Ga naar inhoud

Jaguar I-Pace


Gast wooter

Aanbevolen berichten

20 minutes ago, BMWMB said:

Ik heb vandaag 200km gereden, en geen enkel op AP. emoji2.png

Je staat nog met 1 been in de 20e eeuw man!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, 0231 said:

Vind die jag nu echt geen mooie auto.

Heb hem meerdere malen IRL gezien, en moet zeggen dat hij zich niet zo goed laat vastleggen op gevoelige plaat.

Zeker eens in t echt bekijken, je zou aangenaam verrast kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stond hier eentje in het dorp op de Coppa Classic. Viel toch tegen ivgl met foto's. Kan liggen aan de configuratie of het podium ofzo...

 

IMG_20180610_134952552_HDR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

https://www.jaguar.nl/jaguar-range/i-pace/electric-vehicles/index.html

Laat je overigens niet gek maken door het kaartje achter "Vind een laadstation". Dat is de databank van ChargeMap en alle laadpunten die niet paars zijn, zijn voor de I-Pace beperkt tot 7,2kW. De paarse zijn in België tot nog toe allen 50kW, dus 270 km range in een uur laden, als die WLTP rijcyclus al representatief is.

Het is een beetje kip of ei verhaal... Eigenlijk moeten er zeer veel I-Paces verkocht worden zodat iedereen op de markt vliegt om +100kW snelladers neer te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Ik denk dat er met de I-Pace nog een groot probleem is...

Die 7kW die je kan laden om op 13 uur vol te laden... Zover ik kan zien kan dat enkel op enkelfase, en dan heb je een 32A aansluiting nodig. Als je dan thuis driefase 20A hebt, dan moet je ofwel je aansluiting verzwaren naar driefase 40A (minimum, want je andere verbruikers moeten ook nog energie over hebben), of een speciale lader kopen die van driefase 20A een enkelfase 32A kan maken. Als je dat vergeet, zit je in realiteit aan 3,5kW te laden, en valt je stroom uit als je tegelijk ook nog een oven hebt werken voor het avondeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Oh, en met 3,5kW laden duurt het 26 uren om de batterij vol te laden.

De Hyundai Kona heeft net hetzelfde probleem:

Quote

laden1-jpg.311354

laden2-jpg.311355

Hyundai Kona
----------
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * 67.0 kWh
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.2 kW AC
Laadtijd (0->390 km) † 10u30m
Laadsnelheid † 37 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar 64.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen * 70 kW DC
Snellaadtijd (39->312 km) * 45 min
Snellaadsnelheid * 360 km/u
Klik hier voor alle laadmogeljkheden
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 31A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 20u30m en een laadsnelheid van 19 km/u.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, wooter said:

Ik denk dat er met de I-Pace nog een groot probleem is...

Die 7kW die je kan laden om op 13 uur vol te laden... Zover ik kan zien kan dat enkel op enkelfase, en dan heb je een 32A aansluiting nodig. Als je dan thuis driefase 20A hebt, dan moet je ofwel je aansluiting verzwaren naar driefase 40A (minimum, want je andere verbruikers moeten ook nog energie over hebben), of een speciale lader kopen die van driefase 20A een enkelfase 32A kan maken. Als je dat vergeet, zit je in realiteit aan 3,5kW te laden, en valt je stroom uit als je tegelijk ook nog een oven hebt werken voor het avondeten.

Of je kan je laadpaal op 20A beperken en de rest van je huis op de overige twee fases aansluiten.

Laad je aan 4,6kW zonder dat er iets uitvalt of je de aansluiting moet verzwaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Klopt maar 4,6kW is 20 uur laden voor een volle batterij, of 20km per uur range als je de al optimistische WLTP range mag geloven. Gezien de effectieve luchtweerstand even hoog is als de grotere Tesla Model X, en een 90 kWh batterij, reken ik eerder aan een range van 350km en dus 17 km per uur aan 4,6kW laden.

Als je tegelijk ook nog een fornuis, oven, friteuse of microgolfoven wil gebruiken, ga je best tot maar 16A en dat is 3,5kW. Dan zit je al aan nog maar 13 km per uur aan range. Dat is twee dagen op en af naar Brussel vanuit Limburg of Brugge en de derde dag moet je op terugweg ergens bijladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Dat bijladen bij een snellader zoals bij Total kost je overigens 60 cent per kWh en die snelladers geven 50kW dus je moet al een uur laden voor 80%. En dan hopen dat er geen Leaf of i3 staat te laden.

Als we ervan uit gaan dat een I-Pace ook 250Wh per km gaat verbruiken, betekent dat 25kW per 100km, of dus 15€ per 100km.

Een benzine doet pakweg 9l/100km, en dat is aan 1,5€ per liter 13,5€ voor 100km.

Een diesel doet pakweg 6l/100km, en dat is aan 1,45€ per liter 10,15€ voor 100km.

Thuis laden doe je aan 30 cent per kWh dus 7,5€/100km.

Je zou bijna denken dat ze niet willen dat je een i-Pace koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

45 minutes ago, wooter said:

Als je tegelijk ook nog een fornuis, oven, friteuse of microgolfoven wil gebruiken, ga je best tot maar 16A en dat is 3,5kW.

Als die op een andere fase zitten maakt dat niet uit he.

Als je 100km/dag doet is het nog maar +-5h/dag laden aan 4.6kW, lijkt me nog niet zo'n ramp.

Snelladers zijn (momenteel) inderdaad duur en te vermijden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Als je 100 km per dag doet is dat inderdaad te beheersen, maar autovakanties zoals we binnenkort 2 keer na mekaar gaan doen gaat toch iets meer puzzelwerk zijn dan met een Tesla.

If you build it they will come.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, wooter zei:

Als je 100 km per dag doet is dat inderdaad te beheersen, maar autovakanties zoals we binnenkort 2 keer na mekaar gaan doen gaat toch iets meer puzzelwerk zijn dan met een Tesla.

If you build it they will come.

Net zoals het met je Tesla ook meer puzzelwerk is t.o.v. een ICE. Je zal altijd toegevingen moeten doen als je lange afstand reist met je EV. Net zoals je omgekeerd ook toegevingen moet doen met je ICE t.o.v. een EV.

You win some, you lose some.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, wooter zei:

Ik laat je binnenkort zien hoeveel puzzelwerk een lange afstand is met een Tesla ;)

Ben er oprecht benieuwd naar. Mijn reistempo ligt volgens mij gewoon anders dan dat van jou dus t.o.v. wat ik nu gewoon ben is jouw reis al puzzelwerk. Ieder zijn voorkeuren natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
On 6/21/2018 at 3:35 PM, Polygoon said:

Ben er oprecht benieuwd naar. Mijn reistempo ligt volgens mij gewoon anders dan dat van jou dus t.o.v. wat ik nu gewoon ben is jouw reis al puzzelwerk. Ieder zijn voorkeuren natuurlijk.

Om naar Oostenrijk te rijden voer ik gewoon het adres van bestemming in. Het navigatiesysteem zal zelf omleidingen naar de nodige superchargers en de ideale lengte om te laden berekenen, en ook herberekenen in functie van een langere middagpauze bijvoorbeeld.

De I-Pace zou dit ook moeten doen, maar kan daarbij niet rekenen op te weten hoe snel de laadpalen effectief zijn, en of ze al dan niet bezet zijn. Dat kan je in een Tesla wel zien. En omdat de laadpalen van het publieke net nog allemaal maximum 50kW zijn, ga je dus meer dan dubbel zo lang moeten laden met een I-Pace dan met een Tesla. En omdat de luchtweerstand van een I-Pace even groot is als een Model X (niet het coefficient, maar effectief de totale luchtweerstand) zit je aan een vergelijkbaar verbruik, en dus ook vergelijkbare range. Een Model S is qua binnenruimte ruimer, maar is natuurlijk geen crossover, maar kan makkelijk 100km verder op een identieke lading.

Dit filmpje legt dat goed uit voor de Tesla:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Ik bedacht dat dat probleem van de 1 fase lader ook van toepassing is op publieke laadpalen. Ook al geeft een laadpaal bijvoorbeeld 11kW 3 fase, als je met je I-Pace daar gaat laden, zal je vermoedelijk maar 3,6kW krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast wooter

Ik blijf het fascinerend vinden dat iedereen de I-Pace vergelijkt met de Model X. De I-Pace heeft maar 5 zitplaatsen (waarvan de middelste twijfelachtig is) en een kofferruimte die kleiner is dan de Model S.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, DDke zei:

OMG! 😱

En je kan het dashboard kastje niet openen met een applicatie. WTF?!? Ding is gewoon compleet verouderd, nog voor die geleverd kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid