Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

32 is toch idd snel genoeg. Als je sneller wilt, koop je een brommer.ย  (met rijbewijs en helm.) vandaag ook weer een speedelec tegengekomen op een fietskruispunt. Volle bak afsnijden en dan dat gezicht zien vertrekken van schrik, als ze recht op u afkomen en je ziet dat ze er geen controle over hebben. een geluk dat je zelf dan wat kunt bijsturen, maar doe dat met een paar schoolkinderen en garantie zitten ze er tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Greg zei:

Het verschil is inderdaad te groot maar dat moeten ze dan maar oplossen. Brommertjes die 45km/h rijden bestaan ook al ettelijke jaren.

Maak dan aparte fietspaden of aparte stroken voor fietsen tot 25km/h en speed pedelecs he.ย 

Met als groot verschil dat brommertjes die 45 km/u mogen rijden (klasse B ), niet op fietspaden en (meestal) jaagpaden mogen rijden. Dat is wel een heel andere situatie, want die brommertjes en de gewone fietsers moeten zich dus niet op dezelfde plaats van de openbare weg verplaatsen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Capitol zei:

Met als groot verschil dat brommertjes die 45 km/u mogen rijden (klasse B ), niet op fietspaden en (meestal) jaagpaden mogen rijden. Dat is wel een heel andere situatie, want die brommertjes en de gewone fietsers moeten zich dus niet op dezelfde plaats van de openbare weg verplaatsen.

Je hebt nu al fietspaden waar geen speedelecs op mogen. maar hier trekken er hier sommigen zich weinig van aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote probleem is dat je bij aankoop van een Speedpedelec je mag en kan doen wat je wil, er is geen tot amper controle. Het is alsof je een sportwagen mag kopen en overal je voeten aan vegen, dit terwijl alle andere auto's begrenst zijn op 120.ย 

Op zich is dat al frustrerend voor alle mensen die maar 120 kunnen of mogen.ย 

En wanneer een groot deel van die bestuurders met de sportwagens zich ook nog eens arrogant gaan gedragen dan weet je dat dat niet gaat blijven kunnen duren.

Misschien een simplistische vergelijking maar ik vrees dat ze kort bij de waarheid ligt.ย 

In Nederland zijn er enorm veel fietspaden, voor een Nederlander horen fietser daar en NERGENS anders (en ik fiets regelmatig in NL en praat veel met NL, believe me dat dat juist is). Speedpedelecs moeten op de openbare weg daar (in de bebouwde kom). Buiten de bebouwde kom zijn de fietspaden meestal druk bevolkt. Daar tussen vlammen met je speedpedelec is ook vragen om een paar blauwe ogen.

Dat verklaart waarom ze amper te verkopen zijn in NL.ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Fille zei:

Dat is toch geen doen eigenlijk.
Iedereen die al eens met een speed-pedelec heeft gereden met een lege accu of de motor gewoon af, is zweten a volontรฉ...
Een speed-pedelec weegt doorgaans een 30 kg, en dan met een motor die afstaat (wringt constant tegen qua gevoel)... dan geef ik instant mijn speed-pedelec terug.

IMO, een boecht maatregel!

Jammer dat er zo van die mensen die hun eigen als ZOTTEN gedragen om alle gebruikers van speed-pedelec te kloten.

ย 

No joke, vandaag nog een speed-pedelec ZONDER TE KIJKEN 2X een dubbele rijstrook schuin over steken zonder te kijken terwijl het druk was!
TE ZOT VOOR WOORDEN, maar alle andere fietsers worden wel over dezelfde kam geschoren "tzijn zotten die met hun 45kmh fiets".. triestig.....

Gravelbike halen om te commuten!!! :D

Ik heb trouwens vanuit beide perspectieven, dus zowel op mijn fietsdagen als mijn autodagen, eigenlijk nooit last met speed-pedelecs.

ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide schoonouders hebben een speed-pedelec maar rijden zgan 45.ย 

25 vinden ze te traag, dus voor hen zou 32 ideaal zijn.ย 

Mijn ouders hebben dan een gewone elektrische fiets en een EMTB en voor hen zou 32 eig ook ideaal zijn als topspeed. 25/26 is het net niet. (maar dat kan je aanpassen zeker :ninja:ย )

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Challazer said:

Beide schoonouders hebben een speed-pedelec maar rijden zgan 45.ย 

25 vinden ze te traag, dus voor hen zou 32 ideaal zijn.ย 

Mijn ouders hebben dan een gewone elektrische fiets en een EMTB en voor hen zou 32 eig ook ideaal zijn als topspeed. 25/26 is het net niet. (maar dat kan je aanpassen zeker :ninja:ย )

32 willen rijden met een eMTB. Dan rijd je niet op MTB terrein IMO :Dย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, ir_fuel zei:

32 willen rijden met een eMTB. Dan rijd je niet op MTB terrein IMO :Dย 

Gebruikt hem ook als gewone fiets, vandaar wellicht :Dย 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Challazer zei:

Beide schoonouders hebben een speed-pedelec maar rijden zgan 45.ย 

25 vinden ze te traag, dus voor hen zou 32 ideaal zijn.ย 

Mijn ouders hebben dan een gewone elektrische fiets en een EMTB en voor hen zou 32 eig ook ideaal zijn als topspeed. 25/26 is het net niet. (maar dat kan je aanpassen zeker :ninja:ย )

Idem, heb echt schrik dat die 25 mij niet gaat bekoren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Capitol zei:

Met als groot verschil dat brommertjes die 45 km/u mogen rijden (klasse B ), niet op fietspaden en (meestal) jaagpaden mogen rijden. Dat is wel een heel andere situatie, want die brommertjes en de gewone fietsers moeten zich dus niet op dezelfde plaats van de openbare weg verplaatsen.

De tijd dat ze altijd en overal op de rijbaan mochten rijden is toch ook al even passรฉ. Tegenwoordig is het op veel banen van 70 het fietspad op voor brommers B.

En ik zit er niet mee in om op de baan te rijden, doe het dan ook overal waar het moet EN mag. Maar dat wordt nog steeds niet echt geapprecieerd door sommige automobilisten... En ik rijd dan nog continue tegen de begrenzer aan (48.8km/h op mijn teller, tegen de 47 echte km/h), dus rij in principe niemand in de weg waar het 50 is (teller auto zal wel net 50 aangeven denk ik dan), en ik rij volledig aan de rechtse kant, bijna op de witte lijn. Als er geen geparkeerde auto's staan want heb ooit zo eens kennis gemaakt met een openzwaaiende deurย :inlove:

Er zijn inderdaad van die helden die met 45 over fietspadjes van 1m breed door dorpskernen vegen, maar buiten het feit dat het vrij lomp is, hebben die misschien ook al eens een paar keer zo'n aanvaring gehad met een auto die je onterecht van de baan wil rijden. Dan kan ik dat snappen. Het moet van twee kanten komen...

ย 

1 uur terug, Hazen zei:

Idem, heb echt schrik dat die 25 mij niet gaat bekoren...

25 is gewoon te traag. Vanaf 30 beginnen we te klappen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Greg zei:

En ik zit er niet mee in om op de baan te rijden, doe het dan ook overal waar het moet EN mag. Maar dat wordt nog steeds niet echt geapprecieerd door sommige automobilisten... En ik rijd dan nog continue tegen de begrenzer aan (48.8km/h op mijn teller, tegen de 47 echte km/h), dus rij in principe niemand in de weg waar het 50 is (teller auto zal wel net 50 aangeven denk ik dan)

Zal hetzelfde effect hebben als een vrachtwagen รฉ, ze zien dat rijden, ze zien het alsmaar kleiner worden, maar het kan toch niet dat ze trager rijden zeker? Dus moeten ze voorbij!ย 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, CAS zei:

Zal hetzelfde effect hebben als een vrachtwagen รฉ, ze zien dat rijden, ze zien het alsmaar kleiner worden, maar het kan toch niet dat ze trager rijden zeker? Dus moeten ze voorbij!ย 

Exact!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze dat op 32 begrenzen lever ik de mijne ook wel in ๐Ÿ˜‚

Ik heb een vrij druk traject richting Antwerpen, maar wel grotendeels fietsostrade. Gewoon aanpassen aan andere weggebruikers en op de stukken waar het kan ff knallen. Is gewoon leuk. Beetje zoals ik met de auto op de stukken waar het kan ook eens durf te knallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Roger zei:

Als ze dat op 32 begrenzen lever ik de mijne ook wel in ๐Ÿ˜‚

Ik heb een vrij druk traject richting Antwerpen, maar wel grotendeels fietsostrade. Gewoon aanpassen aan andere weggebruikers en op de stukken waar het kan ff knallen. Is gewoon leuk. Beetje zoals ik met de auto op de stukken waar het kan ook eens durf te knallen.

Akkoord maar 3/4 van onze medemensen kan geeneens met een gewone fiets rijden en kan dan zonder pardon op een speedpedelec stappen. Recipe for disaster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Hazen zei:

Akkoord maar 3/4 van onze medemensen kan geeneens met een gewone fiets rijden en kan dan zonder pardon op een speedpedelec stappen. Recipe for disaster.

Beetje zoals de automobilist.ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via het werk worden we nu aangemoedigd om de auto thuis te laten. Met de gewone fiets zie ik dat niet zitten, en daarom test ik de laatste 2 weken een speedpedelec (Riese & Mรผller Supercharger 2gt vario hs).

Ik moet zeggen dat ik er toch een pak meer van had verwacht. Zowel de fiets als de infrastructuur nodigt niet uit om het potentieel van een speedpedelec er uit te halen.

De fiets zelf heeft een gearing waardoor je een veel te hoge trapfrequentie moet halen om boven de 35 uit te komen. 40 lukt wel, en mocht ik wat sportiever zijn, waarschijnlijk gemakkelijker, maar alles er boven is eigenlijk niet comfortabel meer. Als ik er dan zie voorbijrijden aan veel hogere snelheden, terwijl ze op hun gemak aan het trappen zijn, dan lijkt het mij duidelijk dat R&M hier iets verkeerd hebben gedaan.

Mijn traject is eigenlijk hoofdzakelijk fietssnelweg. Je hebt daar continu stukken waar je maar 30 mag, in principe moet je u daar aan houden. Er zijn ook stukken waar je met een bromfiets-P niet door mag (collega van me heeft al 2 keer een boete gekregen daarvoor). Begrijp niet dat ze een snelweg maken, en er dan nog zo veel beperkingen op zetten.

Volgens mij ben je dus beter af met en normale elektrische fiets met 'tuning', zodat je richting 35kmh kan gaan. Kost je een pak minder, en je mag overal rijden. Kans dat je iets voorhebt, en ze de tuning als enige oorzaak kunnen aanhalen lijkt mij vele malen kleiner dan alle andere overtredingen die je continu met een speedpedelec 'moet' maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zoals destijds met brommertjes vaak het geval was, is het volgens mij maar een kwestie van tijd, vooraleer men die controle op getunede fietsen gaat invoeren.

Wat die gearing betreft, dat lijkt me redelijk makkelijk te verhelpen, al ben ik niet meteen echt kenner van Speedelec's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, bud wijzer zei:

Net zoals destijds met brommertjes vaak het geval was, is het volgens mij maar een kwestie van tijd, vooraleer men die controle op getunede fietsen gaat invoeren. Beer zou zijn om 30km/h toe te laten op een gewone elektrische fiets. Die opmerking hoor je toch heel erg veel van mensen die met een 25 km/h rijden.

Wat die gearing betreft, dat lijkt me redelijk makkelijk te verhelpen, al ben ik niet meteen echt kenner van Speedelec's

ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bud wijzer zei:

Net zoals destijds met brommertjes vaak het geval was, is het volgens mij maar een kwestie van tijd, vooraleer men die controle op getunede fietsen gaat invoeren.

Wat die gearing betreft, dat lijkt me redelijk makkelijk te verhelpen, al ben ik niet meteen echt kenner van Speedelec's

Is er al. Ze gebruiken de rollen van voorheen om te kijken tot welke snelheid de fiets ondersteuning blijft geven.ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

ร—
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid