Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 16/7/2021 om 11:31, tuscani zei:

Te zot voor woorden, uren file rond Lyon en dan sluiten ze nog 1 rijvak af voor een paar idioten :fp: 

De Fransen negeerden het bord alvast, dan ook maar gedaan.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, dragonfly zei:

Te zot voor woorden, uren file rond Lyon en dan sluiten ze nog 1 rijvak af voor een paar idioten :fp: 

De Fransen negeerden het bord alvast, dan ook maar gedaan.

Ik lees in dat artikel:

"Je mag alleen onder de ruit rijden als je met minstens twee personen in de wagen zit of een auto bezit met het groene Crit’Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto’s). Ook taxi’s met of zonder passagiers mogen langs het nieuwe bord. Wie de regels overtreedt, kan een boete krijgen van 90 tot 135 euro."

Dus als je gewoon met minsten 2 personen in de auto zit mag je ook al van die rijstroken gebruik maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 4/8/2021 om 20:02, knight-rider zei:

Ik lees in dat artikel:

"Je mag alleen onder de ruit rijden als je met minstens twee personen in de wagen zit of een auto bezit met het groene Crit’Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto’s). Ook taxi’s met of zonder passagiers mogen langs het nieuwe bord. Wie de regels overtreedt, kan een boete krijgen van 90 tot 135 euro."

Dus als je gewoon met minsten 2 personen in de auto zit mag je ook al van die rijstroken gebruik maken?

Je hebt dat in Amerika ook al jaren, zo een carpool lane, en daar waren (of zijn) er studenten die tegen betaling dat stuk met je meerijden. Dit noemt slugging.

Zodat je niet alleen in de auto hoeft te zitten en dus niet in de file zit.

passengers (known as "slugs" or "sluggers") at key locations, as having these additional passengers means that the driver can qualify to use an HOV lane or enjoy toll reduction. While the practice is most common and most publicized in the congested Washington, D.C. metropolitan area, slugging also occurs in San Francisco, Houston, and other cities.

Zijn er ook heb ik al gelezen die op een opblaaspop of dergelijke op de passagiersstoel zette en die camera had dat niet door.

https://www.dailynews.com/2021/02/26/driver-busted-for-using-realistic-dummy-in-carpool-lane-in-glendora/

California Highway Patrol ticketed a driver for a carpool lane violation in Glendora on Feb. 19, 2021, after an officer realized that a realistic mannequin was in the vehicle’s front passenger seat. At least two officers said it was the most realistic dummy they’ve seen on the job. (Photo courtesy of California Highway Patrol Officer Sullinger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
12 uren geleden, mrbbs zei:

Diepe zucht. Zonde dat zo kortzichtige zaken gepubliceerd worden. We nemen een klein stukje uit een groot geheel en we ontleden het alsof het helemaal op zichzelf staat. Ja, dan krijg je uiteraard wel rare zaken. 

 

Quote

De broeikasgassen zouden volgens zijn berekeningen met amper 1% per jaar afnemen omdat er nog een hele poos zo’n 300 miljoen traditionele voertuigen zullen blijven rijden en dus CO2 uitstoten. Weet bovendien dat de transportsector, dat voorlopig niet door de maatregel wordt getroffen, goed is voor 25% van de emissies van het wegvervoer – d.w.z. 25% van het totaal van 30%. Vliegtuigen en boten zien we evenmin snel elektrisch worden.

Het is wat lullig te claimen dat de elektrische wagen niet de oplossing is om de CO2 terug te dringen "omdat de CO2 te weinig daalt door alle niet elektrische voertuigen die nog rondrijden". 
Op wereld niveau blijven boten en luchtvaart veel 'roet' in het eten gooien, dat klopt. Maar ook daar wordt stilaan wel iets aan gedaan. Vooral de luchtvaart moet ook aan normen voldoen, al gaat het daar nog steeds behoorlijk traag. Daar zijn het vooral de geluidsnormen die in hun nasleep ook verbruik en uitstoot verminderen. 

Bovenstaande cijfers zijn trouwens ook voor ons niet representatief. 

https://klimaat.be/in-belgie/klimaat-en-uitstoot/uitstoot-van-broeikasgassen/uitstoot-per-sector

Quote

De uitstoot van de transportsector vertegenwoordigt tegenwoordig 22,3% van de totale uitstoot (tegenover 14,4% in 1990). Die toename is grotendeels te wijten aan het wegvervoer, dat in 2019 zorgde voor 98,3% van de totale uitstoot door deze sector. De binnenscheepvaart stagneert op 1,5%. De uitstoot van het spoor vertegenwoordigt 0,3%.

In de sector van het wegvervoer gaan de meeste indicatoren in stijgende lijn (in 2019): het aantal voertuigen nam met 66% toe sinds 1990 (slechts 52% voor de personenwagens), net als het verkeer (voertuigkilometers) dat in dezelfde periode toenam met 49% (2019). In diezelfde periode nam het vrachtvervoer (in ton km) toe met 120% terwijl het personenvervoer slechts met 26% toenam (2017).

Als we zien dat transport en gebouwenverwarming de enige twee categorieën zijn die het sinds 1990 aanzienlijk slechter doen, is het ook niet vreemd dat de hoofdzaak aan regels op die twee categorieën inspelen. De rest doet het immers al beter dan in 1990 (referentiejaar voor de doelstellingen van Klimaatakkoord Kyoto en Parijs). 

Quote

Maxime De Blasi wijst er ook op dat bij er het fabricageproces van nulemissievoertuigen (bewust?) geen rekening wordt gehouden met de gevolgen van de fabricage, de recyclage en het opladen van batterijen. Elk van deze stappen verbruikt hulpbronnen en stoot broeikasgassen uit.

Het opladen hangt volledig als van de productie van energie. Dat is erg regio afhankelijk en kan je niet gaan veralgemenen. Wat wel zekerheid is en blijft, is dat je elektriciteit makkelijk op CO2 neutrale manier en betaalbare wijze kan produceren. Dat is dan ook de drijfveer van de elektrificatie. 
Fabricage van batterijen is een moeilijker onderwerp. Ook daar zit je met grote verschillen tussen de verschillende samenstellingen, net zoals bij de elektromotoren. Voor beide zaken zitten we ook nog maar in de beginfase, waarbij er nog een enorme evolutie aan staat te komen. Maar die evolutie kan je niet op gang brengen, zonder de vraag eerst de hoogte in te jagen. Denken we bijvoorbeeld aan de solide state batterijen. 

Quote

Om zijn stelling te staven, baseert de man zich op een studie van het Luxemburgs Instituut voor Wetenschap en Technologie, waaruit blijkt dat elektrische voertuigen over een volledige levenscyclus toch wel wat CO2 uitstoten. Die emissies liggen gelukkig een pak lager, maar vertegenwoordigen toch nog steeds 25 tot 50% van de BKG’s van een model met een verbrandingsmotor

Dus de CO2 wordt met 50 tot 75% gedrukt, maar het zou geen oplossing zijn om de emissies te drukken? Eeeeum... Ja.... 

Quote

Voor de onderzoeker speelt communicatie een grote rol in “het dommer maken van de massa”. Hij is verbaasd over het discours van fabrikanten die beweren dat elektrische auto’s “goed voor de planeet” zijn. Of dat Volkswagen, om zijn geloofwaardigheid te herwinnen na het Dieselgate-schandaal, zich vol overgave op elektrische auto’s heeft gestort.

Zie hierboven, CO2 wordt met minimaal 50% gedrukt, maar er zou niet gezegd mogen worden dat het beter is voor de planeet??? 

Quote

De Blasi is ook van mening dat het effect van elektrische auto’s op de luchtkwaliteit nul of verwaarloosbaar is, juist omdat hun BKG-balans niet nul is, zoals aangekondigd of beweerd wordt. En gezien de voorraad van 300 miljoen conventionele auto’s en de niet-elektrische transportsector, zal er niet snel veel verandering in komen. Hij wijst er ook op dat de transportsector de laatste jaren stevig is gegroeid (+2% per jaar), onder andere omdat consumenten veel en steeds vaker thuis laten bezorgen.

Dus het is minimaal 50% beter, maar het is een drup op de een hete plaat, omdat niet alle wagens instant elektrisch zijn... De Blasi vind de overschakeling naar EV niet goed voor het milieu, omdat er nog andere wagens overblijven. Dat slaat toch echt nergens op... En als de transport sector groeit, dan is het toch net extra belangrijk om er iets aan te doen en die beschikbare 50 tot 75% reductie bij de hoorns te vatten, ipv ze te gaan minimaliseren... 

Quote

De Blasi zegt dat de politiek en beleidsmakers volledig voorbij gaan aan de impact van batterijen aan het einde van hun levensduur. Een batterijpakket weegt gemiddeld ongeveer 400 kg, een massa die moet worden vermenigvuldigd met de 15 miljoen elektrische auto’s die vanaf 2035 elk jaar zullen moeten worden verkocht.

Ook hier zitten we met een transitie, je kan van niets verwachten dat het van dag op dag de wonder oplossing is. 
Het klopt dat batterijen zwaar zijn, al is er geen samenhang tussen gewicht en moeilijkheidsgraad bij recyclage. Dat gewicht maakt weinig uit. 
Eerst en vooral worden de technieken van urban mining jaar na jaar beter en vooral rendabeler. En dat is een belangrijke factor. 

Daarnaast is de makkelijkste wijze om om te gaan met de te recycleren batterijen heel eenvoudig: stap af van de lineaire economische modellen en kies voor de circulaire modellen. 

https://circulairemaakindustrie.nl/app/uploads/2020/10/Kennisdossier-Lithium-ion-batterijen.pdf

of nog beter (heb die hier al eens gepost): 
https://www.tijd.be/dossiers/de-pioniers/de-bouwsector-heeft-geen-toekomst-in-zijn-huidige-vorm/10311148.html Lees zeker ook eens zijn boek, Materials Matters. 

Het circulaire zal de kwaliteit van de batterijen verhogen, de TCO verlagen,... En dat circulaire past naadloos bij... de deeleconomie. De volgende generatie gaat weg van het autobezitten, maar wel gebruiken van mobiliteit. En dat is niet slecht. Dat staat trouwens ook totaal het bezitten van een weekend auto in de weg. Integendeel. Er zal net meer ruimte voor zijn, in iedere zin van het woord. Deelmobiliteit en autoliefhebberij worden standaard als tegengestelden gezien, terwijl ze net perfect hand in hand gaan. 

Quote

Dit betekent dat er 6 miljoen ton batterijen moeten worden geproduceerd, en zelfs tot 120 miljoen ton als de 300 miljoen voertuigen met verbrandingsmotor die binnen een kleine 15 jaar nog zullen rondrijden, uiteindelijk worden vervangen. En dan hebben we het nog niet over elektronica gehad, waarvoor veel materialen en mineralen moeten worden gewonnen.

Het is een misopvatting dat we alle wagens een-op-een gaan vervangen. De deeleconomie neemt toe aan belang, we beginnen steeds meer terug te fietsen, we doen meer aan telewerken,... Genoeg zaken die zullen helpen om het aantal wagens rustig aan terug te reduceren. De eerste jaren erg beperkt, maar rustigaan zal er een sneeuwbaleffect ontstaan en tegen 2035 zal die bal wel al merkbaar aan het rollen zijn. 
Het is ook niet dat alle ICE voertuigen plots van dag op dag vervangen moeten worden. En de elektronica is geen valabel punt. Een EV heeft niet meer elektronica dan een ICE die aan een iets of wat moderne EURO norm voldoet. 

Quote

De Blasi meent dat de “elektrische droom” slechts een plaatselijk probleem – dat van de luchtverontreiniging – verplaatst, omdat veel energie en (noodzakelijkerwijs vervuilende) hulpbronnen zullen moeten worden aangewend om al deze voor elektrische auto’s essentiële onderdelen te produceren.

Onduidelijk welke noodzakelijkerwijs vervuilende hulpbronnen er plots bij zouden komen tov de ICE... En welke niet via HE aangedreven kunnen worden. Zowel BMW als Mercedes slagen er al een tijdje in om enkele van hun productieplants CO2 neutraal te krijgen. Ik zie niet in waarom dat bij d EV anders zou zijn. 

Quote

Zoals we allemaal (zouden moeten) weten, volgt de economische logica die van het grote geld en ligt de bal in het kamp van de grootste spelers. Dit impliceert dat het net de armste en minst milieubeperkte regio’s zullen zijn die de prijs van onze “properheid” zullen betalen.

Niet correct, het is net als wij niets doen, dan de armeren ten onder gaan. Niet alleen door energie-armoede (een groot probleem in ontwikkelingslanden) maar ook door de klimaat problematiek. Het aantal klimaatvluchtelingen neemt jaar na jaar toe, met naar raming + 140 miljoen tegen 2050. Vreemd genoeg is het rechts die enerzijds tegen de klimaatpolitiek is, maar anderzijds ook niet wil dat het aantal vluchtelingen die hier komen aankloppen toeneemt. Zo werkt het niet. Als je ze hier niet wilt, moet je zien dat ze "thuis" gelukkig zijn. Eten, drinken en toekomst. Als ze zaadje meer kunnen doen ontpoppen, tja, dan staan ze hier snel.  

https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/klimaatonrecht/dit-zijn-de-onzichtbare-klimaatvluchtelingen/

Quote

Maxime De Blasi legt ook uit dat het recyclagepercentage van een batterij in het beste geval slechts 50% bereikt, en dit na maximum 1500 laadcycli. Wat gebeurt er dan met de 50% van de batterijcomponenten die niet kunnen worden gerecycleerd? Een goede vraag, want terwijl wij ons op zaterdag naar het containerpark haasten, wordt amper 17% van ons elektronisch afval daadwerkelijk gerecycleerd.

Opnieuw, vraag aanbod en vooral: circulair. Zo pak je dat snel aan. 

Tot slot, zoals in het begin aangehaald. De EV past perfect in het idee van de deelmobiliteit, gekoppeld aan een groenere energieopwekking. Doe er nog een circulair sausje over en we komen er heus wel. En waar komen we? Wel, in een beter leefmilieu, waar nog ruimte is om de liefhebbers auto's hun plaats in te garanderen. Ik blijf het vreemd vinden dat de liefhebbers niet inzien dat de weg vooruit de enige optie is om hun hobby te redden. Ze schieten in eigen voet door op de rem te blijven staan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/25/2021 at 10:22 PM, Tjeu said:

Ik blijf het vreemd vinden dat de liefhebbers niet inzien dat de weg vooruit de enige optie is om hun hobby te redden. Ze schieten in eigen voet door op de rem te blijven staan. 

Dat is toch duidelijk? Die liefhebberij kan ook maar enkel bestaan dankzij de huidige wagens. Denk jij echt dat de dag dat 90% van ons wagenpark EV is dat de liefhebber nog op een betaalbare manier zijn verbrandingsmotor van stal kan halen? Ze slaan je dood met taksen en de benzine zal dan 10 euro per liter kosten ofzo + het ganse land zal vol zones liggen waar je met je kankerverwekker niet mag doorrijden.

Denken dat het allemaal geweldig gaat zijn voor de "liefhebber" de dag dat we die transitie gemaakt hebben is naief. Er wordt geen rekening gehouden met zo een minderheid, en al helemaal niet als het gaat over het beoefenen van zoiets milieu-onvriendelijk en nutteloos als doelloos rondrijden met een verbrandingsmotor.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Omhelzing 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een gewone particulier is het niet simpel vind ik persoonlijk om tegenwoordig een wagen aan te kopen.
Aan wat moet je je centen geven? Toch gewoon een 'goedkope' benzine? Een hybride terwijl je weet dat full electric sowieso populairder zal worden?
Een full electric die pakken duurder is dan die simpele benzinewagen, maar mogelijks even snel verouderd is? Want het rijbereik / performance zal de komende jaren enkel maar toenemen. Ik weet het oprecht niet. Ondanks dat mijn wagen al 15 jaar is rij ik er nog graag mee en heb ik er de afgelopen maanden nog wat geld in gepompt.
Nieuwe schokdempers, nieuwe waterpomp en riem, en nog wat prullen. Voor de ene een gekke keuze, voor mij een bewuste. De kans is zeer reëel dat ik binnen max. 1,5 jaar een firmawagen krijg en tot dan kan ik niet goedkoper rijden dan met mijn oude auto, zelfs incl. de gemaakte kosten. En dan is het de zaak van mijn werkgever en moet ik niet wakker liggen van slechte keuzes en eventueel grote afschrijving / groot verlies.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Er wordt geen rekening gehouden met zo een minderheid, en al helemaal niet als het gaat over het beoefenen van zoiets milieu-onvriendelijk en nutteloos als doelloos rondrijden met een verbrandingsmotor.

Klopt 100%. Anderzijds zit er geen logica in de beslissingen die men neemt. We weten allemaal dat we best zo weinig mogelijk kunnen rondrijden als we ecologischer willen zijn, zelfs met een elektrische wagen. En wat zien we dan? 

-Men treed zwaar op tegen sluipverkeer = simpelweg de kortere route
-Verbodsborden voor +3.5T schieten als paddestoelen uit de grond = rijd maar lekker kilometers rond (zeer vaak onnodig)

Zouden we daar al mee kunnen stoppen? Het zou al wat schelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ST TDCi zei:

Voor een gewone particulier is het niet simpel vind ik persoonlijk om tegenwoordig een wagen aan te kopen.
Aan wat moet je je centen geven? Toch gewoon een 'goedkope' benzine? Een hybride terwijl je weet dat full electric sowieso populairder zal worden?
Een full electric die pakken duurder is dan die simpele benzinewagen, maar mogelijks even snel verouderd is? Want het rijbereik / performance zal de komende jaren enkel maar toenemen. Ik weet het oprecht niet. Ondanks dat mijn wagen al 15 jaar is rij ik er nog graag mee en heb ik er de afgelopen maanden nog wat geld in gepompt.
Nieuwe schokdempers, nieuwe waterpomp en riem, en nog wat prullen. Voor de ene een gekke keuze, voor mij een bewuste. De kans is zeer reëel dat ik binnen max. 1,5 jaar een firmawagen krijg en tot dan kan ik niet goedkoper rijden dan met mijn oude auto, zelfs incl. de gemaakte kosten. En dan is het de zaak van mijn werkgever en moet ik niet wakker liggen van slechte keuzes en eventueel grote afschrijving / groot verlies.
 

Je zegt het zelf al...een auto van 15 jaar waar je nog graag en met vertrouwen mee kan rijden...

Ik zou echt eens willen weten wat het beste is voor het milieu. met een auto van 15 a 20 jaar blijven rijden of om de 5 jaar vernieuwen van EV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/8/2021 at 11:56 PM, Liquid Li0n said:

Ik zou echt eens willen weten wat het beste is voor het milieu. met een auto van 15 a 20 jaar blijven rijden of om de 5 jaar vernieuwen van EV.

Met een EV rijden.

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom kan je op de Tesla's, VW id3/4 en Polestars eigenlijk geen open dak krijgen?

Ze spreken wel van een pano dak maar deze kan niet open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, zeramed zei:

Waarom kan je op de Tesla's, VW id3/4 en Polestars eigenlijk geen open dak krijgen?

Ze spreken wel van een pano dak maar deze kan niet open.

Bij Tesla heeft dat wel bestaan, de model S met open dak, maar daar zijn ze mee gestopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Marvin zei:

Leuk artikel, wat alles eens mooi op een rijtje zet.

Het blijft altijd het verhaal van de kip en het ei hé? Je moet er op een gegeven moment aan beginnen om op lange termijn echt rendement te krijgen. 

Persoonlijk vind ik het allemaal zeer interessant, dat we deze turnover kunnen meemaken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/10/2021 om 16:13, zeramed zei:

Waarom kan je op de Tesla's, VW id3/4 en Polestars eigenlijk geen open dak krijgen?

Ze spreken wel van een pano dak maar deze kan niet open.

Op de XC40 P8 kan het wel open

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid