Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Op 7/7/2019 om 18:38, GTX zei:

@gTa In Moto73 nummer 14 is er een vergelijkingstest van de BMW F850GS Adventure & de Moto Guzzi V85TT :)

Toch gekocht en gelezen. :D 

Opvallende conclusie, die bij de andere (solo) tests niet echt naar voor kwam: ten opzichte van "echte" reisenduro's met veel veerweg, lijkt de V85 TT dus eigenlijk eerder als een scrambler te rijden. Ruige looks, enduro voorkomen, en best wel in staat om het occasionele gravelpad mee te pikken ... maar toch véél strakker sturen en minder veerweg en duidelijk harder afgeveerd (en dus minder comfortabel) dan de typische "echte" reisenduro's. Op de grovere offroadstukken (met grotere oneffenheden, rotsen, diepere putten, enz.) is het dus uitkijken met de V85 TT, dan wordt het stapvoets hobbelen terwijl de echte enduro's met lange veerweg daar aan normale snelheid overheen denderen.

(Denk dat er maar zeer weinig mensen zijn die echt zo'n zwaardere offroadpaden aan "hogere" snelheid doen, dus 't lijkt me iets te zijn dat in realiteit maar zeer zelden als effectief nadeel van de Guzzi naar voor zal komen.)

Nu snap ik ook waarom ze bij de Alpen-test 2019 van Motorrad, die V85 TT niet bij de enduro's zetten maar wel bij de Scramblers (wordt daar uitgespeeld tegen de R Nine-T Scrambler, de Ducati Scrambler 1100 Special en de Triumph Scrambler 1200 XC).

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je een motor zoekt in die prijscategorie die vooral op het onverharde mikt maar toch nog op asfalt uit de voeten kan, je niet om de KTM 790 Adventure heen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, GTX zei:

Ik denk dat als je een motor zoekt in die prijscategorie die vooral op het onverharde mikt maar toch nog op asfalt uit de voeten kan, je niet om de KTM 790 Adventure heen kan.

Hmmm, er zijn er nog.

Maar da's een stevige inclinatie richting offroad, zo'n 70/30 off/on. Meestal is het 20/80 ofzo, en dan nog rijdt men 99,8% van de km op asfalt. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe Yamaha tenere 700 is veelbelovend Imo. Lichtgewicht, mooi geprijsd. Maar je moet wel leven met een eerder bescheiden hoeveelheid pk, hoewel dat volgens de reviews die ik las absoluut geen pijnpunt hoeft te zijn. Ik ben fan!

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

V85TT bulkt ook niet van de power, maar dat moet daar ook de pret niet drukken.

Nochtans vraagt de markt er wel naar, zie maar wat Honda straks met de Africa Twin doet.
En naar het absurde succes van (in de eerste plaats) de BMW boxer GS (Adventure).

Bij Ducati zou wereldwijd maar 1 op de 10 bestelde (last gen 1200 en 1260) Multistrada's de Enduro zijn.
Bij KTM daarentegen zou 1 op 4 van de bestelde 1290 Superadventures de R zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

V85TT bulkt ook niet van de power, maar dat moet daar ook de pret niet drukken.
Nochtans vraagt de markt er wel naar, zie maar wat Honda straks met de Africa Twin doet.
En naar het absurde succes van (in de eerste plaats) de BMW boxer GS (Adventure).
Bij Ducati zou wereldwijd maar 1 op de 10 bestelde (last gen 1200 en 1260) Multistrada's de Enduro zijn.
Bij KTM daarentegen zou 1 op 4 van de bestelde 1290 Superadventures de R zijn.
Het lijkt me toch dat die overpowered modellen beginnen in te boeten aan verkoopcijfers voor de meer beheersbare vermogens. Kijk naar het succes van de MT 07 en 09 modellen tov de MT 10.

De V-Strom leerde het ons 15 jaar geleden al. Dikker (DL1000) =/= leuker (DL650).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch, wat kan je nu in godsnaam met zo een MT-10 tegenwoordig nog doen.... 

Waar vroeger vooral met het hart gekocht werd, is dat nu vooral met de portemonnee en het verstand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biv en verbruik killen de MT10..

Bij KTM en Ducati gaan de +150pk machines nog als zoete broodjes over de toonbank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt aan het twijfelen voor de Yamaha ténéré 700.

Die zitten met hun nieuwprijs van €9200 echt wel netjes. Echt zin om die eens aan de tand te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minutes ago, jan.van.gent said:

Ik ben echt aan het twijfelen voor de Yamaha ténéré 700.

Die zitten met hun nieuwprijs van €9200 echt wel netjes. Echt zin om die eens aan de tand te voelen.

Is toch echt een lelijk ding vind ik 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, CharlesV said:

Is toch echt een lelijk ding vind ik 😕

Vind ik niet, ik vind em knap! No nonsense, simpel, built to purpose

Afbeeldingsresultaat voor yamaha tenere 700

Afbeeldingsresultaat voor yamaha tenere 700

Afbeeldingsresultaat voor yamaha tenere 700

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral het front vind ik niet knap. Doet me denken aan die tuning xenon-lichten die ze vroeger op supermotards staken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maat van mij heeft zo'n ding. Heeft er net een verlof van Noorwegen - zweden - finland - letland - litouwen - polen mee opzitten. :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, vind ik nog wel knap. Gewoon de lenzen zichtbaar achter een doorzichtige afdekking, mooi hoog scherm (rally-raid stijl).

1000x liever dit:

Afbeeldingsresultaat voor yamaha tenere 700

 

Dan de KTM tegenhanger:

ORANGE

 

Over het algemeen vind ik KTM altijd veel te schreeuwerig van design/paint/stickers/...
Dat is zo op zo goed als heel hun gamma.
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Jupke said:

Maat van mij heeft zo'n ding. Heeft er net een verlof van Noorwegen - zweden - finland - letland - litouwen - polen mee opzitten. :)

 

Zeker? De teneré 700 wordt pas geleverd sinds juli dacht ik. Misschien een vorig model 900 ofzo?
Moet wel de max zijn die landen doen met zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, jan.van.gent said:

Zeker? De teneré 700 wordt pas geleverd sinds juli dacht ik. Misschien een vorig model 900 ofzo?
Moet wel de max zijn die landen doen met zoiets.

Ah ja, de 900, wist niet dat er een nieuwe aan kwam ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral het front vind ik niet knap. Doet me denken aan die tuning xenon-lichten die ze vroeger op supermotards staken.
Ik vind hem ook echt lelijk. Maar dan weer zo lelijk dat hij wel iets heeft. Hij straalt wel iets uit.
Nu, in die klasse (licht, hoog, smal) zijn er weinig schoonheidsprijzen uitgereikt.

Zo een oudere KTM 640 LC4 adventure heb ik wel altijd stoer gevonden.

https://images.app.goo.gl/VrSEPgMSZyi5buD87
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, vind ik nog wel knap. Gewoon de lenzen zichtbaar achter een doorzichtige afdekking, mooi hoog scherm (rally-raid stijl).
1000x liever dit:
yamaha-tenere-700-01.jpg&key=c277d392518465454cb72c8723ecc3bd7bf483c445bd84e33da3aaf632be6ae4
 
Dan de KTM tegenhanger:
pho_bike_90_re.png&key=109fa6c32f2b526db5c3968b17a114b373a81a084193e868450defbe7c188bc0
 
Over het algemeen vind ik KTM altijd veel te schreeuwerig van design/paint/stickers/...
Dat is zo op zo goed als heel hun gamma.
 
 
 
KTM is toch een eencilinder? En de yam een tweecilinder? Of is dat niet het MT 07 blok in de Yamaha?
Link naar reactie
Delen op andere sites

De yamaha is een 2 cylinder.
De KTM is ook een 2 cylinder (de 790, de 690 is een 1 cyl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooeh! Dat wist ik niet!
Dan wordt het moeilijk kiezen... KTM zal standaard wel een betere veerwinkel hebben zou ik veronderstellen. Maar een yam + andere veren (+/- 1.000 euro) zal nog steeds goedkoper zijn.

Mja, dan maar de yam zou ik zo denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik zo niet, de yamaha zijn veerwinkel is verstelbaar, die van de ktm 790 niet/minder meen ik gelezen te hebben.
Veerweg is vrij gelijkaardig, en grondspeling is groter in het voordeel van de Yam.
De yamaha is ook paar k goedkoper.
Waar de yamaha minder op scoort is op electronica: geen kleurenscherm (who cares), en geen tractiecontroletoestanden. Enkel (uitschakelbaar) ABS.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Tjeu zei:

Het lijkt me toch dat die overpowered modellen beginnen in te boeten aan verkoopcijfers voor de meer beheersbare vermogens. Kijk naar het succes van de MT 07 en 09 modellen tov de MT 10.

De V-Strom leerde het ons 15 jaar geleden al. Dikker (DL1000) =/= leuker (DL650).

Ligt m.i. niet aan "te veel power" maar zuiver aan de prijs. Dat én het feit dat kleinere motoren nu ook al de vermogens leveren die voor doorsnee gebruik (meer dan) voldoende zijn. Vroeger moest je meer dan nen duusd hebben om 100pk te hebben, nu hebben heel wat driekwart-liters (of ietske meer) al die cijfers. Eea hangt ook af van de "mode", denk ik: café racers en scramblers zijn nu echt in en dat gaan goed samen gaan met een wat kleinere motor (ofwel omdat er veel nieuwe motards zijn die owv stijlredenen ("hipster" en zo) een stijlvolle moto willen, ofwel gewoon omdat een scrambler 't zuiverst is van looks als je een eenvoudige fiets neemt).

Een XSR900 kost nieuw 10k. Een Honda CB500X heb je voor 7k. Een V85TT heb je met alle nodige accessoires voor minder dan 15k.
Daarmee vergeleken: een dik uitgeruste R 1200 GS kost 25k, zelfs een full option F 850 GS Adventure kost 20k.

Als je naar modellen kijkt waar een grotere en een kleinere motorisatie leverbaar zijn, dan nemen de grote motoren nog altijd het leeuwendeel van de verkoop in. Een Multistrada 950 S kost een goeie 16k en is (op de achterbrug na) goed vergelijkbaar met de 1260 S ... toch 4k verschil (niet weinig) maar quasi iedereen neemt de grotere.

 

Maar... dat is toch eigenlijk altijd zo geweest, dat er voldoende markt was voor de kleinere motoren? De Diversion, Deauville, allerhande CB's 650 (en consoorten) in verschillende uitvoeringen, weet ik nog wat allemaal ... die hebben toch altijd goed de weg naar de markt gevonden?

Misschien dat de topklasse in verschillende segmenten nu idd wel gewoon wat te veel wordt voor de doorsnee liefhebber. Een Multistrada met (straks) een V4 die 190+ pk uitbraakt, een KTM SuperAdventure R met 160pk en een extreme braak aan koppel, enz. Da's eigenlijk gewoon te veel van het goeie. Als de prijs je niet tegen houdt, dan koop je dat alsnog (ik rijd ook dagelijks met 173 pk rond op een dikke 220 kg ... dat is absoluut niet "te veel" als je daar zorgvuldig mee om springt en het is leuk om het bij te hebben); maar niet iedereen kan zomaar eventjes 25 à 30k tegen een nieuwe bike en wat uitrusting smijten. En dan zijn die kleinere modellen (die vandaag ook vaak een superslim bochten-ABS hebben en instelbare ophanging en tractiecontrole en een quickshifter en whatnot) toch wel interessanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, jan.van.gent zei:

Vind ik niet, ik vind em knap! No nonsense, simpel, built to purpose

Afbeeldingsresultaat voor yamaha tenere 700

Afbeeldingsresultaat voor yamaha tenere 700

Afbeeldingsresultaat voor yamaha tenere 700

Absurd lekkere bike. :inlove:  Inderdaad no nonsense en heel veel rallye raid stijl in 't design. Fucking lekker. :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, gTa zei:

Ligt m.i. niet aan "te veel power" maar zuiver aan de prijs. Dat én het feit dat kleinere motoren nu ook al de vermogens leveren die voor doorsnee gebruik (meer dan) voldoende zijn. Vroeger moest je meer dan nen duusd hebben om 100pk te hebben, nu hebben heel wat driekwart-liters (of ietske meer) al die cijfers. Eea hangt ook af van de "mode", denk ik: café racers en scramblers zijn nu echt in en dat gaan goed samen gaan met een wat kleinere motor (ofwel omdat er veel nieuwe motards zijn die owv stijlredenen ("hipster" en zo) een stijlvolle moto willen, ofwel gewoon omdat een scrambler 't zuiverst is van looks als je een eenvoudige fiets neemt).

Een XSR900 kost nieuw 10k. Een Honda CB500X heb je voor 7k. Een V85TT heb je met alle nodige accessoires voor minder dan 15k.
Daarmee vergeleken: een dik uitgeruste R 1200 GS kost 25k, zelfs een full option F 850 GS Adventure kost 20k.

Als je naar modellen kijkt waar een grotere en een kleinere motorisatie leverbaar zijn, dan nemen de grote motoren nog altijd het leeuwendeel van de verkoop in. Een Multistrada 950 S kost een goeie 16k en is (op de achterbrug na) goed vergelijkbaar met de 1260 S ... toch 4k verschil (niet weinig) maar quasi iedereen neemt de grotere.

 

Maar... dat is toch eigenlijk altijd zo geweest, dat er voldoende markt was voor de kleinere motoren? De Diversion, Deauville, allerhande CB's 650 (en consoorten) in verschillende uitvoeringen, weet ik nog wat allemaal ... die hebben toch altijd goed de weg naar de markt gevonden?

Misschien dat de topklasse in verschillende segmenten nu idd wel gewoon wat te veel wordt voor de doorsnee liefhebber. Een Multistrada met (straks) een V4 die 190+ pk uitbraakt, een KTM SuperAdventure R met 160pk en een extreme braak aan koppel, enz. Da's eigenlijk gewoon te veel van het goeie. Als de prijs je niet tegen houdt, dan koop je dat alsnog (ik rijd ook dagelijks met 173 pk rond op een dikke 220 kg ... dat is absoluut niet "te veel" als je daar zorgvuldig mee om springt en het is leuk om het bij te hebben); maar niet iedereen kan zomaar eventjes 25 à 30k tegen een nieuwe bike en wat uitrusting smijten. En dan zijn die kleinere modellen (die vandaag ook vaak een superslim bochten-ABS hebben en instelbare ophanging en tractiecontrole en een quickshifter en whatnot) toch wel interessanter.

Daar zit inderdaad echt iets in. Een Deauville is inderdaad ook altijd een verkoopstopper geweest. En vroeger de CB500 ook. Een CB1000 of X-11 verkocht dan weer voor geen meter. 
Enkel dat van die vermogens volg ik niet. Toen was de definitie van snelheid anders. Een 600'tje was vroeger meer moto en een groter snelheidskanon dan een middenklasse 750 (zoals de MT-07) nu is. Eind jaren 80 had een GSX-F 600 ook al dik 80 pk en was dat een reuze snelheids motor. Mijn 2001 GSX-F 600 hield in 2003 nog gelijke tred met een 911 Turbo van 0 tot 180. Dus zo een motor dik tien jaar terug was echt een rakket op wielen. Een MT 07 gaat niemand als een rakket bestempelen.  
In 1990 had je evenwel al heel wat powerbikes op de markt. De CBR1000F met 136 pk (1987), de ZZR 1100 met 147 pk (1990), de GSX-R 1100 met 155 pk (1986), FJ1200, ,... Dan was 100 pk (waar bijvoorbeeld een VFR 750 ook al over ging)  geen uitzondering meer.   

De vermogens beperking van het rijbewijs zal heden ten dagen wel meer meespelen. 

Ik had me wat te veel door voorbeelden als Frekkel en mezelf laten leiden. Zelf heb ik immers ook bewust de 150 pk weg gedaan wegens veel te zot als je het leuk maakt. De KTM was gewoon een nukkig ding onder de 90 km/h. Dus het moment dat de snelheid van 90 naar 70 ging had ik er geen zin meer in. 

Met de Sevenfifty heb ik een bijzonder grijze muis in huis, maar die past zo perfect in dit Belgenlandje en bij mijn wensen. Behalve die verrekte ketting.
Als ik tijd heb ga ik er eens een topicje van maken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die vermogens klopt nochtans wel. Jij haalt daar nu powerkanonnen aan, of motoren die mikten op zo veel mogelijk vermogen. Maar het gros van de (non-racer/highrev) middenklassers (500 tot 800 cc pakt) had toen evenredig minder vermogen dan nu, net zoals de 1000+'ers er toen minder hadden dan nu. Zeker bij de gewone nakeds, de reis- en tourmoto's, b.v. ER-5 had 50pk, Deauville een 55-tal pk, Transalp (XL600/XL650) had ook maar een dikke 50pk, BMW F650 had ook 50pk, een Diversion 600 een 60-tal, een CB750 had 50-70pk, een SuperTenere XTZ (660-750) had 50-65pk, de kleine Duc Mostro's (600-750) hadden 50-65pk, een Kawa Zephyr had 50pk (550) tot 70pk (750), een TDM had 65 tot 75pk, Honda's AT XRV750 had 60pk, enz. Dat waren de "middenmodellen" waar ik 't op had. Vandaag zitten de nakomelingen van die kistjes ook nog op vergelijkbare cilinderinhoud maar wel makkelijk met 30-60% meer vermogen en koppel.

Toen was de markt ook nog veel minder versnipperd dan nu. Je had de sportmoto's, de toermoto's, de enduro's, de nakeds en de choppers. Nu heb je daartussenin nog eens een tiental niches en binnen elk "segment" nog eens onderverdelingen. Als je nu dus een "middenklasse naked" voor ogen houdt, dan kan dat inderdaad een MT-07 zijn maar net zo goed een MV Agusta 800 RR. Je zegt dat niemand een MT-07 als snelheidskanon zal bestempelen (akkoord daarmee), maar wat met een MT-09 (da's al een gevalletje tussenin) of een MV 800 Dragster? 

Feit is gewoon (en ik denk dat niemand dat kan ontkennen) de specifieke vermogens zijn toegenomen met factor 1,5 over de laatste 20-30 jaar. En dat maakt dat je nu met een klassieker (in verkoopsaantallen) R1250GS of Multistrada 1260 aan 136 tot 160 pk zit. En die dingen kosten (meer dan) 25k. Als je dus 10k minder veil hebt, dan kan je gerust wat kleiner shoppen en met een 750-900cc bike die vandaag de dag gemiddeld rond de 90pk heeft (daar waar dat 25 jaar geleden gemiddeld maar een 50-60 pk was) eigenlijk ook "afdoende" gemotoriseerd zijn ... daar waar 50 pk toch eerder aan de magere kant is én was. Voor een superlichte max2u-bochtenflitser zoals Frekkel z'n Svartpilen is dat meer dan genoeg, voor een doorsnee moto zoals het gros van de motards die gebruiken is dat nipt.

Dus: een modelletje kleiner én ook nog eens een pak geld uitsparen ... ik denk dat dat zeker een groot deel doet in het succes van de "middenklasse" zeg maar. Er zijn er nu inderdaad ook gewoon méér te kiezen (in elk segment heb je zo veel meer aanbod)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid