Ga naar inhoud

Tesla Model Y


Rabbit

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden, Sibo Berebrouckx zei:

Ik ben in mijn zoektocht nu bij Hyundai, Kia en Tesla geweest. Echt wel straf eigenlijk wat voor een deal Tesla is. Ik begrijp nu ook wel waarom ze zoveel rond rijden.

De Hyundai Ioniq 5 vond ik irl tegenvallen. Lelijke wielbogen, veel plastiek, interieur is ook niet knap te noemen. 228 pk, net boven de 500 km range, prijs inclusief korting was iets van een €62.000 .

De Kia EV6 was voor mij absoluut de knapste. Leuk interieur, nog een echt 'auto' gevoel ipv een 'computer' gevoel. Ook mee gaan testrijden en ook dat is heel goed meegevallen. Met korting af ongeveer € 59k, ook de 228 pk versie met ongeveer een 500 km range. Dit was de grote kanshebber, het was eigenlijk al geklonken. Dit moest hem worden.

Dan naar Tesla model Y gaan kijken en testrijden. Veel minder knap als die Kia, maar met prijzen van 40k voor de RWD (450 km range) en 50k voor de LR (530 km range), kan je er gewoon niet omheen dat dit rationeel het meest bang for buck geeft. Dan combineren ze dat ook nog eens met hele goede leasing voorwaarden.

Hier is de keuze dan ook gemaakt, het zal een Y worden. Enkel nog even nadenken over RWD of LR. De langere range zou ik eigenlijk enkel gebruiken 1 of 2 keer per jaar op verlof, voor de rest kom ik ruimschoots toe met RWD. Maar de AWD en extra vermogen is natuurlijk ook wel een leuke extra. Maarja, het blijft wel € 10.000 a € 11.000 extra. Nog geen idee of ik dat bedrag extra wil hangen aan een wagen die ik eigenlijk niet eens heel knap vind.

Food for thought. Nog een paar nachtjes over slapen. 

 

Kijk vooral eens naar de realistische range in de winter op de snelweg, dat zal ver van die 450km liggen, je mag daar al bijna de helft afdoen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

3 dagen op een jaar, was dat het grote argument? :lolz:

Geen idee wat je wil bereiken of zeggen makker? Moet ik een dag rijboek bijhouden of zo? Wacht zal is gaan kijken. Ah in 2019 reed ik 9 keer naar Zwitserland waarvan 3 keer dat ik de tijd had om mijn favoriet route doen.

Ook een keer of 3 heb ik alternatieve stukken genomen om grote drukte te vermijden (Basel, Metz) 

Wat is uw probleem eigenlijk?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Wat is uw probleem eigenlijk?  

Geen probleem whatsoever.
Ik onthoud me in de toekomst van commentaar op jouw posts, in dat andere topic werd ik ook al afgeschoten door jou na een vraag 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik versta gewoon de commentaar niet.  Ik rijd wanneer het kan af en toe via leuke baantjes waar je nog eens ouderwets kan knallen en genieten. So ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Mode Y Performance kan je anders wel in 100% RWD zetten en driften. Met welke hedendaagse EV (of zelfs 4WD ICE) van minder dan 100K kan dat @PJH?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Speedhunter zei:

Kijk vooral eens naar de realistische range in de winter op de snelweg, dat zal ver van die 450km liggen, je mag daar al bijna de helft afdoen. 

Zo iets verwacht ik ook wel ja. Maar op zich is dat nog steeds genoeg voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Enkel een skiverlof of het sporadische weekendje weg zouden tegenvallen. En op dagen zoals vandaag is het gebrek aan awd misschien ook jammer, maar dat is toch max 3 dagen op een jaar.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

De Model Y Performance kan je anders wel in 100% RWD zetten en driften. 

Da's wel de max.

Kan uw i4 niet driften dan? Dat moet minder zijn dan 100k toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

Eveneens een auto voor mensen die het opgegeven hebben, dus de keuze maakt niet echt uit.

Zeer jammer dat er nog altijd geen "liefhebbers EV" bestaat. De model Y is een beetje het symbool van alles wat fout is in de automotive wereld voor mij: het sexappeal van een sansevieria, weegt evenveel als de gemiddelde treinwagon, gatlelijk, geproduceerd om zo goedkoop mogelijk te zijn en dus in niks spannend, enz. Het is gewoon een dure Berlingo voor mensen die mentaal nog niet klaar zijn voor de echte versie :D

Heb mij destijds met de Model 3 LR toch goed geamuseerd in de hairpins en andere bochtige stukken in Stoumont en omstreken, toch niet iets wat ik me al met een Citroën Berlingo zie doen... 🤣 Het verschil tussen de Model 3 en Model Y vond ik nog best meevallen.

En het gewicht op papier vs. de effectieve gewichtsverdeling is ook iets compleet anders imo. Een (oude generatie) M5 of E63 AMG heeft massa's meer bodyroll dan bvb. een Model Y.  

Qua liefhebbers EV, ze mogen mij toch altijd een Lotus Evija thuis komen afzetten 🙂 (maar toch nog altijd liever een Elise/Exige Cup hoor 🤩)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, PJH said:

Da's wel de max.

Kan uw i4 niet driften dan? Dat moet minder zijn dan 100k toch?

Mijn i4 is 4WD en die kan je niet in RWD zetten nee.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

De Mode Y Performance kan je anders wel in 100% RWD zetten en driften. Met welke hedendaagse EV (of zelfs 4WD ICE) van minder dan 100K kan dat @PJH?

Focus RS? GR Yaris?  😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Sibo Berebrouckx said:

Zo iets verwacht ik ook wel ja. Maar op zich is dat nog steeds genoeg voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Enkel een skiverlof of het sporadische weekendje weg zouden tegenvallen. En op dagen zoals vandaag is het gebrek aan awd misschien ook jammer, maar dat is toch max 3 dagen op een jaar.

Hou er rekening mee dat je geen 250km zal kunnen doen in 1 rit als het vriest. Dus 120km heen en 120km terug mag je al vergeten zonder te stoppen om te laden.

  • Vind ik leuk 2
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, mrgrey_rs said:

Focus RS? GR Yaris?  😃

Volgens mij zijn geen van die 2 karren 100% in RWD te zetten, en je hebt het over auto's in gelimiteerde oplage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Volgens mij zijn geen van die 2 karren 100% in RWD te zetten, en je hebt het over auto's in gelimiteerde oplage.

Nee true, my bad (had enkel het stukje van driften gelezen, 100% RWD ff gemist 🫣)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Minder dan 100K? :D 

Eens voor de fun samengesteld, (zou het nooit moeten hebben) ik denk dat ik bijna 20-30k duurder uitkwam dan mijn M3 😮 goed zot :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Alexx said:

Eens voor de fun samengesteld, (zou het nooit moeten hebben) ik denk dat ik bijna 20-30k duurder uitkwam dan mijn M3 😮 goed zot :lolz:

Je krijgt wel een 25kWh batterij erbij heeee!

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Ugeken said:

Het gaat hier snel… zeg nu nog eens dat een model Y geen emoties kan los weken :lolz:!

Vooral bij eoa West-Vlaamse dinosaurus blijkbaar :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Minder dan 100K? :D 

Is niet meer waard dan 99k met die koffiemolen in het vooronder :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, PJH zei:

Dan is elke auto een goeie en moeten we niet meer inzitten met aandrijflijnen, cilinders, vermogen en sound idd.

 

Ik denk dat dat voor een groot deel klopt en dat rijplezier veel meer gaat over de intenties van de chauffeur dan over de wagen. Of je nu met een MX-5 of een Z4 of een GT3 deelneemt aan jouw rondritten dat geeft toch altijd plezier? Uiteraard verlang je naar meer of anders op het moment dat je iets hebt, maar de basis is niet anders.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, josenjef zei:

Ik denk dat dat voor een groot deel klopt en dat rijplezier veel meer gaat over de intenties van de chauffeur dan over de wagen. Of je nu met een MX-5 of een Z4 of een GT3 deelneemt aan jouw rondritten dat geeft toch altijd plezier? Uiteraard verlang je naar meer of anders op het moment dat je iets hebt, maar de basis is niet anders.

Ik ontken dat ook niet é, ik zeg gewoon dat zo'n koelkast op wielen de definitie is van alles wat kak is aan auto's vandaag de dag. Dat je daar schitterende rondritten mee kunt rijden is vanzelfsprekend (en één van de redenen waarom er vaker en vaker gestart/aangekomen wordt met een supercharger in de buurt, zoals VDV Arlon). 

Anyway, carry on met het tesla aanbidden, ik ga nog wat met mijn sub 1200kg 3 reeks gaan rijden straks ❤️

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Hou er rekening mee dat je geen 250km zal kunnen doen in 1 rit als het vriest. Dus 120km heen en 120km terug mag je al vergeten zonder te stoppen om te laden.

:noparty:Yes.

Dat maakt het zo lastig kiezen. 95 % van de tijd is dat voldoende en ik spaar 10k om andere leuke dingen mee te doen. Maar ik weet van mezelf dat ik die enkele keren dat ik er net niet raak toch ga balen als stekker als ik ergens 15 minuten ga moeten staan opladen en ik er met de LR gewoon geraakt was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid