Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic


The Swede

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is toch verplicht tegen 2027? Dus daar wordt iets aan gedaan.

Ben benieuwd of dat hun gaat lukken op 5j tijd. En dan nog, alles wat er in de riolering gaat stoot ook stikstof en dergelijke uit.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2018/voedselzaak/artikelen/amsterdamse-poep-en-plas-eindigt-uiteindelijk-weer-op-het-land/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.be%2F

Nog maar eens, er zijn te veel mensen, enige dat we kunnen doen is vanaf nu maar één kind maken per gezin :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Krikkie zei:

 

Nog maar eens, er zijn te veel mensen, enige dat we kunnen doen is vanaf nu maar één kind maken per gezin :D

Zouden we niet beter selecteren wie er twee mag maken en wie geen?

  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minutes ago, Krikkie said:

Nog maar eens, er zijn te veel mensen, enige dat we kunnen doen is vanaf nu maar één kind maken per gezin :D

Ze hebben dat in China ooit geprobeerd. We weten allemaal hoe dat is afgelopen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ze hebben dat in China ooit geprobeerd. We weten allemaal hoe dat is afgelopen ...

Inderdaad, we zullen op een andere manier de bevolking moeten uitdunnen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Die sancties zijn voor een stuk om mee te lachen, maar niet omwille van wat jij zegt.

Zoek de cijfers eens op. De Russen exporteren MEER olie naar Europa na het ingaan van de sancties dan ervoor.

Klopt niet hoor...

EU imports of shipped Russian crude remained at around 1.3 million b/d in the first half of June, little changed from May but down from 1.75 million b/d in January and February. 

https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/oil/061522-russia-seaborne-oil-exports-at-3-year-highs-despite-sanctions-shake-up

Zie ook:

https://www.rigzone.com/news/russia_switches_oil_export_focus_from_europe_to_asia-23-jun-2022-169441-article/

Tegen eind dit jaar gaat de Russische olie-export naar EU met 90% dalen want er is sinds paar weken een akkoord binnen EU dat invoer over zee verbiedt. Enkel Hongarije, Tsjechië en Slovakije kregen uitzondering en mogen via pijpleiding nog olie ontvangen. 

Biden had in ruil voor het volgen van de sancties aan de EU beloofd dat Amerikaanse LNG (vloeibaar aardgas) het wegvallen van Russisch gas ging compenseren.

Helaas veel geblaat maar weinig wol want de VS heeft 1/de opslagcapaciteit niet (LNG-terminals) en 2/de transportcapaciteit niet (LNG-cargo's)

Bovendien was er vorige week een brand in de Freeport LNG-exportterminal in Texas. Tot eind dit jaar 20% van de capaciteit (die al te laag was) die verdwijnt... 

Binnen de VS ook steeds meer gemor over de export nu hun eigen prijzen ook stijgen. Politiek is daar gevoelig voor want er zijn mid-terms dit najaar.

5 dollar per gallon gasoline is voor ons Belgen belachelijk laag maar in de VS is dat extreem hoog.

Korte termijn kunnen de prijzen iets lager wegens recessievrees maar die correctie zal niet lang duren.

Wordt nog lachen deze winter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat enkel over de landlocked supply (pijpleidingen) en niet over de seaborne supply! EU is groter dan alleen maar Oost-Europa en een deel van Duitsland!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Fr79 zei:

Dit gaat enkel over de landlocked supply (pijpleidingen) en niet over de seaborne supply! EU is groter dan alleen maar Oost-Europa en een deel van Duitsland!

Niet lief van die oost-europeanen dat ze die olie daar houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Altijd maar trager werkt niet: wéér meer verkeersdoden

Auto55.be - 2 uur geleden

Tijdens de eerste jaarhelft van 2022 is het aantal dodelijke slachtoffers op Belgische wegen drastisch gestegen. Er kwamen 39% meer mensen om het leven dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias.

Hoogste aantal verkeersdoden sinds 2016

In Vlaanderen steeg het aantal verkeersslachtoffers van 99 naar 113. Dat is het hoogste aantal sinds 2016, waar het van 63 naar 11 slachtoffers ging. In Brussel steeg het dodental van 4 naar 7. Het aantal letselongevallen steeg ook in alle regio’s. In Vlaanderen kwam er 21% bij, in Wallonië werd dat 12 procent meer en Brussel is er zelfs 32 procent bij.

image.png.8ac6d19fe7d0f6b8ef2f120e8c94dd72.pngMassaal veel maatregelen om automobilist te beteugelen, maar geen effect

De stijging is opmerkelijk gezien recent genomen maatregelen. In het kader van veiligheid beperkt België in verschillende regio’s drastisch de mobiliteit. Vooral de auto en de vrachtwagen zijn daarin kop van jut. In Vlaanderen werd alleen al de afgelopen regeerperiode de maximumsnelheid op gewestwegen teruggebracht van 90 naar 70km/u, werden talloze uitgebreide zone 30’s ingevoerd in de bebouwde kommen, kregen tal van kruispunten een aparte oversteekcyclus voor zwakke weggebruikers (wat tijd kost en dus meer file oplevert), werden talloze trajectcontroles geactiveerd en toegevoegd, werd fietsstraten geïntroduceerd in stadscentra waar auto’s zelfs geen fietsers meer mogen inhalen, wordt er meer geflitst dan ooit tevoren én worden steeds minder toleranties bij het flitsen gehanteerd. Elk van die maatregelen is volgens de overheid ‘bewezen effectief’, maar de cijfers vertellen een ander verhaal.

Brussel verknoeit het ook op magistrale wijze

In Brussel klinkt eenzelfde signaal. Brussels minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), overigens zetelend met amper 4320 voorkeurstemmen achter haar naam, toverde al de ganse Brusselse binnenstad om tot zone 30 en introduceerde nu recent nog een omstreden mobilteitsplan. Het doel: minder verkeersslachtoffers dan ooit tevoren. Het zijn er meer.

Meer mensen ruilen hun veilige auto voor een onveilig alternatief

Deel van het probleem lijkt te zijn dat de Belg effectief z’n auto wat vaker laat staan. Het aantal letselongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren, bleef stabiel. In alle andere categorieën stijgt het, maar het zijn de nieuwe alternatieve aandrijfvormen die eruit springen. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met een elektrische step van 181 naar 388. Er waren 4.581 letselongevallen met fietsers. Een stijging van meer dan 20% en het hoogste aantal in 10 jaar. De opmars van de elektrische fietsen blijkt problematisch. Daar gebeurden 1.433 letselongevallen mee, terwijl het er vorig jaar 977 waren. Inderdaad, bijna de helft meer.

 
 
 
 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, frankzagato zei:

Altijd maar trager werkt niet: wéér meer verkeersdoden

Auto55.be - 2 uur geleden

Tijdens de eerste jaarhelft van 2022 is het aantal dodelijke slachtoffers op Belgische wegen drastisch gestegen. Er kwamen 39% meer mensen om het leven dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias.

Hoogste aantal verkeersdoden sinds 2016

In Vlaanderen steeg het aantal verkeersslachtoffers van 99 naar 113. Dat is het hoogste aantal sinds 2016, waar het van 63 naar 11 slachtoffers ging. In Brussel steeg het dodental van 4 naar 7. Het aantal letselongevallen steeg ook in alle regio’s. In Vlaanderen kwam er 21% bij, in Wallonië werd dat 12 procent meer en Brussel is er zelfs 32 procent bij.

image.png.8ac6d19fe7d0f6b8ef2f120e8c94dd72.pngMassaal veel maatregelen om automobilist te beteugelen, maar geen effect

De stijging is opmerkelijk gezien recent genomen maatregelen. In het kader van veiligheid beperkt België in verschillende regio’s drastisch de mobiliteit. Vooral de auto en de vrachtwagen zijn daarin kop van jut. In Vlaanderen werd alleen al de afgelopen regeerperiode de maximumsnelheid op gewestwegen teruggebracht van 90 naar 70km/u, werden talloze uitgebreide zone 30’s ingevoerd in de bebouwde kommen, kregen tal van kruispunten een aparte oversteekcyclus voor zwakke weggebruikers (wat tijd kost en dus meer file oplevert), werden talloze trajectcontroles geactiveerd en toegevoegd, werd fietsstraten geïntroduceerd in stadscentra waar auto’s zelfs geen fietsers meer mogen inhalen, wordt er meer geflitst dan ooit tevoren én worden steeds minder toleranties bij het flitsen gehanteerd. Elk van die maatregelen is volgens de overheid ‘bewezen effectief’, maar de cijfers vertellen een ander verhaal.

Brussel verknoeit het ook op magistrale wijze

In Brussel klinkt eenzelfde signaal. Brussels minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), overigens zetelend met amper 4320 voorkeurstemmen achter haar naam, toverde al de ganse Brusselse binnenstad om tot zone 30 en introduceerde nu recent nog een omstreden mobilteitsplan. Het doel: minder verkeersslachtoffers dan ooit tevoren. Het zijn er meer.

Meer mensen ruilen hun veilige auto voor een onveilig alternatief

Deel van het probleem lijkt te zijn dat de Belg effectief z’n auto wat vaker laat staan. Het aantal letselongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren, bleef stabiel. In alle andere categorieën stijgt het, maar het zijn de nieuwe alternatieve aandrijfvormen die eruit springen. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met een elektrische step van 181 naar 388. Er waren 4.581 letselongevallen met fietsers. Een stijging van meer dan 20% en het hoogste aantal in 10 jaar. De opmars van de elektrische fietsen blijkt problematisch. Daar gebeurden 1.433 letselongevallen mee, terwijl het er vorig jaar 977 waren. Inderdaad, bijna de helft meer.

 
 
 
 

 

Dus het aantal ongevallen dat niets met auto's te maken heeft stijgt en het besluit is dat het verlagen van de snelheid voor wagens niet helpt. 

Vreemde keuze om beiden aan elkaar te linken. Beetje zoals zeggen dat het aantal fietsers die zich verongelukt in die hatelijke tramsporen (wat is er toch mis met een troleybus???) niet verminderd met het aantal bussen die stipter rijden. 

Ook knap om de resultaten te verbinden aan het mobiliteitsplan dat in Brussel nog geen maand van kracht is.... 

Als je kijkt in de grootsteden, dan zie je het aantal fietsers explosief groeien. Alleen al de laatste twee jaar in Brussel is een gigantische (procentueel, niet absoluut) groei, bijna wildgroei, aan fietsers gekomen. Logisch dat daar dus meer ongevallen gebeuren. 

En voor de rest: als de verkeersveiligheid niet stijgt, tja, hoeveel mensen kennen hun regels nog... ik ben alvast voorstander om alle tien jaar een verplichte vernieuwing van het rijbewijs in te voeren. 

En voor fietsers die betrokken raken in een ongeluk ook een verplichte verkeersopleiding. 
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Op 30/8/2022 om 16:27, Tjeu zei:

Dus het aantal ongevallen dat niets met auto's te maken heeft stijgt en het besluit is dat het verlagen van de snelheid voor wagens niet helpt. 

Vreemde keuze om beiden aan elkaar te linken. Beetje zoals zeggen dat het aantal fietsers die zich verongelukt in die hatelijke tramsporen (wat is er toch mis met een troleybus???) niet verminderd met het aantal bussen die stipter rijden. 

Ook knap om de resultaten te verbinden aan het mobiliteitsplan dat in Brussel nog geen maand van kracht is.... 

Als je kijkt in de grootsteden, dan zie je het aantal fietsers explosief groeien. Alleen al de laatste twee jaar in Brussel is een gigantische (procentueel, niet absoluut) groei, bijna wildgroei, aan fietsers gekomen. Logisch dat daar dus meer ongevallen gebeuren. 

En voor de rest: als de verkeersveiligheid niet stijgt, tja, hoeveel mensen kennen hun regels nog... ik ben alvast voorstander om alle tien jaar een verplichte vernieuwing van het rijbewijs in te voeren. 

En voor fietsers die betrokken raken in een ongeluk ook een verplichte verkeersopleiding. 
 

Klopt: heel dat artikel en de redeneringen erin hangen met haken en ogen aaneen. Jammer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Efkes de vraag in het algemene topic zetten om zo veel mogelijk mensen te bereiken:

 

Naar het schijnt is er volgende week een "algemene staking" op 9 November. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Iedereen die het werk neerlegt, ook in privévedrijven?

Of enkel wat betogingen in Brussel en de NMBS die niet rijdt?

Ik hoorde dat de transportsector wel es zou kunnen meedoen?

En verwachten we enkel wat "werkneerleggers die een extra dag congé nemen" ? Of ook bvb werk verhinderen door blokkades aan industrieparken etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Efkes de vraag in het algemene topic zetten om zo veel mogelijk mensen te bereiken:

 

Naar het schijnt is er volgende week een "algemene staking" op 9 November. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Iedereen die het werk neerlegt, ook in privévedrijven?

Of enkel wat betogingen in Brussel en de NMBS die niet rijdt?

Ik hoorde dat de transportsector wel es zou kunnen meedoen?

En verwachten we enkel wat "werkneerleggers die een extra dag congé nemen" ? Of ook bvb werk verhinderen door blokkades aan industrieparken etc?

Het eerste wat ik daar van hoor. Nieuwssite linkje? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, The Swede said:

Efkes de vraag in het algemene topic zetten om zo veel mogelijk mensen te bereiken:

 

Naar het schijnt is er volgende week een "algemene staking" op 9 November. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Iedereen die het werk neerlegt, ook in privévedrijven?

Of enkel wat betogingen in Brussel en de NMBS die niet rijdt?

Ik hoorde dat de transportsector wel es zou kunnen meedoen?

En verwachten we enkel wat "werkneerleggers die een extra dag congé nemen" ? Of ook bvb werk verhinderen door blokkades aan industrieparken etc?

Het antwoord is: niemand weet het

https://www.aclvb.be/nl/artikels/actiedag-9-november-waar-blijven-de-grote-stappen-vooruit

Quote

Gezien de realiteit dat heel wat mensen ook bezorgd zijn over de toekomst van hun job, hun bedrijf en velen zich eenvoudigweg geen dag loonverlies kunnen permitteren, leek ons oproepen tot een algemene staking niet gepast.

Bij een actiedag kiezen werknemers uit bedrijven en sectoren zelf of zij deelnemen en er is dus geen algemene oproep over gans het land heen. Het initiatief om al dan niet te staken wordt dan overgelaten aan jou en je collega’s.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Efkes de vraag in het algemene topic zetten om zo veel mogelijk mensen te bereiken:

 

Naar het schijnt is er volgende week een "algemene staking" op 9 November. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Iedereen die het werk neerlegt, ook in privévedrijven?

Of enkel wat betogingen in Brussel en de NMBS die niet rijdt?

Ik hoorde dat de transportsector wel es zou kunnen meedoen?

En verwachten we enkel wat "werkneerleggers die een extra dag congé nemen" ? Of ook bvb werk verhinderen door blokkades aan industrieparken etc?

Zal straks eens horen bij onze vakbondsmensen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Polygoon zei:

Zal maar een dagje thuiswerk inplannen want m’n klant zit midden in het typische stakingsgebied.

Het zenuwcentrum van mijn huidige klant zit ook in zo een gebied. En ook al zeggen zij dat er in hun operaties niet gestaakt gaat worden, dan zijn ze nog erg kwetsbaar. 1 camion dwars over de inrit van dat bedrijventerrein en alle bedrijven liggen daar plat. 

Bovendien is de 9de echt een "kakdatum" want de 11de zorgt al voor een verlengd weekend. Stel dat er de 9de wel geladen kan worden, maar er geen vrachtwagens vertrekken, dan lopen we het risico dat we op de 10de dat extra volume niet buitenkrijgen... en dan heb je een periode van 5 dagen dat er geen leveringen naar klanten vertrekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, The Swede zei:

Het zenuwcentrum van mijn huidige klant zit ook in zo een gebied. En ook al zeggen zij dat er in hun operaties niet gestaakt gaat worden, dan zijn ze nog erg kwetsbaar. 1 camion dwars over de inrit van dat bedrijventerrein en alle bedrijven liggen daar plat. 

Bovendien is de 9de echt een "kakdatum" want de 11de zorgt al voor een verlengd weekend. Stel dat er de 9de wel geladen kan worden, maar er geen vrachtwagens vertrekken, dan lopen we het risico dat we op de 10de dat extra volume niet buitenkrijgen... en dan heb je een periode van 5 dagen dat er geen leveringen naar klanten vertrekken. 

Ik had het over de Wetstraat, denk niet dat er daar veel camions geladen worden :D 
Maar ze wandelen er al eens graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik had het over de Wetstraat, denk niet dat er daar veel camions geladen worden :D 
Maar ze wandelen er al eens graag.

Ik zit op een site waar 6 bedrijven hun distributie zitten en er per dag ongeveer 300-400 camions worden afgeladen en/of geladen. En naar deze site en de gelijkaardige site ernaast hebben ze net de twee aparte ingangswegen weg gedaan (voor 2 waterbekkens) en 1 ingangsweg aangelegd. Zo kunt ge nog gemakkelijker alles platleggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid