Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik spreek niet over appartementsgebouwen, maar deftige parkings zijn wel uitgerust met sprinklersystemen die dat blijkbaar redelijk goed onder controle kunnen houden.

Zelfs niet, Interparking heeft 1 parking 4 maanden mogen sluiten na een EV brand.

Kregen het niet geblust en beton is niet voorzien om zolang blootgesteld te worden aan extreme hitte.

LPG mag ook niet meer voor een reden 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Ook in appartementsgebouwen?

 

Dat denk ik ook. Zoals bij veel reglementering.

Het gaat niet over "wat is de kans dat". 1 keer iets serieus zien gebeuren is genoeg. Kijk maar naar alle veiligheidsmaatregelen rond vliegtuigen bv.

Neen, ik had het eigenlijk specifiek over publieke ondergrondse parkings.
Waar LPG meestal niet binnen mag, omdat de detectie voor dampen aan de plafond hangt, terwijl LPG zwaarder is dan lucht en men dus detectie aan de grond zou moeten doen (maar dat is meestal niet aanwezig, dus verboden).
Maar bij EV heb je geen detectie mogelijkheden voordat de boel al compleet aan het fikken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, dragonfly said:

 

LPG mag ook niet meer voor een reden 🙂 

Dat is puur naar detectie toe (zie post hier boven). Als een parking voorzien is met detectoren aan de vloer dan is het wel OK.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, dragonfly said:

Zelfs niet, Interparking heeft 1 parking 4 maanden mogen sluiten na een EV brand.

Dat gaat over gewone voertuigen, niet over EV's. Context :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Tjeu zei:

Dus in dat opzicht moet ik je wel gelijk geven dat een EV gevaarlijker is. Maar om hem direct te gaan verbieden... Dat vind ik dat wel weer een stap te ver. Je kan op zijn minst kijken wat je kan doen om het risico te beperken. Hem bijvoorbeeld enkel toelaten in een afgesloten (brandwerende of zo goed als luchtdichte) box. 

Dit is toch onmogelijk om voor elkaar te krijgen...zie je iedereen al meebetalen omdat 1 bewoner van een appartement een EV heeft en er dus een luchtdichte box moet worden gebouwd...Dat gaan die bakfietsmensen die nooit een auto hebben (of eens een deelwagen) nooit willen betalen via de algemene kosten.

Net zoals in het artikel waar ze ook spreken van: "Wie laadpalen in de parkeergarage installeert, moet eigenlijk ook investeren in brandleidingen, sprinklers en hittesensoren"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Liquid Li0n zei:

"Wie laadpalen in de parkeergarage installeert, moet eigenlijk ook investeren in brandleidingen, sprinklers en hittesensoren"

Misschien hebben ze d'er al premies voor, if not, gaan ze wel uitgevonden worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Dit is toch onmogelijk om voor elkaar te krijgen...zie je iedereen al meebetalen omdat 1 bewoner van een appartement een EV heeft en er dus een luchtdichte box moet worden gebouwd...Dat gaan die bakfietsmensen die nooit een auto hebben (of eens een deelwagen) nooit willen betalen via de algemene kosten.

Net zoals in het artikel waar ze ook spreken van: "Wie laadpalen in de parkeergarage installeert, moet eigenlijk ook investeren in brandleidingen, sprinklers en hittesensoren"

niet in alle app gebouwen zijn de parkeerplaatsen gemeenschappelijke delen. Zijn vaak prive delen. Er zijn er ook nog massa's waar alle parkeerplaatsen private boxen zijn (vooral die van voor 2000).

Het reglement zou gerust een verplichting op kunnen leggen om extra veiligheidsmaatregelen te treffen als je een EV in de kelder wenst te parkeren, zonder dat de gemeenschap daarvoor dan op moet draaien. 

Wanneer de parkeervoorziening niet privaat is, of in publieke parkings, dan heb je wel een probleem. Nu, in publieke parkings zou je het probleem kunnen ondervangen door aan de EV plaatsen een aangepaste blusinstallatie te plaatsen, die niet met water werkt.  Die plaatsen zijn nu toch al geïsoleerd om ze te voorzien van laadinfra. 
En als ze voor die paar LPG'ers wel een volledig nieuw LPG detectiesysteem kunnen zetten, dan zullen ze voor EV's ook wel een ander blussysteem kunnen plaatsen. 
Gezien de EV's niet meer weg te denken zijn uit het toekomstbeeld, zal dat toch een must worden. 

Binnen vijf jaar verwacht ik dat het aantal EV branden echt miniem zal zijn (is gewoon deel van het ontwikkelingsproces) en dat er dan mogelijks een onderscheid zal komen tussen waar je wel en niet zal mogen staan met een oude EV, tenzij je een batterij upgrade hebt gehad. 

Is er al weet van Taycan branden? Daar zou ik er wat minder verwachten (800V tov 400V, dus lagere stromen en minder warmte). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Tjeu zei:

niet in alle app gebouwen zijn de parkeerplaatsen gemeenschappelijke delen. Zijn vaak prive delen. Er zijn er ook nog massa's waar alle parkeerplaatsen private boxen zijn (vooral die van voor 2000).

Het reglement zou gerust een verplichting op kunnen leggen om extra veiligheidsmaatregelen te treffen als je een EV in de kelder wenst te parkeren, zonder dat de gemeenschap daarvoor dan op moet draaien. 

Wanneer de parkeervoorziening niet privaat is, of in publieke parkings, dan heb je wel een probleem. Nu, in publieke parkings zou je het probleem kunnen ondervangen door aan de EV plaatsen een aangepaste blusinstallatie te plaatsen, die niet met water werkt.  Die plaatsen zijn nu toch al geïsoleerd om ze te voorzien van laadinfra. 
En als ze voor die paar LPG'ers wel een volledig nieuw LPG detectiesysteem kunnen zetten, dan zullen ze voor EV's ook wel een ander blussysteem kunnen plaatsen. 
Gezien de EV's niet meer weg te denken zijn uit het toekomstbeeld, zal dat toch een must worden. 

Binnen vijf jaar verwacht ik dat het aantal EV branden echt miniem zal zijn (is gewoon deel van het ontwikkelingsproces) en dat er dan mogelijks een onderscheid zal komen tussen waar je wel en niet zal mogen staan met een oude EV, tenzij je een batterij upgrade hebt gehad. 

Is er al weet van Taycan branden? Daar zou ik er wat minder verwachten (800V tov 400V, dus lagere stromen en minder warmte). 

u vraagt, wij googlen:

https://www.hln.be/auto/niet-alleen-bij-tesla-porsche-taycan-gaat-in-vlammen-op~a406e03a/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien te zot gedacht en eigenlijk niet voor dit topic, maar zou ge een EV niet kunnen detecteren voor het begint net zoals dampen aan t plafond?
Ik denk aan een thermische sensor/camera die laden beperkt of stopt als gemeten temp te hoog wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, Joske said:

Misschien te zot gedacht en eigenlijk niet voor dit topic, maar zou ge een EV niet kunnen detecteren voor het begint net zoals dampen aan t plafond?
Ik denk aan een thermische sensor/camera die laden beperkt of stopt als gemeten temp te hoog wordt?

Een batterij zit vol met temperatuursensoren, en spanningsbewaking. Maar toch gaat het blijkbaar soms mis.
 

Bij een kortsluiting of whatever probleem, gaat het razendsnel, en zonder waarschuwing.
Voorbeeldje van een surron (batterij is dan nog vele malen kleiner dan van een auto):

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Tjeu zei:

Is toch niet anders met ICE en wagens in de buurt? 

Het is wel correct dat EV moeilijker te blussen is, maar ook daar zijn voldoende oplossingen voor.

We weten allemaal dat die met zijn Flip phone maar deed alsof m aan het filmen was e. 

19 uren geleden, dragonfly zei:

Zelfs niet, Interparking heeft 1 parking 4 maanden mogen sluiten na een EV brand.

Kregen het niet geblust en beton is niet voorzien om zolang blootgesteld te worden aan extreme hitte.

LPG mag ook niet meer voor een reden 🙂 

Zoals Jan al zei, zwaarder dan lucht dus gassen zouden bij lek in de parking blijven hangen. Wat ik echter niet versta, is dat je ondergrondse parkings hebt waar je wel boven mag gaan staan met je lpg wagen en waar dan nog gewone roosters zitten waardoor je het verdiep er onder kan zien. 

Nu, zelf geen last van, parkeerplaats is veelal toch te laag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-id-4-bmw-ix3-met-een-caravan-dramatische-actieradius-905248

 

En dan komt vraag 2, mag je uberhaupt wel met je ‘standaard’ rijbewijs B met de gekozen combinatie rijden. Het antwoord bij de ID4 was duidelijk: neen! Het maximaal trekgewicht is 1000 kg (het maximaal kentekengewicht van onze caravan) en de ID4 mag tot maximaal 2600 kg beladen worden. Dit tezamen brengt de combinatie op een maximum toelaatbaar gewicht van boven de 3.500 kg. Dit betekent dat je een E achter B rijbewijs moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-id-4-bmw-ix3-met-een-caravan-dramatische-actieradius-905248

 

En dan komt vraag 2, mag je uberhaupt wel met je ‘standaard’ rijbewijs B met de gekozen combinatie rijden. Het antwoord bij de ID4 was duidelijk: neen! Het maximaal trekgewicht is 1000 kg (het maximaal kentekengewicht van onze caravan) en de ID4 mag tot maximaal 2600 kg beladen worden. Dit tezamen brengt de combinatie op een maximum toelaatbaar gewicht van boven de 3.500 kg. Dit betekent dat je een E achter B rijbewijs moet hebben.

Atlis is daar aan het werken. Batterijen van 1600V. Dan ga je wel kunnen trekken. Ál die elektrische wagens nu zijn eigenlijk ontworpen voor bereik en niks anders. 

Beetje hetzelfde als verbrandingsmotor, hetgeen wel kan trekken verbruikt ook wat meer dan eentje die niet kan trekken in normaal verkeer. Atlis wil wel dat die Voltage regelbaar is zodat je het beste van beide werelden hebt. En ook nog eens opladen in record tempo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, CAS zei:

Atlis is daar aan het werken. Batterijen van 1600V. Dan ga je wel kunnen trekken. Ál die elektrische wagens nu zijn eigenlijk ontworpen voor bereik en niks anders. 

Beetje hetzelfde als verbrandingsmotor, hetgeen wel kan trekken verbruikt ook wat meer dan eentje die niet kan trekken in normaal verkeer. Atlis wil wel dat die Voltage regelbaar is zodat je het beste van beide werelden hebt. En ook nog eens opladen in record tempo. 

even het merk gegoogled, zit er wel een dikke pick up uit

https://www.autowereld.be/autonieuws/nieuw/atlis-xt-2019_5c35da6943e4a.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een q4 en een mustang mach e zien rijden. Meer en meer elektrische op de baan dus. En met de i4 en consorten zal er volgens mij wel een stroomversnelling komen. 

Ben benieuwd om de evolutie binnen pakweg 3 a 4j te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, tuscani zei:

Vandaag een q4 en een mustang mach e zien rijden. Meer en meer elektrische op de baan dus. En met de i4 en consorten zal er volgens mij wel een stroomversnelling komen. 

Ben benieuwd om de evolutie binnen pakweg 3 a 4j te zien.

hoeveel particulieren zouden een EV kopen, of wie zou het kopen moest het zoals een normale auto worden aangerekend...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

hoeveel particulieren zouden een EV kopen, of wie zou het kopen moest het zoals een normale auto worden aangerekend...

 Als je het kan betalen, waarom niet? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/6/2021 om 19:38, Liquid Li0n zei:

https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-id-4-bmw-ix3-met-een-caravan-dramatische-actieradius-905248

 

En dan komt vraag 2, mag je uberhaupt wel met je ‘standaard’ rijbewijs B met de gekozen combinatie rijden. Het antwoord bij de ID4 was duidelijk: neen! Het maximaal trekgewicht is 1000 kg (het maximaal kentekengewicht van onze caravan) en de ID4 mag tot maximaal 2600 kg beladen worden. Dit tezamen brengt de combinatie op een maximum toelaatbaar gewicht van boven de 3.500 kg. Dit betekent dat je een E achter B rijbewijs moet hebben.

toch een hollander gezien op een camping die er stond met zijn hobby en zijn tesla S (waar een trekhaak op stond)

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid