Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Dag Jokke,

 

Bedankt voor uw bijdrage maar vanwaar komt opeens deze bijdrage ivm tijden aub?

Had er op AF iemand een vergelijking gemaakt misschien? :D

 

Mvg,

 

de AM-politie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een leuk weetje uit de ervaring.....

 

Met de auto geen ervaring mee maar in Genk was dat ook geregeld zo. Tijden van net voor de middag kon je in de namiddag aan geen kanten halen en dat zie je op wedstrijden ook geregeld als je de tijden vergelijkt van race 1 & 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Jokke,

 

Bedankt voor uw bijdrage maar vanwaar komt opeens deze bijdrage ivm tijden aub?

Had er op AF iemand een vergelijking gemaakt misschien? :D

 

Mvg,

 

de AM-politie

 

Ja dat valt op he, als het ge copy-paste is van ergens anders :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Van de week afgezakt naar Curbstone op Spa

Met mijne maat in zijne 1///M een paar toerkes meegereden als passagier alvorens zelf es een paar rondjes voor m’n rekening te nemen. Wat meteen opvalt is hoe speels de 1///M is. Hij stelde mij al langer voor de 1///M es een dagje te komen lenen maar ben daar nooit op ingegaan uit beleefdheid. Toen hij me belde begin vd week om met deze es naar Spa te gaan heb ik geen seconde getwijfeld. Er zijn geen betere omstandigheden om een wagen aan de tand te voelen. En ja, het is een heel speels wagentje. Deze is pokkestandaard, geen camber, geen tuning, niks. Direct valt op hoezeer de wagen reageert op lastwissels. De ophanging is vrij zacht en de kas duikt en helt dat het een lieve lust is. Opdraaien circuit, bergaf richting Eau Rouge, lichtjes remmend naar de curb sturen en je voelt de kont rechtsachter komen piepen. Beetje zelfde gevoel zoals een ouwe 911 daar. Ook bij aanremmen Combes voel je de kont licht worden. Het is een auto waar je tijdens het remmen toch altijd de gedachten moet bijhouden en proberen zoveel mogelijk “rechtuit” te remmen. Het gebrek aan camber is ronduit storend. Zeker omdat mijne stijl van rijden waarbij ik de gem. bochtensnelheid probeer hoog te houden wel wat camber kan gebruiken. De neus heeft gebrek aan “bijtkracht” waardoor den Bruxelles een eeuwigheid lijkt te duren.
Onder acceleratie heeft de achtertrein te lijden onder het koppel. Het duur wat eer je eraan went en uiteindelijk leer je doseren waardoor enkel bij uitkomen busstop en source de TC nog ingrijpt.

Ik heb me die paar rondjes enorm geamuseerd en heb de laatste 2j slechts een handvol laps op Spa gereden. Ik vroeg me dan ook vaak af of het allemaal wel nog zou lukken voor mezelf. Maar al na een paar bochten had ik er vertrouwen in en de film van vroeger speelde zich opnieuw af. Heb met passagier en wat verkeer een 3.04 gereden. Zonder passagier en een minder roestige Mich van een paar jaar terug en we draaien misschien net onder de 3.00. Geef het ding wat camber en een steviger ophanging en je flirt allicht met 2.56-2.57. Het verschil is groot met de M3. Een M3 out of the box op Spa kan rond de 2.55 draaien maar daar is zero beleving bij. Die wagen is zo doeltreffend en efficient en kan optimaal zijn vermogen uitspelen. Een M3 met een uitlijning en goeie piloot kan verdorie snelle tijden draaien dat is zeker.

Wat me opvalt aan de 1///M is de lage topsnelheid. Ok het was warm maar ik heb nooit meer dan 220km/u afgelezen op de teller. M3 en GT3 zitten aan 250. Zelfs een ouwe 964 gaat daar nog 230 (er reed eentje rond gister trouwens, een witte N-GT!!). Met dat koppel en pk’s verwachtte ik meer. We kwamen op de Rad boven aan 170 dus daar ligt het verschil ni.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie ervaring Mich.  1M vind ik top op de openbare weg, maar op circuit is hij toch wat zwaar en minder reactief.  Al blijft het wel een vrij neutrale auto wat ik wel apprecieer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dinsdag zat ik op Zolder met Lotus on track. Aangekomen om 11u15 en nog snel een stint gaan rijden voor de middagpauze. Het was een dag met 95db limiet, dus ik wist dat het spannend ging worden. Het lag nog nat, want 's morgens had het blijkbaar zwaar geregend. Dus heel rustig wat opwarm rondjes gereden. Uitlaat klep toegezet in de hoop ik geen zwart ging krijgen, maar om 5 voor twaalf prijs. Eerste handtekening mogen zetten en mogen bezinnen tijdens de lunch.
 

Ondertussen was mijn passagier voor de dag aangekomen die mij wat tips kon bijbrengen, tips die hij van Andy J. gekregen had. Om geen last te hebben van zwarte vlaggen bestond het met de uitlaat klep toe te rijden en aan de meetpunten in 5de te schakelen. Denk dat je in totaal een halve tot één seconde verliest, wat enorm goed meevalt. De rest van het circuit kun je gewoon volle bak doorknallen, ooooh the hypocrisy.
 

Geen zwarte vlaggen meer gezien, mijn passagier had wat rust nodig na een naftebak stint. Tijden lagen toen met passagier en inhouden rond de 1:49. Veel last van overstuur, vooral in de Bianchi. Het was niet druk op te baan, zeker naarmate het einde in zicht kwam en het halve veld er ondertussen al was afgestuurd wegens lawaai. Wel veel supertrage chauffeurs op baan, dus rondjes zonder verkeer waren schaars. Tanken en eens proberen de tijd af te scherpen. Hoe dichter bij de limiet, hoe minder zuiver de lijnen en hoe meer correcties nodig, maar uiteindelijk er toch nog een dikke seconde afgepitst.

 

Laatste lap, tijd om mijn tweede zwart te pakken, passagier eruit, volgas, en in die poging toch mijn tijd verscherpt.

Ik had het gevoel dat de grip op de baan suboptimaal was, waarschijnlijk door de hevige regenbuien van het weekend en dag ervoor. Temperatuur was 17 graden, veel wind, wat dan weer wel top was. 

Mijn verontschuldigingen voor de slechte afstelling van de interieurcamera.  

 

Graag jullie kritische blik waar nog tijd te rapen viel. 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het gevoel dat de grip op de baan suboptimaal was, waarschijnlijk door de hevige regenbuien van het weekend en dag ervoor.

 

Dat geeft nochtans de beste piste.

 

De traagste piste is de piste op maandag als er een heel weekend serieus op geracet is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen sper, deze is volledig standaard. 

 

Of een piste na felle regen de beste grip geeft, daar ben ik niet over uit. Maar ik wil het graag geloven. Ik had echter niet de grip die ik verwachte op mijn semi's, maar goed de laatste keer Zolder was dan ook op slicks geweest.  :P Zal er dus wel voor iets tussen hebben gezeten. Misschien kan de uitlijning of de instelling van de vering ook beter. Misschien eens proberen zachter te zetten achteraan, want had voornamelijk overstuur?

 

Blijf je bewust weg van de curbs om de auto wat te sparen?

 

Over welke curbs? Sommige curbs mijdt ik ja, die fel geribbelde zijn blijkbaar gemaakt van golfplaat en echt niet gezond voor je vering.. (van horen zeggen) Je kunt ze natuurlijk wel eens meepakken als je een echt snelle ronde wil rijden, maar best niet elke ronde.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen sper, deze is volledig standaard. 

 

Kon niet goed uit de video opmaken of het tractieverlies bij het uitkomen van sommige bochten dat was of effectief overstuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitkomen van de bochten had ik zelden overstuur. Meer vlak na het insturen. Kan natuurlijk zijn dat de balans dan nog teveel op de vooras lag na het remmen, of ik iets te fel instuurde. Zal wel aan de chauffeur liggen :)

 

Ik weet wel om snel te zijn met deze kar, moet ik blijven planken met slippende wielen bij het uitkomen van korte bochten. Zoals bij het uitkomen van de busstop op Spa. 

 

Verschil met en zonder sper, moet interessant zijn om de twee naast elkaar te testen bij gelijke omstandigheden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitkomen van de bochten had ik zelden overstuur. Meer vlak na het insturen. Kan natuurlijk zijn dat de balans dan nog teveel op de vooras lag na het remmen, of ik iets te fel instuurde. Zal wel aan de chauffeur liggen :)

 

Vooraan teveel grip tov achteraan hé. Zo'n Lotus zal wel een redelijk stijf chassis hebben zeker? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen commentaar is heel dik gereden en zeer mooie tijd ! Bovendien toch op de limiet grip, ik durf dat niet constant op die grens rijden eerlijk gezegd. Zie wel nog op 1 plaats een halve seconde liggen maar gezien mijn fastest lap nog net boven die van u ligt heb ik geen recht van spreken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitkomen van de bochten had ik zelden overstuur. Meer vlak na het insturen. Kan natuurlijk zijn dat de balans dan nog teveel op de vooras lag na het remmen, of ik iets te fel instuurde. Zal wel aan de chauffeur liggen :)

Dat viel me wel op maar leek me niet te kosten in rondetijd. In tegendeel soms denk ik, je krijgt de auto iets sneller gehoekt daardoor. Ik heb wel een paar plaatsen gezien waar je bij het uitkomen tractieproblemen had, en dat kost wel tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kanaalbocht blijft tricky, zat daar altijd in de problemen om het perfecte schakelmoment van 3->4 te nemen. Optimaal was midden in de bocht, maar blijft toch altijd risicovol om midden in de bocht de balans te verstoren. Als ik ervoor naar 4 de ging, voelde het trager aan. Maar goed, kan evengoed even snel of sneller geweest zijn, daarvoor moet je data gaan bekijken. Ik moet dringend tijd maken om eens data dieper te analyseren, nog nooit deftig tijd voor gemaakt  :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gevoel zegt trager, maar komt vaak op hetzelfde neer.... ook al is het een tiende trager, als het veiliger is en je meer vertrouwen geeft omdat de auto stabieler is dan is dat een motivatie om toch een tandje te hoger te schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid