Ga naar inhoud

Porsche Taycan


Audi S8

Aanbevolen berichten

Als je feedback leest over elektrische auto's gaat het ALTIJD over de lamentabele range.

Je zou toch denken dat merken dan vooral dààr op gaan inspelen, ipv er nog wat extra pk's uit te puren.

Ok een Porsche is natuurlijk wel wat aan zijn stand verplicht, maar met 100pk minder en 100 km meer range was elke gebruiker veel meer gebaat IMO

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, bud wijzer zei:

Als je feedback leest over elektrische auto's gaat het ALTIJD over de lamentabele range.

Je zou toch denken dat merken dan vooral dààr op gaan inspelen, ipv er nog wat extra pk's uit te puren.

Ok een Porsche is natuurlijk wel wat aan zijn stand verplicht, maar met 100pk minder en 100 km meer range was elke gebruiker veel meer gebaat IMO

Extra pk's veranderen niks aan de range hoor tenzij je ze gebruikt natuurlijk :D

Range beperking is nu vooral door de mogelijkheden met de batterijen...

Maar ik ga ervan uit dat ik met het grote exemplaar op 1 laadbeurt 300km kan rijden en dan kan ik 99% van ons gebruik dekken met opladen thuis.

1 keer per jaar skireis zal wat aanpassen zijn en af en toe eens een rit naar Schiphol of zo kan ook miserie geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Belgische configurator kan je de Taycan 4S wel met de Porsche Performance Battery Plus uitrusten. Is dat de "grote batterij" die je bedoelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Maaher zei:

In de Belgische configurator kan je de Taycan 4S wel met de Porsche Performance Battery Plus uitrusten. Is dat de "grote batterij" die je bedoelt?

Dat weet ik wel, dat zeg ik toch ook...

Er komt echter nog een taycan die normaal enkel RWD zal zijn, maar daarop zou je die grote batterij niet kunnen krijgen... 

Dus als ik de range wil, ben ik verplicht de 4s te nemen...

Die 4S heeft met de zware batterij al 571pk, gaat in 4sec naar 100 en kan 250... Wat voor mij als wagen hoofdzakelijk voor madam al teveel is eigenlijk...

Iets met 400pk a 450pk die 5 sec erover doet is ook al genoeg, maar wel met de zware batterij en dus de grotere range...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk, mijn fout. Een "long range" versie zou volgens mij geen slecht idee zijn. Een beetje zoals jij al zegt: minder pk (nuja), meer batterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ac4883d200ebabcc0d7e0b81e9052a9f.jpg


Dat is inderdaad het probleem van een EV..

600-700pk maar als je bijvoorbeeld 1.4kwh /km verbruikt is het snel gedaan natuurlijk [emoji23]

Hij zou net geen 70km hebben kunnen rijden.. [emoji849]


mijn reden om geen taycan te kopen is net dit.. en natuurlijk mijn huidige ervaring met de model s

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maaher zei:

Tuurlijk, mijn fout. Een "long range" versie zou volgens mij geen slecht idee zijn. Een beetje zoals jij al zegt: minder pk (nuja), meer batterij.

Idd... En indien RWD kunnen ze in principe de niet gebruikte ruimte van de motor vooraan gebruiken voor nog een stuk extra batterij of een ruimere koffer vooraan :D

 

32 minuten geleden, Audi S8 zei:

Be patient young Padawan.

Me like you message... hoooowwww lonnggggg???

 

29 minuten geleden, ICM zei:

Mor enfin, koop gewoon die turbo.

Zeg, mijne CF gaat om zeep zijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Germinal zei:

ac4883d200ebabcc0d7e0b81e9052a9f.jpg


Dat is inderdaad het probleem van een EV..

600-700pk maar als je bijvoorbeeld 1.4kwh /km verbruikt is het snel gedaan natuurlijk emoji23.png

Hij zou net geen 70km hebben kunnen rijden.. emoji849.png


mijn reden om geen taycan te kopen is net dit.. en natuurlijk mijn huidige ervaring met de model s

Rij eens zo met je tesla?

Zal mogelijks al niet gaan, maar zal zelfde effect hebben hoor ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij eens zo met je tesla?

Zal mogelijks al niet gaan, maar zal zelfde effect hebben hoor [emoji6]

 

Denk dat je mij verkeerd begrepen had...

 

Ik zei toch dat dat het nadeel is van EV’s.. veel vermogen maar je kan t amper gebruiken, of dat nu een tesla of Porsche is maakt niet uit hé.

 

Stel je voor dat je 992 na 70km stilstaat en dat je 40 minuten kan gaan laden.. [emoji849]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoort mij dat er in de reviews van deze Duitse “sport”-auto zo goed als nergens de bemerking wordt gemaakt van : rijd je 250 op de autobahn kom je maar 70km ver ( geen idee of ongeveer zo is)

Maar het is toch frappant.. ze reviewen een EV en met geen woord wordt daar over gerept..

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, Naish said:

Idd... En indien RWD kunnen ze in principe de niet gebruikte ruimte van de motor vooraan gebruiken voor nog een stuk extra batterij of een ruimere koffer vooraan :D

Het is misschien goedkoper qua productie van die 2e motor op de vooras te leggen dan van extra batterijen in dat ding te steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Naish said:

Er komt echter nog een  taycan die normaal enkel RWD zal zijn, maar daarop zou je die grote batterij niet kunnen krijgen... 

Het spijtige is dat je altijd met verdeelde vermogens zit. Als ze u nu een 4WD leveren met 600pk is dat "maar" 300pk per as. Het is niet zoals bij een verbrandingsmotor waarbij alle power uit 1 unit komt. Die switchen naar RWD levert je dan een 300pk auto op. Willen ze meer vermogen op de achteras moet er een grotere motor in, met alles wat daar bij komt kijken.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Germinal said:

Stoort mij dat er in de reviews van deze Duitse “sport”-auto zo goed als nergens de bemerking wordt gemaakt van : rijd je 250 op de autobahn kom je maar 70km ver ( geen idee of ongeveer zo is)

Maar het is toch frappant.. ze reviewen een EV en met geen woord wordt daar over gerept..

Wat vooral frappant is is dat veel reviewers precies voor de eerste keer in een EV rijden. "Amai wat een acceleratie! Amai en die initiële launch!"
Ja dat doen ze bij Tesla al jaren ondertussen ...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Naish said:

Dat weet ik wel, dat zeg ik toch ook...

Er komt echter nog een taycan die normaal enkel RWD zal zijn, maar daarop zou je die grote batterij niet kunnen krijgen... 

Dus als ik de range wil, ben ik verplicht de 4s te nemen...

Die 4S heeft met de zware batterij al 571pk, gaat in 4sec naar 100 en kan 250... Wat voor mij als wagen hoofdzakelijk voor madam al teveel is eigenlijk...

Iets met 400pk a 450pk die 5 sec erover doet is ook al genoeg, maar wel met de zware batterij en dus de grotere range...

 

Of je koopt voor een pak minder geld een Tesla Model 3 Performance ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

Of je koopt voor een pak minder geld een Tesla Model 3 Performance ...

dan krijgt hij zijn euromillions niet op. :D

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, ir_fuel said:

Het spijtige is dat je altijd met verdeelde vermogens zit. Als ze u nu een 4WD leveren met 600pk is dat "maar" 300pk per as. Het is niet zoals bij een verbrandingsmotor waarbij alle power uit 1 unit komt. Die switchen naar RWD levert je dan een 300pk auto op. Willen ze meer vermogen op de achteras moet er een grotere motor in, met alles wat daar bij komt kijken.

Idd ja. Had ik nog niet op die manier bekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Het spijtige is dat je altijd met verdeelde vermogens zit. Als ze u nu een 4WD leveren met 600pk is dat "maar" 300pk per as. Het is niet zoals bij een verbrandingsmotor waarbij alle power uit 1 unit komt. Die switchen naar RWD levert je dan een 300pk auto op. Willen ze meer vermogen op de achteras moet er een grotere motor in, met alles wat daar bij komt kijken.

Inderdaad je zit met die dual motors...

Maar in geval van de Taycan is de motor achteraan 449pk en die vooraan 255pk (in de overboost mode)...  Dus als ze gewoon die voormotor weglaten en die motor achteraan steken ga je niet naar een auto van maar 300pk...

Ok het weglaten van de voormotor zal wat moeilijker maken om het vermogen kwijt te raken en andere rijdynamieken veroorzaken... Maar zoals gezegd ben ik niet op zoek naar een Taycan als performance kar, dan heb ik liever dat ik dat vind in mijne 911... Als dat ding in 5 a 6 sec naar 100 gaat en op het gemak richting 200kmh gaat ben ik content. 

1 uur terug, ir_fuel zei:

 

Of je koopt voor een pak minder geld een Tesla Model 3 Performance ...

Naast de gezochte performance moet het er ook nog een beetje goed uitzien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/12/2019 om 11:41, bud wijzer zei:

Ok een Porsche is natuurlijk wel wat aan zijn stand verplicht, maar met 100pk minder en 100 km meer range was elke gebruiker veel meer gebaat IMO

100pk meer of minder doet er toch zo veel niet toe?
De optimalisatie van dat soort auto's zit hem niet in het beperken van piekvermogen die je quasi nooit aanspreekt, maar eerder in het beperken van rolweerstand, densiteit van de batterij, koeling optimaliseren, enz enz....500pk of 600pk gaat quasi niks uitmaken vermoed ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, PJH zei:

100pk meer of minder doet er toch zo veel niet toe?
De optimalisatie van dat soort auto's zit hem niet in het beperken van piekvermogen die je quasi nooit aanspreekt, maar eerder in het beperken van rolweerstand, densiteit van de batterij, koeling optimaliseren, enz enz....500pk of 600pk gaat quasi niks uitmaken vermoed ik

Uiteraard niet, maar dat is ook niet het punt.

Het punt is, dat ze als ze hun technologisch hoogstandje hadden willen opvoeren, veel beter geopteerd hadden om extreem veel range aan te bieden dan zo'n pk monster.

Maar dat is mijn mening natuurlijk. Onafgezien of dit überhaupt mogelijk is met de huidige stand van de technologie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard niet, maar dat is ook niet het punt.
Het punt is, dat ze als ze hun technologisch hoogstandje hadden willen opvoeren, veel beter geopteerd hadden om extreem veel range aan te bieden dan zo'n pk monster.
Maar dat is mijn mening natuurlijk. Onafgezien of dit überhaupt mogelijk is met de huidige stand van de technologie.


Neen dat is niet mogelijk momenteel.

Tenzij ze er 200kwh batterijpakket inpleuren, maar dan voeg je ongeveer 700-800kg toe aan het totale gewicht [emoji849] en het zijn zo al zware auto’s. De taycan weegt zelfs meer dan de model s.

Kijk : ik ben echt wel verkocht wat de elektrische aandrijving betreft voor dagdagelijks verkeer. Dat is de max.

Alleen is de infrastructuur nog niet mee en is de technologie er ook nog niet helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Naish said:

Ok het weglaten van de voormotor zal wat moeilijker maken om het vermogen kwijt te raken en andere rijdynamieken veroorzaken...

Ik zie alleen maar voordelen :D

 

4 hours ago, Naish said:

Maar zoals gezegd ben ik niet op zoek naar een Taycan als performance kar, dan heb ik liever dat ik dat vind in mijne 911... Als dat ding in 5 a 6 sec naar 100 gaat en op het gemak richting 200kmh gaat ben ik content. 

Die 200km/h heb je echt niet nodig. Als ik zie wat een Tesla al verbruikt aan 160 continu :tct: 

 

4 hours ago, Naish said:

Naast de gezochte performance moet het er ook nog een beetje goed uitzien...

Ik vind het echt geen lelijke auto (ik vind de Taycan wel een heel stuk knapper). Je gaat bij zo een 4S het dubbel kwijt zijn (een vrij basic spec met grote batterij komt op 132K BTWi uit) van een Model 3 Performance voor een auto die in het Vlaams verkeer eigenlijk niks moet onderdoen en die zelfs sneller zal zijn in rechte lijn (en slecht bochten pakken doet dat ook niet, toch niet op het punt dat je je gaat ergeren in je Model 3 tov de Porsche. Je gaat geen vd 2 meepakken voor een dagje Spa). Dan is maar de vraag hoeveel belang je hecht aan dat verschil in interieur natuurlijk, en ook het gebrek aan laadinfrastructuur. Dat moet ieder voor zich uitmaken maar het verschil is gigantisch terwijl dat in tegenstelling tot de auto's met verbrandingsmotor niet noodzakelijk leidt tot een enorm verschil in prestaties / ruimte. 

Een Panamera Hybrid kost een pak geld (zit qua prijs in de buurt van die Taycan 4S als ik me niet vergis), maar je kan geen auto met verbrandingsmotor en/of hybrid vinden van 66K die je daar naast kan zetten qua ruimte/zitplaatsen en prestaties. Dat kan met een Taycan 4S wel IMO.

Tenzij je natuurlijk met je EV wil gaan driften, dan moet je een Taycan pakken. Maar of je dat wil riskeren met zo een kapitaal is een andere vraag :lol: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, bud wijzer said:

Uiteraard niet, maar dat is ook niet het punt.

Het punt is, dat ze als ze hun technologisch hoogstandje hadden willen opvoeren, veel beter geopteerd hadden om extreem veel range aan te bieden dan zo'n pk monster.

Maar dat is mijn mening natuurlijk. Onafgezien of dit überhaupt mogelijk is met de huidige stand van de technologie.

Dat is het kromme in het vergelijken van verbrandingsmotoren met elektromotoren (net zoals spreken van pk's bij een elektromotor zinloos is). In brandstof-land is er vaak een rechtstreekse link tussen maximaal vermogen van een motor en de autonomie. Je gaat aan 1.0 (of kleiner) kunnen bouwen die bij normaal gebruik super zuinig is maar waarbij je bij volgas niet veel vermogen hebt. Of je bouwt een blok dat volgas wel enorm veel pk's uitbraakt maar dan moet je al die verliezen meesleuren als je ze niet aanspreekt (extra cilinders en whatnot). Bij een elektromotor speelt dat allemaal niet/amper. Ook het verschil in verbruik bij het aanspreken van de vermogens is amper te vergelijken, zeker bij hoge voltages. Porsche werkt op 800V, wat wil zeggen dat de warmte/weerstand/verliezen lager zijn dan moesten ze op 400V werken zoals Tesla. Bovendien is een elektromotor veel efficiënter en verlies je veel minder energie aan hitte (en je zit niet met ideale toerentallen/gasstanden qua verbruik).

Resultaat is dat de benodigde energie om van 0 naar 100 te gaan quasi constant blijft, of je daar nu 3 seconden of 20 seconden over doet. Bij een verbrandingsmotor kan het in dat geval een factor 5 schelen in hoeveel je verstookt hebt. Dat is ook wat ervoor zorgt dat in verhouding een ev veel zuiniger is in de stad. Je hebt geen verliezen omdat je motor niet zijn efficiëntie kan benutten, je motor verbruikt niks terwijl je stil staat en telkens je vertraagt recupereer je een stuk van de energie die je gebruikt hebt om te versnellen.

Het is op de snelweg dat die dingen dramatisch worden, bij constante hoge snelheden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid