Ga naar inhoud

Auto voor circuit


Germinal

Aanbevolen berichten

De situatie : Je wordt wat ouder en je heb jezelf een mooie auto gekocht ( panamera hybrid ) en je komt tot de vaststelling dat je eigenlijk nooit dat vermogen kan aanspreken.

 

Je gaat eens op circuit met die panamera en je merkt direct.. dit weegt veel te veel...

 

Je vond dat circuit rijden wel leuk, je wil het met een lichtere wagen doen maar je wil geen 1000-3000 euro betalen voor een dag circuit ( huur GT3 bvb)

 

Je hebt ook niet het vermogen van BMWMB :)

 

Dus panamera zou eruit gaan.. vermoed dat ik daar nog 100 knollen voor kan vangen en er komt een Astra break als familiewagen in de plaats. 90pk is genoeg in dagelijks verkeer!

 

Je gaat op zoek naar iets om op circuit te rijden :

 

Dan kom ik bij een cayman GT4, 911 GT3 maar je wil er ook nog op de weg mee rijden.. die BIV en taks van die wagens wil ik niet betalen dus dan kom ik bij een cayman S of een basis 911..

 

Welke van de 2 zouden jullie nemen? Moet ik misschien elders kijken ? Andere merken ?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele dagen in een Panamera Hybrid zitten en 2 keer per jaar "afzien" op circuit omdat dat ding er niet voor gemaakt is.
     vs
Hele dagen in een fokkin' Astra break zitten en 2 (of 6, whatever) keer per jaar met je special circuitding gaan spelerijden.

--> :shock:  Ik zou het wel weten, zeker als je al wat ouder wordt. 

 

Dan liever iets goedkoops en "extreems" erbij, evt. zelfs niet straatlegaal, om die paar circuitdagen per jaar te doen, maar wel je dagelijkse plezier en comfort houden.

Trouwens, van zodra je het serieus meent on track, ga je een 'gewone' Cayman of 911 ook snel dingen te verwijten hebben, daar. Dat is per slot van rekening nog altijd een wegauto, géén circuitkar.

  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dirk75
3 uren geleden, Germinal zei:

 

De situatie : Je wordt wat ouder en je heb jezelf een mooie auto gekocht ( panamera hybrid ) en je komt tot de vaststelling dat je eigenlijk nooit dat vermogen kan aanspreken.

 

Je gaat eens op circuit met die panamera en je merkt direct.. dit weegt veel te veel...

 

Je vond dat circuit rijden wel leuk, je wil het met een lichtere wagen doen maar je wil geen 1000-3000 euro betalen voor een dag circuit ( huur GT3 bvb)

 

Je hebt ook niet het vermogen van BMWMB :)

 

Dus panamera zou eruit gaan.. vermoed dat ik daar nog 100 knollen voor kan vangen en er komt een Astra break als familiewagen in de plaats. 90pk is genoeg in dagelijks verkeer!

 

Je gaat op zoek naar iets om op circuit te rijden :

 

Dan kom ik bij een cayman GT4, 911 GT3 maar je wil er ook nog op de weg mee rijden.. die BIV en taks van die wagens wil ik niet betalen dus dan kom ik bij een cayman S of een basis 911..

 

Welke van de 2 zouden jullie nemen? Moet ik misschien elders kijken ? Andere merken ?

 

 

 

 

 

Ik wil je geen valse hoop geven, maar vanaf de km heffing ingaat zal de verkeersbelasting wegvallen... en is cilinderinhoud niet zo belangrijk meer bij beperkt gebruik.

ik zou nu iets 2dehands kopen zonder te kijken naar cilinderinhoud... en hem op een trailer zetten naar het circuit. vanaf +-2025 kan je hem gewoon gebruiken... zeker als het iets bijzonder is... Porsche met 3.6 om maar iets te noemen. Of een m3 met V8.

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Dirk75 zei:

Ik wil je geen valse hoop geven, maar vanaf de km heffing ingaat zal de verkeersbelasting wegvallen... en is cilinderinhoud niet zo belangrijk meer bij beperkt gebruik.

ik zou nu iets 2dehands kopen zonder te kijken naar cilinderinhoud... en hem op een trailer zetten naar het circuit. vanaf +-2025 kan je hem gewoon gebruiken... zeker als het iets bijzonder is... Porsche met 3.6 om maar iets te noemen. Of een m3 met V8.

Waar heb je die glazen bol gehaald?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Dirk75 zei:

Actualiteit rond km heffing volgen. 

Link je ons even?

Ik volg die actualiteit ook (of probeer dat toch) maar ik zie bijzonder veel getaffel en géén concrete plannen. Er is gewoon nul consensus over hoe die km-heffing er uit moet zien, zo stel ik vast. Elk initiatief waar het "herverdelend effect" (rijtax die enige evenredigheid vertoont met hoe 'posj' een auto is, waardoor de duurdere/krachtiger/grotere auto's in verhouding (veel) meer kosten omdat zij die dat kopen ook kunnen betalen) wegvalt en de "sensibiliserende tax" (BIV "om mensen te doen nadenken of ze wel een nieuwe auto nodig hebben", en liefst een exponentieel stijgende BIV dus naarmate het een "asocialere/duurdere" auto is) ook wegvalt, stoot bij alles wat groenig of linkserig is, op zwaar verzet.

Ik geloof niet dat een correcte km-heffing (rechtstreeks en recht evenredig gelinkt aan vervuiling) alle bestaande tax gaat vervangen. Als er km-heffing komt die wel alle belastingen vervangt, dan ben ik quasi zeker dat er ook een links element in zal zitten, dus eentje dat zware/grote/dure/krachtige auto's extra "afstraft". En sowieso: de oude, erg vervuilende auto's (die vooral aanwezig zijn in de onderste lagen van de bevolking) kunnen ze nooit aan een correcte, objectieve km-heffing onderwerpen, want dan worden die auto's veel duurder om mee rond te rijden en worden ze onbetaalbaar voor die categorie mensen. Links omschrijft dat als "een onaanvaardbare rechtse/liberale aanfluiting van het recht om mobiliteit van de minder bedeelde burger". Ik kan er enkel maar m'n ogen om rollen, maar zo liggen de kaarten momenteel, denk ik toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het niet, ik geloof ook dat het er eerder vroeg dan laat door komt. Zeker nu hun studies uitwijzen dat het een positief effect zou hebben op het verkeer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dirk75

De info die ik zie, kan iedereen vinden. En de trend is toch afschaffen verkeersbelasting en belasten op vervuiling per km volgens tijdstip, plaats en vervuiling. (Op Europees  niveau)

 

Is de info niet correct, dan heeft hij wel een leuke tijd beleefd.

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou vooral iets kopen wat je echt graag wil. En nu nog iets leuk kopen zolang het nog kan. Profiteer van vandaag, wat er morgen komt kan voorbij zijn.

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens rijden met een Elise 220 sprint. De instap is beter dan vroeger, de sound is beter dan vroeger en voor op de kleine circuits perfect. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan enkel maar de E36 M3 aanraden, als je wil tracken met een RWD auto. Zet dat op een aanhangwagen, en de auto kost u niks aan tax en verzekeringen. Zo’n auto is niet te duur, waardoor het minder erg is als je stukken of brokken rijdt.
Ik zou met een duurdere Porsche nooit durven gaan driften op Weeze, om maar een voorbeeld aan te halen.
Mijn keuze ipv de M3 en de GT3, zou een Lotus Exige V6 geweest zijn. Tweedehands vind je die al vanaf 50k euro. De ideale auto om te tracken en te genieten op de openbare weg.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Germinal said:

 

De situatie : Je wordt wat ouder en je heb jezelf een mooie auto gekocht ( panamera hybrid ) en je komt tot de vaststelling dat je eigenlijk nooit dat vermogen kan aanspreken.

 

Je gaat eens op circuit met die panamera en je merkt direct.. dit weegt veel te veel...

 

Je vond dat circuit rijden wel leuk, je wil het met een lichtere wagen doen maar je wil geen 1000-3000 euro betalen voor een dag circuit ( huur GT3 bvb)

Hallo Jokke Vlo!

 

Quote

Je hebt ook niet het vermogen van BMWMB :)

Ah nee toch niet :sirkevin:

 

Quote

Dus panamera zou eruit gaan.. vermoed dat ik daar nog 100 knollen voor kan vangen en er komt een Astra break als familiewagen in de plaats. 90pk is genoeg in dagelijks verkeer!

Ik heb 1 keer die fout gemaakt. 9 maand heeft het geduurd. NOOIT meer ...

 

Quote

Je gaat op zoek naar iets om op circuit te rijden :

Dan kom ik bij een cayman GT4, 911 GT3 maar je wil er ook nog op de weg mee rijden.. die BIV en taks van die wagens wil ik niet betalen dus dan kom ik bij een cayman S of een basis 911..

Je gaat een Astra rijden als daily, en een Cayman S of 911 Carrera kopen als "track toy"? Dat houdt geen steek.

Voor 100 knollen koop je dan beter een BMW 330e + een Lotus Elise. (Ik ga er vanuit dat er ergens een fiscaal verhaal in zit, vandaar de 330e).

Quote

Welke van de 2 zouden jullie nemen? Moet ik misschien elders kijken ? Andere merken ?

Geen.

Om het cru te zeggen: leer rijden op circuit, en dat kan veel goedkoper dan dat. Hou uwe Panamera (en het verlies bij verkoop), en ga wat trackdays doen met een VW Fun Cup. Afhankelijk van uw budget een EVO 3 (plezanter) of een EVO 2 (kost geen hol, zelfde chassis, maar tragere motor en manuele 5 bak ipv seq. 5 bak).

Ge hebt geen zorgen, ge moet niet sleuren, ge hebt geen vaste lopende kosten, ge hebt ook geen variabele kosten, ge komt 's morgens een uur voor het begint toe en een half uur nadat het gedaan is zit ge terug in uw salon op weg naar huis, met ne smile tot achter uw oren waar The Joker jaloers op zou zijn.

Goedkoper gaat ge niet met een echte racewagen kunnen rijden. Ja een GT3 is sneller (en pakken duurder), een gewone 911 en een Cayman S rijden minder leuk dan dit (geen 100 maar 200% zeker van) en de voldoening is een pak groter met zo een ding.

Geen abs, geen servo, manuele bak met 5 vitessen, of op de EVO3 een seq bak met 3 pedalen of flippers (afhankelijk van bij wie je gaat), centrale zitpositie, motor centraal achter je, buizenchassis en nul tierlantijntjes.

 

Dat gaat u geen 3000 euro per dag kosten. In KOERS kost zo een EVO 2 800 euro per uur ex btw. Training is dacht ik 400-450. en je rijdt pakweg 2 uur op een dag. 

Eens ge dat gedaan hebt wilt ge niet meer met een straatwagen tracken, of het moet een Exige / Radical zijn.

 

Edit: ik heb het net opgezocht. 2350 euro ex btw om 8 uur een Fun Cup EVO 3 biplace te huren op een trackday. Dat bedrag deel je dan door het aantal piloten. Met 4 man is dat dan 587.5 euro ex btw de man. Dan heb je dezelfde auto als waar Jokke mee koerst, alleen met 2 zitplaatsen in (kan je nog iemand meenemen ook).

  • Vind ik leuk 6
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb veel plezier beleefd aan mijn Megane R26.R. Voordeel was dat ik niet met een remork moest sleuren. Is wel enkel maar buiten gekomen voor trackdays.

 

Een Clio RS mk2 of 3 zou ook al heel plezant zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou uw Panamera , believe me.

 

En huur een Funcup.

Goedkoopste mogelijke oplosslng, geen geloop of miserie, veel duels en fun.

 

Ik zou geen splitseconde twijfelen In uw geval.

 

Maar goed Ik weet hoe dat gaat ze geloven je nooit default_smile.pngdefault_smile.pngdefault_smile.png ge moet het ondervinden.

 

Een cayman s of een “gewone” 991 vergeet dat he.

 

Diegene die me , niet waar[mention=49]icm[/mention] en[mention=517]salokin[/mention] , met de GTS op circuit gezien hebben weten wat ik bedoel. Ge vreet uw stuur op, echt.

 

En ja een gemodde oude BMW is leuk maar helemaal niet zorgeloos ! Dat is constant geloop als je daarmee echt gaat tracken.

 

Imo zijn er maar enkel rwd Auto’s echt geschikt.

 

FWD is de Megane wel ok (maar een fwd gaat snel vervelen).

 

Geschikte wagens zonder zware mods

 

GT4

GT3

Lotus Elise cup, club racer en paar andere varaianten

Lotus Exige

 

Lotus is voor daily use misschien niet ideaal dat vraagt een zekere mindset.

 

Maar goed In uw geval:

 

Panamera houden en Funcup huren.

 

My 2 cents

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Jokke_vlo said:

Hou uw Panamera , believe me.

En huur een Funcup.
Goedkoopste mogelijke oplosslng, geen geloop of miserie, veel duels en fun.

Ik zou geen splitseconde twijfelen In uw geval.
 

Ik zou nu ni direct beginnen met koersen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel grappig dat een Fun Cup aanbevolen wordt terwijl het vroeger al eens weggelachen werd.

Maar ze hebben gelijk, je bent sneller dan de gemiddelde Beemer & Porsche en het is een pak goedkoper :D 

AM 😍

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie lachtte dat eigenlijk weg? Dat interesseert me wel :)

Kwestie voor wat ambiance te zorgen. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid