Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic


janvkn

Aanbevolen berichten

Een andere ergernis, die op zijn beurt voor ergernis in het verkeer (en bevuiling van het landschap) zorgt; die fucking winkels die ze op elk open gaatje langs 'de steenweg' lijken neer te poten. Oude huizen langs de steenweg die nog niet omgebouwd zijn tot hoerenkot, of te rot om nog om te bouwen, worden na verkoop, al dan niet voorafgegaan door een lange periode van leegstand, vaak platgesmeten om er één of andere toonzaal of ander commercieel gedrocht neer te poten dat het straatbeeld en landschap vervuilt en verschraalt.

 

Maar om tot de verkeersergernis te komen; door de vele winkels langs die 'grote banen', die vroeger voor de komst van de snelwegen de vlotste verbindingswegen waren, slibben nu volledig dicht door mensen die 1) willen afslaan naar de parking van een langs een steenweg gelegen winkel, en daarbij, wegens slechts één rijvak per rijrichting, al het achterliggend verkeer hinderen, vaak met lange files tot gevolg, en 2) mensen die diezelfde parkings willen verlaten, vaak zich snel nog in een gaatje in de langere sliert passerende auto's wurmen, waardoor de sliert auto's ook moet vertragen en op den duur ook een file ontstaat.

 

Mensen van Zuid-West Vlaanderen zullen waarschijnlijk wel de Carrefour kennen in St-Eloois Vijve, wat al sinds jaar en dag een druk punt is. Maar een beetje verderop, net voorbij de Europoint (waar ook vaak shoppers het verkeer ophouden), hebben ze sinds een jaar of 3, 4 een nest winkels (Aktion, Lidl, Kruitvat...) bijgebouwd waardoor het tegenwoordig echt een ellende is om daar overdag te passeren... met enorm veel tijdverlies als gevolg. En extra vervuiling en lawaaihinder door constant optrekkende en remmende auto's in de accordeonfile etc...

 

Niet de schuld van de shoppers, wel van degenen die zo'n projecten goedkeuren. Ze zeggen allemaal dat we veel te verspreid wonen, waarom dan 'lintbebouwing' met winkels? Steek dat in een industriepark of zo... De winkels langs de A12 zijn het mooiste voorbeeld van hoe zo'n dingen compleet uit de hand gelopen zijn, raar dat ze er niets uit leren na al die jaren (maar er zullen wss wel weer wat bruine enveloppekes mee gemoeid zijn default_rolleyes.gif ).

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, Ian said:

Een andere ergernis, die op zijn beurt voor ergernis in het verkeer (en bevuiling van het landschap) zorgt; die fucking winkels die ze op elk open gaatje langs 'de steenweg' lijken neer te poten. Oude huizen langs de steenweg die nog niet omgebouwd zijn tot hoerenkot, of te rot om nog om te bouwen, worden na verkoop, al dan niet voorafgegaan door een lange periode van leegstand, vaak platgesmeten om er één of andere toonzaal of ander commercieel gedrocht neer te poten dat het straatbeeld en landschap vervuilt en verschraalt.

😂🤣

iets minder grappig: de A12. veel winkels, pure kanker. 

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere ergernis, die op zijn beurt voor ergernis in het verkeer (en bevuiling van het landschap) zorgt; die fucking winkels die ze op elk open gaatje langs 'de steenweg' lijken neer te poten. Oude huizen langs de steenweg die nog niet omgebouwd zijn tot hoerenkot, of te rot om nog om te bouwen, worden na verkoop, al dan niet voorafgegaan door een lange periode van leegstand, vaak platgesmeten om er één of andere toonzaal of ander commercieel gedrocht neer te poten dat het straatbeeld en landschap vervuilt en verschraalt.
 
Maar om tot de verkeersergernis te komen; door de vele winkels langs die 'grote banen', die vroeger voor de komst van de snelwegen de vlotste verbindingswegen waren, slibben nu volledig dicht door mensen die 1) willen afslaan naar de parking van een langs een steenweg gelegen winkel, en daarbij, wegens slechts één rijvak per rijrichting, al het achterliggend verkeer hinderen, vaak met lange files tot gevolg, en 2) mensen die diezelfde parkings willen verlaten, vaak zich snel nog in een gaatje in de langere sliert passerende auto's wurmen, waardoor de sliert auto's ook moet vertragen en op den duur ook een file ontstaat.
 
Mensen van Zuid-West Vlaanderen zullen waarschijnlijk wel de Carrefour kennen in St-Eloois Vijve, wat al sinds jaar en dag een druk punt is. Maar een beetje verderop, net voorbij de Europoint (waar ook vaak shoppers het verkeer ophouden), hebben ze sinds een jaar of 3, 4 een nest winkels (Aktion, Lidl, Kruitvat...) bijgebouwd waardoor het tegenwoordig echt een ellende is om daar overdag te passeren... met enorm veel tijdverlies als gevolg. En extra vervuiling en lawaaihinder door constant optrekkende en remmende auto's in de accordeonfile etc...
 
Niet de schuld van de shoppers, wel van degenen die zo'n projecten goedkeuren. Ze zeggen allemaal dat we veel te verspreid wonen, waarom dan 'lintbebouwing' met winkels? Steek dat in een industriepark of zo... De winkels langs de A12 zijn het mooiste voorbeeld van hoe zo'n dingen compleet uit de hand gelopen zijn, raar dat ze er niets uit leren na al die jaren (maar er zullen wss wel weer wat bruine enveloppekes mee gemoeid zijn default_rolleyes.gif ).
 
 
 
 
 
 
 
 

De Kortrijkstraat in Wevelgem is ook een schoontje op dat vlak.
Volle witte lijn? Geen probleem toch, we moeten immers in de Zeeman zijn, dus draaien we over.
Link naar reactie
Delen op andere sites


De Kortrijkstraat in Wevelgem is ook een schoontje op dat vlak.
Volle witte lijn? Geen probleem toch, we moeten immers in de Zeeman zijn, dus draaien we over.

Die baan met die kort op elkaar opvolgende ronde punten? Idd...
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Ian said:

Mensen van Zuid-West Vlaanderen zullen waarschijnlijk wel de Carrefour kennen in St-Eloois Vijve, wat al sinds jaar en dag een druk punt is. Maar een beetje verderop, net voorbij de Europoint (waar ook vaak shoppers het verkeer ophouden), hebben ze sinds een jaar of 3, 4 een nest winkels (Aktion, Lidl, Kruitvat...) bijgebouwd waardoor het tegenwoordig echt een ellende is om daar overdag te passeren... met enorm veel tijdverlies als gevolg. En extra vervuiling en lawaaihinder door constant optrekkende en remmende auto's in de accordeonfile etc...

 

En dan maar klagen dat mensen online kopen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, Ian said:


Heeft er eigenlijk niets mee te maken, maar bon.

Als je moet kiezen tussen achter je computer bestellen of voor je plezier op de A12 in 't weekend gaan aanschuiven om uwe tv te gaan kopen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je moet kiezen tussen achter je computer bestellen of voor je plezier op de A12 in 't weekend gaan aanschuiven om uwe tv te gaan kopen ...

Gaat over slechte ruimtelijke ordening. Zelf ben ik nu niet de grootste shopper offline of online en het is niet dat je elk weekend een nieuwe tv etc. nodig hebt. Het gaat ook om meer dan alleen multimedia. De Lidl, Kruidvat, JBC, Maxi Zoo, Dreamland... Allemaal liggen ze in één lange sliert naast elkaar op een verbindingsweg, waar ze imo niet thuis horen. Als gevolg passen ze de snelheidslimiet op veel van die plaatsen, door de extra verkeersdruk aan van zone 90 naar zone 70 naar zone 50...

Bovendien ben ik zelf geen voorstander van grote online retailers (Bol, Amazon etc.) door de wanpraktijken en erbarmelijke toestanden voor werknemers aan de bodem van de piramide (orderpickers) die als hamsters in een almaar snellend draaiend rad moeten lopen, zodat de mensen toch maar hun pakketje de dag erna in huis hebben (ook weer iets wat de industrie zelf in de hand gewerkt heeft). Maar da's weer een heel andere discussie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als je moet kiezen tussen achter je computer bestellen of voor je plezier op de A12 in 't weekend gaan aanschuiven om uwe tv te gaan kopen ...

Koeriersdiensten die 10x meer aanwezig zijn owv online verkoop zorgen ook voor verkeershinder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is gewoon alom in Vlaanderen.

Torhoutsesteenweg Oostende, mammoetcenter Roeselare, Maalsesteenweg Brugge, Antwerpseweg Geel, baan Anderlecht-Halle, Geraardsbergen baan naar Wetteren, baan Deinze-Gent, enz enz enz...

Hier en daar zijn ze iets slimmer en hebben ze ventwegen aangelegd voor de lokale bewegingen, de hoofdas voor doorgaand. Maar op termijn is dat het probleem verplaatsen. Bv Brugge St-Pieterskaai, en binnenkort vermoedelijk ook Noordlaan Torhout, en er zijn er zo nog een paar. Maar de problemen bij de oorzaak aanpakken is altijd een pak duurzamer, alleen niet meer haalbaar, te laat.

Ik heb er al vaak zitten over nadenken, maar zou het geen idealer scenario zijn om bv alle klerenwinkels verplicht bij elkaar te zetten, alle showrooms van dealers bij elkaar, alle voedingswinkels bij elkaar, enz. Dan heb je toch een pak minder verplaatsingen? Parking in het midden en daarrond de themawinkels. Nogmaals, praktisch niet meer uitvoerbaar en je mist soepelheid op termijn naar uitbreiding, verandering van winkel enz; maar nu rijdt iedereen in alle mogelijke combinaties van de ene kant van het stad naar de andere. Vooral de shoppers die eerst alle winkels bekijken en dan pas kiezen, zou je zo van de weg houden. Diegenen die specifiek naar die ene winkel gaan, minder. Een beetje zoals in die outlet-klerenwinkel-dorpen. Als stad kan je ernaar streven om dat zo georganiseerd te krijgen, al zal dat nooit 100% of zelfs niet 90% lukken.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Jules_W said:

Koeriersdiensten die 10x meer aanwezig zijn owv online verkoop zorgen ook voor verkeershinder

Niet als dat een hoop mensen vervangt die anders samen in de file gaan staan op de A12.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Ian said:

Het gaat ook om meer dan alleen multimedia. De Lidl, Kruidvat, JBC, Maxi Zoo, Dreamland... 

Dat kan je tegenwoordig ook allemaal online bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Bompa said:

Ik heb er al vaak zitten over nadenken, maar zou het geen idealer scenario zijn om bv alle klerenwinkels verplicht bij elkaar te zetten, alle showrooms van dealers bij elkaar, alle voedingswinkels bij elkaar, enz. Dan heb je toch een pak minder verplaatsingen?

Dat is op sommige plaatsen al zo. Langs de andere kant, hoeveel man heeft al die winkels tegelijk nodig? Zijn er echt mensen die op dezelfde dag en naar de Delhaize en naar de Colruyt en naar Kruidvat gaan?

8 hours ago, Bompa said:

Vooral de shoppers die eerst alle winkels bekijken en dan pas kiezen, zou je zo van de weg houden.

Zouden er zo veel rondrijden denk je? Lijkt me eerder iets voor in de stad te voet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Ian said:

Bovendien ben ik zelf geen voorstander van grote online retailers (Bol, Amazon etc.) door de wanpraktijken en erbarmelijke toestanden voor werknemers aan de bodem van de piramide

Gelukkig wordt dat voor de kledij die je draagt gedaan door mensen in Bangladesh. Dat is minder erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Dat is op sommige plaatsen al zo. Langs de andere kant, hoeveel man heeft al die winkels tegelijk nodig? Zijn er echt mensen die op dezelfde dag en naar de Delhaize en naar de Colruyt en naar Kruidvat gaan?

Gepensioneerden

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Dat is op sommige plaatsen al zo. Langs de andere kant, hoeveel man heeft al die winkels tegelijk nodig? Zijn er echt mensen die op dezelfde dag en naar de Delhaize en naar de Colruyt en naar Kruidvat gaan?

In Tienen schijnt dat een vertrouwd fenomeen te zijn

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is op sommige plaatsen al zo. Langs de andere kant, hoeveel man heeft al die winkels tegelijk nodig? Zijn er echt mensen die op dezelfde dag en naar de Delhaize en naar de Colruyt en naar Kruidvat gaan?

Zouden er zo veel rondrijden denk je? Lijkt me eerder iets voor in de stad te voet. 

Wel, als je in de week werkt, dan heb je maar de zaterdag, en dan doe je inderdaad enkele winkels samen. Niet iedereen heeft de luxe om dat even overdag tussen te nemen.

In de stad te voet is nog steeds hetgene waar we terug naartoe moeten vind ik. Auto op randparking en de rest met step / te voet / weet ik veel. De authentieke gevels zijn toch al verkwanseld door winkelpartijen, dat is ook al om zeep. Even het zot gedacht doortrekken: enkele straten met alleen klerenwinkels, enkele straten alleen voeding, enz... Het is amper doenbaar, maar als experiment misschien wel interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Bompa said:

Wel, als je in de week werkt, dan heb je maar de zaterdag, en dan doe je inderdaad enkele winkels samen. Niet iedereen heeft de luxe om dat even overdag tussen te nemen.

In de stad te voet is nog steeds hetgene waar we terug naartoe moeten vind ik. Auto op randparking en de rest met step / te voet / weet ik veel. De authentieke gevels zijn toch al verkwanseld door winkelpartijen, dat is ook al om zeep. Even het zot gedacht doortrekken: enkele straten met alleen klerenwinkels, enkele straten alleen voeding, enz... Het is amper doenbaar, maar als experiment misschien wel interessant.

En wat nog een goed idee is (maar er zal ongetwijfeld wel weer een of andere "eco" reden zijn om het neer te sabelen). Gewoon windowshoppen, lijstje doorgeven en betalen, en dan de boel wat later thuis afgezet.

Geen gezeik met "ik moet dichtbij parkeren want anders krijg ik mijne drank niet mee gesleurd" enzo.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, als je in de week werkt, dan heb je maar de zaterdag, en dan doe je inderdaad enkele winkels samen. Niet iedereen heeft de luxe om dat even overdag tussen te nemen.
In de stad te voet is nog steeds hetgene waar we terug naartoe moeten vind ik. Auto op randparking en de rest met step / te voet / weet ik veel. De authentieke gevels zijn toch al verkwanseld door winkelpartijen, dat is ook al om zeep. Even het zot gedacht doortrekken: enkele straten met alleen klerenwinkels, enkele straten alleen voeding, enz... Het is amper doenbaar, maar als experiment misschien wel interessant.

Jij wil een soek ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat nog een goed idee is (maar er zal ongetwijfeld wel weer een of andere "eco" reden zijn om het neer te sabelen). Gewoon windowshoppen, lijstje doorgeven en betalen, en dan de boel wat later thuis afgezet.
Geen gezeik met "ik moet dichtbij parkeren want anders krijg ik mijne drank niet mee gesleurd" enzo.

Decathlon en Ikea experimenteren hiermee in bepaalde steden. Kleinere winkels met een beperkter aanbod, en uiteraard geen stock, in het centrum, zonder de giga-parking. Je kiest in de winkel, en ze leveren het de dag zelf nog thuis.

In Gent kun je je aankopen van bepaalde winkels in een kluisje in de parkeergarage laten leveren door fietskoeriers.

Op de wekelijkse markten hier in Wevelgem en Gullegem staan door de gemeente betaalde bakfietskoeriers om je aankopen thuis te brengen.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig wordt dat voor de kledij die je draagt gedaan door mensen in Bangladesh. Dat is minder erg.

Hoe weet jij welke kledij ik draag? :D In de Primark zien ze mij uit principe al niet bvb. Maar zoals ik zei; andere discussie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ex-Mooseman zei:


Op de wekelijkse markten hier in Wevelgem en Gullegem staan door de gemeente betaalde bakfietskoeriers om je aankopen thuis te brengen.

Mijn zus haar man, een linkse bakfietsrijder, lacht er soms mee dat ik in zo een klein gehucht woon. Maar kijk, we staan wij toch veel verder dan Gent. Je kan hier zelfs de elektrische auto van de gemeente huren omdat die hem toch maar tijdens kantooruren gebruikt. 

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid