Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Hier zie je meer Taycans dan een Model S of 3.
Elektrische VW's heb ik nog niet gespot.

Een e-Golf moet je natuurlijk al wel een scherp oog voor hebben, dat ziet er gewoon uit als een gewone Golf. Die laatste is nu niet meteen een headturner he :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Polygoon said:

Een e-Golf moet je natuurlijk al wel een scherp oog voor hebben, dat ziet er gewoon uit als een gewone Golf. Die laatste is nu niet meteen een headturner he :D 

Een collega heeft een paar maand terug de wissel gedaan, een MK7 gewoon naar een MK7.5 e. Het heeft heel lang geduurd vooraleer ik door had dat het een nieuwe was, en dat het dan de e was. 2x zelfde kleur genomen en zo onopvallend inderdaad 😛 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Wat is de insteek nu eigenlijk van elektrisch rijden en de toekomst. Is het een alternatieve krachtbron ter vervanging van benzine/diesel en nog altijd de bedoeling dat je veel kilometers gaat en moet rijden of is het effectief ook ecologisch zijn en milieu bewust rijden? Waarom worden veel voertuigen dan op grote velgen geleverd? Is de optimale grootte van een velg dan 19 inch voor een VW ID4? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Timo said:

Waarom worden veel voertuigen dan op grote velgen geleverd? Is de optimale grootte van een velg dan 19 inch voor een VW ID4? 

Looks + rijcomfort. 

Een grotere velg rijdt oneffenheden veel zuiverder weg dan een kleinere. Vergeet ook niet dat het geen 19" velgen zijn met super dun rubber op he, er zit best veel flank op die band, dus het nadeel van een beenharde band te hebben valt zo weg. Die elektromotoren hebben koppel genoeg om dat in gang te trekken, en dan heb je meer gyroscopisch effect zodat de boel beter blijft bollen.

Ik denk dat zo een auto op 14" velgen pas echt slecht zou rijden want al dat gewicht + oneffenheden in de baan ...

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Just now, Order66 said:

 

Quote

Beperking aftrek voor stekkerwagens op regeringstafel

 
©Wouter Van Vooren

In de zoektocht naar een deal over groenere bedrijfswagens belandt een compromisvoorstel op de regeringstafel. Daarin zou de volledige fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto's in de tijd worden beperkt.

Het is wat onder de waterlijn gebleven, maar het plan van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) om vanaf 2026 alleen nog een fiscaal voordeel toe te kennen voor elektrische wagens is de voorbije weken stof geweest voor urenlange discussies tussen de kabinetten van de Vivaldi-partijen. Het idee wordt door iedereen onderschreven, maar de mogelijke gevolgen zijn zo groot dat er nogal wat koudwatervrees is.

De socialisten zijn vooral beducht voor de budgettaire impact. In een nota van de Inspectie van Financiën, die de krant kon inkijken, wordt gewaarschuwd voor een negatieve impact van ruim 700 miljoen op de inkomsten uit de vennootschapsbelasting, naast de verwachte daling van de accijnzen op diesel en benzine, die niet in detail wordt beschreven, maar ook in de honderden miljoenen kan lopen.

De essentie

  • Het voorstel van minister Van Peteghem (CD&V) om de bedrijfswagens te vergroenen leidt tot stevige discussies in de regering-De Croo.
  • De Inspectie van Financiën wijst op de budgettaire gevolgen, onder meer door een daling van de inkomsten uit accijnzen.
  • Een piste om de volledige aftrekbaarheid voor elektrische wagens in de tijd te beperken ligt nu op tafel.

 

CD&V en Open VLD nuanceren dat. Ook zonder de nieuwe wetgeving komt er een vergroeningsgolf aan onder de bedrijfswagens en zullen de inkomsten uit accijnzen dalen. Daarnaast riskeert ons land fikse boetes als niks gedaan wordt aan de CO2-uitstoot van het wagenpark en zijn er terugverdieneffecten, als bedrijven massaal investeren in de elektrificatie van het wagenpark. Meeropbrengsten zijn er ook omdat de nieuwe WLTP-emissienorm al in september de standaard voor alle nieuwe wagens wordt in plaats van in januari 2022. Van Peteghem stelt bovendien een uitgebreide monitoring voor om het systeem onder controle te houden.

De socialisten maken zich zorgen over de budgettaire impact van de vergroening.

 

Daarmee zijn niet alle bezorgdheden weggenomen. Zo ligt het bij de groenen lastig dat het voorstel van Van Peteghem er de facto op neerkomt dat salariswagens een aantrekkelijker optie worden voor bedrijven. In het voorstel wordt een elektrische wagen vanaf 2026 voor 100 procent fiscaal aftrekbaar, terwijl een wagen op fossiele brandstoffen niet meer aftrekbaar is. Maar 100 procent is meer dan de gemiddelde aftrekbaarheid van het huidige bedrijfswagenpark. Het gemiddelde zou rond 70 procent liggen.

TIP

 

Nog geen overeenstemming

Om vaart te zetten achter het dossier heeft Open VLD nu een compromisvoorstel op tafel gelegd om de volledige fiscale aftrekbaarheid in de tijd te beperken en geleidelijk af te bouwen tot ongeveer 70 procent in 2029. Het argument is dat de verkoopprijs van elektrische wagens de komende jaren zal dalen, naarmate er meer verkocht worden.

Overeenstemming over het voorstel is er nog niet. Vrijdag komt het dossier, dat ook een belastingvermindering voor laadstations inhoudt, op de tafel van het kernkabinet, maar het staat niet vast dat er al witte rook uit de uitlaatpijp komt.

Intussen begint de N-VA de messen al te scherpen. Volgens de federale oppositiepartij neemt de regering de bedrijfswagengebruiker in de tang door hem verplicht te doen kiezen voor een volledig elektrische wagen, zonder de garantie dat ons energiesysteem daar klaar voor zal zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
1 uur geleden, Liquid Li0n zei:

Ik kwam dit artikel tegen, denken jullie dat dit in Belgie ook zal komen.

https://www.ad.nl/auto/appartementencomplexen-weigeren-elektrische-autos-in-garage-uit-vrees-voor-brand~a9b88e19/

Als iemand daar een agendapunt van maakt op de algemene vergadering (verbod op elektrische wagens in garage) en dat wordt goedgekeurd bij de stemming, is het hier ook van dat geloof ik. Ik sprak laatst met de syndicus van een gebouw, hij had ook al weet van meerdere nieuwbouwappartementen waar op de algemene vergadering gestemd werd om de laadpalen af te breken wegens hoge onderhoudskost.

Voor ze nieuw te plaatsen heb je aan 51% meerderheid kennelijk niet voldoende (dacht eerder 75-80 maar pin me er niet op vast). Dat wil zeggen dat er in praktijk geen palen gaan geplaatst worden lijkt me dan. Zeker in steden ga je al moeten zoeken naar gebouwen waar 70% of meer een wagen heeft, laat staat een elektrische.

Het zal dan van de publieke parkings moeten komen, want in de parkeergarage van het gebouw kan al behoorlijk moeilijk liggen als die onder de VME valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, glennvc said:

Voor ze nieuw te plaatsen heb je aan 51% meerderheid kennelijk niet voldoende

Dat staat in het huishoudelijk reglement en geldt voor alle beslissingen mbt gemeenschappelijke delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je leest in dat artikel dat er dit jaar al 22 brandjes zijn geweest, dat is bijna 1 per week, dan denk ik wel dat de meeste schrik krijgen.

Zeker als je binnen 10 a 15 jaar bv bijna allemaal EV's hebt die heel de nacht insteken. Of als er een aanrijding gebeurt in die parking en dat schiet in brand...onblusbaar natuurlijk door dat zo een EV in een bad met water moet worden gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Maar als je leest in dat artikel dat er dit jaar al 22 brandjes zijn geweest, dat is bijna 1 per week, dan denk ik wel dat de meeste schrik krijgen.

Zeker als je binnen 10 a 15 jaar bv bijna allemaal EV's hebt die heel de nacht insteken. Of als er een aanrijding gebeurt in die parking en dat schiet in brand...onblusbaar natuurlijk door dat zo een EV in een bad met water moet worden gezet.

En een benzinetank die openscheurt en vlam vat bij een accident is wel zomaar te blussen? 

Er zijn ook 52 weken in een jaar, dan 22 is nog lang niet 1 per 2 weken.
Daarentegen zijn er meer dan 2.000 autobranden per jaar, dat zijn er meer dan 40 per dag.  
Trek voor de EV's het aantal incidenten eraf waarbij slechte elektriciteitswerken (bij plaatsen laadpaal) aan de oorzaak lag en je bekomt een even groot risico voor autobrand bij EV en ICE. 

Het lijkt me in deze wel belangrijk om perspectief te houden. Ja, EV's zijn gevaarlijk, maar een benzine wagen is dat evenzeer. Of eentje met waterstof of eentje met LPG. Allemaal is het energieopslag. En energie die op een ongewenste wijze vrijkomt is altijd miserie. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

Er zijn ook 52 weken in een jaar, dan 22 is nog lang niet 1 per 2 weken.

Het jaar is nog niet in den helft he  :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

excuus, de 'dit jaar' was me ontgaan. Punt blijft wel zelfde: alles van energieopslag is gevaarlijk. 
Zelf een frietketel, die je ook niet met water kan blussen. Maar die wordt ook niet uit appartementsgebouwen geweerd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

excuus, de 'dit jaar' was me ontgaan. Punt blijft wel zelfde: alles van energieopslag is gevaarlijk. 
Zelf een frietketel, die je ook niet met water kan blussen. Maar die wordt ook niet uit appartementsgebouwen geweerd. 

maar ik denk dat een frietketel niet zo een grote vlam geeft of alvast gemakkelijker blusbaar is. het is alvast niet zo een grote blok lithium in een grotere toepassing (auto dus) of enkele auto's naast elkaar op de duur.

Dat filmpje onlangs van die bussen in china waarvan er eentje begint te fikken en direct staan die 4 andere mee in de fik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

maar ik denk dat een frietketel niet zo een grote vlam geeft of alvast gemakkelijker blusbaar is. het is alvast niet zo een grote blok lithium in een grotere toepassing (auto dus) of enkele auto's naast elkaar op de duur.

Dat filmpje onlangs van die bussen in china waarvan er eentje begint te fikken en direct staan die 4 andere mee in de fik.

 

Is toch niet anders met ICE en wagens in de buurt? 

Het is wel correct dat EV moeilijker te blussen is, maar ook daar zijn voldoende oplossingen voor.

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt volledig, maar ik denk of van wat ik reeds gehoord en gelezen heb en ook nu weer in dit artikel is dat een EV veel moeilijker blusbaar is dan een benzinevoertuig. Dat is rapper geblust terwijl batterijen blijven opflakkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

klopt volledig, maar ik denk of van wat ik reeds gehoord en gelezen heb en ook nu weer in dit artikel is dat een EV veel moeilijker blusbaar is dan een benzinevoertuig. Dat is rapper geblust terwijl batterijen blijven opflakkeren.

Wij hebben hier toch snel een drie tal autobranden per jaar voor de deur (hebben uitzicht op de snelweg met gemiddeld een verkeersaccident per week). Daar wordt maar weinig aan geblust. Tegen dat de brandweer terplaatse is, is het ergste al achter de rug en het voertuig gewoon uitgebrand. Het vlammenspektakel is niet te onderschatten. 
Als je dat ondergronds hebt, dan staat het gehele gebouw in de fik tegen dat de brandweer er is en is de wagen op zich nog de minste zorg lijkt me. 

Grootste verschil zit hem er wel in dat een EV mogelijks meer kans heeft om brand te vatten wanneer niemand in de buurt is en een ICE quasi enkel wanneer er wel aanwezigheid is (motor actief of iemand die een vlam aanbrengt nabij een benzine lek), waardoor bij de ICE het steeds direct ontdekt wordt en bij de EV niet. Dus in dat opzicht moet ik je wel gelijk geven dat een EV gevaarlijker is. Maar om hem direct te gaan verbieden... Dat vind ik dat wel weer een stap te ver. Je kan op zijn minst kijken wat je kan doen om het risico te beperken. Hem bijvoorbeeld enkel toelaten in een afgesloten (brandwerende of zo goed als luchtdichte) box. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel nog een verschil imo.
Een benzine/diesel wagen gaat tijdens stilstand niet zomaar plots in brand vliegen in een ondergrondse garage.
En als er een benzine/diesel lek is, daar is er detectie voor aanwezig. 

Bij een elektrische wagen, die in een ondergrondse garage dan nog eens geladen wordt, is een ander verhaal, daar kan je een probleem niet detecteren voordat het te laat is. En dat is dan ook nog eens een brand die enorm moeilijk te blussen is, en waar een sprinklerinstallatie weinig vat op gaat krijgen.

Imo is het wachten tot de eerste EV in een ondergrondse parking uitbrand, tot het laden in openbare parkings verboden wordt, zonder speciale maatregelen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, Tjeu said:

Als je dat ondergronds hebt, dan staat het gehele gebouw in de fik tegen dat de brandweer er is en is de wagen op zich nog de minste zorg lijkt me. 

Ik spreek niet over appartementsgebouwen, maar deftige parkings zijn wel uitgerust met sprinklersystemen die dat blijkbaar redelijk goed onder controle kunnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, jan.van.gent said:

En als er een benzine/diesel lek is, daar is er detectie voor aanwezig. 

Ook in appartementsgebouwen?

 

2 minutes ago, jan.van.gent said:

Imo is het wachten tot de eerste EV in een ondergrondse parking uitbrand, tot het laden in openbare parkings verboden wordt, zonder speciale maatregelen.

Dat denk ik ook. Zoals bij veel reglementering.

Het gaat niet over "wat is de kans dat". 1 keer iets serieus zien gebeuren is genoeg. Kijk maar naar alle veiligheidsmaatregelen rond vliegtuigen bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid