Ga naar inhoud

Tesla Model Y


Rabbit

Aanbevolen berichten

19 minuten geleden, tuscani zei:

de spoiler koopt iedereen  op alieexpress voor 20€ ofzo :rolleyes:

 

Wat is dat nu voor een argument :D

Je kan daar ook M3 badges kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, DDke zei:

Wat is dat nu voor een argument :D

Je kan daar ook M3 badges kopen.

ik weet het. ik bedoel maar dat je tegenwoordig alles online kan kopen voor een appel en een ei. In tegenstelling tot bv een BMW er visueel te laten uitzien zoals een M3.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Polygoon zei:

ev-database geeft best realistische cijfers:

image.png.eda6ba290a1f6e14edaa0997fe0dd4d3.png

19 uren geleden, jan.van.gent zei:

Zeker tevreden.
Enkel beetje balen dat met de huidge prijsdaling, een LR en trekhaak in het leasebudget had gepast, terwijl dit 2 maand nog niet het geval was.
Maar tot op heden nog geen range issues gehad. De acceleratie is nog steeds zeker vlot te noemen, zeker vanaf 50 km/h. Het is vooral de start vanaf stilstand en het versnellen naar 50 km/h waar er wel een groot verschil is tov de LR. Eens daarboven bij hernemingen is het verschil duidelijk veel minder.

dit vind ik een goed punt. Ook goed dat ze die "kleine lettertjes" er bij zetten. Toen las ik de post van @jan.van.gent en zag daar trekhaak staan.

Kameraad van mij heeft nu een hybride en mag 2500kg trekken hiermee. Dus ideaal voor zijn autoremork.

Weet er iemand hoeveel de praktische actieradius is in de winter als je een autoremork trekt?

Nu staat er gecombineerd 290km, maar dit is vermoedelijk zonder verlichting, radio, gsm opladen, spullen in de koffer, meerdere mensen dus als hij zijn aanhangwagen er aan hangt, zou deze dan nog boven de 200 km komen? Want ik zei hem ook dat het opladen van een EV met aanhangwagen vaak niet handig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

verlichting radio en dergelijke zal met de gewone batterij gaan en niet met de hoofdbatterij?

Gewicht in de wagen, merk ik niet echt overvloedig in verbruik. Grote verschil is gewoon de luchtweerstand met dakkoffer of aanhangwagen.

Laden bij Tesla sc zal dan idd wel moeilijk zijn. Eerder Fastned dan, omdat je daar kan doorrijden zoals bij een tankstastion

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dit vind ik een goed punt. Ook goed dat ze die "kleine lettertjes" er bij zetten. Toen las ik de post van @jan.van.gent en zag daar trekhaak staan.

Kameraad van mij heeft nu een hybride en mag 2500kg trekken hiermee. Dus ideaal voor zijn autoremork.

Weet er iemand hoeveel de praktische actieradius is in de winter als je een autoremork trekt?

Nu staat er gecombineerd 290km, maar dit is vermoedelijk zonder verlichting, radio, gsm opladen, spullen in de koffer, meerdere mensen dus als hij zijn aanhangwagen er aan hangt, zou deze dan nog boven de 200 km komen? Want ik zei hem ook dat het opladen van een EV met aanhangwagen vaak niet handig is.

Van een hybride zou ik zeggen dat het rijbereik afhankelijk is van de brandstoftank

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, tuscani said:

verlichting radio en dergelijke zal met de gewone batterij gaan en niet met de hoofdbatterij?

Wat wil je daar mee zeggen? Dat die batterij zich magisch oplaadt? :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minutes ago, tuscani said:

Gewicht in de wagen, merk ik niet echt overvloedig in verbruik. Grote verschil is gewoon de luchtweerstand met dakkoffer of aanhangwagen.

Gewicht ga je zeker merken in verbruik, als je daar 1.5 ton mee begint te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en het is eigenlijk enkel de Model X die 2.5T mag trekken, en die is niet betaalbaar, tenzij misschien in tweedehands op de duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat wil je daar mee zeggen? Dat die batterij zich magisch oplaadt? :lolz:

Hij wilt daarmee zeggen dat die in een ICE wagen ook gewoon van de 12V accu komen en dus niet per se range related zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Hij wilt daarmee zeggen dat die in een ICE wagen ook gewoon van de 12V accu komen en dus niet per se range related zijn.

Die zijn in een ICE toch ook range related?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, DDke zei:

Die zijn in een ICE toch ook range related?

Je rijbereik gaat toch niet naar beneden als je je radio aanzet of wel? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

in theorie wel.  Hoe weinig die radio ook verbruikt, de energie er voor moet van ergens komen. 

Je alternator laadt je batterij op, je radio nipt stroom van je batterij.  Je alternator wordt aangedreven door je motor, en die heeft brandstof nodig.

Heel simplistisch, en tegenwoordig ook een beetje uit de oude doos:  als je op je oldskool-fiets je licht op zet, dan krijgt dat licht zijn stroom van je dynamo.  Je moet harder trappen als je dynamo op staat.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Polygoon said:

Hij wilt daarmee zeggen dat die in een ICE wagen ook gewoon van de 12V accu komen en dus niet per se range related zijn.

Energie is niet gratis. Als de 12V batterij van je EV gebruikt wordt moet die ook op eoa manier opgeladen worden. Dat komt niet uit de lucht vallen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Energie is niet gratis. Als de 12V batterij van je EV gebruikt wordt moet die ook op eoa manier opgeladen worden. Dat komt niet uit de lucht vallen.

Don't shoot the messenger 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, ir_fuel zei:

Gewicht ga je zeker merken in verbruik, als je daar 1.5 ton mee begint te trekken.

Ik schreef dan ook IN de wagen.  En mijn volgende zin was aanhangwagen ga je zeker merken, en vooral door de luchtweerstand.  Ik merk niet echt een  groot verschil als ik alleen ergens naartoe ga of volgeladen met 4man en koffers? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Energie is niet gratis. Als de 12V batterij van je EV gebruikt wordt moet die ook op eoa manier opgeladen worden. Dat komt niet uit de lucht vallen.

Ja oké, dat is bij een ice ook, maar zou je dat zo merken? Je renegeratie erbij tellende. Tis toch niet zo dat een ice opeens ook 1l meer begint te verbruiken als hij stilstaat en je verwarming, radio en dergelijke opzet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, tuscani said:

Ja oké, dat is bij een ice ook, maar zou je dat zo merken? Je renegeratie erbij tellende. 

Die regeneratie tel je er ook bij zonder al de rest he. Dat verandert niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, tuscani said:

Tis toch niet zo dat een ice opeens ook 1l meer begint te verbruiken als hij stilstaat en je verwarming, radio en dergelijke opzet?

Als je auto gemiddeld 8 liter verbruikt is 1L een meerverbruik van 12.5%. Misschien is het 0.3L op 100km, en dan spreken we over 3.75%. Dat is 15km range als je er 400 hebt in je EV.

Uiteindelijk is het simpel he. Je moet weten hoeveel watt je verlichting, radio etc allemaal trekt, en dat moet gewoon van ergens komen, of dat nu van die 12V batterij is of van de full size EV batterij doet er niet toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als je auto gemiddeld 8 liter verbruikt is 1L een meerverbruik van 12.5%. Misschien is het 0.3L op 100km, en dan spreken we over 3.75%. Dat is 15km range als je er 400 hebt in je EV.

Uiteindelijk is het simpel he. Je moet weten hoeveel watt je verlichting, radio etc allemaal trekt, en dat moet gewoon van ergens komen, of dat nu van die 12V batterij is of van de full size EV batterij doet er niet toe.

Doet me er idd aan denken dat ik tijdens onze eerste file in Italie 2 j geleden, ik de batterij 3% heb zien zakken, gewoon door stil te staan.  puur airco en radio dus.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

dit vind ik een goed punt. Ook goed dat ze die "kleine lettertjes" er bij zetten. Toen las ik de post van @jan.van.gent en zag daar trekhaak staan.

Kameraad van mij heeft nu een hybride en mag 2500kg trekken hiermee. Dus ideaal voor zijn autoremork.

Weet er iemand hoeveel de praktische actieradius is in de winter als je een autoremork trekt?

Nu staat er gecombineerd 290km, maar dit is vermoedelijk zonder verlichting, radio, gsm opladen, spullen in de koffer, meerdere mensen dus als hij zijn aanhangwagen er aan hangt, zou deze dan nog boven de 200 km komen? Want ik zei hem ook dat het opladen van een EV met aanhangwagen vaak niet handig is.

Bij een hybride ga je gewoon benzine/diesel tanken, daar mee wil je met remorque achter je gat niet staan elektriciteit laden onderweg. Zeker met die trage laadsnelheden bij een hybride.

Voor een EV heb je die optie jammer genoeg niet, en je range zal drastisch zakken met een remorque. Niet zozeer door het gewicht, maar door luchtweerstand.
Heb je een autoremorque waarmee je een platgaslagen kever vervoert zal het nog enigszins meevallen, heb je een caravan met de aërodynamica van een baksteen achter hangen gaat dat flink tegenvallen.

Mijn 530i op LPG verbruikte ongeveer 10 l/100 km, met caravan ging dat richting 18liter of meer zonder zot te doen. Mijn 535d was wel wat efficiënter, daar ging het van 8l zonder naar 11 liter met remorque (dan wel aan 90 km/h).
Dus ja, je range bij een EV ook ferm slinken, ongetwijfeld.

Kleine verbruikers zoals gsm laden, verlichting, radio is allemaal peanuts ivgm het rijden zelf.
De 2 grote verbruikers zijn de elektromtor (duuh) en de verwarmingsystemen. (verwarmen/koelen kost nu eenmaal veel energie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Alexis zei:

Daar zeg je iets. Ik ben zeer tevreden van onze 318d touring. Ruim, voldoende snel, comfortabel, ongeveer 1000km range (62l tank) afhankelijk van hoe snel je rijdt. 
Wij doen daar +-15.000km per jaar mee. Tijdens de week af en toe een korte rit. In weekend soms wat langer. En dan reizen (wintersport, naar 't zuiden in de zomer..). Puur ter vervanging van deze in ons huidig gebruik zie ik niet wat me beter kan dienen. 
Enkel de verkettering en verbanning uit LEZ is wel een dingetje. Deze mag nog binnen tot eind 2025, ik kan er dus nog een kleine twee jaar overal mee binnen in België. 
Erna overweeg ik sterk om opnieuw een diesel te kopen. Zou dan wel een EU6-temp moeten zijn om toch minstens 4-5 jaar verder te kunnen springen. 
Of een vergelijkbare turbonaft, maar dat is meteen +2/3 liter per 100km extra verbruik voor dezelfde performance, in een 'daily' vind ik dat nog altijd een nutteloos meerverbruik.

Verbruik is relevant op 2 manieren:

1) Autonomie /actieradius
2) Kostprijs

Maar bij kostprijs moet je wel de bedenking maken dat de eenheidsprijs hier ook een grote invloed op heeft. Momenteel is hier lokaal de benzine 1,51 en de diesel 1,67 per liter.

Wat betekent dat je 10,7% meer mag verbruiken met je naft om op dezelfde rekening uit te komen.

Hogere aanschafprijs, hogere onderhoudskosten (sowieso wegentaks) en lagere restwaarde doen ook nog een duit in het zakje. Een naft kopen met 2 liter meerverbruik is dus zo gek nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Polygoon zei:

Je rijbereik gaat toch niet naar beneden als je je radio aanzet of wel? :D

Uiteraard wel. Als je je radio aanzet, dan loopt je 12V batterij leeg. Om die te vullen heb je energie nodig die van je alternator komt. Die draait omdat je motor draait.

Had jij airco in die G? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, DDke zei:

Uiteraard wel. Als je je radio aanzet, dan loopt je 12V batterij leeg. Om die te vullen heb je energie nodig die van je alternator komt. Die draait omdat je motor draait.

Had jij airco in die G? 

Kan me niet voorstellen dat een EV een alternator aan boord heeft? Eerder een spannings spanningsomvormer lijkt me, maar me nog niet ingelezen, lijkt me gewoon héél vreemd, om uit een bewegend onderdeel DC op te wekken met bijhorende mechanische verliezen, als je reeds DC (hetzij veel hogere spanning) aan boord hebt en die gewoon elektrisch kan "verlagen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Kan me niet voorstellen dat een EV een alternator aan boord heeft? Eerder een spannings spanningsomvormer lijkt me, maar me nog niet ingelezen, lijkt me gewoon héél vreemd, om uit een bewegend onderdeel DC op te wekken met bijhorende mechanische verliezen, als je reeds DC (hetzij veel hogere spanning) aan boord hebt en die gewoon elektrisch kan "verlagen".

Ik had het over die ICE 😉

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, DDke zei:

Uiteraard wel. Als je je radio aanzet, dan loopt je 12V batterij leeg. Om die te vullen heb je energie nodig die van je alternator komt. Die draait omdat je motor draait.

Had jij airco in die G? 

Nee. 1987. Ik was al blij dat ik centrale vergrendeling had :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid