Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, gTa zei:

Maar het gros van de (non-racer/highrev) middenklassers (500 tot 800 cc pakt) had toen evenredig minder vermogen dan nu, net zoals de 1000+'ers er toen minder hadden dan nu.

Nu ik dat zo bedenkt ... ik hoefde zelfs niet te nuanceren, want ook de "sportmotoren" nu hebben evenredig méér vermogen dan toen. De toppers onder de "big sportbikes" gaan allemaal voorbij de 200 pk. De kleinere broertjes (600cc) halen vandaag al 120 tot 130 pk. Powernakeds halen vandaag de dag quasi allemaal (met teruggetunede blokken) 150 tot 180pk. De grootste (en duurste) reismachines (toer/sporttoer) halen 150 tot 180pk.

Met die dichtslibbende wegen, steeds meer controle, afnemende tolerantie enz. .... ergens is het normaal dat men dan genoegen neemt met een heel pak minder pk en nog wat duiten in de zak steekt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, gTa zei:

Nu ik dat zo bedenkt ... ik hoefde zelfs niet te nuanceren, want ook de "sportmotoren" nu hebben evenredig méér vermogen dan toen. De toppers onder de "big sportbikes" gaan allemaal voorbij de 200 pk. De kleinere broertjes (600cc) halen vandaag al 120 tot 130 pk. Powernakeds halen vandaag de dag quasi allemaal (met teruggetunede blokken) 150 tot 180pk. De grootste (en duurste) reismachines (toer/sporttoer) halen 150 tot 180pk.

Met die dichtslibbende wegen, steeds meer controle, afnemende tolerantie enz. .... ergens is het normaal dat men dan genoegen neemt met een heel pak minder pk en nog wat duiten in de zak steekt ook.

Mijn gsx-r600 van 2002 had al >120pk

Het is de middenklasse welke gegroeid is van 700 naar 900-1000cc terwijl dat vroeger de topklasse was. Er is simpelweg een klasse bovenop gekomen met 1200-1300cc als standaard

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, msxx zei:

Het is de middenklasse welke gegroeid is van 700 naar 900-1000cc terwijl dat vroeger de topklasse was. Er is simpelweg een klasse bovenop gekomen met 1200-1300cc als standaard

Mjah nee, toch niet akkoord daarmee (of toch niet algemeen, of zeker niet in alle segmenten en zeker niet in deze van de verkoopskanonnen). Bij de meeste modellen die toen al bestonden en waarvan we nu de 3e of 4e generatie verder zijn, is de cilinderinhoud gestaag gegroeid (of zelfs ook niet), maar is vooral het vermogen gestaag toegenomen. Het is niet zo dat er plots een categorie grotere motoren boven de 1000cc's is gekomen.

Bij de racers zijn de 1000cc's van toen nu nog quasi allemaal 1-liters. BMW S1000RR met 207pk, MV Agusta F4 met 212pk, Yamaha R1M met 200pk, enz. Grotere motoren zoals bij de Panigale V4 (wegversie, de R is ook 1 liter) zijn uitzonderingen. De 600cc'tjes van toen zijn nu eigenlijk ook nog 600cc (maar idd, niet met spectaculair gestegen vermogen ... het lijkt wel het enige segment waar die trend zich niet zo hard heeft doorgezet.)

Bij het gros van de verkoopskanonnen lijkt het ook eerder andersom dan wat je aangeeft. Er is niet plots een R1250RT of een R1250GS of een Multistrada 1260 gekomen bóven de ... ja wat eigenlijk ... enkel de Multistrada heeft nu en had toen een kleinere broer maar dan nog is 't van een 1000 naar een 1100 naar een 1200 naar een 1260 gegaan (af en toe met een kleinere broer eronder). BMW heeft van z'n eerste generatie vierkleps boxers nog 2 verschillende cilinderinhouden gehad (een 850 en een 1100) maar omdat de markt dat nauwelijks nog lustte, zijn die kleinere versies er eigenlijk snel af gevallen. De RT en GS (die nemen misschien wel een kwart van de totale motorverkoop van de laatste 15 jaar in Europa op hun konto nemen?) zijn gewoon gestaag zo gegroeid, van 1000cc (laatste tweekleps boxer) naar 1100, 1150 (toch in naam), 1200, en nu 1250.

Hetzelfde bij de sporttoermachines. Geen van de Japanners en ook de Europese merken hebben niet na een tijdje een motorcategorie boven die (oorspronkelijk) 1-liters gecreeëerd. Duizenders werden 1100s en daarna 1200s en daarna 1300s en daarna 1400s. Bij Kawa, Honda, BMW, enz. toch allemaal gelijkaardige evolutie?

En idd: ook in de middenklasse. Toen 500jes en 600jes, nu toch vaker eerder 750 tot 900 yep. 

Om bij BMW te blijven: de F650 indertijd was eigenlijk een eerder 'amechtig gemotoriseerde' sub-oplossing (of het was dat je echt niet meer wou dan dat). Was ook, vergeleken met de concurrentie, veel duurder en bood eigenlijk een pover pakket competenties voor die prijs. (Nu ik dat bedenk: BMW durft die strategie wel vaker toepassen :D ). Terwijl nu die staande twin van de F750/850 nu echt wel een volwaardige motor geworden is waar je qua vermogen/pit niks meer aan kunt opmerken. Dat loopt vingers in de neus voorbij de 200 en sleurt behoorlijk door (wat je niet van een ouwe 650 kan zeggen), zelfs met een holbenig pluimgewicht zoals mezelf er op.

Wat die 600cc racers betreft: da's absoluut m'n rivier niet, die dingen, dus ik ga me niet meer wagen aan uitspraken erover. :D  (Segment lijkt ook helemaal te verdwijnen? Yamaha heeft nog een R6 en Kawa heeft nog z'n ZX6R maar Suzuki doet al niet meer mee in dat segment en wat spookt Honda uit met die middenklasse CBRR's die precies achteruit bollen qua vermogen?) 

 

Los van dat alles: ik blijf stellig bij mijn (initiële) punt: er is weldegelijk een enorme motorevolutie geweest (vooral inzake vermogen, ook maar minder inzake cilinderinhoud), waarbij de modale motor (engine) van motoren (motorcycles) stevig krachtiger is geworden, ook in de middencategorie yep. En dat leidt vandaag de dag steeds vaker tot uitspraken als "die 160pk is me toch wat te veel". Omdat beide categorieën motoren (topklasse en middenklasse) dus mooi mee gegroeid zijn (in tegenstelling tot de krimpende plaats om dat gestegen vermogen veilig/leuk kwijt te kunnen, nog maar te zwijgen over de tanende tolerantie en exploderende repressie...), zit die "middenklasse" quasi op de vermogens van de grootste motoren van vroeger, wat hen "volwaardig(er)" maakt (in de ogen van de modale motard). Ze worden ook niet meer stiefmoederlijk behandeld inzake uitrusting (bochten-ABS, tractiecontrole, rijmodi, instelbare demping, quickshifter, LED-verlichting, LED-dashboards, ... you name it) en daardoor zijn ze, meer dan vroeger, een volwaardig(er) alternatief dan vroeger.
Ge hoort dat toch ook steeds vaker als ge over moto's praat? Ik toch iig, zelfs bij jongere motards. Zie hier ook op 't forum Tjeu en Frekkel. En zo ken ik er nog wel wat.

Maar als ge naar de verkoopscijfers kijkt, dan nog... die dure dikkerds blijven 't nog altijd 't best van al doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze middag een klein toertje gedaan met de Scrambler Café Racer. Ziet er geweldig leuk uit, rijden vond ik wat minder. Als ik opstapte viel de totaal andere zithouding op, de Scrambler is veel relaxer dan de Monster. Veel langere gas ook. De zithouding is echt rechtop, wat minder betrokken gevoel bij het rijden. Je zit er bovenop. 

Wat ik echter het meest van allemaal miste is geluid. Je hoort bijna niets, enkel wat als je goed doortrekt. Daarin is mijn Monster met termignonis toch een ander kaliber. In de basis wel hetzelfde blok, dus er moet wel iets van te maken zijn. 

Voorheen zag ik het nog als een mogelijke opvolger voor mijn 796, na dat kort ritje eigenlijk niet meer. 

IMG_20190713_115926_536.thumb.jpg.46387e39a8c81825e7b620d309516e87.jpg

Over het rijden zelf kan ik weinig zeggen, half uurtje maar gereden en vooral rechtdoor :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ding ziet er geweldig uit!

Twee jaar geleden met de scrambler desert sled gereden, vering en wegligging vond ik echt slecht, maar wellicht sterk beinvloed door de ballonbanden. Ik hoopte nog dat het daaraan lag maar zo te lezen niet.. spijtig

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat geluid betreft: ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek (behalve misschien de occasionele KTM zegt :D ), met Euro4 en straks Euro5 zijn die stock compleet dichtgesmoord qua geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benieuwd hoe dit klinkt, eigenlijk. (Euro4 R1200GS LC met aftermarket uitlaatcollecteurs zonder catalysator en een Termignoni met uitneembare dB-killer...)

2019-07-11 15.47.32.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, msxx said:

Ding ziet er geweldig uit!

Twee jaar geleden met de scrambler desert sled gereden, vering en wegligging vond ik echt slecht, maar wellicht sterk beinvloed door de ballonbanden. Ik hoopte nog dat het daaraan lag maar zo te lezen niet.. spijtig

Het ergste van alles is: ik mocht bij Ducati Gent eigenlijk alles nemen van testmotoren voor dat half uurtje :D Er stond nog een handvol multi's, een diavel, een Monster 821 en een Panigale V4S. 

Nadien toch een beetje spijt dat ik de V4 niet gekozen had 🤫

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat hadden ze mij ook geen 2 keer moeten vragen. :D  

Naar 't schijnt komt de V4 in 2020 in de topversie Multistrada :inlove: 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Ja dat hadden ze mij ook geen 2 keer moeten vragen. :D  

Naar 't schijnt komt de V4 in 2020 in de topversie Multistrada :inlove: 

Dat wordt sparen dan :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graham Jarvis won opnieuw de Erzbergrodeo. (Z'n full race staat op Youtube, check it out hoe extreeem moeilijk sommige stukken.)

Als je zo'n POV video ziet dan is 't soms moeilijk om te snappen wat die peten daar allemaal voor hun wielen krijgen.

Dit geeft alvast aan wat z'n riding skills zijn:

:silly: 

Stoppie na een jump over een crest, iemand? :lolz: 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalig, er bestaan daar speciale motorfietsen voor, maar mijnheer doet dat met een crossmotor :lol: 

fail op het einde is ook lachen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, gTa said:

. (Z'n full race staat op Youtube, check it out hoe extreeem moeilijk sommige stukken.)

WTF!

Dat is echt zwaar de moeite om te bekijken.

Ik zit aan 11 minuten nu. Pure waanzin.

Straks nog wat verder zien.

 

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

WTF!

Dat is echt zwaar de moeite om te bekijken.

Ik zit aan 11 minuten nu. Pure waanzin.

Elk jaar kijk ik er daar meerdere versies van volledig uit. :inlove:  (Net hetzelfde met de mountainbike mass start downhill races zoals Megavalanche en (vooral) Mountain of Hell.)  Extreem de moeite om je er eens voor te zetten en te genieten.

Die hellingen die ze opstuiven en naar beneden glijden, dat is echt extreeem steil. Komt langs geen kanten over op video. Als je een video bekijkt van een een gewoon goeie, ervaren motocrosser die de Erzbergrodeo doet, dan zie je ze met tientallen aan zo'n helling aanschuiven, allemaal zichzelf de nodige moed inpraten, om nadien met z'n allen ergens tussen halverwege en driekwart ondersteboven te totteren en ze weer naar beneden mogen klouteren om 't opnieuw te proberen. :D  De meesten hebben (ook Jarvis trouwens) "handgrepen" op hun moto gemonteerd om hun moto makkelijk op/over een onmogelijke helling te sleuren.

Is ook een bijzonder moeilijke wedstrijd. De meesten halen nooit de eindstreep en bij de checkpoints wordt een maximumtijd aangehouden: als je niet voor een bepaald tijdstip aan elke checkpoint bent, word je afgevlagd.

Als ge Jarvis bezig ziet (en weet hoe extreem goed die kan rijden) dan kunt ge uw wel inbeelden dat de grote hoop van de deelnemers nooit die rotsblokvelden over geraakt, wa. :D 

 

 

 

Mountain of Hell 2019, winnaar Kilian Bron. Men lette op de snelheden die gehaald worden in het begin, men meet vaak in de 120, geregeld zelfs 130 en occasioneel zelfs in de 140 km/u. Op een MTB. Op smeltende sneeuwpap (weliswaar "gereden" door de pistenbully's maar als ge een video bekijkt van startrij 3 en verder, dan snapt ge wat voor 'n natte poedersuiker dat papke is, no grip at all).

 

 

En 2018, met duidelijk meer sneeuw (langere full speed afdaling):

(verkeerd topic, I know, maar ik kon 't niet laten)

 

 

Erzbergvideo, gezien door de ogen van een gewone sterveling (met een pak cross-ervaring, geen bleu'ke want die geraken daar ni binnen).
Geen doetjes zelfs, want als ge de andere video's van de Grenzgänger bekijkt (kanalen Querly en QuerlyNoMusic) dan ziet ge dat dat toch geen krabbers zijn op hun motoots-mee-noppenbandses.

Edit, misschien meteen even linken op een mooi voorbeeld van dat getaffel op die onmogelijke klimstukken, dus video start meteen op 4:30 ongeveer.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, gTa said:

Elk jaar kijk ik er daar meerdere versies van volledig uit. :inlove:  (Net hetzelfde met de mountainbike mass start downhill races zoals Megavalanche en (vooral) Mountain of Hell.)  Extreem de moeite om je er eens voor te zetten en te genieten.

Die hellingen die ze opstuiven en naar beneden glijden, dat is echt extreeem steil. Komt langs geen kanten over op video. Als je een video bekijkt van een een gewoon goeie, ervaren motocrosser die de Erzbergrodeo doet, dan zie je ze met tientallen aan zo'n helling aanschuiven, allemaal zichzelf de nodige moed inpraten, om nadien met z'n allen ergens tussen halverwege en driekwart ondersteboven te totteren en ze weer naar beneden mogen klouteren om 't opnieuw te proberen. :D  De meesten hebben (ook Jarvis trouwens) "handgrepen" op hun moto gemonteerd om hun moto makkelijk op/over een onmogelijke helling te sleuren

Die rotsblokken ... wtf ... komt maar geen einde aan. Zit nu aan 1h38

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, gTa said:

Edit, misschien meteen even linken op een mooi voorbeeld van dat getaffel op die onmogelijke klimstukken, dus video start meteen op 4:30 ongeveer.

 

Net 11 minuten al gezien. Wat een chaos :lolz: 

 

Moet wel tof zijn om eens te gaan kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die botsing op 4:59 :lolz: en dan dat stuk vanaf 9:30 wtf.

 

edit:

Die gast in het water op 12:30 :lolz:Heerlijk hoe je die onverstaanbaar tekeer hoort gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan beamen dat video/foto footage genomen van/op een enduro moto er altijd enorm banaal uit ziet tov real life.

Vorige maand was ik in Frankrijk voor 3 dagen enduro rijden, op een bepaald moment hield onze gids halt bij links een afgrond en rechts een helling. Er waren duidelijk sporen te zien. Hij vertelde dat dit was van een extreme enduro wedstrijd die een paar weken voordien had plaatsgevonden, waar ook veel van de grote mannen aan deelnamen.
Ik ben niet vies van wat technische stukken en het leuke klimwerk, maar dat was echt buitenaards. Wat die mannen oprijden/afrijden is echt absurd.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid