Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 8/10/2021 om 22:16, ST TDCi zei:

Voor een gewone particulier is het niet simpel vind ik persoonlijk om tegenwoordig een wagen aan te kopen.
Aan wat moet je je centen geven? Toch gewoon een 'goedkope' benzine? Een hybride terwijl je weet dat full electric sowieso populairder zal worden?
Een full electric die pakken duurder is dan die simpele benzinewagen, maar mogelijks even snel verouderd is? Want het rijbereik / performance zal de komende jaren enkel maar toenemen. Ik weet het oprecht niet. Ondanks dat mijn wagen al 15 jaar is rij ik er nog graag mee en heb ik er de afgelopen maanden nog wat geld in gepompt.
Nieuwe schokdempers, nieuwe waterpomp en riem, en nog wat prullen. Voor de ene een gekke keuze, voor mij een bewuste. De kans is zeer reëel dat ik binnen max. 1,5 jaar een firmawagen krijg en tot dan kan ik niet goedkoper rijden dan met mijn oude auto, zelfs incl. de gemaakte kosten. En dan is het de zaak van mijn werkgever en moet ik niet wakker liggen van slechte keuzes en eventueel grote afschrijving / groot verlies.
 

Als particulier koop je nu een een benzine voor de komende x jaar. Je volgende zal dan wel elektrisch worden. 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, BMWMB said:

9E8A0622-0111-4A22-A094-4B543275B7E5.jpeg

Dat is een debiele vergelijking. "Gemiddeld" zegt absoluut niks in dit verhaal.

Als ik elke dag 20km rijd en elke 3 weken 300km dan rijd ik gemiddeld 60 km per dag waarin ik de auto gebruik.

Als ik altijd de auto laat staan en die enkel pak om elke 3 weken 300km te rijden rijd ik gemiddeld 300km per dag dat ik hem gebruik. 

Ga je mij dan zeggen dat ik in geval 1 met een autonomie van 100km ruimschoots toe kom, maar in geval 2 niet?

 

Dat zijn redeneringen die steek houden voor rijke mensen zoals gij die dan meerdere auto's hebben staan en kunnen kiezen in functie van wat ze doen. De ID-3 voor in de week, en de Range voor de lange verplaatsingen, bv.

Ze zouden al eens moeten beginnen met te onderzoeken (en publiceren) hoeveel % van de bevolking zijn auto thuis kan opladen. Voor u is dat geen probleem, voor mij zal dat ook geen probleem zijn (behalve als we er hier 2 moeten inpluggen, dan vrees ik wat voor de totale amperages), voor veel mensen is dat wel een probleem.

Combineer dat met de toekomstgerichte oproep van "we moeten kleiner gaan wonen", "weg met verharde voortuinen", "meer inzetten op appartementen in dichtbevolkte gebieden", en we zijn nog niet aan de nieuwe patatten.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is een debiele vergelijking. "Gemiddeld" zegt absoluut niks in dit verhaal.

Als ik elke dag 20km rijd en elke 3 weken 300km dan rijd ik gemiddeld 60 km per dag waarin ik de auto gebruik.

Als ik altijd de auto laat staan en die enkel pak om elke 3 weken 300km te rijden rijd ik gemiddeld 300km per dag dat ik hem gebruik. 

Ga je mij dan zeggen dat ik in geval 1 met een autonomie van 100km ruimschoots toe kom, maar in geval 2 niet?

 

Dat zijn redeneringen die steek houden voor rijke mensen zoals gij die dan meerdere auto's hebben staan en kunnen kiezen in functie van wat ze doen. De ID-3 voor in de week, en de Range voor de lange verplaatsingen, bv.

Ze zouden al eens moeten beginnen met te onderzoeken (en publiceren) hoeveel % van de bevolking zijn auto thuis kan opladen. Voor u is dat geen probleem, voor mij zal dat ook geen probleem zijn (behalve als we er hier 2 moeten inpluggen, dan vrees ik wat voor de totale amperages), voor veel mensen is dat wel een probleem.

Combineer dat met de toekomstgerichte oproep van "we moeten kleiner gaan wonen", "weg met verharde voortuinen", "meer inzetten op appartementen in dichtbevolkte gebieden", en we zijn nog niet aan de nieuwe patatten.

Die gemiddeldes zijn inderdaad belachelijk. Met mijn kinderen naar zee of naar de Ardennen is iets dat bijna maandelijks voorkomt (en daar is laden op bestemming zeer twijfelachtig). Voor de rest de laatste 2 jaar amper meer dan 150 kilometer op een dag gereden. En de meeste dagen 0.

Rijk moet je niet zijn om die keuzes te maken in mijn ogen, voor de prijs van een nieuwe Clio rij je met een tweedehands i3. Genoeg gezinnen hebben 2 wagens, dus als daar iets naast staat dat die 150 km+ verplaatsingen kan doen kan het echt wel.

Dat laden thuis is een groter probleem dan velen denken, ik merk dat nu met bedrijfswagens van mensen in mijn omgeving die moeten gaan stekkeren, veel mensen hebben de mogelijkheid niet om dat thuis te voorzien. Zelfs in gemeenschappelijke parkeergarages aan appartementsgebouwen is dat meestal nog een dikke nee.

Mijn diesel heeft dit jaar geen 5000 kilometer gereden, waarvan de helft deftig op temperatuur en waarvoor hij gemaakt is. Ik ben intussen zover dat ik er mij aan stoor dat ik die voor verplaatsingen van minder dan 20 km moet gebruiken, een EV of hybride zou dat veel aangenamer maken. Mijn vrouw haar benzine gebruiken we al veel voor die verplaatsingen, vandaar dat de diesel heel weinig kilometers maar doet. Maar met een goed geladen aanhanger of volle belading met dakkoffer is dat ook geen feest (en een beetje illegaal want niet genoeg sleepvermogen).

Ik ga nog tot de zomer een beetje afwachten, maar tot nu toe denk ik dat de diesel blijft voor de vakanties en het stevigere werk (LV dus goedkoop). En dat er dan een "goedkope" tweedehands hybride of EV naast komt (laag VAA), tegen 2024 zal de (tweedehands)markt er anders uitzien en kan ik nog eens evalueren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De parking van de haven waar wij liggen in de zomer: dat is daar constant "ambras". Mensen die in de stad of dorp wonen en geen laadplaats hebben, komen hun auto daar "zetten" voor het hele weekend. Zelfde bij mensen met een vakantiehuisje rond het domein, die staan er het hele weekend.

Ruzie, geroep dat ik daar al gezien heb. Aan de receptie worden ze gek van heel het gedoe om de laadpalen. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat er op elke stelling opmerkingen kunnen gegeven worden die het tegendeel bewijzen, en dat ga ik dus hier zeker ook niet tegenspreken. En zeker het feit dat er mensen zijn die thuis niet kunnen laden, die zijn zeker in het nadeel voor een EV. 

Enkel merk ik, als iemand die al 3,5 jaar elektrisch rijdt, dat ik telkens dezelfde eerste vraag krijg van mensen, en dat is hoeveel km's ik met een volle batterij kan rijden. De cijfers hierboven zijn inderdaad overdreven, dat weet ik ook, en net daarom stel ik de vraag anders, nl. ' Hoeveel dagen per jaar doe je meer dan 350km?' En dan krijg je meestal toch het antwoord dat er dat niet zo heel veel zijn. En dan komt de tweede vraag, 'hoelang moet je laden aan zo'n snellader?' Als ik dan zeg dat ik zelden langer dan 15min. ga laden, dan beginnen mensen toch anders te reageren. 

Het punt is gewoon dat we gewoon zijn +500km kunnen te rijden met een volle tank, en we gewoon zijn slechts 1x per week naar een tankstation te rijden, en dat we gewoon zijn dat dat gemakkelijk is. EV-rijden vraagt een aanpassing, die voor heel veel mensen perfect zou kunnen, maar omdat ze niet van hun gewoontes afwillen, denken ze dat het niet zal lukken. En dat is voor de meeste mensen een foute gedachte.

Maar nogmaals, mensen die niet kunnen laden thuis of op hun werk, en mensen die heel dikwijls meer dan 350km rijden in 1 dag, deze mensen zijn vandaag beter af met een diesel, benzine of hybride.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eeuwige discussies. Kijk voor de ene is dit de perfectie (ik merk daarbij altijd zelfde op: mensen met tijd op een traject en om te plannen, of mensen waar dit auto 2 of 3 is naast een echte reiswagen). 

Buiten fiscaliteit en het "nooit moeten tanken" bij korte afstanden, zie ik atm geen voordelen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zijn die gratis, die palen? Tegenwoordig moet je op veel plaatsen per kWh en per minuut betalen, net om van die "campers" te weren.

Dat ik het niet weet, ik zie alleen dat er daar mensen een heel weekend zo een paal bezetten, zelfs mensen die niet op het domein verblijven. Gratis is het volgens mij wel niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik weet dat er op elke stelling opmerkingen kunnen gegeven worden die het tegendeel bewijzen, en dat ga ik dus hier zeker ook niet tegenspreken. En zeker het feit dat er mensen zijn die thuis niet kunnen laden, die zijn zeker in het nadeel voor een EV. 

Enkel merk ik, als iemand die al 3,5 jaar elektrisch rijdt, dat ik telkens dezelfde eerste vraag krijg van mensen, en dat is hoeveel km's ik met een volle batterij kan rijden. De cijfers hierboven zijn inderdaad overdreven, dat weet ik ook, en net daarom stel ik de vraag anders, nl. ' Hoeveel dagen per jaar doe je meer dan 350km?' En dan krijg je meestal toch het antwoord dat er dat niet zo heel veel zijn. En dan komt de tweede vraag, 'hoelang moet je laden aan zo'n snellader?' Als ik dan zeg dat ik zelden langer dan 15min. ga laden, dan beginnen mensen toch anders te reageren. 

Het punt is gewoon dat we gewoon zijn +500km kunnen te rijden met een volle tank, en we gewoon zijn slechts 1x per week naar een tankstation te rijden, en dat we gewoon zijn dat dat gemakkelijk is. EV-rijden vraagt een aanpassing, die voor heel veel mensen perfect zou kunnen, maar omdat ze niet van hun gewoontes afwillen, denken ze dat het niet zal lukken. En dat is voor de meeste mensen een foute gedachte.

Maar nogmaals, mensen die niet kunnen laden thuis of op hun werk, en mensen die heel dikwijls meer dan 350km in 1 dag, deze mensen zijn vandaag beter af met een diesel, benzine of hybride.

Het ding is gewoon dat wanneer je laden op bestemming nodig hebt, als in ik geraak niet thuis zonder bijladen, dan moet je daar enige zekerheid kunnen over hebben. Mijn schoonvader bolt met een e208 naar Wenduine voor een paar dagen en daar zijn denk ik 4 laders in heel het dorp. De lader vlak aan het appartement is 4 dagen bezet door dezelfde wagen ... . Ga dan naar een andere zul je zeggen, maar het is meer dan dat, je bent een heel weekend aan het checken waar er eentje vrij is zodat je dan snel je wagen kan gaan verplaatsen. Dat geeft gewoon een andere invulling aan je weekend ontspannen. Voor hetzelfde geld kom je daar toe en plug je een paar uur en kan je zonder zorgen verder ...

En hij heeft de stap gezet naar EV en dat gaat perfect als gepensioneerde omdat hij die auto niet "nodig" heeft buiten zijn vrije tijd. Maar ik begrijp dat dat een ding blijft voor mensen met een actieve levensstijl.

Ik zou een i3 of e208 zien zitten, maar dan moet er iets naast staan dat ik ontspannen die ritten van boven de 200km kan doen. Autorijden is voor mij vrijheid.

aangepast door josenjef
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdagavond gaan eten met vrienden en ook over gesproken. Vooral omdat hij net een nieuwe audi A5 sportback heeft en er wat miserie mee heeft en dus denkt om hem na 6 maand al weer te verpatsen. Zij rijdt recente A7 en zo kwamen we bij elektrisch rijden.

Voor hem is dat geen optie en heb ik hem ook gezegd... Hij zit voor zijn bedrijf heel frequent met lange verplaatsingen naar klanten in Noord Frankrijk, dus veel dagen van 400 a 500km rijden op een dag en dan een paar dagen niet rijden. 

Maar voor haar (bankdirecteur) met kantoor aan de kust (dus ongeveer 35km rijden enkel) en wat klantbezoeken en afspraken zou een elektrische perfect zijn... Echter hij staat er wel voor open en zij niet met als reden: dat iedere keer opladen is niets voor mij... Dus duidelijk vasthouden aan oude principes...

En de reactie van BMWMB doe ik nu ook... Als er over gesproken wordt over range, eens vragen naar hun normaal gebruik en meestal kan je ze dan wel aan het denken zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, BMWMB said:

Enkel merk ik, als iemand die al 3,5 jaar elektrisch rijdt, dat ik telkens dezelfde eerste vraag krijg van mensen, en dat is hoeveel km's ik met een volle batterij kan rijden. De cijfers hierboven zijn inderdaad overdreven, dat weet ik ook, en net daarom stel ik de vraag anders, nl. ' Hoeveel dagen per jaar doe je meer dan 350km?' En dan krijg je meestal toch het antwoord dat er dat niet zo heel veel zijn. En dan komt de tweede vraag, 'hoelang moet je laden aan zo'n snellader?' Als ik dan zeg dat ik zelden langer dan 15min. ga laden, dan beginnen mensen toch anders te reageren. 

Het grote probleem met die lange verplaatsingen is dat je moet kunnen laden op je bestemming. Want een enkele trip van pakweg 350km dat lukt idd met ergens 10 minuten bijladen. Maar dan sta je op je bestemming met 10 of 15% batterij. Als je dan niet kan volladen voor je vertrekt wordt je terugreis wel een ander verhaal. En de stress van het vinden van een vrije paal aan een hotel heb ik al meermaals mogen zien, en dat is dan als je de luxe hebt daar een hotel te hebben met laadpalen.

Ik heb al genoeg miserie gehad met de parkings van hotels zelf ondertussen (zogezegd plaats maar als je daar toekomt staat alles vol of mensen staan zo scheef in hun plek dat je er niet naast geraakt), laat staan dat je dan ook nog eens een laadpaal moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Naish said:

Maar voor haar (bankdirecteur) met kantoor aan de kust (dus ongeveer 35km rijden enkel) en wat klantbezoeken en afspraken zou een elektrische perfect zijn... Echter hij staat er wel voor open en zij niet met als reden: dat iedere keer opladen is niets voor mij... Dus duidelijk vasthouden aan oude principes...

Dat iedere keer opladen is nochtans handiger dan "moeten" gaan tanken als het slecht weer is. Thuis inpluggen is nul moeite.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Dat ik het niet weet, ik zie alleen dat er daar mensen een heel weekend zo een paal bezetten, zelfs mensen die niet op het domein verblijven. Gratis is het volgens mij wel niet. 

Dat kan me idd een probleem lijken... Ik hoor het op veel plaatsen (ook van hybriderijders) dat het bij locatiepalen erop neer komt dat de eerste die toekomt eraan hangt voor de hele dag (bvb op bedrijfsparkings en zo). 

Vorige week woensdag trouwens gepasseerd aan de kinepolis in Kortrijk waar er denk ik 20+ super chargers staan van Tesla. Allemaal stuk voor stuk bezet met gewone auto's en camionettes omdat er volgens mij iets te doen is in de hallen en ze daar kunnen parkeren zonder te betalen. Dat is nog een niveau erger. Niet 100% zeker, maar ik heb 1 tesla ertussen zien staan maar geen idee of die aan het laden was zelfs. 

Systeem van combinatie van laden en tijd lijkt me idd beste oplossing... Mensen met snel ladende auto's kunnen zo voordeel doen en hun investering recupereren en het gaat die tafelen van parkeren aan de paal ook drastisch verminderen.

Zou wel beetje algoritme moeten inzitten dat je bij wijze van spreken op een 150kw paal 70% kan laden aan 150kw zonder het je wat kost, want dat is in principe het optimale gebruik dat we willen nastreven.  En voor mij zou het ook gerust mogen dat er een serieuze minuutprijs aangerekend wordt als je auto 100% is en blijft gekoppeld zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, josenjef zei:

Het ding is gewoon dat wanneer je laden op bestemming nodig hebt, als in ik geraak niet thuis zonder bijladen, dan moet je daar enige zekerheid kunnen over hebben. Mijn schoonvader bolt met een e208 naar Wenduine voor een paar dagen en daar zijn denk ik 4 laders in heel het dorp. De lader vlak aan het appartement is 4 dagen bezet door dezelfde wagen ... . Ga dan naar een andere zul je zeggen, maar het is meer dan dat, je bent een heel weekend aan het checken waar er eentje vrij is zodat je dan snel je wagen kan gaan verplaatsen. Dat geeft gewoon een andere invulling aan je weekend ontspannen. Voor hetzelfde geld kom je daar toe en plug je een paar uur en kan je zonder zorgen verder ...

En hij heeft de stap gezet naar EV en dat gaat perfect als gepensioneerd omdat hij die auto niet "nodig" heeft buiten zijn vrije tijd. Maar ik begrijp dat dat een ding blijft voor mensen met een actieve levensstijl.

Ik zou een i3 of e208 zien zitten, maar dan moet er iets naast staan dat ik ontspannen die ritten van boven de 200km kan doen.

Dat is heel simpel op te lossen door te gaan snelladen net voor je in Wenduine aankomt. Dan kom je aan met een zo goed als volle batterij, en heb je geen stress. 

5 minuten geleden, Naish zei:

Vrijdagavond gaan eten met vrienden en ook over gesproken. Vooral omdat hij net een nieuwe audi A5 sportback heeft en er wat miserie mee heeft en dus denkt om hem na 6 maand al weer te verpatsen. Zij rijdt recente A7 en zo kwamen we bij elektrisch rijden.

Voor hem is dat geen optie en heb ik hem ook gezegd... Hij zit voor zijn bedrijf heel frequent met lange verplaatsingen naar klanten in Noord Frankrijk, dus veel dagen van 400 a 500km rijden op een dag en dan een paar dagen niet rijden. 

Maar voor haar (bankdirecteur) met kantoor aan de kust (dus ongeveer 35km rijden enkel) en wat klantbezoeken en afspraken zou een elektrische perfect zijn... Echter hij staat er wel voor open en zij niet met als reden: dat iedere keer opladen is niets voor mij... Dus duidelijk vasthouden aan oude principes...

En de reactie van BMWMB doe ik nu ook... Als er over gesproken wordt over range, eens vragen naar hun normaal gebruik en meestal kan je ze dan wel aan het denken zetten...

Zelfs 400 à 500km rijden in 1 dag gaat perfect met een EV, op voorwaarde dat hij thuis kan laden. Dan moet hij onderweg telkens 1x een kwartier stoppen om bij te laden... En als 'm een EQS van Mercedes koopt, dan hoeft 'm zelfs niet te laden.

Ook zie ik meer en meer de trend dat bedrijven laders zetten, dus meer en meer kan je laden terwijl je met de klant aan tafel zit. Het zal allemaal nog wel even duren vooraleer alle bedrijven dit hebben, maar het valt mij al EV-rijder op dat ik het meer en meer kan doen.

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het grote probleem met die lange verplaatsingen is dat je moet kunnen laden op je bestemming. Want een enkele trip van pakweg 350km dat lukt idd met ergens 10 minuten bijladen. Maar dan sta je op je bestemming met 10 of 15% batterij. Als je dan niet kan volladen voor je vertrekt wordt je terugreis wel een ander verhaal. En de stress van het vinden van een vrije paal aan een hotel heb ik al meermaals mogen zien, en dat is dan als je de luxe hebt daar een hotel te hebben met laadpalen.

Ik heb al genoeg miserie gehad met de parkings van hotels zelf ondertussen (zogezegd plaats maar als je daar toekomt staat alles vol of mensen staan zo scheef in hun plek dat je er niet naast geraakt), laat staan dat je dan ook nog eens een laadpaal moet hebben.

EV-rijden is altijd wat plannen. 350km enkel is voor mij dan 700km heen en terug, en dan kijk ik waar ik indeze afstand ergens kan snelladen. De app ABRP helpt u hier perfect mee. Maar nogmaals, je moet bereid zijn hier wat mee bezig te willen zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat iedere keer opladen is nochtans handiger dan "moeten" gaan tanken als het slecht weer is. Thuis inpluggen is nul moeite.

Exact mijn reactie... Ja je moet er aan denken en in begin moet dat gewoonte worden. Maar voordeel is wel dat je nooit meer moet stoppen om te tanken.

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het grote probleem met die lange verplaatsingen is dat je moet kunnen laden op je bestemming. Want een enkele trip van pakweg 350km dat lukt idd met ergens 10 minuten bijladen. Maar dan sta je op je bestemming met 10 of 15% batterij. Als je dan niet kan volladen voor je vertrekt wordt je terugreis wel een ander verhaal. En de stress van het vinden van een vrije paal aan een hotel heb ik al meermaals mogen zien, en dat is dan als je de luxe hebt daar een hotel te hebben met laadpalen.

Ik heb al genoeg miserie gehad met de parkings van hotels zelf ondertussen (zogezegd plaats maar als je daar toekomt staat alles vol of mensen staan zo scheef in hun plek dat je er niet naast geraakt), laat staan dat je dan ook nog eens een laadpaal moet hebben.

Idd, als je gebruik ook nog bvb enkele ritten zijn van 300km en dan een hele dag ter plaatse zou het met deftige destination chargers werken. Diene gast zei ook dat het ambetant is om bij een klant toe te komen en te vragen of je kan laden. En hij heeft een collega die met een audi gt e-tron rijdt dus die weet wel hoe het is.

En bij de hotels zou dat ook simpel opgelost kunnen worden met afgeven sleutels of zoiets, of desnoods 4 plaatsen rond een charger waarbij een medewerker afhankelijk van de vraag de tijd verdeelt tussen de auto's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Naish said:

En bij de hotels zou dat ook simpel opgelost kunnen worden met afgeven sleutels of zoiets, of desnoods 4 plaatsen rond een charger waarbij een medewerker afhankelijk van de vraag de tijd verdeelt tussen de auto's...

Wetende dat die destination chargers gratis zijn gaat een hotel daar medunkt niet snel moeite in gaan steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, BMWMB said:

EV-rijden is altijd wat plannen. 350km enkel is voor mij dan 700km heen en terug, en dan kijk ik waar ik indeze afstand ergens kan snelladen. De app ABRP helpt u hier perfect mee. Maar nogmaals, je moet bereid zijn hier wat mee bezig te willen zijn.

Ik heb net eens gekeken. Het simpelste is van dan gewoon je heen-en-terug als 1 trip te plannen met als start- en eindpunt je huis en in het midden je bestemming. Dan zie ik dat de terugrit bv 40 minuten langer is dan de heenrit. Voor een trip van 300km toch best veel, er vanuit gaande dat dat geen afstanden zijn waarbij je "toch moet stoppen om de benen te strekken of iets te eten".

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, BMWMB zei:

Dat is heel simpel op te lossen door te gaan snelladen net voor je in Wenduine aankomt. Dan kom je aan met een zo goed als volle batterij, en heb je geen stress. 

Zelfs 400 à 500km rijden in 1 dag gaat perfect met een EV, op voorwaarde dat hij thuis kan laden. Dan moet hij onderweg telkens 1x een kwartier stoppen om bij te laden... En als 'm een EQS van Mercedes koopt, dan hoeft 'm zelfs niet te laden.

Ook zie ik meer en meer de trend dat bedrijven laders zetten, dus meer en meer kan je laden terwijl je met de klant aan tafel zit. Het zal allemaal nog wel even duren vooraleer alle bedrijven dit hebben, maar het valt mij al EV-rijder op dat ik het meer en meer kan doen.

EV-rijden is altijd wat plannen. 350km enkel is voor mij dan 700km heen en terug, en dan kijk ik waar ik indeze afstand ergens kan snelladen. De app ABRP helpt u hier perfect mee. Maar nogmaals, je moet bereid zijn hier wat mee bezig te willen zijn.

Klopt, alles is op te lossen mits planning. Maar die vrijheid van een auto valt dan weg voor mij. Ik steek mijn kinderen op vrijdagavond in de auto om een uur of 7 en dan is het rustig naar zee rijden. Kan daar geen half uur "snelladen", bij budget EV's is snel niet zo snel, bij? Jawel, dat kan. Maar het maakt het er niet aangenamer op. Wil ik op zondag in het teruggaan gaan laden? Nee, maar het kan zeker. De realiteit is dat ik dat niet ga doen zolang ik een andere auto staan heb die dat wel kan.

Dus voor mij EV als tweede auto, absoluut. Als enige auto, nee daar ben ik nog niet aan toe als actieve mens die van zijn vrijheid wil genieten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet op bestemming kan laden, dan moet je het inderdaad onderweg doen, en duurt dat wat langer. Maar 40 minuten is toch wel heel lang... Hoe kom je aan zo'n lange laadtijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, josenjef zei:

Klopt, alles is op te lossen mits planning. Maar die vrijheid van een auto valt dan weg voor mij. Ik steek mijn kinderen op vrijdagavond in de auto om een uur of 7 en dan is het rustig naar zee rijden. Kan daar geen half uur "snelladen", bij budget EV's is snel niet zo snel, bij? Jawel, dat kan. Maar het maakt het er niet aangenamer op. Wil ik op zondag in het teruggaan gaan laden? Nee, maar het kan zeker. De realiteit is dat ik dat niet ga doen zolang ik een andere auto staan heb die dat wel kan.

Dus voor mij EV als tweede auto, absoluut. Als enige auto, nee daar ben ik nog niet aan toe als actieve mens die van zijn vrijheid wil genieten.

Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn, maar die vinden dat plannen en laden net leuk. Onze kinderen rijden veel liever mee met mijn Tesla dan met de Velar van mijn vrouw. Onze zomervakantie met de Tesla was genieten, net omdat het eens anders was dan wat we gewoon zijn, en hoewel mijn vrouw het eigenlijk niet wilde (ah ja, wat ouder, dus is wat meer bang voor verandering 😄), moet ze nu toch toegeven dat dat perfect gaat. Ik heb vrienden met een EQC kunnen overtuigen om naar Spanje te gaan, en ook zij geven toe dat het zeer vlot gaat.

Hoe ver is het voor u tot aan de zee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, BMWMB said:

Als je niet op bestemming kan laden, dan moet je het inderdaad onderweg doen, en duurt dat wat langer. Maar 40 minuten is toch wel heel lang... Hoe kom je aan zo'n lange laadtijd?

We rijden niet allemaal met een Tesla :D 

Heenrit: 9.5 kWh bijladen in 6 minuten

Terugrit: 29.6 kWh bijladen in 16 minuten + nog eens 36 kWh bijladen in 22 minuten

 

En dan kom je op je bestemming met 15%, en thuis met 10% :tct: Dat lijkt me toch echt nipt om comfortabel aan te voelen, zeker de terugrit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met welke auto is dit dan?

10% thuis is zeer comfortabel. Ben jij al in paniek als je iphone nog 10% heeft als je die thuis dan in de stekker kan steken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, BMWMB zei:

Als je niet op bestemming kan laden, dan moet je het inderdaad onderweg doen, en duurt dat wat langer. Maar 40 minuten is toch wel heel lang... Hoe kom je aan zo'n lange laadtijd?

Ik heb voor mijn schoonvader zijn e2008 al eens in ABRP, voor de aankoop, mijn "frequente" verplaatsingen naar Bertrix en Wenduine er in gestoken. Dan kom je wel op dat soort cijfers. Intussen is er wel een IONITY in Wellin bijgekomen, dus dat gaat al veel beter meevallen. De laatste keer dat ik daar was stond dat daar allemaal mooi te blinken met 0 gebruikers. Als ik dan in Nederland deze zomer zag wat wij aan snellaadinfrastructuur zijn tegengekomen toen we naar Friesland gingen, is dat ook al een heel ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen nu op korte tijd heel wat snelladers bijkomen, waardoor het steeds gemakkelijker wordt om EV te rijden over langere afstanden.  In NL staan ze idd al een heel stuk verder.

Ondertussen is er ook een Fastned laadstation geopend tussen Leuven en Brussel, wat voor de Limburgers een superlocatie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid