Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Zojuist, Polygoon zei:

Daar heeft hij wel gelijk. Zou ook nooit een EV privé kopen … 

 

Dat doen mensen op rationele basis anno 2022 enkel als ze héél veel overproductie van hun zonnepanelen hebben. En dan nog. 
Sommigen blijven denken dat ze vandaag de auto kopen waarmee ze van 2030 tot 2040 zullen rondrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Daar heeft hij wel gelijk. Zou ook nooit een EV privé kopen … 

 

Ik heb er eigenlijk geen last van, is wat afhankelijk van situatie tot situatie denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, STA911 zei:

Ik ben 2 weken geleden op en af naar Knokke gereden. Afstand 130km enkel.

Gestart met 407km rijbereik, volledig opgeladen. Toegekomen met 200km resterend rijbereik. Ter plaatse kunnen laden omdat ik niet onderweg wou laden.

De terugweg gaf bij aankomst 150km minder aan dan het vertrek met snelheden tussen de 120 en 135.

Ik vind dat een beetje het enige grote minpunt aan het rijbereik, je kan moeilijk inschatten wat het verbruik effectief zal geven.

In dit voorbeeld 260km rit en 350km van het bereik afgesplitst.

Heb je op native GPS gereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, STA911 said:

Ik heb er eigenlijk geen last van, is wat afhankelijk van situatie tot situatie denk ik.

Je hebt geen last van het feit dat hij meer kost dan een equivalente ICE?

Dat noemen ze "geld genoeg hebben" :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je hebt geen last van het feit dat hij meer kost dan een equivalente ICE?

Dat noemen ze "geld genoeg hebben" :D 

Wat is een equivalente ICE voor mijn Model 3? Vind dat geen evidente oefening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, STA911 zei:

Ik ben 2 weken geleden op en af naar Knokke gereden. Afstand 130km enkel.

Gestart met 407km rijbereik, volledig opgeladen. Toegekomen met 200km resterend rijbereik. Ter plaatse kunnen laden omdat ik niet onderweg wou laden.

De terugweg gaf bij aankomst 150km minder aan dan het vertrek met snelheden tussen de 120 en 135.

Ik vind dat een beetje het enige grote minpunt aan het rijbereik, je kan moeilijk inschatten wat het verbruik effectief zal geven.

In dit voorbeeld 260km rit en 350km van het bereik afgesplitst.

Bij een Tesla geeft de boordcomputer een actieradius aan berekend op een bepaald verbruik. Bij mijn Model S kon ik kiezen tussen 170Wh/km of 200Wh/km, en dat is niet te vergelijken met een boordcomputer die gaat rekenen aan de hand van uw rijgedrag, zodals dat wel met de actieradius is bij een benzine of diesel. Ik weet dat andere merken, zoals de door mij bestelde Audi etron GT dat wel zo berekenen, maar Tesla dus niet. Om die reden had ik de boordcomputer dan ook ingesteld in % ipv km voor het resterende deel van de batterij.

Echter, als je een bestemming ingeeft, en je gaat in het menu van de energie kijken, daar heb je een tweede tabblad wat de 'trip' aangeeft. Deze geeft wel aan hoeveel je verbruik zal zijn, en wat de resterende actieradius is op plek van bestemming. Deze geeft dan ook aan hoe je dan effectief hebt gereden en verbruikt tov wat hij initieel had berekent. Dit is altijd behoorlijk juist. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

kan een paar % schelen, maar idd redelijk correct, als je op gps instelt.  (factoren zoals hoe snel je optrekt of je continue 130 aan het rijden bent. )

enkel begrijp ik nog altijd niet het verschil tussen de 2 %tages die je krijgt bij je verbruiksgrafiek? @BMWMB

 dat zijn verschillende restkm's maar weet niet hoe ik dat moet interpreteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BMWMB zei:

 

Echter, als je een bestemming ingeeft, en je gaat in het menu van de energie kijken, daar heb je een tweede tabblad wat de 'trip' aangeeft. Deze geeft wel aan hoeveel je verbruik zal zijn, en wat de resterende actieradius is op plek van bestemming. Deze geeft dan ook aan hoe je dan effectief hebt gereden en verbruikt tov wat hij initieel had berekent. Dit is altijd behoorlijk juist. 

dat is al aangepast met een update, je krijgt je restpercentage van je batterij nu op je hoofdscherm. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, tuscani zei:

kan een paar % schelen, maar idd redelijk correct, als je op gps instelt.  (factoren zoals hoe snel je optrekt of je continue 130 aan het rijden bent. )

enkel begrijp ik nog altijd niet het verschil tussen de 2 %tages die je krijgt bij je verbruiksgrafiek? @BMWMB

 dat zijn verschillende restkm's maar weet niet hoe ik dat moet interpreteren

Bij mijn Model S was dat de actieradius bij een verbruik van ofwel 200Wh of 170Wh/km. Ik had deze op 200 ingesteld, omdat deze het kortst mijn verbruik benaderde.

Als je op de energiegrafiek kijkt, dan staat er een dikke lijn op het verbruik dat je kiest. Ik denk dat sommigen er een sport van maken om zo zuinig mogelijk te rijden om zoveel mogelijk onder die lijn te blijven. Ik ben daar dus nooit mee bezig geweest, en bij stond de resterende capaciteit steeds in % aangeduid. In de zomer vermenigvuldigde ik dat met 4 en in de winter met 3. Als ik dus bijvoorbeeld nog 70% batterij over had, dan telde ik 280km in de zomer, en 210km in de winter. Was meestal redelijk correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, tuscani zei:

dat is al aangepast met een update, je krijgt je restpercentage van je batterij nu op je hoofdscherm. 😉

Is altijd zo geweest bij de Model S, op het scherm achter het stuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, BMWMB zei:

Is altijd zo geweest bij de Model S, op het scherm achter het stuur.

de % van je batterij, stond er ook al natuurlijk, maar ik bedoelde met hoeveel % je gaat toe komen. deed de S dat vroeger ook al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/11/2022 om 16:46, ir_fuel zei:

2 ritten van 150km enkel op 1 dag is toch niet zo uitzonderlijk? Zou die toch graag doen zonder te moeten gaan "tanken".

Gaat wat afhangen van uw stops en de mogelijkheden onderweg. Ik zou inderdaad vermijden om op de terugweg te gaan bijladen, omdat dat meestal de rit "teveel" is voor de passagiers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, josenjef said:

Gaat wat afhangen van uw stops en de mogelijkheden onderweg. Ik zou inderdaad vermijden om op de terugweg te gaan bijladen, omdat dat meestal de rit "teveel" is voor de passagiers. 

Je wil dan ook meestal gewoon zo snel mogelijk thuis zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kogel is eindelijk door de kerk om EV te gaan.

Bestelling afgerond voor de Pro performance RWD
Grenadilla black
Trekhaak
Style interieur met zwart stuur
19" Hamar velgen black
Warmtepomp
Assitance pack.

Nog aan het twijfelen of ik de achterramen ga laten tinten of niet, maar dat zie ik wel bij levering.
Meestal gooi ik nogal graag de hoedenplank weg, dus dan is tinten wel aangewezen.

Het lange wachten kan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Polygoon zei:

Pro Performance ook VW benaming. Alleen zijn er nu nog 3 types :D 

Afgaande van de velgen zou ik de ID3 uit durven sluiten en mijn geld op de ID.4 zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps,

Id 4 idd. Iets te snel getypt ☺️

Nog even getwijfeld aan de ID5 en/of Tesla model Y, maar bij die laatste kon ik enkel de RWD nemen, met het kleinst accu pakket, dus toch voor de iets betere range van de ID4 gekozen.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bud wijzer zei:

Oeps,

Id 4 idd. Iets te snel getypt ☺️

te snel, net zoals met een EV naar de 100!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid