Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

minimumloonarbeider vertrekt huiswaarts

baguette.jpg

aangepast door Le Capri Mauve
  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/2/2024 om 12:19, ir_fuel zei:

Wat hebben die u dan verteld over het minimum loon?

Ging niet over het minimumloon, ik had dat verkeerdelijk zo doorgetrokken. Voor dezelfde job als bij ons in Frankrijk, verdienen ze 700 euro minder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze verdienen volgens mij ongeveer evenveel, maar houden er door het gunstiger fiscale grensarbeiders-tarief, netto een flink stuk meer aan over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkoop van elektrische auto’s keldert wereldwijd

Is de hype rond elektrische auto’s aan het afnemen? De vraag kan gesteld worden, want de verkoop van elektrische auto’s stort wereldwijd in. Dit roept twijfels op voor de toekomst, aangezien fabrikanten die winstgevendheid willen zijn, mogelijks andere oplossingen zullen moeten zoeken.

David LeclercqDavid Leclercq|Gepubliceerd op 22 feb. 2024| Leestijd: 4 min

  • stellantis-1.jpg?w=920&optipress=3&func=

Is de elektrische auto al op zijn hoogtepunt? Dat suggereren de cijfers van Rho Motion, een gespecialiseerde organisatie in studies en statistieken over elektrische mobiliteit en infrastructuur. Volgens de cijfers zouden er in januari 2024 wereldwijd slechts 1,1 miljoen elektrische voertuigen en plug-in hybrides zijn verkocht, tegenover 1,2 miljoen in november en 1,4 miljoen in december 2023.

China blijft de markt voor elektrische voertuigen domineren, met een verdubbeling van de verkoop ten opzichte van 2023. Elders is de groei echter veel minder spectaculair, met +29% in Europa en +41% in Noord-Amerika. Hoewel er nog steeds groei is ten opzichte van vorig jaar, met een toename van 650.000 verkochte voertuigen van dit type, is dit nog steeds te weinig in vergelijking met de oorspronkelijk doelen.

Advertentie – lees hieronder verder

 

Een probleem voor fabrikanten?

Deze reeds waargenomen vertraging is een nieuwe waarschuwing voor autofabrikanten, die massaal hebben geïnvesteerd in deze technologieën, zowel in ontwikkeling als in productiemiddelen.

Zelfs productiemarkten die doorgaans beter worden ondersteund door hun bevolking, hebben hun verkopen zien instorten. Dit is het geval in Duitsland, waarschijnlijk als gevolg van de volledige afschaffing van de aankooppremie. Logischerwijs kunnen we verwachten dat deze trend zich voortzet, aangezien Frankrijk onlangs ook in zijn aankooppremie heeft verlaagd. Hier in Vlaanderen zou de onzekerheid over de toekenning van de premie op lange termijn ook de vooruitzichten moeten doen afnemen. Maar de Chinese markt is niet immuun. Het ministerie van Technologie, Informatie en Industrie heeft zelfs aangegeven dat een verzadiging van de markt mogelijk is, wat veel lokale fabrikanten zeker in de problemen zou brengen, wanneer deze hun activiteiten buiten de grenzen proberen te versterken.

 

Nu al massaal banenverlies

Deze situatie zou de reeds enorme banenverliezen als gevolg van de opkomst van de elektrische auto nog kunnen verergeren. De cijfers zijn angstaanjagend, vooral voor de leveranciers. Onlangs heeft toeleverancier Continental bijvoorbeeld 7.150 mensen ontslagen, terwijl ZF rekent op 12.000 banenverlies en Bosch op 3.200. En de situatie is niet beter in Frankrijk, waar Forvia (de joint venture tussen Faurecia en Hella) naar verwachting 10.000 banen zal schrappen in de komende 5 jaar.

Het is dus een hele sector die geconfronteerd wordt met een diepgaande herstructurering. Elektrische auto’s hebben immers geen turbo’s, koppelingen, versnellingsbakken, filters, etc. meer nodig. In totaal schatten experts dat 30% van de Europese werkgelegenheid in de sector bedreigd wordt, oftewel 4,2 miljoen banen van de 14 miljoen. Een voorzuitzicht dat helaas wordt bevestigd door het handelstekort (de verhouding tussen export en import) dat is ingezakt, voornamelijk vanwege de automobielsector. Maar Europa heeft het nooit over haar geforceerde mars richting de elektrische auto…

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, frankzagato zei:

De cijfers zijn angstaanjagend, vooral voor de leveranciers. Onlangs heeft toeleverancier Continental bijvoorbeeld 7.150 mensen ontslagen

Alles is de fout van de EV's!!!

Lijkt me dat EV's net meer banden verslijten (voor mij persoonlijk zeker het geval iig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Polygoon said:

Alles is de fout van de EV's!!!

Lijkt me dat EV's net meer banden verslijten (voor mij persoonlijk zeker het geval iig).

Begrijpend lezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/2/2024 om 11:26, Polygoon zei:

Alles is de fout van de EV's!!!

Lijkt me dat EV's net meer banden verslijten (voor mij persoonlijk zeker het geval iig).

Want Continental maakt enkel banden? :D

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jan zei:

Want Continental maakt enkel banden? :D

De motor van de Renault Zoe was denk ik Continental 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, josenjef zei:

De motor van de Renault Zoe was denk ik Continental 🙂

 

heb ik onlangs ook gehoord (ik denk in het filmpje van The Late Brakeshow, over de nieuwe Renault 5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerst en vooral het HLN antwoord: we worden hier een economische woestijn in de EU!🤯

Nu ander antwoord: Maar vele van deze doemberichten gaan er nu rond. Kwestie van een omgekeerde psychologie te creëren en zo hopen ze de mensen binnen enkele jaren toch overstag te laten gaan.

In Vlaanderen of Belgie zal het sowieso een goed nieuws show blijven voor de overheid, omdat alle bedrijfswagens full EV moeten zijn vanaf 2026

Deze morgen las ik nog dit...komt in belgie ook nog wel:

Openbare laadpalen voor elektrische auto's moeten tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds uitgezet worden, zegt regionaal netbeheerder Stedin. Volgens Stedin is het noodzakelijk omdat op deze uren "het net uit zijn voegen barst."

https://nos.nl/artikel/2510535-netbeheerder-elektrische-auto-s-niet-opladen-tussen-16-00-en-21-00-uur

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

en China zal op zijn beurt dan verhoogde import heffen op EU goederen.

RIP consument

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

en China zal op zijn beurt dan verhoogde import heffen op EU goederen.

RIP consument

Lap lege containers gaan duurder worden voor de chinezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gewoon ik zei:

Lap lege containers gaan duurder worden voor de chinezen.

en ons varkensvlees 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

en ons varkensvlees 😉 

Ah kijk 2 vliegen in een klap. Halen we meteen de stikstofuitstoot.

Jammer voor de betrokken personen.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, tuscani zei:

Dat gaat ongetwijfeld zo zijn, die Chinese staatssteun. Kanttekening daarbij is dat nagenoeg elk groot bedrijf hier ook wel op de één of andere manier 'staatsteun' krijgt ... 🤷‍♂️

Als we dan subsidies geven, zogezegd voor onszelf, voor de eigen werkgelegenheid en/of eigen klimaatdoelstellingen bijvoorbeeld, da's evengoed beïnvloeding van de vrije marktwerking hé. Ik ben nieuwsgierig in welke grootorde de Chinese subsidies dan erger is dan de subsidies die ze hier en in andere landen ook uitdelen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/7/2024 at 4:02 PM, Logic said:

Dat gaat ongetwijfeld zo zijn, die Chinese staatssteun. Kanttekening daarbij is dat nagenoeg elk groot bedrijf hier ook wel op de één of andere manier 'staatsteun' krijgt ... 🤷‍♂️

Als we dan subsidies geven, zogezegd voor onszelf, voor de eigen werkgelegenheid en/of eigen klimaatdoelstellingen bijvoorbeeld, da's evengoed beïnvloeding van de vrije marktwerking hé. Ik ben nieuwsgierig in welke grootorde de Chinese subsidies dan erger is dan de subsidies die ze hier en in andere landen ook uitdelen. 

Dat is niet relevant.

Wat jij dus zegt is dat je liever hebt dat de Chinezen onze markt overspoelen en dat de EU markt compleet kapot gemaakt wordt en we als maatschappij nog meer aan het Chinees infuus worden gehangen. Of moet de EU nog wat meer subsidies uitdelen om hier tegenop te boksen?

Als we dan toch de markt "verstoren" heb ik liever dat dat gebeurt in democratieën ipv dictaturen. Ik heb weinig problemen met Japanse import bv.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/7/2024 at 2:23 PM, Liquid Li0n said:

en ons varkensvlees 😉 

We exporteren en importeren. We kunnen dan misschien wat minder exporteren en minder importeren ... denk niet dat je een stuk vlees minder gaat moeten eten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is niet relevant.

D’er is een groot verschil tussen wat ik wil en wat ik maar vaststel. Het is niet omdat ik de kanttekening maak, dat ik m graag heb dat China hier de automarkt platwalst. Heb al meermaals mijn bezorgdheid uitgedrukt en beschouw het rijden met Audi als een steuntje voor de Europese industrie. 🙂

Maar irrelevant zou ik niet zeggen. Wanneer grootmachten mekaar niet als gelijke bekijken, eenzijdig protectionisme de kop opsteekt, daar krijg je oorlog van. Rusland heeft zo z’n eigen kijk, China heeft dat ook, en wij … wij denken altijd de goedzakken te zijn, maar soms kan je je inbeelden dat dat ook niet altijd zo overkomt. Gewoon binnen Europa en België, zijn er zoveel verschillende subsidiepotten voor bedrijven in bepaalde regio’s voor de werkgelegenheid, … afijn, moeilijke discussie. Zeker en vast een goeie zaak dat de EU de balans onderzoekt en evenwichtiger maakt, daar niet van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stand van zaken rond EV's in Vlaanderen en aantal laadpalen (ikv de doelstelling 2025): 

https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=2033869 

Samengevat, op dit moment zijn er al 31.000 CPE's (charge point equivalent) aanwezig in Vlaanderen. En dat voor 134.411 elektrische wagens. 

Er moeten nog 5.000 laadpalen bijkomen in 2024 om op schema te blijven. Er zijn er al meer gepland. In 2023 kwamen er 13.000 laadpalen bij. 

Mooi om te zien dat alles wat compleet onmogelijk leek toch realiseerbaar is en dat we zelf voor zitten op schema. 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tjeu zei:

Stand van zaken rond EV's in Vlaanderen en aantal laadpalen (ikv de doelstelling 2025): 

https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=2033869 

Samengevat, op dit moment zijn er al 31.000 CPE's (charge point equivalent) aanwezig in Vlaanderen. En dat voor 134.411 elektrische wagens. 

Er moeten nog 5.000 laadpalen bijkomen in 2024 om op schema te blijven. Er zijn er al meer gepland. In 2023 kwamen er 13.000 laadpalen bij. 

Mooi om te zien dat alles wat compleet onmogelijk leek toch realiseerbaar is en dat we zelf voor zitten op schema. 

 

Wat is de definitie van een CPE?
Zitten al die, niet openbare, laadpalen ook mee in die 31k want dat geeft dan wel een vertekend beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid