Populair bericht Mich 2.452 Geplaatst: 15 november 2017 Populair bericht Delen Geplaatst: 15 november 2017 Afgelopen weekend op circuit van Paul Ricard (Le Castellet) een mooie afsluiter van 2017 kunnen maken. Het team van 911Impact Racing zette voor de laatste manche van het Franse “ROSCAR” kampioenschap (een voortvloeisel uit de Porsche Club IDF) 2 wagens in voor deze koers. Aangezien het om 2 koersen van telkens 1uur gaat, is het een populaire formule om 2 rijders op een wagen te hebben, al is het maar om bijvoorbeeld de kosten te drukken. Wagen nr 12 werd bezet door een Zwitsers duo uit de Formule Renault 2.0. Geen youngsters maar wel 2 doorwinterde 40’ers met veel ervaring in de formule racerij die eigenlijk uitkijken naar een andere raceklasse voor 2018. Wagen nr80 werd bezet door teameigenaar Desoille van 911Impact en mezelf. Paul Ricard is me niet onbekend, al ben ik ook verre van een expert… In 2011 een zeer geslaagde Curbstone trackday gedaan aldaar met de 996GT3RS, 4j later in 2015 es een 997Cup gehuurd en samen met@ir_fuel en zijn 996Cup ons ingeschreven voor de vrij rijden sessies in het toenmalige ROSCAR weekend (ook de max, de fuel zal dat zeker beamen). Als koers zou ik er dit weekend dus mijn debuut maken. We waren door omstandigheden met de vlieger naar Le Castellet gereisd (vrouw, kleine en mezelf). Normaal rij ik altijd met de wagen maar tijdsgebrek dwong uit te kijken naar een alternatief. Heb de TGV naar Marseille bekeken en stond op punt om vast te leggen toen Sylvia op een niet al te dure TUI vlucht uitkwam (Charleroi – Toulon)… het was 12j geleden dat ik nog in ne vlieger gezeten had dus waarom ni. En moet eerlijk zeggen, het was wel plezant. Paul Ricard ligt 50km (1uur) van de luchthaven en de Seat Ibiza 1.2 naft was wel fun om mee te scheuren. We waren vrijdagavond rond 18u ter plekke…snel ingecheckt in hotel en dan nog voor het diner effe gaan kijken op het circuit waar de teams en vrachtwagens aankwamen om zich op te maken voor de 2daagse. ‘k Had al meteen door dat de locatie, klimaat en uitermate late moment op het jaar van deze koers ook voor “vreemden” te aantrekkelijk bleek om te laten liggen, getuige het aantal GT3 inschrijvingen uit de Blancpain of andere exotische plateaus. Volgende dag was een testdag voor ons. We hadden recht op 4 sessies van 45’ vrij rijden in de RACE klasse. De Zwitsers moeten zich aanpassen aan de rijstijl en het gewicht vd Porsche, voor ons is het eerder het circuit dat we moeten gewoon worden en dan vooral de moeilijk stukken perfect onder de knie krijgen. En er is ook nog een klein issue met de wagen voor mezelf: ik vind dat de rempedaal wat weinig gevoel heeft en zeer veel pedaalkracht nodig heeft, in tegenstelling tot de vorige keren dat ik met een 991Cup reed. Het team heeft het wel weten verbeteren maar het is nooit echt perfect geworden. Soit, ni zagen…we roeien met de riemen die we hebben. Eindedag kan ik zeggen dat ik 90% vd baan goed onder knie heb en er nog 2 zones overblijven waar ik nog wa moet zoeken. Soit gene paniek, morgen is er een uur koers om ook deze zones beter te leren beheersen. Zondag ochtend 9u is het qualif van 25’… Ik wacht 10’ om buiten te rijden. De nacht ervoor heeft het hard gewaaid en er ligt veel zand op de piste. Tijdens mijn kwartier geraak ik aan 2.16.7 op vers rubber hetgeen ni slecht is maar ik wilde toch graag beter doen. De snelste vd Zwitsers had er 2.15.1 uitgekregen, super mooie chrono en chapeau voor hem!! Als je weet dat het gros vd Franse Carrera Cup piloten 2.12 draaien op Castellet dan zit je met 2.14 – 2.15 op een super dik niveau!! Weet ook dat het circuit net geen 6km lang is!! Rond de middag begon dan mijn koers van 1uur met verplichte pitstop van 2’. Pilotenwissel is mogelijk maar we komen overeen dat we ieder 1 volle koers rijden van een uur ipv het stuur door te geven. Wij hebben namelijk een vliegtuig te halen s’avonds en ik kan me echt ni permitteren om langer te blijven. In koers verloopt eigenlijk alles vrij goed volgens plan. Ik probeer de eerste 2 rondes uit de brokken te blijven en zoek het risico niet op. Ben immers gekomen om het circuit echt onder de knie te krijgen en om ervaring op te doen. De eerste paar rondes waren vrij hectisch en breng daarna rondenlang door achter de zusterwagen die geblokkeerd wordt door een iets tragere silhouette. Ideaal om met mijn ogen te pikken van de voorgangers en zodoende slaag ik erin een “systeem” te hebben voor de bochten die mij minder liggen. Dit geeft vertrouwen en ik kan constantr rondetijden draaien. Eens we beiden voorbij deze silhouette geraken is voor mezelf vooral rondjes draaien en geen fouten maken tot de pitstop. Ook hier is kalmte vereist. Vooral bij het wegrijden wederom zien dat de motor ni afslaat of ik verlies ettelijke seconden. Bij het opdraaien zit ik weer in de buurt van de wagens van net voor de pitstop dus deze was goed verlopen. De Zwitser die het stuur van de zusterwagen heeft overgenomen is iets trager en kan ik al snel voorbijgaan. De laatste 20min is komt het erop aan proper te blijven draaien en geen fouten te maken. Ik zie achter mij nog langzaam eentje dichterkomen maar ik blijf ‘m voor tot op de finish…. Mooi resultaat: P11 algemeen, maar P3 in klasse. Ik was zeer content, ook een zware last die van m’n schouders viel. Opluchting dat alles goe verlopen was en de wagen geen schade had opgelopen in de beginfase. Mijn snelste ronde in koers was een 2.18.5… eigenlijk lagen de meeste van m’n laps in die buurt hetgeen dik ok was. Toch had ik verwacht in de 2.16’s te kunnen draaien. Zelfde conclusie als met de qualif: had graag 2sec sneller geweest. En er is maar 1 manier om dat op te lossen en dat is coaching. Ik voel van mezelf dat ik daar als rijder zowat aan mijn eigen grens zit en om die te gaan verleggen heb ik iemand nodig die me dat komt aantonen. Had ’s avonds ietwat spijt dat ik op de zaterdag ni Christophe Tinseau had aangesproken die daar aanwezig was voor wat coaching of tips. Maar op dat moment denk je nog zelf dat je er wel gaat komen hé… is achteraf altijd makkelijk om te zeggen “had ik maar… had ik maar”. Enfin soit, ne mens is nooit content precies… had ik vooraf voor deze prestatie kunnen tekenen, ik zou ni getwijfeld hebben. Bij valavond ging koers 2 van start. Desoille vond in het eerste deel ni echt zijn ritme maar verdedigde goed. Wegens speeding in de pit kreeg hij nog een drive-through zelfs maar een solide beurt na de pitstop verzekerde onze P3 in klasse ( en uiteindelijk 9de algemeen). Ook hij bleef uit de brokken en draaide constante chronos. Conclusie: topweekendje om nooit te vergeten… Le Castellet + 991Cup + podium…het was een machtige ervaring. Hopelijk volgend jaar opnieuw! 14 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mich 2.452 Geplaatst: 15 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2017 4 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
flupke73 9.388 Geplaatst: 15 november 2017 Delen Geplaatst: 15 november 2017 wow, enjoy!!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 15 november 2017 Delen Geplaatst: 15 november 2017 Dat is nog eens een weekenduitstap Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.937 Geplaatst: 15 november 2017 Delen Geplaatst: 15 november 2017 Zalig en proficiat met je podium!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mich 2.452 Geplaatst: 15 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2017 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Capitol 551 Geplaatst: 16 november 2017 Delen Geplaatst: 16 november 2017 Proficiat met je podium Mich! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.217 Geplaatst: 16 november 2017 Delen Geplaatst: 16 november 2017 Merci voor het delen! Sterk gereden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jokke_vlo 14.812 Geplaatst: 16 november 2017 Delen Geplaatst: 16 november 2017 Sterk Mich !!!! Echte Porsche driver he Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mich 2.452 Geplaatst: 16 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2017 thanks guys... in een Porsche lukt het net altijd dat ietsje beter/vlotter... voel me ook goed in die sfeer aldaar. Ligt me wel. Ni vergeten dat die Zwitsers in de zusterwagen me wel steeds scherp hielden. Telkens als die buitenreden gingen er een paar tienden af. Dat houdt ne mens wel gemotiveerd. Hoop in 2018 opnieuw op dergelijke manier wat koersen te gaan doen... en het niveau ietsje op te trekken... mits wat professional coaching 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 22 november 2017 Delen Geplaatst: 22 november 2017 Is voor mij nog altijd een van de mooiste trackdays die ik gedaan heb. Die op Le Castellet samen met u. Die gaan we ni rap vergeten. En "op den bots" beslist he 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gastje 157 Geplaatst: 22 november 2017 Delen Geplaatst: 22 november 2017 Sterk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mich 2.452 Geplaatst: 22 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2017 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
utah 552 Geplaatst: 26 november 2017 Delen Geplaatst: 26 november 2017 De jongste copiloot in de cup. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mich 2.452 Geplaatst: 29 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 29 november 2017 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.