Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Op 3/10/2021 om 08:38, GTX zei:

Gisteren mijn Klever X-Speed Pinion gaan afhalen.

Nog maar 20 (natte) kilometers gedaan dus veel kan ik er nog niet over zeggen. De eerste indrukken zijn wel positief :)

Zo was er een stuk vals plat waar de wind vol op de kop stond. Zonder echt moeite te moeten doen, bleef de fiets 45 rijden. Hij ligt ook goed stabiel op de baan en tot hier toe blijken de remmen krachtig genoeg.

MIsschien toch al een puntje van kritiek, putten etc komen sterk door. De komend dagen nog wat spelen met de vering om een comfortabelere setup te vinden.

Had ik nog niet van gehoord... wat een bereik.

Beetje bizarre fiets wel qua looks.

Heb je er een foto van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, bud wijzer zei:

Had ik nog niet van gehoord... wat een bereik.

Beetje bizarre fiets wel qua looks.

Heb je er een foto van?

De looks zijn idd vreemd, ik moet er zelf nog aan wennen. 

Nog geen tijd gehad om een foto te maken of het was donker/regenen. Foto volgt dus nog :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/28/2021 at 9:38 PM, Tjeu said:

Zot eigenlijk, voor de prijs van zo een 'betere' speedelec + de nodige outfit om het jaar door te kunnen rijden, kan je een kleine wagen kopen. Daar zitten hopen elektrische motoren in (ruitenwissers, sproeivloeistof, alternator, ventilator,...), en een batterij, en een verbrandingsmotor en een interieur en.... en die is voor die prijs wél probleem vrij. En de TCO zal ook nog eens lager zijn (als je in gemiddelde auto km/jaar spreekt, wat je met zo een fiets natuurlijk niet doet). 

 

't is helemaal absurd als je gaat vergelijken met een 125cc scooter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, ir_fuel zei:

't is helemaal absurd als je gaat vergelijken met een 125cc scooter.

Absoluut ja, maar met die leasing formules zoals ze nu zijn, gaat dit segment nog wel even blijven groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, bud wijzer said:

Absoluut ja, maar met die leasing formules zoals ze nu zijn, gaat dit segment nog wel even blijven groeien.

Zo hard groeit dat segment anders niet. In tegendeel.

Toch niet in België.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Zo hard groeit dat segment anders niet. In tegendeel.

Toch niet in België.

Is dat zo?

In mijn omgeving lijkt het wel alsof de speedelec's van  7K bij de bakker worden weggegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

België is momenteel het best verkopende land qua speed pedelecs, gaan zelfs NL voor.

En dat allemaal op erbarmelijke fietspaden :inlove:

 

Edit: Gaat wel over Stromers. Maar zou er niet van verschieten mocht je dat doortrekken naar speed pedelecs in het algemeen

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, bud wijzer zei:

Is dat zo?

In mijn omgeving lijkt het wel alsof de speedelec's van  7K bij de bakker worden weggegeven.

Segment is idd teruggelopen.  Het enige tijdens Covid. 

In Nederland is de wetgeving strenger en is er ook minder tolerantie. Valt ook onder de bromfietswetgeving, net als in Frankrijk (waar je dus een full face motohelm moet dragen bv). In Nederland moet men zich ook meer tussen het verkeer begeven, en geloof me, niet op het fietspad met een fiets in Nederland dat is de hel. De automobilist is er een pak MINDER tolerant voor fietsers dan bij ons (denk er maar na over het waarom het is logisch). 

Nu, de speedpedelec,  is een typisch lease segment, het zal dus wel terug wel gaan vlotten straks.

Vraag is of dit type fiets gaat doorbreken of net er zal uit gaan. Mijn gevoel zegt dat laatste.

HET land van de speed pedelec, Zwitserland, voert nu op meer en meer fietspaden de "no motor" rule in. Speedpedelecs MOETEN daar dus op fietspaden de motor UITSCHAKELEN (itt de normale E bike).

Er vielen 86 doden op de E bike en het aantal verwondingen door de snelle E bike is er ook spectaculair gestegen. Op Europees niveau (dat zal nog wel even duren) zijn er nu gesprekken om een categorie B in te voeren. E bikes die (net als in de US) tot 32 per uur gaan. Dat zou beter "integreren" en toch ook nog voldoende snelheid geven.

Ik zit zelf in deze werkgroep sinds kort.

Wij hebben, op Europees niveau, bij de Scott groep besloten dit segment niet meer te produceren tot 2026 om te kijken waar we dan staan. 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd goed om de mening van een kenner hieromtrent eens te weten.

Kan me persoonlijk volkomen vinden in die Zwitserse regeling, alsook die 32km/h regeling.

De snelheidsverschillen tussen gewone fietsers en een speedelec zijn gewoon veel te groot op het fietspad momenteel.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang we discussiëren over speedpedelecs, geen erg. Maar als je van snelheidsverschillen spreekt, dat opent ook de discussie over wielrenners, en daar hou ik mijn hart wel wat voor vast. Laat het niet gebeuren hé. 🙏

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Logic zei:

Zolang we discussiëren over speedpedelecs, geen erg. Maar als je van snelheidsverschillen spreekt, dat opent ook de discussie over wielrenners, en daar hou ik mijn hart wel wat voor vast. Laat het niet gebeuren hé. 🙏

Daar wordt dan ook totaal niet over gepraat. Dat zijn de meer lokale frustraties, leeft niet op dat "niveau" . Er is geen Europese of Belgische roep hiernaar. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Logic zei:

Zolang we discussiëren over speedpedelecs, geen erg. Maar als je van snelheidsverschillen spreekt, dat opent ook de discussie over wielrenners, en daar hou ik mijn hart wel wat voor vast. Laat het niet gebeuren hé. 🙏

Een wielrenner op een fietsje van nog geen 10 kilo is dan ook een iets minder dodelijk projectiel als een spedelec van 40 kg?

Zouden beter investeren in fietspaden ipv trajectcontroles ifv go-for-zero. 🙄

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In België veranderen eventueel dingen nadat het uit de hand loopt. En meestal is de oplossing boetes en verbieden, terwijl je pro actief zoveel kan doen, waarbij het ook aangenaam is voor iedereen. 

Maar goed, probeer eens in de politiek te gaan en pro actief te werken. Daarmee haal je geen stemmen of respect bij je bazen der particratie. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Waky said:

Zouden beter investeren in fietspaden ipv trajectcontroles ifv go-for-zero. 🙄

Paar dagen terug 7 wielertoeristen tegengekomen, in flashy tenu en de hele mikmak.... OP HET FIETSPAD ...

Goed dat ik in de auto zat of ik viel van mijne stoel denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Jokke_vlo said:

net als in Frankrijk (waar je dus een full face motohelm moet dragen bv).

Op zich niet onlogisch. Vlieg eens ergens tegen aan 45 km/h met dat potteke op uwe kop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/9/2021 om 12:41, binnenmuisarchitekt zei:

 

Soit, met haar eisenpakket vorige week naar de winkel geweest en daar stond em. De Scott Sub eride sport 20. Bosch CX en 625 batterij.

Eens mee gereden en wat een verschil met die Thompson. Miljaar. Heerlijke fiets. Krachtige motor. Vering op de voorvork. Leuke bediening. Direct onze handtekening gezet. Geen enkele twijfel.

Ik ga er de volgende weken ook eens mee rijden en kijken wat het geeft. Ik speel ook nog altijd met het idee om naar Vorst te fietsen.

 

 

En, content van? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bud wijzer zei:

Altijd goed om de mening van een kenner hieromtrent eens te weten.

Kan me persoonlijk volkomen vinden in die Zwitserse regeling, alsook die 32km/h regeling.

De snelheidsverschillen tussen gewone fietsers en een speedelec zijn gewoon veel te groot op het fietspad momenteel.

 

2 uren geleden, Waky zei:

Een wielrenner op een fietsje van nog geen 10 kilo is dan ook een iets minder dodelijk projectiel als een spedelec van 40 kg?

Zouden beter investeren in fietspaden ipv trajectcontroles ifv go-for-zero. 🙄

Ik vind het zelf als "speed pedelecer" inderdaad ook gevaarlijk bij momenten. En van mij zullen ze zo ook wel hun gedacht hebben.

Het verschil is inderdaad te groot maar dat moeten ze dan maar oplossen. Brommertjes die 45km/h rijden bestaan ook al ettelijke jaren.

Mooi voorbeeld is een stuk fietsostrade dat ze van Lier tot Antwerpen opgeknapt/aangelegd hebben. Perfecte asfalt, voor 90% 5m breed dus voldoende plaats om vlot en veilig elkaar te passeren. Nu staat daar een bord van 30 😩

Maak dan aparte fietspaden of aparte stroken voor fietsen tot 25km/h en speed pedelecs he. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, GTX zei:

Controleren ze eigenlijk effectief op snelheid?

Hoe gaan ze dat doen :lol: Enige manier is effectief met een driepikkel en/of auto :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

20 minuten geleden, Greg zei:

Hoe gaan ze dat doen :lol: Enige manier is effectief met een driepikkel en/of auto :D

Welja het zou mij niets verbazen dat ze zoiets zouden doen. En ik denk dat er nog vrij veel er zouden aan hangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Jokke_vlo zei:

.

HET land van de speed pedelec, Zwitserland, voert nu op meer en meer fietspaden de "no motor" rule in. Speedpedelecs MOETEN daar dus op fietspaden de motor UITSCHAKELEN (itt de normale E bike).

 

Dat is toch geen doen eigenlijk.
Iedereen die al eens met een speed-pedelec heeft gereden met een lege accu of de motor gewoon af, is zweten a volonté...
Een speed-pedelec weegt doorgaans een 30 kg, en dan met een motor die afstaat (wringt constant tegen qua gevoel)... dan geef ik instant mijn speed-pedelec terug.

IMO, een boecht maatregel!

Jammer dat er zo van die mensen die hun eigen als ZOTTEN gedragen om alle gebruikers van speed-pedelec te kloten.

 

No joke, vandaag nog een speed-pedelec ZONDER TE KIJKEN 2X een dubbele rijstrook schuin over steken zonder te kijken terwijl het druk was!
TE ZOT VOOR WOORDEN, maar alle andere fietsers worden wel over dezelfde kam geschoren "tzijn zotten die met hun 45kmh fiets".. triestig.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn eerste ritje gedaan en telkens ik inhaal, vertraag in enorm.

In de terugweg nog iemand met een koersfiets uit de wind gezet, hij was content :D

"Ons" imago beetje oppoetsen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, toere zei:

En, content van? 

Vandaag 20 km mee gereden. De standen sport en turbo bijna niet aangeraakt. Heel degelijke en comfy fiets. Die plattere stukken op de handvaten zijn echt super vind ik. Viel me direct op. Je kan met je palm van je hand meer rusten. 

De manier waarop de Bosch CX sleurt die eerste meters als je vertrekt zijn zalig. Dus veel stoppen en vertrekken kost je echt weinig krachten. 

Geluid van de motor is aanwezig maar niet te sterk of storend. Boven 25 km/h valt de assistentie weg maar het vertraagt de boel ook niet zoals ik bij andere elektrische fietsen al heb gehad. De motor grijpt dus in wanneer het echt moet.

Door de grote banden voelt het allemaal wat steviger en vandaag een paar landwegen meegepakt. Geen probleem. Bochten nemen is leuk en voelt door de andere plaatsing van de accu stabieler dan eentje onder het fietsrek achteraan. Natuurlijk is het geen koersfiets en je voelt wel degelijk dat er een gewicht verplaatst moet worden. 

De schijfremmen geven veel vertrouwen. De kwaliteit waarmee alles in mekaar zit is opvallend. 
 

Ik moet wel nog wat spelen met het display en de bediening. Dat zit links omdat de versnellingen rechts zitten. Dus dat is wat zoeken, maar veel aan veranderen tijdens een rit hoeft nu ook weer niet. 

De styling vind ik echt knap. Stoer. En zelfs bij het rijden denk je soms met een soort lichte bromfiets onderweg te zijn door de looks en het mat zwart.

Binnenkort ga ik er eens een langere toer mee doen. Het leuke is dat je niet bang moet zijn om ergens een nieuw baantje te verkennen. Ondersteuning genoeg. En die batterij van 625 gaat echt wel een tijdje mee. 
 

Scott :inlove:

 

  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid