Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Germinal zei:

Waarom zwaar dokken ?

Eerst gaan ze iedereen een zwaardere aansluiting laten aanvragen om hun auto op te laden en je dan extra belasten op Ampere.

Als je goechelt zal je het wel vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Joske said:

Daarom dat ik ook zeg max7,4kW omdat ik niet wist welke verbruikers er nog zijn. 

Ik denk dat ge moet rekenen op een 3,7kW lader, omdat ge 3 fasen 230V (zonder N) hebt betekent het dat er van die 40A maximum 23A uit uw stopcontact kan komen.

(Ilijn = Imax / vierkantswortel 3)

Dat komt dan toch gewoon neer op je auto in het stopcontact steken? Een laadpaal die ze aan je woning zetten (van Tesla of BMW ofzo) kan toch meer leveren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat komt dan toch gewoon neer op je auto in het stopcontact steken? Een laadpaal die ze aan je woning zetten (van Tesla of BMW ofzo) kan toch meer leveren?

't Is dat soort info waar ik naar op zoek ben ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, dragonfly zei:

Eerst gaan ze iedereen een zwaardere aansluiting laten aanvragen om hun auto op te laden en je dan extra belasten op Ampere.

Als je goechelt zal je het wel vinden.

Ik heb uitgebreid gegoogled maar niks over te vinden. Care to share? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat komt dan toch gewoon neer op je auto in het stopcontact steken? Een laadpaal die ze aan je woning zetten (van Tesla of BMW ofzo) kan toch meer leveren?

Ik vermoed van niet. Als er nu maar 3x230V beschikbaar is zal niet op magische wijze er plots 3x400V getoverd kunnen worden.

Hier is laatst ook een artikel over verschenen dat sommige delen van ons apenland nog met een verouderd net zitten waar zware aansluitingen niet zo 1-2-3 kunnen gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/2/2020 om 22:33, ir_fuel zei:

Nog eentje van een officiëlere bron:

https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief

 

Correct. 

Door ervoor te zorgen dat iedereen de aansluiting heeft die die nodig heeft, kunnen ze behoorlijk wat extra 'ruimte' maken op het bestaande net voor openbare laadpalen of om de beschikbare ruimte zo nuttig mogelijk in te zetten en aan te bieden aan wie die echt wel. 

Door het capaciteitstarief in te voeren zal wie extra capaciteit wil wat meer betalen dan wie ervoor kiest om zuinig te leven of zijn profiel zo vlak mogelijk te maken. Hoe vlakker het afname profiel van iedereen, hoe makkelijker de energievoorziening. Daar valt echt gigantisch veel geld mee te winnen. Dat capaciteitstarief komt er dus sowieso, daar moet je niet aan twijfelen. 

Volgende stap is een afzonderlijke aansluiting voor laadpalen, genre excusiefnachttarief van vroeger. Daarmee gaan ze dan het tarief voor het laden van de wagen kunnen laten variëren. Extra belasten bij hoog afname vermogen, minder bij ruistig laden doorheen de nacht,... Er staat ons wel nog wat te wachten, maar wie er slim mee omgaat zal winnen of toch zeker minder verliezen. 

Dat is trouwens bij de ICE niet anders. Wie niet naar zijn verbruik kijkt en telkens op de snelweg tankt zal meer betalen dan wie wat vooruit kijkt en met een tankkaart bij een goedkopere speler tankt die op wat meer afgelegen plaatsen zit. We moeten voor die plannen dus helemaal niet steigeren of ons bedot voelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Tjeu said:

Door het capaciteitstarief in te voeren zal wie extra capaciteit wil wat meer betalen dan wie ervoor kiest om zuinig te leven of zijn profiel zo vlak mogelijk te maken. Hoe vlakker het afname profiel van iedereen, hoe makkelijker de energievoorziening.

Je zou verwachten dat als ze iedereen die 'slimme' teller aansmeren, ze die data gaan gebruiken om het net te optimaliseren of het aansturen van niet-tijdskritische energieafname. Vlakke energieafname kan je toch zo goed als nooit realiseren bij een gezin dat overdag weg is van huis en waar je dus telkens een piek heb 's morgens en 's avonds.

Is natuurlijk gemakkelijker om een ander te laten betalen voor je eigen 'onkunde'.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/2/2020 om 09:13, Joske zei:

Ik vermoed van niet. Als er nu maar 3x230V beschikbaar is zal niet op magische wijze er plots 3x400V getoverd kunnen worden.

Hier is laatst ook een artikel over verschenen dat sommige delen van ons apenland nog met een verouderd net zitten waar zware aansluitingen niet zo 1-2-3 kunnen gemaakt worden.

Ik heb iemand van EDI (https://www.edi.be/) laten komen. Die bevestigt wat jij eerder zei. Theoretisch is 7.4 kW mogelijk. Rekening houdend met warmtepomp en vloerverwarming gaat dat in praktijk minder zijn. Zaken zoals wasmachine hebben daar nog een bijkomstige negatieve impact op (maar die draaien niet 24/7). Hij zou sowieso een "intelligent" Home Energy Manager station aanrader. Dit meet elke 15 mins het stroomverbruik en past aan wat de auto krijgt, naar gelang wat het huis vraagt. Het huis krijgt voorrang.

Een transfo (concreet https://erea.be/nl/transformatoren/ect-11000-irc.htm) kan er voor zorgen dat 3x230V 40A kan omgezet worden naar 3x400V 16A. Enkel op het stopcontact van de autolader dan weliswaar. Daarmee zou ik dan 11 kW krijgen. Opnieuw afhankelijk van heel wat randfactoren.

En de auto zelf moet ook een driefasige omvormer hebben.

Transformator kost wat, maar lijkt me wel een goeie oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Daggie said:

Ik heb iemand van EDI (https://www.edi.be/) laten komen. Die bevestigt wat jij eerder zei. Theoretisch is 7.4 kW mogelijk. Rekening houdend met warmtepomp en vloerverwarming gaat dat in praktijk minder zijn. Zaken zoals wasmachine hebben daar nog een bijkomstige negatieve impact op (maar die draaien niet 24/7). Hij zou sowieso een "intelligent" Home Energy Manager station aanrader. Dit meet elke 15 mins het stroomverbruik en past aan wat de auto krijgt, naar gelang wat het huis vraagt. Het huis krijgt voorrang.

Een transfo (concreet https://erea.be/nl/transformatoren/ect-11000-irc.htm) kan er voor zorgen dat 3x230V 40A kan omgezet worden naar 3x400V 16A. Enkel op het stopcontact van de autolader dan weliswaar. Daarmee zou ik dan 11 kW krijgen. Opnieuw afhankelijk van heel wat randfactoren.

En de auto zelf moet ook een driefasige omvormer hebben.

Transformator kost wat, maar lijkt me wel een goeie oplossing.

De vraag is ook hoe vaak je meer dan 50-60% op een nacht moet laden natuurlijk. Als je die gewoon elke dag 's avonds aan de pries hangt gaat die meestal 's morgens gewoon 100% (of iets lager naargelang je instelling om je batterij te sparen) zijn en heb je die extra capaciteit niet nodig.

Als je elke dag 3-400km wil kunnen rijden wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Bij mij zal dat niet frequent het geval zijn. In de huidige omstandigheden rijd ik minder dan 120km / dag. Met transfo upgrade naar 11 kW lijkt het me allemaal net wat comfortabeler. Dit weekend nog wat laten bezinken en dan beslissen of er een EV komt :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht er iemand ooit wat uitleg zoeken, dit vond ik over bovenstaand type transformator:

Quote

WANNEER EN WAAROM EEN LAADPAAL TRANSFORMATOR?

De evolutie naar elektrische auto’s is onmiskenbaar ingezet. Wie

zo’n voertuig koopt, heeft ook een laadpaal nodig. Hier knelt het

schoentje. Want België heeft een atypisch elektriciteitsnet: op

bepaalde plaatsen is er driefasige netaansluiting 3 x 230V zonder

nulgeleider. In die situatie kunnen laadpalen geen elektrische

voertuigen opladen.

DE OPLOSSING?

Die bieden we je met onze nieuwe reeks transformatoren.

eel specifiek voor het laden van elektrische auto’s.

DE VOORDELEN VAN EREA-TRANSFORMATOREN VOOR ELEKTRISCHE LAADPALEN?

een nulgeleider creëren:

Een laadpaal werkt als een klein computertje. Hij verwerkt informatie en communiceert met de wagen over wanneer je kan laden

en hoeveel stroom je kan krijgen. Het gebruik van een scheidingstransformator is hier de oplossing. Die zorgt voor een elektrisch

gescheiden net waardoor je een nulgeleider creëert.

omzetting van 230V naar 400V voor driefasig laden:

Deze transformatie is één van de belangrijkste functies van de EREA-toestellen.

afgestemd op laadstroom van beschikbare laadpalen;

Wagens die een- of driefasig laden, krijgen gestandaardiseerde laadstromen van 16, 32 of 64A. Transformatoren die daarop niet zijn

ingesteld, zijn dan te groot of te klein. De EREA-transformatoren zijn op deze drie laadstromen afgestemd. Ongeacht de problematiek

van het netstelsel.

inschakelstroomarm:

Onze transformatoren zijn inschakelstroomarm. Ze vragen minder stroom bij de inschakeling door op lage inductie te werken. Zo

moet de thuisinstallatie niet verzwaard worden en kan het beschikbare vermogen maximaal benut worden voor het opladen van het

voertuig.

Afzekering mogelijk met 16A-C, 32A-C, 63A-C

lage nul- en vollastverliezen:

Als kers op de taart zijn de transformatoren van EREA energiezuinig door de beperkte nullast- en vollastverliezen. Dat komt enerzijds

door de transformator inschakelstroomarm te maken. Anderzijds door optimalisatie van de koperdraad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/2/2020 om 17:04, Jupke zei:

De vraag is ook hoe vaak je meer dan 50-60% op een nacht moet laden natuurlijk. Als je die gewoon elke dag 's avonds aan de pries hangt gaat die meestal 's morgens gewoon 100% (of iets lager naargelang je instelling om je batterij te sparen) zijn en heb je die extra capaciteit niet nodig.

Als het je enige auto is moet je daar wel rekening mee houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, dragonfly said:

Als het je enige auto is moet je daar wel rekening mee houden.

Het zal in elk geval wat planning vragen, dat is zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kona's die bij battmobiel in de vloot zitten kunnen ook niet op 3 fasen laden, dwz 0-100% laden duurt +/- 20u 😲. Dat weerhoudt ze er toch niet van om 40.000 km per jaar te bollen. Basically staan die veel meer te laden dan dat ze aan het rijden zijn. Het zou al moeten lukken dat iemand hem om middernacht heeft leeggereden en de volgende morgen er om 6 uur iemand mee zou moeten vertrekken voor een langere afstand. 

Wat niet wegneemt dat 3 fasen laden toch wat meer gemoedsrust geeft. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan sta je daar weel mooi... Ik zou mezelf opvreten van de stress, want ik heb een hekel aan wachten. Gelukkig hebben wij naast onze Tesla nog een Velar om op vakantie te gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid