik herinner me dat ik als kind (zat nog in 't lager, en ben er nu net 30 geworden), toen ik eens bij m'n oma op logement was, dat ik "op 'olland" eens een infofilmpje zag over ritsen. Jaren later, toen ze hier in België voorzichtig over ritsen begonnen, vroeg ik me af waarom men hier zo lang gewacht heeft met infocampagnes over ritsen. Misschien dat er ooit eens een Kijk Uit aflevering over ritsen was, maar een nationale campagne heeft toch lang op zich laten wachten (en zouden ze ook frequenter mogen doen als filekampioenen).

 

En laat nu net"ollanders" totaal NIET ritsen. :lol:
Ik zei het gisteren nog tegen een collega, ik werk in het land waar ritsen "uitgevonden" is, maar zo een geel nummerplaat maakt van een mens nog een grotere egoïst dan die witte met rooi letters. :ninja:

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Joske zei:

 

En laat nu net"ollanders" totaal NIET ritsen. :lol:
Ik zei het gisteren nog tegen een collega, ik werk in het land waar ritsen "uitgevonden" is, maar zo een geel nummerplaat maakt van een mens nog een grotere egoïst dan die witte met rooi letters. :ninja:

De baan waarop geritst moet worden is daar niet leeg

Ben het daarom niet met je eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, msxx zei:

De baan waarop geritst moet worden is daar niet leeg

Ben het daarom niet met je eens

Volgens mij is de baan waarop geritst moet worden nooit leeg 😎 anders ben je een voze linksrijder. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Waky zei:

Volgens mij is de baan waarop geritst moet worden nooit leeg 😎 anders ben je een voze linksrijder. 

Ha! 

Je hebt gelijk :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/12/2019 om 17:33, teus_ zei:

et zoals die keer dat 2 rijvakken overgaan tot 1 rijvak. rustig verkeer, ik ga tijdig van het linkervak naar het rechtervak. aap in een camionetje wil tot het einde van het linkervak rijden om dan het laatste moment in te voegen.

Snap nog steeds niet wat hier mis mee is. Je mag toch tot het einde rijden van een ritsvak en dan pas invoegen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, de messias said:

Snap nog steeds niet wat hier mis mee is. Je mag toch tot het einde rijden van een ritsvak en dan pas invoegen? 

Het is niet enkel van ‘mogen’, als je de regels van ritsen goed volgt, mort je het vak gebruiken tot het eind. Maximaliseert het gebruik van de beschikbare opprvlakte wegdek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, de messias zei:

Snap nog steeds niet wat hier mis mee is. Je mag toch tot het einde rijden van een ritsvak en dan pas invoegen? 

 

4 uren geleden, The Swede zei:

Het is niet enkel van ‘mogen’, als je de regels van ritsen goed volgt, mort je het vak gebruiken tot het eind. Maximaliseert het gebruik van de beschikbare opprvlakte wegdek.

Voila, dat is het net. Velen willen het maar niet verstaan; maar ritsen is niet alleen hoffelijk, het is VERPLICHT.

Dus wie zich er links voor gooit is eigenlijk enkele overtredingen op een rij aan het begaan: verkeer onnodig hinderen + niet ritsen + asociaal weggedrag + vermoedelijk zelfs geen richtingsaanwijzers, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, de messias said:

Snap nog steeds niet wat hier mis mee is. Je mag toch tot het einde rijden van een ritsvak en dan pas invoegen? 

Het ging niet over ritsen.

Het verkeer reed vlot. Het linkse vak viel gewoon weg en om een of andere reden mag die kerel met zijn camionette niet tot op het einde rijden van dat vak ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid