Wutputt 446 Geplaatst: 30 juli 2020 Delen Geplaatst: 30 juli 2020 Moet ff nog een paar zaken in de agenda confirmeren en dat weer ik of ik zondag kan 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 3 augustus 2020 Delen Geplaatst: 3 augustus 2020 On 7/30/2020 at 7:03 PM, Balleke said: Ik kom normaal de zondag mijn Exige eens proberen Heb me ook ingeschreven voor zondag Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jvc 543 Geplaatst: 3 augustus 2020 Delen Geplaatst: 3 augustus 2020 Op 30/7/2020 om 18:25, Wutputt zei: Iemand ervaring met tracksolutions.be? Beetje rustig? Ni te veel volk op circuit? Heb vorig jaar ook Clastres gedaan met Tracksolutions. Goed georganiseerd, wel wat meer volk (+40 wagens) dan met TrackAddix in de tijd. Nu met corona zal het wel meevallen vermoed ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 602 Geplaatst: 3 augustus 2020 Delen Geplaatst: 3 augustus 2020 ja eigenlijk vergeet je gewoon dat dat allemaal open is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Balleke 384 Geplaatst: 5 augustus 2020 Delen Geplaatst: 5 augustus 2020 Heb me ook ingeschreven voor zondagHet gaat voor oktober zijn voor mij. 36 Graden zonder airco en op circuit gaat er wa over zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 5 augustus 2020 Delen Geplaatst: 5 augustus 2020 Daar bestaat een oplossing voor 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 16 augustus 2020 Delen Geplaatst: 16 augustus 2020 Vorige zondag naar Clastres afgezakt voor m'n trackday-ontmaagding, even m'n ervaring delen. Voor ik vertrok nog ‘ns de tips van @Jokke_vlo gelezen in het begin van dit topic en nog wat tips op’t internet en die goed in m’n oren geknopen. Aangekomen op Clastres was er weining volk, exact hetgene waarop ik hoopte; dat het met de corona-maatregelen rustiger ging zijn. Maar niets was minder waar, want half uurtje later stond de hele paddock vol, en er zat serieus materiaal tussen op slicks. Ik begon toch wel wat zenuwen te krijgen. Kennis gemaakt met m’n coach die me op de eerste stints in de voormiddag ging begeleiden, en de plattegrond van het circuit 'ns gaan bekijken. Dan was het moment van de waarheid aangebroken: de eerste rondjes. Ik vond het eerlijk gezegd vrij intimiderend. Ik wist dat ik veel trager ging zijn als de doorwinterde trackday rijders, maar het verschil was gigantisch. Bon, proberen niets van aan te trekken en rustig mijn eigen tempo rijden. Maar toch continu in de spiegels moeten kijken om sneller verkeer te laten passeren. Uiteraard ging het niet perfect, alle tips vergeten . Ik geloof in m’n 3e of 4e rondje, bij een snellere dubbele rechtse, het eerste gedeelte met te hoge snelheid willen nemen, en dan veel te bruusk gecorrigeerd door gas te lossen. Met als gevolg een serieuze lift-off oversteer. Gelukkig dat het elektronisch vangnet het wat heeft kunnen redden. Duidelijk nog veel te leren… De tweede stint ging al beter, de bewuste oversteer-bocht een versnelling hoger genomen, en dan ging dat al een pak minder nerveus. Uiteraard nog steeds ver van perfect, moest nog leren krachtiger te remmen en stuur en gas zachter te bedienen. Maar toch al iets van vooruitgang geboekt. ESP nog een keer moeten ingrijpen in een tragere bocht, die ik te bruusk genomen had. Dan een lange middagpauze genomen en wat oude bekenden tegen het lijf gelopen @Avantus @Matteus. Leuk elkaar nog 'ns te zien na zo veel jaren. @TJRACING ook ontmoet, zeer stevig tempo dat hij neerzet! In de namiddag zonder coach gereden, en advies gevolgd door overal 1 versnelling hoger te rijden als eerste stint. Dat hielp veel; auto minder nerveus, waardoor ik me op andere zaken kon concentreren, zoals de tips van dit topic herinneren Namiddag ging vlotter en vlotter, ESP ook niet meer moeten ingrijpen. Het werd wel zeer warm, waardoor velen vroeger vertrokken, wat goed was voor mij, want dan was het rustiger op het circuit. Veel bijgeleerd, uiteraard zit ik nog maar aan het beginpunt van de leercurve, maar het smaakt naar meer. Heb me goed geamuseerd en m’n voiture ook beter leren kennen. Opzet geslaagd! 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 910 Geplaatst: 16 augustus 2020 Delen Geplaatst: 16 augustus 2020 Ik heb de eerste keer behoorlijk strikt de tips aan het begin van de topic gevolgd. Ik kreeg heel ronde bochten waar ik pas op het eind op de gas ging (ipv rond de apex). Ik weet nu niet of het zo radikaal bedoeld was als ik het uitvoerde maar het geeft u wel de kans om vertrouwd te worden met de griplimiet. Het is heel makkelijk om erin te vliegen en ver van de griplimiet te rijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 16 augustus 2020 Delen Geplaatst: 16 augustus 2020 Kan er niet aan doen maar ik vind dat echt een kutbaan, Clastres. En van uwe techniek snap ik niks @Le Capri Mauve. Ik ga trouwens 26 augustus op Mettet rijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 16 augustus 2020 Delen Geplaatst: 16 augustus 2020 3 hours ago, ir_fuel said: Kan er niet aan doen maar ik vind dat echt een kutbaan, Clastres. Voor nen beginner wel cava. Bandenmuur ook ver van de baan voor als ge 'ns een schuiverke maakt 3 hours ago, ir_fuel said: Ik ga trouwens 26 augustus op Mettet rijden. Met een spookorganisatie volgens de kalender van Mettet: https://www.circuit-mettet.be/en/calendar/ 26e staat nog vrij in die kalender Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 17 augustus 2020 Delen Geplaatst: 17 augustus 2020 12 hours ago, Wutputt said: Met een spookorganisatie volgens de kalender van Mettet: https://www.circuit-mettet.be/en/calendar/ 26e staat nog vrij in die kalender Ben toch ingeschreven Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 17 augustus 2020 Delen Geplaatst: 17 augustus 2020 12 hours ago, Wutputt said: Voor nen beginner wel cava. Bandenmuur ook ver van de baan voor als ge 'ns een schuiverke maakt Als je geen schade aan je wielen/ophanging rijdt door van de rand van de baan af te kletsen. Zou daar toch niet te veel off-track willen terecht komen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 17 augustus 2020 Delen Geplaatst: 17 augustus 2020 4 hours ago, ir_fuel said: Ben toch ingeschreven welke organisatie? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 17 augustus 2020 Delen Geplaatst: 17 augustus 2020 4 hours ago, ir_fuel said: Als je geen schade aan je wielen/ophanging rijdt door van de rand van de baan af te kletsen. Zou daar toch niet te veel off-track willen terecht komen Ook wel een feit. Heb dat niet proberen te testen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 17 augustus 2020 Delen Geplaatst: 17 augustus 2020 16 minutes ago, Wutputt said: welke organisatie? Somesay. Ze publiceren die events tegenwoordig niet meer. Maximaal 20 ingeschreven auto's. Krijg daar een mail van en de eersten die ingeschreven zijn mogen afkomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maverick 1.996 Geplaatst: 17 augustus 2020 Delen Geplaatst: 17 augustus 2020 9 minuten geleden, ir_fuel zei: Somesay. Ze publiceren die events tegenwoordig niet meer. Maximaal 20 ingeschreven auto's. Krijg daar een mail van en de eersten die ingeschreven zijn mogen afkomen. Nog plaats? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 17 augustus 2020 Delen Geplaatst: 17 augustus 2020 Just now, Maverick said: Nog plaats? Nee. Is afgesloten ondertussen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 18 augustus 2020 Delen Geplaatst: 18 augustus 2020 On 8/17/2020 at 12:58 PM, ir_fuel said: Somesay. Ze publiceren die events tegenwoordig niet meer. Maximaal 20 ingeschreven auto's. Krijg daar een mail van en de eersten die ingeschreven zijn mogen afkomen. Kende ik niet. Toch 'ns volgen voor in de toekomst Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 18 augustus 2020 Delen Geplaatst: 18 augustus 2020 Just now, Wutputt said: Kende ik niet. Toch 'ns volgen voor in de toekomst Kan het altijd eens posten als ze terug iets doen. Ben er al een paar keer bij gaan rijden. Dik in orde. Doen 2-3 dagen per jaar. Belgians on Track is ook niet slecht trouwens, als je Mettet ofzo wilt doen. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 18 augustus 2020 Delen Geplaatst: 18 augustus 2020 4 hours ago, ir_fuel said: Kan het altijd eens posten als ze terug iets doen. Zeker doen 4 hours ago, ir_fuel said: Belgians on Track is ook niet slecht trouwens, als je Mettet ofzo wilt doen. Die ga ik ook aan m'n lijst van track day organisators toevoegen. Merci voor de tips! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TJRACING 186 Geplaatst: 21 augustus 2020 Delen Geplaatst: 21 augustus 2020 (aangepast) On 8/16/2020 at 12:29 PM, Wutputt said: Vorige zondag naar Clastres afgezakt voor m'n trackday-ontmaagding, even m'n ervaring delen. Voor ik vertrok nog ‘ns de tips van @Jokke_vlo gelezen in het begin van dit topic en nog wat tips op’t internet en die goed in m’n oren geknopen. Aangekomen op Clastres was er weining volk, exact hetgene waarop ik hoopte; dat het met de corona-maatregelen rustiger ging zijn. Maar niets was minder waar, want half uurtje later stond de hele paddock vol, en er zat serieus materiaal tussen op slicks. Ik begon toch wel wat zenuwen te krijgen. Kennis gemaakt met m’n coach die me op de eerste stints in de voormiddag ging begeleiden, en de plattegrond van het circuit 'ns gaan bekijken. Dan was het moment van de waarheid aangebroken: de eerste rondjes. Ik vond het eerlijk gezegd vrij intimiderend. Ik wist dat ik veel trager ging zijn als de doorwinterde trackday rijders, maar het verschil was gigantisch. Bon, proberen niets van aan te trekken en rustig mijn eigen tempo rijden. Maar toch continu in de spiegels moeten kijken om sneller verkeer te laten passeren. Uiteraard ging het niet perfect, alle tips vergeten . Ik geloof in m’n 3e of 4e rondje, bij een snellere dubbele rechtse, het eerste gedeelte met te hoge snelheid willen nemen, en dan veel te bruusk gecorrigeerd door gas te lossen. Met als gevolg een serieuze lift-off oversteer. Gelukkig dat het elektronisch vangnet het wat heeft kunnen redden. Duidelijk nog veel te leren… De tweede stint ging al beter, de bewuste oversteer-bocht een versnelling hoger genomen, en dan ging dat al een pak minder nerveus. Uiteraard nog steeds ver van perfect, moest nog leren krachtiger te remmen en stuur en gas zachter te bedienen. Maar toch al iets van vooruitgang geboekt. ESP nog een keer moeten ingrijpen in een tragere bocht, die ik te bruusk genomen had. Dan een lange middagpauze genomen en wat oude bekenden tegen het lijf gelopen @Avantus @Matteus. Leuk elkaar nog 'ns te zien na zo veel jaren. @TJRACING ook ontmoet, zeer stevig tempo dat hij neerzet! In de namiddag zonder coach gereden, en advies gevolgd door overal 1 versnelling hoger te rijden als eerste stint. Dat hielp veel; auto minder nerveus, waardoor ik me op andere zaken kon concentreren, zoals de tips van dit topic herinneren Namiddag ging vlotter en vlotter, ESP ook niet meer moeten ingrijpen. Het werd wel zeer warm, waardoor velen vroeger vertrokken, wat goed was voor mij, want dan was het rustiger op het circuit. Veel bijgeleerd, uiteraard zit ik nog maar aan het beginpunt van de leercurve, maar het smaakt naar meer. Heb me goed geamuseerd en m’n voiture ook beter leren kennen. Opzet geslaagd! Denk dat je op een trackday vooral moet gewoon durven afstappen op mensen. Meeste helpen je echt met veel plezier en je zal snel zien wie weinig interesse heeft om je te helpen. Als je in de toekomst ons tegenkomt, aarzel niet om even langs te komen. We helpen waar we kunnen! Met een Elise of Exige is er eigenlijk maar 1 ding belangrijk: ALTIJD input geven, zij het rem of gas in bochten. Gewoon laten coasten geeft oversteer. Eenmaal je wat vertrouwd bent kan je dit gebruiken om scherper in te sturen. Zo lift ik vaak een beetje als ik is een apex zou missen om de neus terug te kunnen planten in de juiste richting. Doorgaans is het gewoon belangrijk om vloeiende pedal inputs te geven. Niet ineens bruusk gas of remmen. Circuit rijden is een 'gevecht' tegen het gewicht van de auto dat zich verplaatst. Door bv te trailen (agressief remmen voor de bocht en altijd minder remdruk en deze laten bleeden tot nul terwijl je instuurt). Zo hou je gewicht op de voorwielen waardoor de auto minder onderstuur zal geven. Is iets dat bv bij Porsche 911's belangrijk is omdat deze licht zijn vooraan. Hoe leger de tank, hoe meer onderstuur dat ding krijgt omdat het gewicht van de benzine niet meer helpt duwen voor grip. Porsches hebben dan weer het voordeel dat ze zeer agressief op het gas kunnen bij exit door al het gewicht op de achteras. Alles heeft zijn voor en nadelen. Alleszins leuk kennisgemaakt te hebben en je leek het goed te doen! Grootste tip: amuseer u en probeer niet te snel te hard te gaan. Vertrouwen in de machine moet je krijgen en komt vanzelf naarmate je meer rijdt waardoor je automatisch sneller gaat zijn. Het belangrijkste is de juiste techniek leren toepassen in het begin en daar op verder bouwen. Leer rustig heel-toe'en en goed te voelen wat de auto doet in elke situatie. Rest komt vanzelf wel! 21 augustus 2020 aangepast door TJRACING 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 23 augustus 2020 Delen Geplaatst: 23 augustus 2020 Ik heb het hier al ooit geschreven, maar pas simpelweg het principe van "alles maar 1 keer" toe, per bocht. Dat is poepsimpel (en nummer 7 zal je verbazen!) maar het is in mijn ogen wel de basis van alles, en ook gemakkelijk om bewust mee bezig te zijn: - 1 keer remdruk opbouwen - 1 keer remdruk afbouwen - 1 keer stuur dichtdraaien - 1 keer stuur opendraaien - 1 keer gaspedaal progressief induwen Als je merkt dat je van bovenstaande lijst dingen 2 keer doet (genre hard remmen, wat lossen, en terug bijremmen, of insturen, stuur terug een beetje open en terug insturen, of gas beginnen geven, terug wat lossen en weer bij beginnen geven) dan weet je dat je fout bent. 2 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.707 Geplaatst: 23 augustus 2020 Delen Geplaatst: 23 augustus 2020 Je doet het zo simpel klinken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
teus_ 245 Geplaatst: 23 augustus 2020 Delen Geplaatst: 23 augustus 2020 4 hours ago, gewoon ik said: Je doet het zo simpel klinken circuitrijden is, over het algemeen, erg soepel en beheerst. spastische bewegingen vertragen je gewoon. gelijk een stielman vraagt het wel wat ervaring en talent om dingen vlot en in één beweging te laten gebeuren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 23 augustus 2020 Delen Geplaatst: 23 augustus 2020 On 8/21/2020 at 3:40 PM, TJRACING said: Denk dat je op een trackday vooral moet gewoon durven afstappen op mensen. Meeste helpen je echt met veel plezier en je zal snel zien wie weinig interesse heeft om je te helpen. Als je in de toekomst ons tegenkomt, aarzel niet om even langs te komen. We helpen waar we kunnen! Staat genoteerd! On 8/21/2020 at 3:40 PM, TJRACING said: Met een Elise of Exige is er eigenlijk maar 1 ding belangrijk: ALTIJD input geven, zij het rem of gas in bochten. Gewoon laten coasten geeft oversteer. Eenmaal je wat vertrouwd bent kan je dit gebruiken om scherper in te sturen. Zo lift ik vaak een beetje als ik is een apex zou missen om de neus terug te kunnen planten in de juiste richting. Doorgaans is het gewoon belangrijk om vloeiende pedal inputs te geven. Niet ineens bruusk gas of remmen. Circuit rijden is een 'gevecht' tegen het gewicht van de auto dat zich verplaatst. Door bv te trailen (agressief remmen voor de bocht en altijd minder remdruk en deze laten bleeden tot nul terwijl je instuurt). Zo hou je gewicht op de voorwielen waardoor de auto minder onderstuur zal geven. Is iets dat bv bij Porsche 911's belangrijk is omdat deze licht zijn vooraan. Hoe leger de tank, hoe meer onderstuur dat ding krijgt omdat het gewicht van de benzine niet meer helpt duwen voor grip. Porsches hebben dan weer het voordeel dat ze zeer agressief op het gas kunnen bij exit door al het gewicht op de achteras. Alles heeft zijn voor en nadelen. Alleszins leuk kennisgemaakt te hebben en je leek het goed te doen! In het begin was ik dus wat te bruusk, maar naarmate de dag verder verliep, waren m'n inputs veel vloeiender en ging alles al vlotter. En ik heb me goed geamuseerd! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.