Jump to content
Jokke_vlo

Circuit rijden, hoe en wat

Recommended Posts

gTa    15,422
gTa
4 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

't Is nikske.

@Bompa is inderdaad ook TOPcoureur in de "Volvo-boerenbanen-raggen"-raceklasse.

  • Like 1
  • Funny 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    10,369
Bompa
36 minuten geleden, gTa zei:

@Bompa is inderdaad ook TOPcoureur in de "Volvo-boerenbanen-raggen"-raceklasse.

:lolz:

Ik weet nu niet of ik vereerd moet zijn of niet :D

Maar toch ... merci!

(en sommigen zullen de link niet meer kunnen leggen bovendien)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    10,369
Bompa
Op 4/1/2020 om 22:05, ir_fuel zei:

Constant de limiet aftasten is het moeilijkse wat er is qua autorijden. Dat komt alleen maar door heel veel te rijden.

Ik zit daar helaas ook nog niet. Ik rijd op 95%, niet op 101%. Hopelijk kan ik daar dit jaar eindelijk verandering in brengen door veel te gaan trainen.

Ik vroeg me dat eigenlijk af, hoe jullie jezelf inschatten. Als ik zijn filmpjes bekijk, zit ik maar aan 60% ofzo, en dat kan zelfs nog optimistisch zijn. Meestal is dat ook met gerief van een ander, eens occasioneel, ongeoefend, quasi onvoorbereid. En vooral recreatief als het ware, een heel andere bedoeling dan jokke_vlo of ir_fuel. En daardoor dacht ik dat ir_fuel bv zichzelf op 99% zou inschatten.

(Die 60% is maar een getal, boeit me niet of dat correct is, ik heb veel te weinig circuit gereden om van ervaring te kunnen spreken)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    30,530
ir_fuel
1 hour ago, Bompa said:

Ik vroeg me dat eigenlijk af, hoe jullie jezelf inschatten. Als ik zijn filmpjes bekijk, zit ik maar aan 60% ofzo, en dat kan zelfs nog optimistisch zijn. Meestal is dat ook met gerief van een ander, eens occasioneel, ongeoefend, quasi onvoorbereid. En vooral recreatief als het ware, een heel andere bedoeling dan jokke_vlo of ir_fuel. En daardoor dacht ik dat ir_fuel bv zichzelf op 99% zou inschatten.

(Die 60% is maar een getal, boeit me niet of dat correct is, ik heb veel te weinig circuit gereden om van ervaring te kunnen spreken)

als je een % wil dan moet je op dezelfde dag met hetzelfde materiaal op hetzelfde circuit met iemand anders tijden vergelijken en dan kan je daar een nummer op plakken :D.

Het percentage waar ik het over heb is de gripgrens. Bekijk mijn track filmpjes van de afgelopen jaren. Je gaat bitter weinig stuurcorrecties zien. De auto loopt op rails. Pas op, ik heb niet gezegd dat iemand die zit te molenwieken en constant te vechten altijd sneller is, maar ik zit niet continu de grens af te tasten. Bij bepaalde auto's is dat goed, bij bepaalde auto's kan het sneller als je dat wel doet (maar dan wel subtiel genoeg om geen tijd te verliezen). De reden daarvoor is simpel: gebrek aan training om dat op te bouwen + te capabele auto's.

Een van de redenen dat er nu met een Fun Cup gereden wordt is omdat ik absoluut een auto wilde met MINDER grip (ik zat er ten tijde van de Porsche al aan te denken iets erbij te halen dat goedkoper was en minder grip had, trouwens). Het probleem met al die performante karren met bakken grip (in het geval van mijn 996 Cup met nog een setje slicks er bovenop) is dat de snelheden hoger en hoger worden, en de griplimiet verder en verder ligt, met als gevolg dat het verliezen van de grip een heel ander verhaal wordt. Dat spelen met de grip doe je in lange bochten, niet in een haakse bocht zoals La Source in Spa. Dat maakt je sneller in Pouhon, of Blanchimont.

Maar als je in Pouhon 180 km/h haalt en je zit nog niet op de limiet van je banden ... ja ... begin maar te pushen he :lol: . Combineer dat met het feit dat dat soort auto's (en dat geldt evengoed voor gelijk welke recente straat Porsche) regelmatig tracken zo gigantisch duur is dat je al blij bent als je 5 keer op een jaar op circuit geraakt ermee. Dat is dus over een gans seizoen minder dan 1 keer per maand. Hoe ga je in godsnaam, tenzij je gezegend bent met een hoop talent, met zo een kanon dat allemaal kunnen exploiteren als je zo weinig traint? Zal ik het u zeggen: dat gaat niet. Je kan boekjes lezen, data bekijken, video bekijken, theorieën spuien op diverse rijders-fora zoveel ge wilt, het enige dat echt werkt is met uw gat in diene kuipstoel gaan zitten en kilometers malen. Ik draaide met die 996 Cup 2:40 laag op Spa, op Pirelli DM/DH slicks, continu. Dat is zeker niet traag, maar als je eerlijk bent tov jezelf moeten daar nog 2 seconden af kunnen. De motor zat tegen dan ook wel op het einde van zijn Latijn, maar ik moet ook niet te veel excuses gaan zoeken. Dat was dus op 95% gereden. 

Dan komen we ook bij de 2e reden voor zo een auto: de kosten. Die Fun Cup is letterlijk 10 keer zo goedkoop te runnen op een trackday. Simplistisch gezien kan je dan stellen dat je ipv 5 keer op een jaar, 50 keer op een jaar kan gaan rijden. Enfin, dat is wat bij de haren getrokken, maar van begin tot einde seizoen elke 14 dagen gaan rijden is financieel totaal geen probleem als je 5 keer met die andere ketel kon gaan knallen. En dan ga je wel progressie maken (enfin dat hoop ik). Doe daar nog bij dat eventuele schades ook een factor 10 goedkoper zijn om te herstellen...

En dan komen we ook bij al die drift trainingen. Waarom zitten die ertussen? Als je de auto tussen kegels kan driften terwijl je bij wijze van spreken aan de radio aan het prutsen bent dan geeft je dat veel vertrouwen dat als op circuit het spel eens uitbreekt je dat wel zal kunnen terughalen (vertrouwen om richting de gripgrens te durven gaan), en als het gebeurt zal je die auto ook wel effectief terug kunnen halen. 

Moraal van het verhaal: tenzij ge de budgetten van een Enzo Ide hebt: zoek u iets licht met een correct chassis, steek daar banden op met niet te veel (ook niet te weinig) grip en die progressief lossen, en waar veel stukken voor te vinden zijn. Ge zult het meeste leren. Genre MX-5 of GT-86 om het over straatauto's te hebben.

Bij Enzo Ide is het als volgt gegaan: die heeft beslist "ik wil een snel piloot worden", en daar is dan keihard voor gewerkt, en dat mocht kosten wat het wilde. Dan kan je natuurlijk met een team en een data-ingenieur op stap om met een GT3-R of een Audi R8 LMS dagen aan een stuk te gaan trainen (reken dat zo 1 training all-in 30K kost). Maar los daarvan ken ik er genoeg die al jaren vaste klant zijn bij een coach, constant op het circuit te vinden en nog altijd voor geen meter vooruit gaan, dus geld alleen is geen garantie.

 

En omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden (sorry, vond geen vergelijkbaar beeldmateriaal online van hetzelfde circuit met een deftige piloot en zonder verkeer, en geen goesting om ne video te gaan zoeken lokaal en te uploaden in mijn collectie 😛 ).

 

Kijk naar hoe het stuur beweegt (let niet op al die mini bewegingen, dat is omdat er geen servo in zit en elke hobbel/beweging van de kas wordt doorgegeven aan het stuur, dat zijn heus geen bewegingen door mezelf gedaan). Je kan zien dat het stuur grosso modo de bocht volgt. Rechtuit, insturen, constant houden, terug open draaien.

 

Kijk nu eens naar dit (vanaf het timestamp dat ik de video heb gelinkt) en kijk eens door tot Blanchimont ofzo. Ok, op sommige stukken is het misschien een beetje té (vooral in Pouhon aan de buitenkant :lol: ), maar je moet eens letten op de link tussen de stuurhoek en waar de auto zit in de bocht. Dat is veel minder een 1 op 1 relatie. Dat is wat je moet beheersen als je echt hard wil gaan (kijk ook hoe hij Speaker's Corner instuurt op timestamp 13:10, die auto staat al klaar voor de bocht voor de bocht er is), maar zonder het te overdrijven want te veel schuiven vanaf de apex = tijdverlies.

 

 

 

 

Volstaat dat als antwoord? 😛 

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    10,369
Bompa
22 uren geleden, ir_fuel zei:

als je een % wil dan moet je op dezelfde dag met hetzelfde materiaal op hetzelfde circuit met iemand anders tijden vergelijken en dan kan je daar een nummer op plakken :D.

Het percentage waar ik het over heb is de gripgrens. Bekijk mijn track filmpjes van de afgelopen jaren. Je gaat bitter weinig stuurcorrecties zien. De auto loopt op rails. Pas op, ik heb niet gezegd dat iemand die zit te molenwieken en constant te vechten altijd sneller is, maar ik zit niet continu de grens af te tasten. Bij bepaalde auto's is dat goed, bij bepaalde auto's kan het sneller als je dat wel doet (maar dan wel subtiel genoeg om geen tijd te verliezen). De reden daarvoor is simpel: gebrek aan training om dat op te bouwen + te capabele auto's.

Een van de redenen dat er nu met een Fun Cup gereden wordt is omdat ik absoluut een auto wilde met MINDER grip (ik zat er ten tijde van de Porsche al aan te denken iets erbij te halen dat goedkoper was en minder grip had, trouwens). Het probleem met al die performante karren met bakken grip (in het geval van mijn 996 Cup met nog een setje slicks er bovenop) is dat de snelheden hoger en hoger worden, en de griplimiet verder en verder ligt, met als gevolg dat het verliezen van de grip een heel ander verhaal wordt. Dat spelen met de grip doe je in lange bochten, niet in een haakse bocht zoals La Source in Spa. Dat maakt je sneller in Pouhon, of Blanchimont.

Maar als je in Pouhon 180 km/h haalt en je zit nog niet op de limiet van je banden ... ja ... begin maar te pushen he :lol: . Combineer dat met het feit dat dat soort auto's (en dat geldt evengoed voor gelijk welke recente straat Porsche) regelmatig tracken zo gigantisch duur is dat je al blij bent als je 5 keer op een jaar op circuit geraakt ermee. Dat is dus over een gans seizoen minder dan 1 keer per maand. Hoe ga je in godsnaam, tenzij je gezegend bent met een hoop talent, met zo een kanon dat allemaal kunnen exploiteren als je zo weinig traint? Zal ik het u zeggen: dat gaat niet. Je kan boekjes lezen, data bekijken, video bekijken, theorieën spuien op diverse rijders-fora zoveel ge wilt, het enige dat echt werkt is met uw gat in diene kuipstoel gaan zitten en kilometers malen. Ik draaide met die 996 Cup 2:40 laag op Spa, op Pirelli DM/DH slicks, continu. Dat is zeker niet traag, maar als je eerlijk bent tov jezelf moeten daar nog 2 seconden af kunnen. De motor zat tegen dan ook wel op het einde van zijn Latijn, maar ik moet ook niet te veel excuses gaan zoeken. Dat was dus op 95% gereden. 

Dan komen we ook bij de 2e reden voor zo een auto: de kosten. Die Fun Cup is letterlijk 10 keer zo goedkoop te runnen op een trackday. Simplistisch gezien kan je dan stellen dat je ipv 5 keer op een jaar, 50 keer op een jaar kan gaan rijden. Enfin, dat is wat bij de haren getrokken, maar van begin tot einde seizoen elke 14 dagen gaan rijden is financieel totaal geen probleem als je 5 keer met die andere ketel kon gaan knallen. En dan ga je wel progressie maken (enfin dat hoop ik). Doe daar nog bij dat eventuele schades ook een factor 10 goedkoper zijn om te herstellen...

En dan komen we ook bij al die drift trainingen. Waarom zitten die ertussen? Als je de auto tussen kegels kan driften terwijl je bij wijze van spreken aan de radio aan het prutsen bent dan geeft je dat veel vertrouwen dat als op circuit het spel eens uitbreekt je dat wel zal kunnen terughalen (vertrouwen om richting de gripgrens te durven gaan), en als het gebeurt zal je die auto ook wel effectief terug kunnen halen. 

Moraal van het verhaal: tenzij ge de budgetten van een Enzo Ide hebt: zoek u iets licht met een correct chassis, steek daar banden op met niet te veel (ook niet te weinig) grip en die progressief lossen, en waar veel stukken voor te vinden zijn. Ge zult het meeste leren. Genre MX-5 of GT-86 om het over straatauto's te hebben.

Bij Enzo Ide is het als volgt gegaan: die heeft beslist "ik wil een snel piloot worden", en daar is dan keihard voor gewerkt, en dat mocht kosten wat het wilde. Dan kan je natuurlijk met een team en een data-ingenieur op stap om met een GT3-R of een Audi R8 LMS dagen aan een stuk te gaan trainen (reken dat zo 1 training all-in 30K kost). Maar los daarvan ken ik er genoeg die al jaren vaste klant zijn bij een coach, constant op het circuit te vinden en nog altijd voor geen meter vooruit gaan, dus geld alleen is geen garantie.

 

En omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden (sorry, vond geen vergelijkbaar beeldmateriaal online van hetzelfde circuit met een deftige piloot en zonder verkeer, en geen goesting om ne video te gaan zoeken lokaal en te uploaden in mijn collectie 😛 ).

 

Kijk naar hoe het stuur beweegt (let niet op al die mini bewegingen, dat is omdat er geen servo in zit en elke hobbel/beweging van de kas wordt doorgegeven aan het stuur, dat zijn heus geen bewegingen door mezelf gedaan). Je kan zien dat het stuur grosso modo de bocht volgt. Rechtuit, insturen, constant houden, terug open draaien.

 

Kijk nu eens naar dit (vanaf het timestamp dat ik de video heb gelinkt) en kijk eens door tot Blanchimont ofzo. Ok, op sommige stukken is het misschien een beetje té (vooral in Pouhon aan de buitenkant :lol: ), maar je moet eens letten op de link tussen de stuurhoek en waar de auto zit in de bocht. Dat is veel minder een 1 op 1 relatie. Dat is wat je moet beheersen als je echt hard wil gaan (kijk ook hoe hij Speaker's Corner instuurt op timestamp 13:10, die auto staat al klaar voor de bocht voor de bocht er is), maar zonder het te overdrijven want te veel schuiven vanaf de apex = tijdverlies.

 

 

 

 

Volstaat dat als antwoord? 😛 

 

Zalig antwoord!

De mini-bewegingen ken ik, dat was geen probleem om weg te filteren. Jouw stijl is effectief ook hoe ik rijd, maar bij mij een héél stuk saaier :D, idd omdat ik dat maar 1x om het jaar doe ofzo, dat is om weg te lachen, dat voel ik zelf, daar bouw je niks mee op. Maar nogmaals, voor mij is dat een ander doel, eerder eventjes fun. De stijl van die andere is wat ik zou willen maar mijlenver af zit. Heb al verschillende keren meegereden met anderen, en dan zie je ook heel hard dat verschil. Er zijn er die zoals die laatsten rijden, maar dan keisnel doorrijden en ineens plat op de rem staan en al slieren door de bocht gaan, dat lijkt me toch ook niet het meest efficiënte, integendeel. Jouw uitleg is met die filmpjes heel duidelijk, bovendien heb ik zelfs heel dat tweede filmpje uitgekeken (toch tot aan de pits :) ), best leuk om te zien.

Signaal van rempedaal werd niet opgepikt, wel jammer. Heb de indruk dat hij ook nog niet te veel aan die rem kwam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    30,530
ir_fuel

Hier ene met remdruk.

't is wel een andere piloot 😛

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    10,369
Bompa
10 uren geleden, teus_ zei:

 

Maar ik ga precies toch niet echt veel verder gaan ... :D

Laat mij maar wat sukkelen en brielen. Want! Do it for yourself. Gelijk dat hij zegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    10,369
Bompa
16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hier ene met remdruk.

't is wel een andere piloot 😛

 

 

 

2:09 flatout :inlove:

En op 't laatste zalig hoe efficënt hij rijdt en dan zijn voorligger beseft dat hij bij de laatste bocht toch weer maar zal in de weg rijden, ook al heeft ie meer pk's :)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Capitol    294
Capitol

Amai, chapeau: zo laat remmen en zo hard door de bochten! Dat moet toch kicken zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
teus_    179
teus_
14 hours ago, Bompa said:

Maar ik ga precies toch niet echt veel verder gaan ... :D

Laat mij maar wat sukkelen en brielen. Want! Do it for yourself. Gelijk dat hij zegt.

tuurlijk dat. u gewoon amuseren, met eender wat. genoeg gezaag gekregen omdat ik met mijn W202 op circuit ging. 

heb wel ergens de indruk dat motorijden op circuit wel meer ervaring biedt voor minder geld. ook iets praktischer om een circuitmoto erbij te hebben in de garage, en die met een remork naar circuit te brengen. wel een stuk gevaarlijker, en fysieker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    30,530
ir_fuel
14 minutes ago, teus_ said:

heb wel ergens de indruk dat motorijden op circuit wel meer ervaring biedt voor minder geld. ook iets praktischer om een circuitmoto erbij te hebben in de garage, en die met een remork naar circuit te brengen. wel een stuk gevaarlijker, en fysieker. 

VEEL goedkoper, veel minder gesleur en veel betrouwbaarder dan met een circuit-auto. De Suzuki die ik de laatste jaren gebruikte daar kwam gewoon niks aan. Die moest enkel onderhoud hebben.

Heb jaren op circuit gereden met de moto. Het verschil is gigantisch. Het verschil in kans op blessures ook :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
utah    472
utah

100% is een raar iets. Legrelle die met een S1000RR fantastische tijd draait op Francorchamps. Totdat Fast Greg  met gemak onder zijn tijd gaat. Reden : Greg is geboren en getogen op Francorchamps en doet de tests van de motoren van de technische school waar zij pa werkt. En Greg kent de S1000RR als geen ander wegens  zijn seizoen op dat moment voor Herpigny. Of hoe Legrelle op 100% zat en dat voor Greg pas 90% was. 
 

Edited by utah

Share this post


Link to post
Share on other sites
Le Capri Mauve    540
Le Capri Mauve

Die Enzo Ide ziet er wel mollig uit maar dat betekent nog niet dat hij geen conditie heeft. Ik denk dat dat wel zal meevallen , anders gaat ge dat zien aan de rondetijden na een uur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions