Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

12 hours ago, msxx said:

Goed mogelijk.

Maar met levertermijnen welke langer zijn dan de meeste kopers zich willen binden, en de leveranciers welke de vrijheid wensen te hebben naar prijszetting toe... dan gaan we naar gevulde concessies en is het afwachten tot de eerste fouten gemaakt worden, of recessie zich aandient, of .... en we hebben terug prijsdruk en een ongelukkige Tommie 😄 

Volgens mij gaat de EU daar wel een stokje voor steken. Kan toch niet zijn dat je iets bestelt en je in de verste verte niet weet wat het gaat kosten tot de dag het geleverd wordt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
13 minutes ago, Dante said:

Pure speculatie dit artikel.

De federale ministers hebben daar helemaal niet over te beslissen. Die zijn met hun gemeenschappelijk standpunt naar het nationaal niveau getrokken. Dat moet daar beslist worden, en het is lang niet zeker dat dat er komt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze langs de ene kant geven als compensatie (cfr btw verlaging op brandstoffen) komen ze langs de andere kant terug halen.

9%, Hoe compleet van de pot gerukt kunnen ze het maken als overheid zijnde.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Hazen zei:

Wat ze langs de ene kant geven als compensatie (cfr btw verlaging op brandstoffen) komen ze langs de andere kant terug halen.

9%, Hoe compleet van de pot gerukt kunnen ze het maken als overheid zijnde.

Dat heet loonprijsspiraal 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Hazen said:

9%, Hoe compleet van de pot gerukt kunnen ze het maken als overheid zijnde.

Dat noemen ze indexering.

Dat de belastingschalen geïndexeerd worden en je belastingvrije schijf omhoog gaat dat zetten ze niet in de krant.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik ook wel maar dat in tijden waarin sprake is van een indexsprong kan je toch moeilijk "ok" vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Hazen zei:

Wat ze langs de ene kant geven als compensatie (cfr btw verlaging op brandstoffen) komen ze langs de andere kant terug halen.

9%, Hoe compleet van de pot gerukt kunnen ze het maken als overheid zijnde.

't Is beter dan de prijs van de maaltijden in de Vlaamse Administratieve Centra. Die gaan in een klap van 4 euro naar 5,8 euro. Dat is een sprong van 45%. 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

En langs de andere kant worden maaltijdcheques niet geïndexeerd :fp: 

 

De prijsverhogingen langs alle kanten beginnen er bij velen toch stilaan echt wel in te hakken. 

De overheid mag dan wel heel graag luid roepen dat een woonst kopen de grootste garantie is om niet in armoede je pensioen door te brengen, je moet het maar eens doen... 

1) probeer maar eens een huis te vinden dat niet binnen de 10 min verkocht is (vaak boven de vraagprijs, mijn zus kocht een k(r)ot dat te koop stond voor 340.000 voor 402.000 en had daarmee amper 2.000 euro mee geboden dan de tweede in rij) of compleet van de wereld afgesneden is (want dat kost je dan een arm en been aan brandstof/transport)

2) nieuwbouw prijzen zijn in een klap met 25% gestegen, dus dat is voor een pak mensen onbereikbaar geworden

3) renovaties worden verplicht, maar worden geschift veel duurder, als je hoegenaamd al een vakman vast krijgt die dan ook nog eens aan materiaal moet geraken

4) wie niet renoveert mag al snel +100 euro per maand extra neerleggen voor energie 

5) tegelijk kost eten en transport steeds meer 

6) en oja, de rentevoeten voor leningen gaan ook nog eens de hoogte in

Wij beginnen hier thuis toch ook steeds vaker eens na te denken over bepaalde zaken en we zien in onze omgeving/het werk dat er best wat mensen stilaan wel wat op de rem gaan staan of beginnen te paniekeren... Hier thuis is het toch +100 euro per maand extra voor eten en dan nog eens 300 euro per maand voor gas, water, elektriciteit en benzine/diesel voor de auto... 

En vooral: er is geen zicht op beter op komst. 

 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, Tjeu said:

En vooral: er is geen zicht op beter op komst. 

In tegendeel, vrees ik.

We zijn nu nog in de periode van het goede weer. Als er geen dingen gaan veranderen gaat het nog leuk worden tegen volgende winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit een speech donderdag jongstleden van een expert die ik veel beter vind dan de zeveraars die in ons gazetten aan het woord komen:

Quote

I am sorry to say that I see no way this war ends anytime soon and this is a view shared by prominent policy makers on both the western side and the russian side the main reason for my pessimism is that both russia and the united states are deeply committed to winning the war and it is impossible to reach an agreement where both sides win

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het eerst in een jaar nog eens AdBlue moeten tanken, da's ook nagenoeg verdubbeld🤨.

@tjeu en de meesten met een vast energiecontract zijn dan nog in denial en moeten nog wakker worden in de nieuwe prijsrealiteit! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag op het schoolfeest met een grote handelaar in afwerking producten voor de bouw staan praten (zowel particuliere markt als professionele). Ook daar is het stil gevallen. Dito in zijn omgeving. Een handelaar in tuinmeubelen en accessoires heeft een ongeziene mei/juni maand achter de rug. Is normaal absoluut top periode, dit jaar quasi niets. Nog nooit zo kalm geweten, veel erger dan 2008. Omzet kleiner dan vaste kosten (inclusief vast personeel). En ook daar is het het gebrek aan perspectief dat zenuwachtig maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Tjeu zei:

Vandaag op het schoolfeest met een grote handelaar in afwerking producten voor de bouw staan praten (zowel particuliere markt als professionele). Ook daar is het stil gevallen. Dito in zijn omgeving. Een handelaar in tuinmeubelen en accessoires heeft een ongeziene mei/juni maand achter de rug. Is normaal absoluut top periode, dit jaar quasi niets. Nog nooit zo kalm geweten, veel erger dan 2008. Omzet kleiner dan vaste kosten (inclusief vast personeel). En ook daar is het het gebrek aan perspectief dat zenuwachtig maakt.

Houthandel was hier eentje waar ik altijd met tegenzin naartoe ging omdat ik er veel tijd verloor door de drukte, nu ben ik daar de laatste 2 maand op 20 minuten weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat niet meer handelaars dat normaal vinden, dat de rush van 1-2 jaar geleden artificieel was en sowieso ging gevolgd worden door een dip, los van economische omstandigheden. Of denken ze dat men blijft renoveren, zwembaden zetten, mobilhomes en fietsen kopen?

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik snap niet dat niet meer handelaars dat normaal vinden, dat de rush van 1-2 jaar geleden artificieel was en sowieso ging gevolgd worden door een dip, los van economische omstandigheden. Of denken ze dat men blijft renoveren, zwembaden zetten, mobilhomes en fietsen kopen?

the only way is up

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, toere zei:

Electrische fietsen zit wel nog altijd in de lift zeker? 

Zal ook zo blijven. 🙂 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid