Fred 1.405 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 Dan moet jij gaan afwegen of die 'enkele keren' 10k waard zijn 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 Geen idee hoe lang je ermee gaat rijden maar ik vermoed dat een grotere batterij wel beter in de markt zal liggen qua herverkoop ook. 1 Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 Zojuist, ir_fuel zei: Geen idee hoe lang je ermee gaat rijden maar ik vermoed dat een grotere batterij wel beter in de markt zal liggen qua herverkoop ook. Maar 10k meer beter in de markt? Ik zie eerder dat je de "goedkopere" iets gemakkelijker gaat verkopen op termijn. De range is meer dan groot genoeg voor veel mensen en de partikulier die binnen 4 of 5 jaar de overstap dan toch wil maken die lijkt me dan eerder te kopen als hij 10k minder moet gaan uitgeven. 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 7 minuten geleden, Sibo Berebrouckx zei: Yes. Dat maakt het zo lastig kiezen. 95 % van de tijd is dat voldoende en ik spaar 10k om andere leuke dingen mee te doen. Maar ik weet van mezelf dat ik die enkele keren dat ik er net niet raak toch ga balen als stekker als ik ergens 15 minuten ga moeten staan opladen en ik er met de LR gewoon geraakt was. ev-database geeft best realistische cijfers: 1 Quote
JanC 7.872 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 6 minuten geleden, ir_fuel zei: Geen idee hoe lang je ermee gaat rijden maar ik vermoed dat een grotere batterij wel beter in de markt zal liggen qua herverkoop ook. Waarop ik de vraag stel: waarom geen jong tweedehandse LR? Beste van twee werelden, lijkt me, en je kan de recente prijsdalingen gebruiken bij het onderhandelen. Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 19 minuten geleden, Sibo Berebrouckx zei: Yes. Dat maakt het zo lastig kiezen. 95 % van de tijd is dat voldoende en ik spaar 10k om andere leuke dingen mee te doen. Maar ik weet van mezelf dat ik die enkele keren dat ik er net niet raak toch ga balen als stekker als ik ergens 15 minuten ga moeten staan opladen en ik er met de LR gewoon geraakt was. Ik heb dezelfde keuze gemaakt, diegenen met grotere batterij lagen ook buiten mijn budget. De nieuwe of max 6 maanden oud. Heb dus 1tje met 403 wltp bereik gekocht en mij stoort het niet op die weinige ritten per jaar dat ik eens wat verder moet waarbij ik er voor minstens 6 maanden per jaar wel gewoon geraak. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 17 minutes ago, Polygoon said: ev-database geeft best realistische cijfers: Ook even de kleine lettertjes lezen. Snelweg -> 110 km/h. Range in de zomer -> geen airco. 3 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 6 minuten geleden, ir_fuel zei: Ook even de kleine lettertjes lezen. Snelweg -> 110 km/h. Range in de zomer -> geen airco. Klopt, ik zette ze er expliciet bij. De winter lettertjes zijn ook nogal extreem Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 110 km/h op snelweg, logisch dat ze dat nemen, is het enigste wat je nog kan doen om een leefbare range te hebben ! Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 14 minuten geleden, Speedhunter zei: 110 km/h op snelweg, logisch dat ze dat nemen, is het enigste wat je nog kan doen om een leefbare range te hebben ! Ik hoop dat hier een smiley ontbreekt. Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 4 minuten geleden, Polygoon zei: Ik hoop dat hier een smiley ontbreekt. Is toch zo, zie maar naar @ir_fuel zijn i4 met grote batterij, die is leeg na 280 km aan 130 km/h Quote
Sibo Berebrouckx 206 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 1 uur terug, ir_fuel zei: Geen idee hoe lang je ermee gaat rijden maar ik vermoed dat een grotere batterij wel beter in de markt zal liggen qua herverkoop ook. De bedoeling is 5j. (Maar dat heb ik nogal gezegd en is me nog nooit gelukt) Quote
Ceke 2.727 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 1 uur terug, Sibo Berebrouckx zei: Yes. Dat maakt het zo lastig kiezen. 95 % van de tijd is dat voldoende en ik spaar 10k om andere leuke dingen mee te doen. Maar ik weet van mezelf dat ik die enkele keren dat ik er net niet raak toch ga balen als stekker als ik ergens 15 minuten ga moeten staan opladen en ik er met de LR gewoon geraakt was. ik denk dat er wel meer en meer laadpunten op bestemmingen gaan bijkomen, dat kan ook al een deel van het laden onderweg oplossen. Maar het is duidelijk dat de meeste bedrijven al niet meer toekomen met hun laadpalen... Moeilijke keuze. Ik zou kijken naar een jonge 2de hands LR denk ik.. 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 5 minutes ago, Ceke said: ik denk dat er wel meer en meer laadpunten op bestemmingen gaan bijkomen, dat kan ook al een deel van het laden onderweg oplossen. Maar er komen ook meer en meer ev's bij. Quote
JanC 7.872 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 Dit is nummer 12 in België, gesorteerd van goedkoop naar duur... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/tesla-model-y-dual-motor-long-range-autopilot-20-awd-elektrisch-wit-d8ecab7d-b9db-4a89-9e12-a560e84e2d1a?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=12&position=12&search_id=2gzkmoda6s&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown Maar da's dus maar goed 10% onder de nieuwprijs (en die fancy velgen zijn op een EV eerder een nadeel)... Quote
Alexis 5.934 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 1 uur terug, ir_fuel zei: Ook even de kleine lettertjes lezen. Snelweg -> 110 km/h. Range in de zomer -> geen airco. Tof zeg. Max 250km range in de winter, en dat als je je netjes aan 110km/u houdt en dus niet in de file staat, eens fluks wil invoegen, geen radio luistert, niet te veel verwarming opzet... Mag ik dat ridicuul vinden? Zelfs met een kleuter en baby hebben we de voorbije drie maand een stuk of 4-5 keer ergens een weekend weg geweest waarbij we ter plekke op locatie zouden moeten kunnen laden om terug te geraken (wat in 3 van de 5 gevallen niet kon op die locatie). Wil dus zeggen dat we 20 à 40min kwijt zouden geweest zijn in terugrit om beetje bij te laden om thuis te geraken.. Tof is toch anders. (sorry, off topic!) 3 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 Just now, Alexis said: en dus niet in de file staat In de file haal je meer range Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 1 minute ago, Alexis said: Wil dus zeggen dat we 20 à 40min kwijt zouden geweest zijn in terugrit om beetje bij te laden om thuis te geraken.. Tof is toch anders. Niet noodzakelijk. Ik ben al een aantal keer over de range gegaan heen en terug, en heb nooit langer dan 5 minuten ergens gestaan om bij te laden. Tenzij jij natuurlijk trips doet van 500+km heen en terug. 1 Quote
Alexis 5.934 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 1 uur terug, Speedhunter zei: 110 km/h op snelweg, logisch dat ze dat nemen, is het enigste wat je nog kan doen om een leefbare range te hebben ! Amai ik ben echt nog niet klaar voor EV rijden. Ik erger me al aan alle trajectcontroles omdat ik daar 'maar' 125km/u op GPS kan rijden 2 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 2 minuten geleden, Alexis zei: Tof zeg. Max 250km range in de winter, en dat als je je netjes aan 110km/u houdt en dus niet in de file staat, eens fluks wil invoegen, geen radio luistert, niet te veel verwarming opzet... Mag ik dat ridicuul vinden? Zelfs met een kleuter en baby hebben we de voorbije drie maand een stuk of 4-5 keer ergens een weekend weg geweest waarbij we ter plekke op locatie zouden moeten kunnen laden om terug te geraken (wat in 3 van de 5 gevallen niet kon op die locatie). Wil dus zeggen dat we 20 à 40min kwijt zouden geweest zijn in terugrit om beetje bij te laden om thuis te geraken.. Tof is toch anders. (sorry, off topic!) Waarom 40 min laden? Ik denk dat 5 a 10 min realistischer is in meeste gevallen, tenzij je echt lange afstanden doet. Quote
Alexis 5.934 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 Zojuist, jan.van.gent zei: Waarom 40 min laden? Ik denk dat 5 a 10 min realistischer is. (omdat ik er niks van ken en er geen ervaring mee heb ) Hoeveel range 'tank' je dan zo gemiddeld bij op 10minuten (wat idd wel realistisch tot zelfs snel te noemen is voor een pitstop met 2 kindjes) Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 5 minuten geleden, Alexis zei: Amai ik ben echt nog niet klaar voor EV rijden. Ik erger me al aan alle trajectcontroles omdat ik daar 'maar' 125km/u op GPS kan rijden Ik rij voor mij dagelijke commute even vlot door als met mijn 535d destijds, eigenlijk vlotter want ik moet me de eerste 15 min niet inhouden om de motor warm te laten worden. Het trager rijden is enkel van tel als je een lange trip plant te doen die groter is dan je bereik aan die snelheid. En dan nog kan je kiezen, wat inhouden, of een extra stop inlassen. 1 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 16 minuten geleden, Alexis zei: (omdat ik er niks van ken en er geen ervaring mee heb ) Hoeveel range 'tank' je dan zo gemiddeld bij op 10minuten (wat idd wel realistisch tot zelfs snel te noemen is voor een pitstop met 2 kindjes) Hangt een beetje af vanaf hoeveel charge je start Ben je zo goed als leeg, kan je aan 170 kW laden. Dat zakt dan richting 150 kW en lager als je verder gaat. Maar als het kwestie is van een beetje bijladen, zodat je thuis geraakt, dus laat ons zeggen van 10% charge naar 30% charge, ga je dus laden aan gemiddeld rond de 140 a 150 kW bij het RWD model. 10 min laden aan 150 kW = 25 kWh in de batterij gepompt (als je kleine verliezen niet meetelt). Met mijn RWD, bij deze temperaturen, vlot gereden, haal ik ongeveer 200 Wh/km, of dus 20 kWh/100 km. Maw, met die 25 kWh die ik op 10 min heb bijgeladen kan ik dus 125 km gaan rijden bij dit verbruik. Dit is dus met cijfers voor hun goedkope Y RWD. De LR/Performance kunnen sneller laden. 1 Quote
Sibo Berebrouckx 206 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 7 minuten geleden, jan.van.gent zei: Hangt een beetje af vanaf hoeveel charge je start Ben je zo goed als leeg, kan je aan 170 kW laden. Dat zakt dan richting 150 kW en lager als je verder gaat. Jij hebt zelf een rwd begrijp ik? Tevreden van of zou je toch richting lr gaan als je opnieuw moest kiezen? 1 uur terug, Speedhunter zei: 110 km/h op snelweg, logisch dat ze dat nemen, is het enigste wat je nog kan doen om een leefbare range te hebben ! Dat gaat er sowieso niet inzitten. Dan nog liever met de trein. 1 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 18 januari 2024 Geplaatst: 18 januari 2024 Zojuist, Sibo Berebrouckx zei: Jij hebt zelf een rwd begrijp ik? Tevreden van of zou je toch richting lr gaan als je opnieuw moest kiezen? Zeker tevreden. Enkel beetje balen dat met de huidge prijsdaling, een LR en trekhaak in het leasebudget had gepast, terwijl dit 2 maand nog niet het geval was. Maar tot op heden nog geen range issues gehad. De acceleratie is nog steeds zeker vlot te noemen, zeker vanaf 50 km/h. Het is vooral de start vanaf stilstand en het versnellen naar 50 km/h waar er wel een groot verschil is tov de LR. Eens daarboven bij hernemingen is het verschil duidelijk veel minder. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.