Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Aangezien in Nederland de overheid de verplichting heeft om een laadpaal te voorzien binnen 250 meter van iemand die een EV heeft gekocht en zelf niet thuis kan laden, doet men er niet zo moeilijk als iemand zijn Leaf 's avonds aan een laadpaal hangt en 's morgens terug vertrekt. Daar dient dat ding voor.

Die laadpalen in woonwijken zijn daar net voor bedoeld, voor de bewoners. En als de andere omwonenden ook een "eigen" parking met laadpaal willen, moeten ze ook maar een EV kopen.

Als bezoeker mag je daar ook even goed laden (zo stond ik er afgelopen week ook 3 uren tijdens een concert). Boeit toch niet?

Qua laadinfrastructuur loopt België aanzienlijk achter. Buiten de initiatieven van Allego om in elk gehucht 1 laadpaal met 2 laadpunten te plaatsen, is het treurnis troef. De laadpaal bij de lokale McDonalds is al van het begin defect, en er is nog geen speler die in België een netwerk van snellaadplaatsen aan het ontwikkelen is, muv Tesla.

Mijn huidige klant contacteerde me enkele maanden terug om te vragen waar de meest lokale laadpaal was, want een klant van hen van Nederland kwam op bezoek met hun EV en die wou natuurlijk zoals gebruikelijk is in NL in de buurt laden. NL en BE zijn echt 2 heel andere landen geworden op korte tijd.

Om je een idee te geven: Tommelein was trots dat België 5000 laadpalen had. In NL maken ze zich zorgen omdat ze er nog 5000 moeten plaatsen naast degene die ze al hebben staan, wat al het drievoudige is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Gixxer zei:

Wat te doen met deze die de auto thuis niet kunnen opladen en dus een laadpaal nodig hebben.
Ze hebben de namiddag gehad, komen om 22.30 thuis en stellen hem aan de laadpaal.
Moeten die hun wekker op 4.00 uur zetten om hem te gaan verplaatsen?
Je kan ook zeggen dat het tussen 22 en 7 uur vrij is van te blijven staan maar dan komt de vraag of je deze mensen hun leven gaat bepalen.
Ze komen laat thuis.
Wassen zich en kijken nog 1,5 uur tv en moeten dan vroeg op om een wagen te verplaatsen.

 

 

33 minuten geleden, wooter zei:

Aangezien in Nederland de overheid de verplichting heeft om een laadpaal te voorzien binnen 250 meter van iemand die een EV heeft gekocht en zelf niet thuis kan laden, doet men er niet zo moeilijk als iemand zijn Leaf 's avonds aan een laadpaal hangt en 's morgens terug vertrekt. Daar dient dat ding voor.

Die laadpalen in woonwijken zijn daar net voor bedoeld, voor de bewoners. En als de andere omwonenden ook een "eigen" parking met laadpaal willen, moeten ze ook maar een EV kopen.

Als bezoeker mag je daar ook even goed laden (zo stond ik er afgelopen week ook 3 uren tijdens een concert). Boeit toch niet?

Qua laadinfrastructuur loopt België aanzienlijk achter. Buiten de initiatieven van Allego om in elk gehucht 1 laadpaal met 2 laadpunten te plaatsen, is het treurnis troef. De laadpaal bij de lokale McDonalds is al van het begin defect, en er is nog geen speler die in België een netwerk van snellaadplaatsen aan het ontwikkelen is, muv Tesla.

Mijn huidige klant contacteerde me enkele maanden terug om te vragen waar de meest lokale laadpaal was, want een klant van hen van Nederland kwam op bezoek met hun EV en die wou natuurlijk zoals gebruikelijk is in NL in de buurt laden. NL en BE zijn echt 2 heel andere landen geworden op korte tijd.

Om je een idee te geven: Tommelein was trots dat België 5000 laadpalen had. In NL maken ze zich zorgen omdat ze er nog 5000 moeten plaatsen naast degene die ze al hebben staan, wat al het drievoudige is.

Kun je me eens doorsturen waar staat dat de NL'se overheid dit verplicht is want heb het nog niet kunnen vinden.

Op het park hebben we (beter gezegd onze buren) een laadpunt van new motion waar zelden of nooit gebruik van gemaakt wordt dus wordt er niet echt gekeken naar eventuele uitbreiding maar het zou interessant zijn om deze regel wel in het achterhoofd te houden op het moment dat er meer EV's komen in de buurt.

Ten aanzien van de opmerkingen hierboven ga ik er (als het zo is dat de overheid moet voorzien) er vanuit dat ze bij bv. twee EV bezitters binnen 250 mtr. toch echt max. 1 paal neerzetten. Je blijft dus veroordeeld aan meerdere gebruikers.

Daarnaast heb je dan ook nog gasten die er gebruik van maken (zoals je zelf aangeeft bij een concertbezoek) en zult dus toch 's avonds uit je warme zetel moeten komen om je eigen wagen aan te sluiten als de 'gast' weg is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb je apps die je melden of een laadpaal bezet is of wanneer ie vrij komt.

Eigenlijk was dat een heerlijke ervaring in Amsterdam: op zoek naar een vrije laadplek, navigatie volgen en daar was inderdaad een plek vrij. Ik vraag me af waarom we dat niet met gewone parkeerplaatsen doen. Kleine krasvaste schijf gemonteerd op de parkeerplaats, gevoed door een klein aantal geïntegreerde zonnecellen en een batterij voor 's nachts, en een LoRa zender die meld of er een auto boven staat. Ik denk dat Leuven iets soortgelijk gebruikt om kortparkeren af te dwingen.

https://www.hln.be/regio/leuven/slimme-sensoren-op-shop-go-plaatsen~ad45ac1c3/

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, wooter zei:

Gelukkig heb je apps die je melden of een laadpaal bezet is of wanneer ie vrij komt.

 

5 uren geleden, abtler zei:

.. en zult dus toch 's avonds uit je warme zetel moeten komen om je eigen wagen aan te sluiten als de 'gast' weg is.

Fijn dat je alleen op de app hoeft te kijken en niet naar buiten of de ‘gast’ die ‘jouw’ laadpaal ‘misbruikt’ weg is. Zo hoef je maar een keer uit de warme stoel  om je auto aan te sluiten. O wacht! Om 4 uur nog eens want dan wil de buurman de zijne ook nog graag aansluiten zodat jullie beiden ‘s morgens naar het werk kunnen.

ps. De regel van de NL’se overheid zal ik wel bij de gemeente opvragen. Moet er toch van de week heen voor wat andere bouwtechnische zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/12/2018 om 19:20, wooter zei:

Voor iemand zonder EV maak je er meer een probleem van dan mensen die wel een EV hebben.

Ik heb spijtig genoeg af en toe de neiging om te reageren op de onzin die je menigmaal verkoopt en sta telkens weer verbaasd van het draaien van antwoorden naar eigen goeddunken, het niet lezen van de mening van anderen, het reageren op kleine stukjes in een reactie om het grote geheel te ontwijken of gewoonweg vragen te negeren.

Jammer genoeg wil ik de EV ontwikkeling wel enigzins volgen aangezien ik er zowel zakelijk als privé in de toekomst wellicht mee te maken krijg. Dat ik jouw daarbij ‘krijg’ is mijn hoofdergernis op dit forum en zeer zeker reden om af en toe de neiging te hebben hier op te stappen.

Gelukkig zijn er nog andere Autominded leden waar wel zinnige (of onzinnige :) ) content uitkomt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel van publieke laadpalen is dat ze veel te duur zijn.. zie naar bluecorner.. die vragen 0,65 ex btw per kWh voor hun DC ( 50kw) chargers.

Kostprijs per 100km met een tesla bedraagt dan maar liefst 22 euro !!

0,42 bij NewMotion voor 22kw palen is ook gebruikelijk..



Link naar reactie
Delen op andere sites

Een interessante post van een ander forum:

Quote

Ik denk dat een in aanschafkost goedkope EV ook zeer moeilijk is. Niet technisch, wel bedrijfseconomisch. Een Model S en 3 worden gebouwd om 1M kilometers mee te gaan zonder noemenswaardig onderhoud. Als je echter ziet hoe de drivetrain van een Model 3 na 1M kilometers uit de testbank komt is er daar amper slijtage aan, en kan je er wss nog eens de helft zoveel extra uithalen. Als fabrikant bouw je dus een product dat drie of meer keer langer meegaat dan normaal, en waar je er dus ook drie keer minder van zal verkopen dan mocht je het normale product bouwen. Als autobouwer maakt een EV bedrijfseconomisch dan ook weinig zin.

Tesla is echter een batterijproducent met auto's als bijproduct. Als je batterij binnen de 8 jaar en (onbeperkt aantal kilometers) 80% van zijn originele capaciteit bereikt neemt Tesla die terug en krijg je een nieuwe. Die oude batterij is echter nog perfect bruikbaar als PowerPack (de industriële variant van de PowerWalll), waar Tesla op termijn zijn grootste inkomsten uit haalt. Dat je 8 of 16 jaar met dezelfde wagen rondrijdt doet Tesla dan ook niet veel, zij zijn vooral geïnteresseerd in de batterij. Dat was ook de reden waarop de Model 3 goedkoper aangeboden kon worden.

Het probleem stelt zich vooral bij de traditionele autobouwers. Die hun zakenmodel is opgebouwd rond regelmatig onderhoud en vervanging van de wagen. Als je dat bij EV in stand wil houden moet je dus elektrische wagens bouwen die even snel verslijten als traditionele. Dat is technisch perfect mogelijk. Je zit echter met Tesla die als eerste op de markt de kwaliteitsgaranties zeer hoog gelegd heeft, en hier onder gaan komt dus over als de Tesla van den Aldi bouwen. Het enige alternatief om het inkomstenverlies uit de mindere verkoop goed te maken is dan ook de prijs verhogen. Dat is wat VAG doet. Maar als alle EVs duur zijn, dan is er ook geen incentive meer om goedkopere te bouwen, ook niet bij Tesla.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Why GM killed the elctric car ...

 

Is een dilemma dat al langer speelt en alleen maar dringender gaat worden. Je zet een hele economie schaakmat door massaal op EV's over te schakelen. Niet enkel de producent maar ook service centers, smeermiddelen fabrikanten, brandstoffensector, ... Miljarden aan business dat op de helling staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/6/2018 at 12:38 PM, jvc said:

Een interessante post van een ander forum:

 

Dat is toch ook nonsens. Precies of de Tesla's die vandaag van de band rollen gaan binnen 16 jaar nog door dezelfde eigenaar gebruikt worden. Die krijgen gewoon de smartphone ziekte. Outdated wegens nieuwe modellen met een betere batterij, veel betere software en veel betere (niet drive-train-related) hardware.

Dat gaat zorgen dat die auto's vervangen worden. De uitleg dat die auto's ontworpen zijn voor 1 miljoen kilometers is gewoon zever. De motor zal langer meegaan wegens veel minder bewegende/wrijvende onderdelen, maar dat is gewoon inherent aan het concept, en dus niet speciaal met dat doel ontwikkeld. De rest blijft een gewone auto, met een ophanging en zetels die ook zullen slijten bv.

Ik ken mensen die ondertussen aan hun 2e Model S zitten. Dat is ook niet omdat de eerste compleet op is, maar omdat de nieuwe generatie gewoon alles een stuk beter doet. Denk niet dat er veel mensen rondlopen die 80-150K aan een auto geven om die dan te gebruiken tot hij "op" is. Dat lijkt me trouwens eerder te gebeuren in het segment dat 10% van die prijs kost.

Beweren dat Tesla de prijs vraagt die ze vragen omdat ze denken 3 keer minder auto's te verkopen tov een ICE auto is puur uit de duim gezogen imo.

 

Als Wooter's auto afgeschreven is, en de fiscaliteit en zijn inkomen zijn niet veranderd, en ze brengen een Model X MK2 uit die 5% meer kost maar qua AP een gigantische sprong vooruit heeft gemaakt dan koopt hij dat ding gewoon, los van het feit dat die auto maar 10% van de kilometers gedaan heeft "waar hij voor ontworpen is".

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil is dat de economische waarde hoger is van een EV dan een niet-EV. Een gewone auto is aan 200000km al gaar, terwijl dat bij een Tesla niet zo is. Als je dan 200000km op 6 jaar doet, rij je in een model dat geen autopilot heeft, maar voor de rest nog altijd hard door trekt. Collega van me heeft zo een 2013 Model S en hij wacht tot de volgende facelift om te wisselen.

Zetels kunnen slijten, maar de "vegan leather" zetels lijken me toch aanzienlijk slijtvaster dan pakweg de BMW zetels in onze M2. Onze M2 zit nog niet aan 60000km en de bestuurderszetel is duidelijk ingesleten, terwijl mijn Model X al voorbij de 70000km zit en nog geen slijtage van de bestuurderszetel vertoont.

Overigens krijgt mijn Model X niet alleen de normale software updates (die zelfs een Model S van 2012 krijgt dus alle Model S'sen kunnen met de modernste navigatie en interface werken) maar omdat ik ook het autopilot en FSD pakket heb wisselt Tesla ook de autopilot-computer die ze plannen voor 2019. En in tegenstelling tot de Model X'en die nu van de band rollen heb ik nog alcantara op mijn dashboard en zilveren 22" velgen, 2 opties die niet meer beschikbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, wooter said:

Het verschil is dat de economische waarde hoger is van een EV dan een niet-EV. Een gewone auto is aan 200000km al gaar, terwijl dat bij een Tesla niet zo is. Als je dan 200000km op 6 jaar doet, rij je in een model dat geen autopilot heeft, maar voor de rest nog altijd hard door trekt. Collega van me heeft zo een 2013 Model S en hij wacht tot de volgende facelift om te wisselen.

Ja want 7 jaar rijden met een gewone auto is natuurlijk onmogelijk ...

1 hour ago, wooter said:

Zetels kunnen slijten, maar de "vegan leather" zetels lijken me toch aanzienlijk slijtvaster dan pakweg de BMW zetels in onze M2. Onze M2 zit nog niet aan 60000km en de bestuurderszetel is duidelijk ingesleten, terwijl mijn Model X al voorbij de 70000km zit en nog geen slijtage van de bestuurderszetel vertoont.

't was maar een voorbeeld eh. Je zit meer dan 2 ton af te veren tov 1500kg, dat zal ook wel bijdragen tot extra slijtage (of zeker niet bijdragen tot minder slijtage), om een ander voorbeeld te geven.

1 hour ago, wooter said:

Overigens krijgt mijn Model X niet alleen de normale software updates (die zelfs een Model S van 2012 krijgt dus alle Model S'sen kunnen met de modernste navigatie en interface werken) maar omdat ik ook het autopilot en FSD pakket heb wisselt Tesla ook de autopilot-computer die ze plannen voor 2019. En in tegenstelling tot de Model X'en die nu van de band rollen heb ik nog alcantara op mijn dashboard en zilveren 22" velgen, 2 opties die niet meer beschikbaar zijn.

Ja, geloof maar dat je eeuwig en altijd updates gaat krijgen. Tot Tesla in de volgende generatie betere/meer camera's steekt bv. Dan sta je daar ook ineens met je verouderde bak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Niet meer gezond voor mij. Waar staat die negatie knop juist?

Menu => account => genegeerde gebruikers en dan toevoegen wie je wil negeren. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, geloof maar dat je eeuwig en altijd updates gaat krijgen. Tot Tesla in de volgende generatie betere/meer camera's steekt bv. Dan sta je daar ook ineens met je verouderde bak. 

Maar allez nu, de eerste Model Ssen van 2012 krijgen ook versie 9.0! Tuurlijk dat ze geen autopilot hebben en die functie dus ontbreken, maar de rest krijgen ze wel.

Idem dus met mijn X: als ze ooit meer camera’s en lidar gaan gebruiken gaat mijn X dat niet krijgen, maar andere software updates wel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, wooter zei:


Maar allez nu, de eerste Model Ssen van 2012 krijgen ook versie 9.0! Tuurlijk dat ze geen autopilot hebben en die functie dus ontbreken, maar de rest krijgen ze wel.

Idem dus met mijn X: als ze ooit meer camera’s en lidar gaan gebruiken gaat mijn X dat niet krijgen, maar andere software updates wel.

Denk je niet dat ze à la Apple op een bepaald moment de updates zullen stoppen voor modellen die ‘te oud’ zijn? Ik volg het allemaal niet op de voet, maar dat zou toch een strategie zijn om auto’s te kunnen blijven verkopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht dat dat a la apple kan gebeuren.

Dat maakt dat de auto's nog altijd beter zijn dan de concurrentie. Een Model S van 2013 rijd met de meest recente software rond; onze M2 iets meer dan 2 jaar oud en deed na een jaar zelfs geen updates van de navigatie meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, J3nkins zei:

Denk je niet dat ze à la Apple op een bepaald moment de updates zullen stoppen voor modellen die ‘te oud’ zijn? Ik volg het allemaal niet op de voet, maar dat zou toch een strategie zijn om auto’s te kunnen blijven verkopen?

Uiteraard gaan ze dat doen, gratis laden gaat er ook uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid