Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden, Polygoon zei:

Wat is de definitie van een CPE?
Zitten al die, niet openbare, laadpalen ook mee in die 31k want dat geeft dan wel een vertekend beeld.

Ge moet eens op de link klikken. 😄 Eerste zin "Volgens de huidige inzichten zullen we in 2025 minimum 30.000 publieke laadpunten uitrollen en een veelvoud daarvan aan semi-publieke en private laadpunten." 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Logic zei:

Ge moet eens op de link klikken. 😄 Eerste zin "Volgens de huidige inzichten zullen we in 2025 minimum 30.000 publieke laadpunten uitrollen en een veelvoud daarvan aan semi-publieke en private laadpunten." 

Ik had in de link meteen naar CPE gezocht voor een definitie 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de >30.000 laadpunten "slechts" 961 ultra snelladers (semi-publiek meegeteld), feitelijk 707 publieke ultra snelladers
Ik ken de verhalen van hoe alle laadpunten helpen, maar voor mij toch primordiaal dat vooral dat type laadpaal toeneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik had in de link meteen naar CPE gezocht voor een definitie 🙂

15 kW lader waar iedereen kan laden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Logic zei:

Van de >30.000 laadpunten "slechts" 961 ultra snelladers (semi-publiek meegeteld), feitelijk 707 publieke ultra snelladers
Ik ken de verhalen van hoe alle laadpunten helpen, maar voor mij toch primordiaal dat vooral dat type laadpaal toeneemt.

Ben ik het mee eens. Niks gaat boven het "gemak" van zo'n snellader. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tjeu zei:

15 kW lader waar iedereen kan laden. 

Dan valt mijn lader daar ook onder, nochtans nog geen enkele andere auto die er al is komen aanhangen 🙂
En ik zal niet de enige zijn.

Scheve statistiek dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Logic zei:

Van de >30.000 laadpunten "slechts" 961 ultra snelladers (semi-publiek meegeteld), feitelijk 707 publieke ultra snelladers
Ik ken de verhalen van hoe alle laadpunten helpen, maar voor mij toch primordiaal dat vooral dat type laadpaal toeneemt.

Prijzen aan die snelladers zijn van de pot gerukt. Gebruik daarvan zal stap voor stap aan banden gelegd worden voor mensen met een laadpas. Die zullen in eerste plaats op het werk moeten laden, dan thuis of aan publieke niet-snel laadpaal en pas als dat geen mogelijkheid is zullen ze gebruik mogen maken van snelladers. 

Die snelladers hebben ook de grootste impact op het net. Eigenlijk mag je stellen dat we daar met zijn alleen voor meebetalen. Want grotere piekbelastingen zorgt voor zwaardere investeringen in het net en dat komt integraal op de energiefactuur van ons allemaal. 

Zo ook is de uitrol van de Engie en Total publieke laadpalen een probleem. Allemaal 22kW palen (of minder wanneer er geen 400V net aanwezig is), 4-5.000 stuks komen er zo, op openbaar domein. Allemaal niet gestuurde laadpalen waar mensen lang aan blijven staan (lees opportuniteiten genoeg om ze wel te sturen). Die impact op het net is dus nodeloos zwaar. Wie die aanbesteding heeft uitgeschreven en gegund..... Grrrrrr.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, het gebruik van de snellaadpaal wordt dus afgestraft binnenkort.
Maakt EV rijden nog haalbaarder 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Dan valt mijn lader daar ook onder, nochtans nog geen enkele andere auto die er al is komen aanhangen 🙂
En ik zal niet de enige zijn.

Scheve statistiek dus.

Staat jouw laadpaal geregistreerd als een publieke of semi publieke laadpaal? enkel indien ja wordt die meegenomen. Indien niet, dan is dat een private laadpaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

Staat jouw laadpaal geregistreerd als een publieke of semi publieke laadpaal? enkel indien ja wordt die meegenomen. Indien niet, dan is dat een private laadpaal. 

Dat is wat ik zeg, ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Oei, het gebruik van de snellaadpaal wordt dus afgestraft binnenkort.
Maakt EV rijden nog haalbaarder 👍

Het is een vermoden dat dit bedrijfspolicy zal worden. Waarom zou het bedrijf extra kosten maken als je de wagen op het werk ook vol kan laden? Enkel wie echt moet snelladen (bijvoorbeeld vertegenwoordigers die echt veel km doen) moeten de mogelijkheid hebben om snel te laden en die laadpalen zouden dan ook voor hen beschikbaar moeten zijn. Wie anders kan laden moet die plekken en laadpalen niet onnodig gaan bezetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat is wat ik zeg, ja.

Als jouw laadpaal geregistreerd staat als een (semi) publieke, maar er nog nooit een andere wagen aan heeft gehangen, dan is dat eerder een teken dat er meer laadpalen zijn dan nood aan laadpalen. Of hij is niet toegevoegd aan laadpalen mappen, waardoor geen kat hem kan vinden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tjeu zei:

Het is een vermoden dat dit bedrijfspolicy zal worden. Waarom zou het bedrijf extra kosten maken als je de wagen op het werk ook vol kan laden? Enkel wie echt moet snelladen (bijvoorbeeld vertegenwoordigers die echt veel km doen) moeten de mogelijkheid hebben om snel te laden en die laadpalen zouden dan ook voor hen beschikbaar moeten zijn. Wie anders kan laden moet die plekken en laadpalen niet onnodig gaan bezetten. 

Geen idee of dat vermoeden correct is. Ze hebben in het verleden ook nooit beperkt om niet op autostrade tankstations te tanken bv. ook 10% duurder.
Het gaat niet enkel om dagdagelijkse ritten natuurlijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Als jouw laadpaal geregistreerd staat als een (semi) publieke, maar er nog nooit een andere wagen aan heeft gehangen, dan is dat eerder een teken dat er meer laadpalen zijn dan nood aan laadpalen. Of hij is niet toegevoegd aan laadpalen mappen, waardoor geen kat hem kan vinden. 

 

Of hij staat op m'n oprit en niemand durft er op te rijden. Dat is waar ik op doel 😉.
En ik ben heus niet de enige 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Geen idee of dat vermoeden correct is. Ze hebben in het verleden ook nooit beperkt om niet op autostrade tankstations te tanken bv. ook 10% duurder.
Het gaat niet enkel om dagdagelijkse ritten natuurlijk.

Dat is bedrijfsafhankelijk. Bij veel bedrijven was dat vroeger wel zo. Of tankkaart van een bepaald merk, waarbij de prijs vastlag en niet afhankelijk was van de locatie waar je ging tanken. Om de hoek of op de snelweg was dan gelijk. Of je had andere formules waar alle prijzen gelijk waren, behalve op de snelweg en ook dan vroeg de baas om niet op de snelweg te tanken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ma dat semi-publiek laadpaal ding is ook een beetje met de haren getrokken vind ik.

Hier in t dorp staat 1 publieke laadpaal op de parking van t schooltje/zaaltje, en volgens elke laadpaalkaart nog ergens ene in een straat. Ben die es gaan zoeken tijdens een wandeling met de hond.
Is een lader die bij iemand tegen de gevel hangt op 15-20m van de straat. OK, da's publiek toegankelijk, maar ik ga precies toch mijne auto nie bij iemand vreemd voor de garagepoort parkeren om op te laden. (mag trouwens niet voor iemand zijn inrit parkeren volgens de wegcode)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Of hij staat op m'n oprit en niemand durft er op te rijden. Dat is waar ik op doel 😉.
En ik ben heus niet de enige 🙂

En waarom heb je die dan laten registreren als semi of publieke laadpaal? 
De meesten die een laadpaal hebben is een via de leasing, daarvan weet ik van niemand die deze openstelt. Dat zijn allemaal private laadpalen. Die tellen dus niet mee als CPE. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Tjeu zei:

Prijzen aan die snelladers zijn van de pot gerukt. Gebruik daarvan zal stap voor stap aan banden gelegd worden voor mensen met een laadpas. Die zullen in eerste plaats op het werk moeten laden, dan thuis of aan publieke niet-snel laadpaal en pas als dat geen mogelijkheid is zullen ze gebruik mogen maken van snelladers. 

Die snelladers hebben ook de grootste impact op het net. Eigenlijk mag je stellen dat we daar met zijn alleen voor meebetalen. Want grotere piekbelastingen zorgt voor zwaardere investeringen in het net en dat komt integraal op de energiefactuur van ons allemaal. 

Snap wat je wil zeggen, maar zonder die snelladers durf ik niet buitenkomen. 😅
Betaal met plezier de meerprijs, in de zeldzamere gevallen dat ik er ene nodig heb, want het hebben van de optie is belangrijk om die angst of last weg te nemen. Dat zit er na 2 jaar EV rijden d'er nog altijd in bij mij, dit is niet hetzelfde als >1000 km met een diesel rondtuffen, verre van. Met een groot netwerk van dit soort laadstations, is dat zoals gaan tanken met een ICE (iets wat je nagenoeg overal wel kan vinden), en ook niet iets waar ik ga blijven staan tot 'ie volledig bijgeladen is, gewoon om te kunnen bijtoppen tot thuis of bestemming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

En waarom heb je die dan laten registreren als semi of publieke laadpaal? 
De meesten die een laadpaal hebben is een via de leasing, daarvan weet ik van niemand die deze openstelt. Dat zijn allemaal private laadpalen. Die tellen dus niet mee als CPE. 

Omdat mijn paal niet via leasing is en het laten registreren als semi publiek de enige manier is om meerdere laadkaarten te ondersteunen + automatische doorfacturatie te hebben naar beide laadkaartproviders.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Omdat mijn paal niet via leasing is en het laten registreren als semi publiek de enige manier is om meerdere laadkaarten te ondersteunen + automatische doorfacturatie te hebben naar beide laadkaartproviders.

Dat is het type laadpaal die dan in de cijfers meegenomen zijn waar we in feite niks aan hebben (no offence).
Al die <=22kw laadpunten filter ik er al per definitie uit, anders sta ik nog bij u op den oprit te sukkelen. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Joske zei:

Ja, ma dat semi-publiek laadpaal ding is ook een beetje met de haren getrokken vind ik.

Hier in t dorp staat 1 publieke laadpaal op de parking van t schooltje/zaaltje, en volgens elke laadpaalkaart nog ergens ene in een straat. Ben die es gaan zoeken tijdens een wandeling met de hond.
Is een lader die bij iemand tegen de gevel hangt op 15-20m van de straat. OK, da's publiek toegankelijk, maar ik ga precies toch mijne auto nie bij iemand vreemd voor de garagepoort parkeren om op te laden. (mag trouwens niet voor iemand zijn inrit parkeren volgens de wegcode)

Als die onvoldoende bereikbaar is, komt die niet mee in de statestieken van de CPE's zoals gepubliceerd in document Vlaamse Regering van hierboven. Kan wel zijn dat ze op kaartjes van providers beschikbaar staan. Dat zijn twee zaken die losstaan van elkaar. Cijfers zijn niet op basis van wat bepaalde apps zeggen, maar is op bron data. 

2 minuten geleden, Logic zei:

Snap wat je wil zeggen, maar zonder die snelladers durf ik niet buitenkomen. 😅
Betaal met plezier de meerprijs, in de zeldzamere gevallen dat ik er ene nodig heb, want het hebben van de optie is belangrijk om die angst of last weg te nemen. Dat zit er na 2 jaar EV rijden d'er nog altijd in bij mij, dit is niet hetzelfde als >1000 km met een diesel rondtuffen, verre van. Met een groot netwerk van dit soort laadstations, is dat zoals gaan tanken met een ICE (iets wat je nagenoeg overal wel kan vinden), en ook niet iets waar ik ga blijven staan tot 'ie volledig bijgeladen is, gewoon om te kunnen bijtoppen tot thuis of bestemming.

 Zoals hierboven, wanneer je voldoen inplugt, maar dan toch niet voldoende range hebt, dan zijn die snellaadpalen idd de goede oplossing. Dat is echtelijk gebruik van die palen. Mensen die EV rijden als ICE en dus telkens gaan snelladen als de wagen leeg is, dat moet er van tussen, dat geeft een te grote belasting van het net en vraagt voor een te grote investering. Spreiding is het keyword naar betaalbaarheid en haalbaarheid.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Logic zei:

Dat is het type laadpaal die dan in de cijfers meegenomen zijn waar we in feite niks aan hebben (no offence).
Al die <=22kw laadpunten filter ik er al per definitie uit, anders sta ik nog bij u op den oprit te sukkelen. 🙂

ja en nee. Als die laadpaal niet werkelijk toegankelijk is voor iedereen, dan zal die niet meegenomen worden. 

Maar dat wil niet zeggen dat het een nutteloze laadpaal is. Er zijn er naast deelwagens ook gewoon deelpalen, waarbij private palen voor een bepaald aantal buren beschikbaar gesteld wordt, met onderlinge afspraken. Dat maakt dat er maar één iemand capaciteitstarief moet betalen, de laadpaal zo vaak mogelijk gebruikt wordt (beter rendement van investering) en de rest thuis geen ronde dansje moet maken met de wagen(s) om aan de laadpaal te kunnen staan. Of het maakt 'thuis'laden voor anderen mogelijk bij wie het anders niet zo zou zijn. 

Maar dus aan semi publiek zijn wel regels om in de statestieken ten komen van de VR. Die parlementaire vragen zijn er net om zo gesjoemel op te sporen en/of te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tjeu zei:

Als die laadpaal niet werkelijk toegankelijk is voor iedereen, dan zal die niet meegenomen worden.

O.b.v. welke data?

3 minuten geleden, Tjeu zei:

Er zijn er naast deelwagens ook gewoon deelpalen, waarbij private palen voor een bepaald aantal buren beschikbaar gesteld wordt, met onderlinge afspraken.

Theorie vs praktijk. Ik leef waarschijnlijk in m'n bubbel maar heb daar nog niemand over horen praten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

O.b.v. welke data?

Theorie vs praktijk. Ik leef waarschijnlijk in m'n bubbel maar heb daar nog niemand over horen praten.

In de codex kan je dat volledig wetgevend kader opzoek en doorlezen. Dat staat allemaal publiek gepubliceerd. 

Data over laadpalen wordt doorgaans door Fluvius en VEKA aangeleverd. Beide zijn door de VR aangesteld om daar data rond bij te houden, volgens het wettelijke kader. Als je als minister dient te antwoorden op zo parlementaire vragen kan je het maar beter bij het juiste eind hebben. Zoniet geeft het ruimte om aan te tonen dat je incorrecte info hebt verschaft en dus eigen gelogen hebt. En een minister die liegt, wordt op staande voet uit zijn ambt ontzet. Net voor de verkiezingen is iedereen daar doodsbenauwd voor. Je merkt op dit moment ook dat het aantal parlementaire vragen stijgt (deels ook omdat er wel nog wat parlementairen zijn die onvoldoende actief zijn geweest en dus nog wat vragen stellen om aan hun quota te komen -wat niet het geval is hier, Bothuyne is steeds een van de meer actieve leden van de VR), alsook de spanning rond de antwoorden en de druk om dit zo correct mogelijk te beantwoorden, waarbij anderzijds zo min mogelijk informatie wordt gegeven. Al wat je niet hebt gezegd, kan je immers niet verkeerd hebben gezegd. Politiek blijft deels een '(schouw)spel'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tjeu zei:

Zoals hierboven, wanneer je voldoen inplugt, maar dan toch niet voldoende range hebt, dan zijn die snellaadpalen idd de goede oplossing. Dat is echtelijk gebruik van die palen. Mensen die EV rijden als ICE en dus telkens gaan snelladen als de wagen leeg is, dat moet er van tussen, dat geeft een te grote belasting van het net en vraagt voor een te grote investering. Spreiding is het keyword naar betaalbaarheid en haalbaarheid.  

Ik moet toegeven dat het neveneffect van meer snelladers ervoor gaat zorgen dat ik ook nochnonchalanter zou omgaan met de SoC (als het ware een ICE voertuig) en frequenter zo'n station zou gebruiken dan vandaag de dag. De prijs per laadbeurt, het relatieve ongemak en de wetenschap dat het schadelijker is voor de batterij, zijn genoeg redenen om dat niet als primair laadstation te gebruiken, maar toch. Dat maakt dat je niet meer specifiek een trip moet plannen en gemakkelijker (zonder nadenken, zonder enige voorbereiding) de baan op kan. Dat is wel nodig om meer mensen in een EV te krijgen. 

6 minuten geleden, Tjeu zei:

ja en nee. Als die laadpaal niet werkelijk toegankelijk is voor iedereen, dan zal die niet meegenomen worden. 

Maar dat wil niet zeggen dat het een nutteloze laadpaal is. Er zijn er naast deelwagens ook gewoon deelpalen, waarbij private palen voor een bepaald aantal buren beschikbaar gesteld wordt, met onderlinge afspraken. Dat maakt dat er maar één iemand capaciteitstarief moet betalen, de laadpaal zo vaak mogelijk gebruikt wordt (beter rendement van investering) en de rest thuis geen ronde dansje moet maken met de wagen(s) om aan de laadpaal te kunnen staan. Of het maakt 'thuis'laden voor anderen mogelijk bij wie het anders niet zo zou zijn. 

Ik moet toegeven dat ik zover nog niet nagedacht had. Klinkt wel mooi en ik zie dat ook wel in sommige gevallen werken. Voor mij klinkt anderzijds ook wel als een geitenwollensokkenrecept voor geruzie rond de laadpaal. D'er moet er maar ene zijn die de paal meer nodig heeft dan normaal, om de rest te irriteren. In het beste geval moet iedereen op een ander moment opladen, in het slechtste geval allemaal tegelijk. Die paal wil ik niet voor mijn deur hebben staan dan. 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid