Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, dragonfly zei:

@gTa Ben je hem al gaan passen? Helaas bij RAD nog altijd met snelsluiting

https://www.rad.eu/nl/c/p/59569-shoei-gt-air-ii-mat-zwart.htm

Nieje. Wel zin in!

Ja, enkel UK was double-D op de GT Air. In Duitsland kon je voor een kleine prijs laten ombouwen (zo'n 30 EUR incl. homologatie door Shoei Germany), in België niet mogelijk.

Ik twijfel nog een beetje omdat ik denk toch weer op een integraalhelm over te stappen. Lichter en kleiner. Maar ik voel precies aan mijn theewater dat Shoei in 2020 de NXR gaat updaten. :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Tjeu said:

leeggewicht van zo een e39 touring is dacht ik 1595 kilogram. 

Dus MTM zal vermoedelijk rond de 2 ton liggen. Ik gok op 2.015 kg. 

Waw. Precies goed is goed genoeg :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Over dat "met minder pk toch fun", nog iets...

Remember this. We hadden 't er een pagina of 2-3 geleden over.

Op 26/4/2019 om 18:12, gTa zei:

En ik vind hem extreem yum ogen. :inlove: 

933468703_2019-04-2618_13_12-MotoGuzziMotorenopvoorraad.thumb.jpg.943189aa79389be995bfec8f60b4b148.jpg

Wat alu gekofferte rond z'n kont, bagagerol op de duozit ... en gaan. :inlove: 

 

Ik zou me dat echt nog zien doen als reismotor, lijkt me tof.

't Toeval wil dat ik vandaag m'n eigen ros binnen deed voor een groot onderhoud (in voorbereiding voor de reis) en dat ik dit meekrijg:

127988443_2019-05-0712_16_20.thumb.jpg.f8ee9668d65fcf6b6dc7304d0f6720e0.jpg

2019 F 850 GS Adventure
in de "Style Exclusive" uitvoering

Dus een staande twin, die absoluut niet bekend staat om z'n begeesterend karakter. Ook geen cardan maar ketting.

214116102_2019-05-0712_16_35.thumb.jpg.8472f69ffb56cade51b83bde71b6c6e8.jpg

Vooraan een smal en hoog 21" wiel, achteraan een smal en dik 150/70R17tje.

Best veel veerweg, laag zwaartepunt, massa voelbaar compact rond het zwaartepunt (geen ver naar buiten stekende cilinders zoals op een boxer).

Modern ding! Alle elektronica die je je maar kan inbeelden (digitaal dash, alles LED-verlichting, boordcomputer, tractiecontrole instelbaar, ABS instelbaar, ophanging instelbaar, rijmodi, quickshifter up&down, jogwheel ter bediening van alle systemen, integratie van GPS en smartphone, ...).

1675291984_2019-05-0712_17_22.thumb.jpg.95814070335ea2983c59505d19357e01.jpg

343301729_2019-05-0712_17_17.thumb.jpg.c712f0de2cdde028936d41bd1f8f1b79.jpg

803882477_2019-05-0712_17_02.thumb.jpg.80e94a1bc1aaf0fdde09628d9038e1b4.jpg

 

 

Heb er nu een kleine 80 km mee gebold. Eerste voorzichtige conclusies:

  1. Ik vind dat een toffere motorfiets dan de R 1200 GS die ik meekreeg, vorig jaar. :oops: 
  2. Dat bulkt inderdaad niet van de power, maar als je dat in toeren houdt, gaat dat (zeker op twisties) toch nog altijd vooruit.
  3. Zeer agiel rijgedrag en verrassend genoeg vond ik dat stabiel aanvoelen op grote hellingshoek (teen tegen de grond).
  4. Dat smaakt naar meer, zo'n type moto lijkt inderdaad perfect om te gaan reizen.

Enkele minpunten:

  • Ruit is me te groot want zelfs op lage stand nog turbulentie rond m'n kop. En op hoge stand zit ik niet uit de wind. Vreselijk.
  • Zadel zou hoger mogen zijn (niet zozeer omdat ik te makkelijk aan de grond kan ... 't is een moto voor grote mensen, zelfs nu al ... maar owv rechtere "reisenduro" zithouding).
  • Quickshift icm elektronisch gas ... mjah, nog geen enkele motorfiets gereden die dat zo direct en mechanisch laat aanvoelen als bij 'n analoog systeem. Blijft wennen.
  • Sound is niet je dat. (Euro4 om te beginnen, plus geen blok dat gekend staat om z'n motorkarakter.)

Enkele pluspunten:

  • Niettemin toch een tof "begin van sound" ergens tussen de 1.500 en de 3.000 tpm ... dus ik vermoed dat met wat gefoefel (middendemper eruit, of toch minstens een andere einddemper) daar wél een leuke sound uit te krijgen valt. Er zit een typische staande-twin-roffel in die eigenlijk wel lekker klinkt. En ik vind hem nu al minstens even goed klinken als de R1200 die 'k vorig jaar reed (die moderne boxers blijven een blikken doos knikkers om aan te horen).
  • Ik vond dat best leuk rijden op de (luttele) twisties die ik er mee deed. Je moet niet bang zijn om aan de gas te trekken, dat heeft niet voldoende vermogen om je te verrassen (plus er is nog de elektronische waakengel) waardoor je eigenlijk vooral oog hebt voor je rijlijn en het selecteren van de juiste versnelling. Tof!
  • Ben er ook even mee over de Gentschleife gaan jakkeren ... verrassend hoe ik daar meteen zonder "zorgen" diep mee in de bocht dook. Nochtans fietsbandjes (zo lijkt het wel :D ) en een moto die ik niet ken. Het "makkelijke" van de R1200GS zit er ook wel in, maar wat ontbreekt is dat bijkomend gevoel van een zware motorfiets. Bij een boxer-GS is die combinatie (je voelt wel dat het een zware bike is maar toch rijdt die zo lichtvoetig) net waarom hij zo wordt geroemd, maar dat was ook net wat ik er minder aan vond. Bij deze kleine GS heb je dat gevoel van zware bike helemaal niet zo (nochtans istie geen duuzend kilo lichter dan een R1200GS) waardoor het overblijvende lichtvoetige gevoel eigenlijk als "passend" aanvoelt.
  • Vind 'm best cool ogen, ook!

 

Zet me aan het denken. Maar dan écht. Misschien toch eens een afspraakje maken om die V85TT te gaan bekijken. :inlove: 

2019-05-07 12.16.46.jpg

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel duur ... stel ik vast. Full option met de nodige accessoires (koffers, motorbeschermplaat, enz.) kom je makkelijk boven de 20k uit. :silly:  

Is wel iets krachtiger dan de V85TT (die heeft 80pk, deze heeft er 95) maar de Guzzi stel je ook, inclusief alle nodige accessoires, samen voor ongeveer 14k.

Behoorlijk verschil....

En dan heeft de Guzzi nog een cardan én een motor met meer karakter.

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zin om naast mijn Yamaha WR250F voor het technische werk, een gelijkaardige Yamaha WR450F te kopen, vertanding voor hogere snelheid, grotere tank er op, (beperkte) bagage mogelijkheden voorzien, vergroot oliereservoir, rally raid voorkant er op.

En daarmee de alpen in te duiken. Liever daarmee dan een echte reis enduro, gezien ik ook geen 250+ kg een berg wil op sturen.

 

https://www.2dehands.be/motoren/motoren/yamaha/yamaha-wr450-enduro-wr-450-524552591.html

+

24 liter tank: 

https://www.2dehands.be/motoren/accessoires-onderdelen/benzinetanks/dakar-tank-yamaha-wrf-523500103.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, gTa zei:

Is wel duur ... stel ik vast. Full option met de nodige accessoires (koffers, motorbeschermplaat, enz.) kom je makkelijk boven de 20k uit. :silly:  

Is wel iets krachtiger dan de V85TT (die heeft 80pk, deze heeft er 95) maar de Guzzi stel je ook, inclusief alle nodige accessoires, samen voor ongeveer 14k.

Behoorlijk verschil....

En dan heeft de Guzzi nog een cardan én een motor met meer karakter.

Die 800 reeks van BMW is quasi over gans de lijn te verkiezen boven de 1200 reeks. Over de LC's spreek ik me niet uit, daar heb ik nog steeds niet mee gereden. 

De 800 klinkt iets beter, hangt leuker aan de gas, is lichter, heeft een leukere positie van het zwaartepunt, heeft die telelever niet, schakelt beter (al is er zeker nog marge voor verbetering), is nog iets zuiniger (al is de 1200 voor een 1200 ook al extreem zuinig), is goedkoper in aankoop en is goedkoper in onderhoud. 

Zo een F800S zou ik heel graag eens rijden of zelf kort bezitten. Is een vergeten motorfiets die niet te duur op de markt staat. Destijds nog paar keer met de F800ST testritten voorgereden en dat reed enorm veel beter dan verwacht. Had niet de punch van een VFR, maar stuurde eigenlijk wel beter. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tjeu zei:

Die 800 reeks van BMW is quasi over gans de lijn te verkiezen boven de 1200 reeks. Over de LC's spreek ik me niet uit, daar heb ik nog steeds niet mee gereden. 

De 800 klinkt iets beter, hangt leuker aan de gas, is lichter, heeft een leukere positie van het zwaartepunt, heeft die telelever niet, schakelt beter (al is er zeker nog marge voor verbetering), is nog iets zuiniger (al is de 1200 voor een 1200 ook al extreem zuinig), is goedkoper in aankoop en is goedkoper in onderhoud. 

Zo een F800S zou ik heel graag eens rijden of zelf kort bezitten. Is een vergeten motorfiets die niet te duur op de markt staat. Destijds nog paar keer met de F800ST testritten voorgereden en dat reed enorm veel beter dan verwacht. Had niet de punch van een VFR, maar stuurde eigenlijk wel beter. 

Eerste reeks had vrij veel problemen met de motor zelf. 

Tweede reeks (vanaf 2009 ergens, te herkennen aan zilveren motorblok) was niet meer verkrijgbaar als S, enkel als ST of GS. Spijtig genoeg.

Ik heb zelf ongeveer 2.500km gereden met een F800GS en dat was zonder meer een geslaagde ervaring. Gehuurd met intentie om te kopen, maar uiteindelijk niet gedaan wegens missende kracht, teveel duikneiging bij remmen ook. 
Het geluid vond ik toen overigens meer dan ok, maar dat was ver voordat er sprake was van eur3  of 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, msxx zei:

Eerste reeks had vrij veel problemen met de motor zelf. 

Tweede reeks (vanaf 2009 ergens, te herkennen aan zilveren motorblok) was niet meer verkrijgbaar als S, enkel als ST of GS. Spijtig genoeg.

Ik heb zelf ongeveer 2.500km gereden met een F800GS en dat was zonder meer een geslaagde ervaring. Gehuurd met intentie om te kopen, maar uiteindelijk niet gedaan wegens missende kracht, teveel duikneiging bij remmen ook. 
Het geluid vond ik toen overigens meer dan ok, maar dat was ver voordat er sprake was van eur3  of 4.

Correct. Maar dacht dat die allemaal teruggeroepen werden en dat alle problemen verholpen werden? 

En BMW en motorproblemen gaan wel vaker hand in hand... denk dat zowat 80% van hun niet boxers motoren wel een slechte serie hebben gehad. K100 waren olie zuipers, K1200RS had je dat carter dat brak, K1300 waren het de lagers van de krukas die na 10.000 km in de soep draaiden, en zoals je aanhaalde heeft de eerste reeks van de 800 ook zijn problemen gekend... 

Oja, hun 650 mono was ook een ok blok. Maar dat was dan ook gewoon een ingekochte Rotax. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn K1100rs was inderdaad beetje een oliezuiper, maar dat viel al bij al nog mee. Gewoon altijd op de middenbok parkeren en 20W50 olie gebruiken.
Op de zijpikkel monteren = veeeel blauwe doemp bij start, olie loopt bij zijstand gewoon los de cylinder in.

Wreed lomp gevaarte, maar eens op snelheid wel enorm plezant.

Stadsverkeer was de hel. Dat blok leek precies een kerncentrale tussen de benen, wat een warmte afgifte. De luchtkanalen in die kuip waren ook zo gemaakt om de warmte richting bestuurder te begeleiden, voor die warm te houden tijdens de koude maanden... Ben je vet mee in de zomer! Als die fan aan ging in traag verkeer was het echt huilen geblazen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tjeu zei:

Die 800 reeks van BMW is quasi over gans de lijn te verkiezen boven de 1200 reeks. Over de LC's spreek ik me niet uit, daar heb ik nog steeds niet mee gereden. 

De 800 klinkt iets beter, hangt leuker aan de gas, is lichter, heeft een leukere positie van het zwaartepunt, heeft die telelever niet, schakelt beter (al is er zeker nog marge voor verbetering), is nog iets zuiniger (al is de 1200 voor een 1200 ook al extreem zuinig), is goedkoper in aankoop en is goedkoper in onderhoud. 

Zo een F800S zou ik heel graag eens rijden of zelf kort bezitten. Is een vergeten motorfiets die niet te duur op de markt staat. Destijds nog paar keer met de F800ST testritten voorgereden en dat reed enorm veel beter dan verwacht. Had niet de punch van een VFR, maar stuurde eigenlijk wel beter. 

Onderweg, opnieuw. Rijd er echt graag mee, tof ding! 

Onderweg naar bikes&more... Ondertussen aangekomen, zijn uitzonderlijk gesloten :fp:

Dan maar naar VRA Motors. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

V85TT ne keer grondig bekeken. Is wel een "klein motootse", zelfs vergeleken met de F850GSA. Maar prachtig afgewerkt, mooie details, prachtige kleurstelling, ...  Ze wou 'm niet starten (stond binnen) dus helaas motorsound nog niet live kunnen horen. Ga er in de komende dagen wel eens mee testrijden.

't Jeukt wel een beetje!

 

Deze namiddag met oordoppen op stap geweest met de F850GSA en ik "herkende" meteen weer de vreselijk lelijke sound die ik een maand of 2 terug hoorde bij m'n testje van de F750GS. Als je oordoppen in hebt komt dat "begin van (leuke) sound" dus helemaal niet door en luister je continu naar het schrapende gesis van een volledig toegeknepen motor. Bah. Dat moet écht beter. En ik geloof niet meteen dat de 650 EUR kostende (wat nog een okay meerprijs is) Akrapovic-demper plots zoveel meer sound door zou laten...

Ook bij de Guzzi V85TT is de sound (luidens de madam die me te woord stond) om te huilen, maar ze zei dat het merk Mistral (?) al met een EU-gehomologeerde uitlaatlijn bezig is om hey soundeuvel te verhelpen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn derde rijles is zonet achter de rug. Vandaag werden de laatste oefeningen aangeleerd (uitwijken + noodstop). Echt plezant, vol optrekken en dan alles toe :D verslavend.

Dit weekend wel nog werken aan mijn evenwichtsgevoel bij traag rijden. Het is vandaag telkens gelukt maar ik had nog te vaak de factor geluk nodig vond ik zelf. 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, GTX zei:

Mijn derde rijles is zonet achter de rug. Vandaag werden de laatste oefeningen aangeleerd (uitwijken + noodstop). Echt plezant, vol optrekken en dan alles toe :D verslavend.

Dit weekend wel nog werken aan mijn evenwichtsgevoel bij traag rijden. Het is vandaag telkens gelukt maar ik had nog te vaak de factor geluk nodig vond ik zelf. 

Geweldig gevoel he!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, ik vond het jammer dat het gedaan was.. en gisteren een klein ritje door Gent Centrum gedaan toen de zon reeds onderging, was echt mooi. Motorrijden :inlove:

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, GTX said:

Dit weekend wel nog werken aan mijn evenwichtsgevoel bij traag rijden. Het is vandaag telkens gelukt maar ik had nog te vaak de factor geluk nodig vond ik zelf. 

Spelen met de achterrem en de koppeling, super handig als je dat wat kan, ook later in traag verkeer :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijlessen 😃, plezante tijd!
Ik had er toen al veel km's opzitten met mijn Honda NX125, en ook al best wat km's met L-plak met mijn K1100rs. Ik kwam dan toe met mijn K1100rs, moest dan overstappen op een slome toegeknepen 25 kW Honda cbf voor de rijlessen. Instructeur had gelukkig wel snel genoeg door dat ik al wat kon rijden, zodat we gewoon telkens een half uur manoeuvres oefenden en daarna wat leuke baantjes gingen opzoeken.

7944695838_c4707910d4_c.jpg

 

Die remus lijn die er onder zat, sound was echt ongelooflijk 😍. Heerlijke moto voor z'n €900 die ik betaald had.

 

7944696834_2988b747f3_c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk ding. In goeie, originele staat zijn die ondertussen al weer wat meer waard. Ze worden nogal vaak gesloopt om te modden tot scrambler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Monterey Jack said:

Spelen met de achterrem en de koppeling, super handig als je dat wat kan, ook later in traag verkeer :) 

Ik vond het voor mij het gemakkelijkste de koppeling en de gas constant te houden en snelheid te regelen met de achterrem. Dan kan je ook nooit voorhebben dat je te veel ontkoppelt en dat je motor ineens naar binnen valt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

The long way round opnieuw aan het bekijken. Staat nu blijkbaar publiek op YouTube. Geen goed plan... 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-5-2019 om 10:48, ir_fuel zei:

Ik vond het voor mij het gemakkelijkste de koppeling en de gas constant te houden en snelheid te regelen met de achterrem. Dan kan je ook nooit voorhebben dat je te veel ontkoppelt en dat je motor ineens naar binnen valt.

Voorkeur zeker, totdat je met een Ducati rijdt. Dan leer je die achterrem wel af, werkt toch niet :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Dawud zei:

The long way round opnieuw aan het bekijken. Staat nu blijkbaar publiek op YouTube. Geen goed plan... 

Hmmm, eens zien binnenkort dan....

 

Of beter niet??? :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, msxx said:

Voorkeur zeker, totdat je met een Ducati rijdt. Dan leer je die achterrem wel af, werkt toch niet :D 

Mijn eerste moto was een Ducati ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Mijn eerste moto was een Ducati ...

Ah, ze hebben modellen waarop die wel werkt dan?

Na vervangen remvloeistof deed hij het ongeveer 600km terug. En daarna weinig tot niets meer. Speciale remvloeistof in gedaan en al, maar als je het potje naast de uitlaat monteert is het natuurlijk vragen om problemen.
Zal specifiek voor dat model geweest zijn dan. Alhoewel ik het vaker hoorde bij Ducati.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid