Le Capri Mauve 910 Geplaatst: 16 februari Delen Geplaatst: 16 februari (aangepast) minimumloonarbeider vertrekt huiswaarts 16 februari aangepast door Le Capri Mauve 1 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Speedhunter 4.225 Geplaatst: 17 februari Delen Geplaatst: 17 februari Op 16/2/2024 om 12:19, ir_fuel zei: Wat hebben die u dan verteld over het minimum loon? Ging niet over het minimumloon, ik had dat verkeerdelijk zo doorgetrokken. Voor dezelfde job als bij ons in Frankrijk, verdienen ze 700 euro minder. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ex-Mooseman 10.342 Geplaatst: 18 februari Delen Geplaatst: 18 februari ze verdienen volgens mij ongeveer evenveel, maar houden er door het gunstiger fiscale grensarbeiders-tarief, netto een flink stuk meer aan over. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frankzagato 46 Geplaatst: 23 februari Delen Geplaatst: 23 februari Verkoop van elektrische auto’s keldert wereldwijd Is de hype rond elektrische auto’s aan het afnemen? De vraag kan gesteld worden, want de verkoop van elektrische auto’s stort wereldwijd in. Dit roept twijfels op voor de toekomst, aangezien fabrikanten die winstgevendheid willen zijn, mogelijks andere oplossingen zullen moeten zoeken. David Leclercq|Gepubliceerd op 22 feb. 2024| Leestijd: 4 min Is de elektrische auto al op zijn hoogtepunt? Dat suggereren de cijfers van Rho Motion, een gespecialiseerde organisatie in studies en statistieken over elektrische mobiliteit en infrastructuur. Volgens de cijfers zouden er in januari 2024 wereldwijd slechts 1,1 miljoen elektrische voertuigen en plug-in hybrides zijn verkocht, tegenover 1,2 miljoen in november en 1,4 miljoen in december 2023. Lees ook : Is elektrische auto het einde van de garagist? China blijft de markt voor elektrische voertuigen domineren, met een verdubbeling van de verkoop ten opzichte van 2023. Elders is de groei echter veel minder spectaculair, met +29% in Europa en +41% in Noord-Amerika. Hoewel er nog steeds groei is ten opzichte van vorig jaar, met een toename van 650.000 verkochte voertuigen van dit type, is dit nog steeds te weinig in vergelijking met de oorspronkelijk doelen. Advertentie – lees hieronder verder Een probleem voor fabrikanten? Deze reeds waargenomen vertraging is een nieuwe waarschuwing voor autofabrikanten, die massaal hebben geïnvesteerd in deze technologieën, zowel in ontwikkeling als in productiemiddelen. Zelfs productiemarkten die doorgaans beter worden ondersteund door hun bevolking, hebben hun verkopen zien instorten. Dit is het geval in Duitsland, waarschijnlijk als gevolg van de volledige afschaffing van de aankooppremie. Logischerwijs kunnen we verwachten dat deze trend zich voortzet, aangezien Frankrijk onlangs ook in zijn aankooppremie heeft verlaagd. Hier in Vlaanderen zou de onzekerheid over de toekenning van de premie op lange termijn ook de vooruitzichten moeten doen afnemen. Maar de Chinese markt is niet immuun. Het ministerie van Technologie, Informatie en Industrie heeft zelfs aangegeven dat een verzadiging van de markt mogelijk is, wat veel lokale fabrikanten zeker in de problemen zou brengen, wanneer deze hun activiteiten buiten de grenzen proberen te versterken. Nu al massaal banenverlies Deze situatie zou de reeds enorme banenverliezen als gevolg van de opkomst van de elektrische auto nog kunnen verergeren. De cijfers zijn angstaanjagend, vooral voor de leveranciers. Onlangs heeft toeleverancier Continental bijvoorbeeld 7.150 mensen ontslagen, terwijl ZF rekent op 12.000 banenverlies en Bosch op 3.200. En de situatie is niet beter in Frankrijk, waar Forvia (de joint venture tussen Faurecia en Hella) naar verwachting 10.000 banen zal schrappen in de komende 5 jaar. Het is dus een hele sector die geconfronteerd wordt met een diepgaande herstructurering. Elektrische auto’s hebben immers geen turbo’s, koppelingen, versnellingsbakken, filters, etc. meer nodig. In totaal schatten experts dat 30% van de Europese werkgelegenheid in de sector bedreigd wordt, oftewel 4,2 miljoen banen van de 14 miljoen. Een voorzuitzicht dat helaas wordt bevestigd door het handelstekort (de verhouding tussen export en import) dat is ingezakt, voornamelijk vanwege de automobielsector. Maar Europa heeft het nooit over haar geforceerde mars richting de elektrische auto… Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.329 Geplaatst: 23 februari Delen Geplaatst: 23 februari 2 minuten geleden, frankzagato zei: De cijfers zijn angstaanjagend, vooral voor de leveranciers. Onlangs heeft toeleverancier Continental bijvoorbeeld 7.150 mensen ontslagen Alles is de fout van de EV's!!! Lijkt me dat EV's net meer banden verslijten (voor mij persoonlijk zeker het geval iig). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.047 Geplaatst: 23 februari Delen Geplaatst: 23 februari 2 minutes ago, Polygoon said: Alles is de fout van de EV's!!! Lijkt me dat EV's net meer banden verslijten (voor mij persoonlijk zeker het geval iig). Begrijpend lezen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.329 Geplaatst: 23 februari Delen Geplaatst: 23 februari 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Begrijpend lezen? Sinds wanneer doen we dat hier?? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan 923 Geplaatst: 27 februari Delen Geplaatst: 27 februari Op 23/2/2024 om 11:26, Polygoon zei: Alles is de fout van de EV's!!! Lijkt me dat EV's net meer banden verslijten (voor mij persoonlijk zeker het geval iig). Want Continental maakt enkel banden? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 323 Geplaatst: 27 februari Delen Geplaatst: 27 februari 1 uur terug, Jan zei: Want Continental maakt enkel banden? De motor van de Renault Zoe was denk ik Continental Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ex-Mooseman 10.342 Geplaatst: 27 februari Delen Geplaatst: 27 februari 1 uur terug, josenjef zei: De motor van de Renault Zoe was denk ik Continental heb ik onlangs ook gehoord (ik denk in het filmpje van The Late Brakeshow, over de nieuwe Renault 5) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 603 Geplaatst: 27 februari Delen Geplaatst: 27 februari (aangepast) eerst en vooral het HLN antwoord: we worden hier een economische woestijn in de EU! Nu ander antwoord: Maar vele van deze doemberichten gaan er nu rond. Kwestie van een omgekeerde psychologie te creëren en zo hopen ze de mensen binnen enkele jaren toch overstag te laten gaan. In Vlaanderen of Belgie zal het sowieso een goed nieuws show blijven voor de overheid, omdat alle bedrijfswagens full EV moeten zijn vanaf 2026 Deze morgen las ik nog dit...komt in belgie ook nog wel: Openbare laadpalen voor elektrische auto's moeten tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds uitgezet worden, zegt regionaal netbeheerder Stedin. Volgens Stedin is het noodzakelijk omdat op deze uren "het net uit zijn voegen barst." https://nos.nl/artikel/2510535-netbeheerder-elektrische-auto-s-niet-opladen-tussen-16-00-en-21-00-uur 27 februari aangepast door Liquid Li0n 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-neemt-aanloop-naar-importheffingen-op-chinese-evs-6854051 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.503 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart 6 minuten geleden, tuscani zei: https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-neemt-aanloop-naar-importheffingen-op-chinese-evs-6854051 RIP Lotus 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 603 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart en China zal op zijn beurt dan verhoogde import heffen op EU goederen. RIP consument Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.720 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart 2 uren geleden, Liquid Li0n zei: en China zal op zijn beurt dan verhoogde import heffen op EU goederen. RIP consument Lap lege containers gaan duurder worden voor de chinezen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 603 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart 22 minuten geleden, gewoon ik zei: Lap lege containers gaan duurder worden voor de chinezen. en ons varkensvlees Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
flupke73 9.403 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart de sjakosjen, denk aan de sjakosjen Groetjes, B. Arnault Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.720 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart 11 minuten geleden, Liquid Li0n zei: en ons varkensvlees Ah kijk 2 vliegen in een klap. Halen we meteen de stikstofuitstoot. Jammer voor de betrokken personen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 432 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart 4 uren geleden, tuscani zei: https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-neemt-aanloop-naar-importheffingen-op-chinese-evs-6854051 Dat gaat ongetwijfeld zo zijn, die Chinese staatssteun. Kanttekening daarbij is dat nagenoeg elk groot bedrijf hier ook wel op de één of andere manier 'staatsteun' krijgt ... Als we dan subsidies geven, zogezegd voor onszelf, voor de eigen werkgelegenheid en/of eigen klimaatdoelstellingen bijvoorbeeld, da's evengoed beïnvloeding van de vrije marktwerking hé. Ik ben nieuwsgierig in welke grootorde de Chinese subsidies dan erger is dan de subsidies die ze hier en in andere landen ook uitdelen. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.047 Geplaatst: 9 maart Delen Geplaatst: 9 maart On 3/7/2024 at 4:02 PM, Logic said: Dat gaat ongetwijfeld zo zijn, die Chinese staatssteun. Kanttekening daarbij is dat nagenoeg elk groot bedrijf hier ook wel op de één of andere manier 'staatsteun' krijgt ... Als we dan subsidies geven, zogezegd voor onszelf, voor de eigen werkgelegenheid en/of eigen klimaatdoelstellingen bijvoorbeeld, da's evengoed beïnvloeding van de vrije marktwerking hé. Ik ben nieuwsgierig in welke grootorde de Chinese subsidies dan erger is dan de subsidies die ze hier en in andere landen ook uitdelen. Dat is niet relevant. Wat jij dus zegt is dat je liever hebt dat de Chinezen onze markt overspoelen en dat de EU markt compleet kapot gemaakt wordt en we als maatschappij nog meer aan het Chinees infuus worden gehangen. Of moet de EU nog wat meer subsidies uitdelen om hier tegenop te boksen? Als we dan toch de markt "verstoren" heb ik liever dat dat gebeurt in democratieën ipv dictaturen. Ik heb weinig problemen met Japanse import bv. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.047 Geplaatst: 9 maart Delen Geplaatst: 9 maart On 3/7/2024 at 2:23 PM, Liquid Li0n said: en ons varkensvlees We exporteren en importeren. We kunnen dan misschien wat minder exporteren en minder importeren ... denk niet dat je een stuk vlees minder gaat moeten eten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.047 Geplaatst: 9 maart Delen Geplaatst: 9 maart Het gaat trouwens niet enkel om BYD en consoorten, ook Tesla en BMW. https://www.reuters.com/world/europe/eu-launches-anti-subsidy-investigation-into-chinese-electric-vehicles-2023-09-13/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 432 Geplaatst: 9 maart Delen Geplaatst: 9 maart 7 uren geleden, ir_fuel zei: Dat is niet relevant. D’er is een groot verschil tussen wat ik wil en wat ik maar vaststel. Het is niet omdat ik de kanttekening maak, dat ik m graag heb dat China hier de automarkt platwalst. Heb al meermaals mijn bezorgdheid uitgedrukt en beschouw het rijden met Audi als een steuntje voor de Europese industrie. Maar irrelevant zou ik niet zeggen. Wanneer grootmachten mekaar niet als gelijke bekijken, eenzijdig protectionisme de kop opsteekt, daar krijg je oorlog van. Rusland heeft zo z’n eigen kijk, China heeft dat ook, en wij … wij denken altijd de goedzakken te zijn, maar soms kan je je inbeelden dat dat ook niet altijd zo overkomt. Gewoon binnen Europa en België, zijn er zoveel verschillende subsidiepotten voor bedrijven in bepaalde regio’s voor de werkgelegenheid, … afijn, moeilijke discussie. Zeker en vast een goeie zaak dat de EU de balans onderzoekt en evenwichtiger maakt, daar niet van. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.627 Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart Stand van zaken rond EV's in Vlaanderen en aantal laadpalen (ikv de doelstelling 2025): https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=2033869 Samengevat, op dit moment zijn er al 31.000 CPE's (charge point equivalent) aanwezig in Vlaanderen. En dat voor 134.411 elektrische wagens. Er moeten nog 5.000 laadpalen bijkomen in 2024 om op schema te blijven. Er zijn er al meer gepland. In 2023 kwamen er 13.000 laadpalen bij. Mooi om te zien dat alles wat compleet onmogelijk leek toch realiseerbaar is en dat we zelf voor zitten op schema. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.329 Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart 6 minuten geleden, Tjeu zei: Stand van zaken rond EV's in Vlaanderen en aantal laadpalen (ikv de doelstelling 2025): https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=2033869 Samengevat, op dit moment zijn er al 31.000 CPE's (charge point equivalent) aanwezig in Vlaanderen. En dat voor 134.411 elektrische wagens. Er moeten nog 5.000 laadpalen bijkomen in 2024 om op schema te blijven. Er zijn er al meer gepland. In 2023 kwamen er 13.000 laadpalen bij. Mooi om te zien dat alles wat compleet onmogelijk leek toch realiseerbaar is en dat we zelf voor zitten op schema. Wat is de definitie van een CPE? Zitten al die, niet openbare, laadpalen ook mee in die 31k want dat geeft dan wel een vertekend beeld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.