Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Weet er hier iemand (voor een vriend :ninja: ) hoe je die elektrische fietsen kunt opvoeren? Zijn er beiden met een Bosch motor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is die Bosch? Want die hebben een beveiliging tegen tuning tegenwoordig waardoor ze in noodloop gaan na een aantal keer en enkel te "ontgrendelen" zijn bij de dealer. Doe je dat 3x, blijft hij voorgoed geblokkeerd ofzoiets.. Succes 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Greg zei:

Hoe oud is die Bosch? Want die hebben een beveiliging tegen tuning tegenwoordig waardoor ze in noodloop gaan na een aantal keer en enkel te "ontgrendelen" zijn bij de dealer. Doe je dat 3x, blijft hij voorgoed geblokkeerd ofzoiets.. Succes 😅

Juni 2020, zal dus notjes zijn zeker? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleinere wielmaat laten programmeren en je loopt 32 per uur, op je teller blijft wel 25 staan. Simpel en efficiënt

 

  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Kleinere wielmaat laten programmeren en je loopt 32 per uur, op je teller blijft wel 25 staan. Simpel en efficiënt

 

Super, thx. Waar kan je dat programmeren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Soundstorm zei:

De fiets zelf heeft een gearing waardoor je een veel te hoge trapfrequentie moet halen om boven de 35 uit te komen. 40 lukt wel, en mocht ik wat sportiever zijn, waarschijnlijk gemakkelijker, maar alles er boven is eigenlijk niet comfortabel meer. Als ik er dan zie voorbijrijden aan veel hogere snelheden, terwijl ze op hun gemak aan het trappen zijn, dan lijkt het mij duidelijk dat R&M hier iets verkeerd hebben gedaan.

Geen kritiek naar jou toe, maar eigenlijk zou iedereen met een elektrische fiets moeten rijden zoals met een gewone fiets. Dat wil dus zeggen: een normale tot hoge trapfrequentie en terugschakelen als je afremt en opschakelen als je versnelt (als men natuurlijk manuele versnellingen heeft op de elektrische fiets). Het lijkt erop dat (te) veel mensen een elektrische fiets kopen omwille van de verkeerde redenen. Wil men dat dan effectief alleen maar gebruiken om files te vermijden en om sneller te zijn dan een gewone fiets en niet om ook nog een gezonde beweging te hebben? Als dat het geval is, dan moet men geen elektrische fiets kopen, maar een brommer of moto. Wil men toch gezonde beweging, dat zou er geen verschil mogen te zien zijn in trappen/bewegen tussen iemand met een elektrische fiets en iemand met een gewone fiets. Maar dat lijkt in 80% van de gevallen inderdaad niet zo te zijn, de meesten lijken amper te trappen als ze elektrisch rijden.
Met een elektrische fiets of speedpedelec rijden en dan zo "op het gemak trappen" is die fiets verkrachten met ook een zeer nadelig gevolg naar autonomie toe. Dat is hetzelfde als met een auto in 4e of 5e versnelling vertrekken aan een kruispunt of in 5e of 6e rijden tegen 10 km/u, dat doe je ook niet, dat werkt niet goed, dat is niet efficiënt. 

aangepast door Capitol
  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Capitol zei:

Geen kritiek naar jou toe, maar eigenlijk zou iedereen met een elektrische fiets moeten rijden zoals met een gewone fiets. Dat wil dus zeggen: een normale tot hoge trapfrequentie en terugschakelen als je afremt en opschakelen als je versnelt (als men natuurlijk manuele versnellingen heeft op de elektrische fiets). Het lijkt erop dat (te) veel mensen een elektrische fiets kopen omwille van de verkeerde redenen. Wil men dat dan effectief alleen maar gebruiken om files te vermijden en om sneller te zijn dan een gewone fiets en niet om ook nog een gezonde beweging te hebben? Als dat het geval is, dan moet men geen elektrische fiets kopen, maar een brommer of moto. Wil men toch gezonde beweging, dat zou er geen verschil mogen te zien zijn in trappen/bewegen tussen iemand met een elektrische fiets en iemand met een gewone fiets. Maar dat lijkt in 80% van de gevallen inderdaad niet zo te zijn, de meesten lijken amper te trappen als ze elektrisch rijden.
Met een elektrische fiets of speedpedelec rijden en dan zo "op het gemak trappen" is die fiets verkrachten met ook een zeer nadelig gevolg naar autonomie toe. Dat is hetzelfde als met een auto in 4e of 5e versnelling vertrekken aan een kruispunt of in 5e of 6e rijden tegen 10 km/u, dat doe je ook niet, dat werkt niet goed, dat is niet efficiënt. 

Helemaal mee eens ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Capitol zei:

Geen kritiek naar jou toe, maar eigenlijk zou iedereen met een elektrische fiets moeten rijden zoals met een gewone fiets. Dat wil dus zeggen: een normale tot hoge trapfrequentie en terugschakelen als je afremt en opschakelen als je versnelt (als men natuurlijk manuele versnellingen heeft op de elektrische fiets). Het lijkt erop dat (te) veel mensen een elektrische fiets kopen omwille van de verkeerde redenen. Wil men dat dan effectief alleen maar gebruiken om files te vermijden en om sneller te zijn dan een gewone fiets en niet om ook nog een gezonde beweging te hebben? Als dat het geval is, dan moet men geen elektrische fiets kopen, maar een brommer of moto. Wil men toch gezonde beweging, dat zou er geen verschil mogen te zien zijn in trappen/bewegen tussen iemand met een elektrische fiets en iemand met een gewone fiets. Maar dat lijkt in 80% van de gevallen inderdaad niet zo te zijn, de meesten lijken amper te trappen als ze elektrisch rijden.
Met een elektrische fiets of speedpedelec rijden en dan zo "op het gemak trappen" is die fiets verkrachten met ook een zeer nadelig gevolg naar autonomie toe. Dat is hetzelfde als met een auto in 4e of 5e versnelling vertrekken aan een kruispunt of in 5e of 6e rijden tegen 10 km/u, dat doe je ook niet, dat werkt niet goed, dat is niet efficiënt. 

Mijn verwachting met een speedpedelec is dat ik met dezelfde inspanning als 25kmh rijden op een normale fiets, 45 kan rijden. Met deze fiets komt dat overeen met net geen 33kmh.

Het gaat hem eigenlijk puur over de trapfrequentie, niet over de kracht die ik moet leveren. Zal het straks eens proberen meten/tellen, maar het voelt toch absurd hoog aan om tijdens een daily commute te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Soundstorm zei:

Mijn verwachting met een speedpedelec is dat ik met dezelfde inspanning als 25kmh rijden op een normale fiets, 45 kan rijden. Met deze fiets komt dat overeen met net geen 33kmh.

Het gaat hem eigenlijk puur over de trapfrequentie, niet over de kracht die ik moet leveren. Zal het straks eens proberen meten/tellen, maar het voelt toch absurd hoog aan om tijdens een daily commute te doen.

Koop een Stromer als je 45 wil rijden, of een Klever, die gaan tegenwoordig ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Greg zei:

Koop een Stromer als je 45 wil rijden, of een Klever, die gaan tegenwoordig ook goed.

Ondertussen dus gemerkt dat 35kmh voldoende is. Vandaar dat ik eerder zou kijken naar een gewone elektrische fiets.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Capitol zei:

Geen kritiek naar jou toe, maar eigenlijk zou iedereen met een elektrische fiets moeten rijden zoals met een gewone fiets. Dat wil dus zeggen: een normale tot hoge trapfrequentie en terugschakelen als je afremt en opschakelen als je versnelt (als men natuurlijk manuele versnellingen heeft op de elektrische fiets). Het lijkt erop dat (te) veel mensen een elektrische fiets kopen omwille van de verkeerde redenen. Wil men dat dan effectief alleen maar gebruiken om files te vermijden en om sneller te zijn dan een gewone fiets en niet om ook nog een gezonde beweging te hebben? Als dat het geval is, dan moet men geen elektrische fiets kopen, maar een brommer of moto. Wil men toch gezonde beweging, dat zou er geen verschil mogen te zien zijn in trappen/bewegen tussen iemand met een elektrische fiets en iemand met een gewone fiets. Maar dat lijkt in 80% van de gevallen inderdaad niet zo te zijn, de meesten lijken amper te trappen als ze elektrisch rijden.
Met een elektrische fiets of speedpedelec rijden en dan zo "op het gemak trappen" is die fiets verkrachten met ook een zeer nadelig gevolg naar autonomie toe. Dat is hetzelfde als met een auto in 4e of 5e versnelling vertrekken aan een kruispunt of in 5e of 6e rijden tegen 10 km/u, dat doe je ook niet, dat werkt niet goed, dat is niet efficiënt. 

ik heb geen elektrische fiets. maar dan snap ik het concept dus niet?

ik dacht dat een elektrische (speedelec) fiets net de bedoeling was om "op het gemak" te trappen, maar aan een "veel" hogere snelheid, uit te komen. Waardoor je minder bezweet op je werk aankomt en je verdere afstanden kan doen. (bv naar brussel fietsen)

 

 

een gewone elektrische fiets is dan eerder voor de bomma of opa of voor de vrouw die niet mee kan met de man. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnet dus zitten tellen en ik kwam uit op 2.4rpm/kmh. Aan 35kmh zit ik dus rond de 80rpm, en dat lukt om aan te houden. Maar aan 45kmh moet je dus 110rpm doen. Dat is toch niet echt comfortabel te noemen.

Mijn insteek is zoals @tuscani het zegt. Aan een deftig tempo mijn woon-werk doen, zonder bezweet toe te komen. Met de auto doe ik het sowieso sneller, ik wil gewoon een alternatief bekijken dat mij wat meer beweging bezorgt en minder kost, zonder zwaar te moeten inboeten in reistijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

110 is idd hoog. Dat probleem heb ik niet met de klever. Daar zou ik perfect rustig kunnen duwen zonder te zweten. Zou want in realiteit doe ik blokjes. Op het fietspad aan linkeroever waar ik maar 25 mag, zet ik de ondersteuning gewoon af. Benen voel ik wel achteraf. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/10/2021 om 08:32, Hazen zei:

Akkoord maar 3/4 van onze medemensen kan geeneens met een gewone fiets rijden en kan dan zonder pardon op een speedpedelec stappen. Recipe for disaster.

Van mij mogen ze daar gerust een specifiek rijbewijs voor invoeren. Niet dat dat veel uitmaakt, als ik zie wie er ook allemaal een rijbewijs voor de auto kan halen 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Roger zei:

Van mij mogen ze daar gerust een specifiek rijbewijs voor invoeren. Niet dat dat veel uitmaakt, als ik zie wie er ook allemaal een rijbewijs voor de auto kan halen 🙈

Je hebt minstens een rijbewijs AM nodig. Dus nog een ander type dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Soundstorm said:

Daarnet dus zitten tellen en ik kwam uit op 2.4rpm/kmh. Aan 35kmh zit ik dus rond de 80rpm, en dat lukt om aan te houden. Maar aan 45kmh moet je dus 110rpm doen. Dat is toch niet echt comfortabel te noemen.

Zeker dat er niet ergens iets mis is?

110 is wel HEEL SNEL. Een vriend van me had een R&M (geen idee welk model) en die heeft daar toch nooit iets over gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die cadans is een gekend euvel bij de enviolo. Twee collega's hebben een nieuwe Charger3 en hebben de 'vertanding' laten aanpassen. Werkje en kost van niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zeker dat er niet ergens iets mis is?

110 is wel HEEL SNEL. Een vriend van me had een R&M (geen idee welk model) en die heeft daar toch nooit iets over gezegd.

Ben hem net gaan terug brengen. Gesproken met de 3 andere die dezelfde fiets hadden gekregen, allemaal dezelfde ervaring.

Collega zijn vrouw heeft hetzelfde model, maar met buitenversnellingen, heeft dat probleem helemaal niet. Ligt dus puur aan de binnenversnellingen.

45 minuten geleden, Fred zei:

Die cadans is een gekend euvel bij de enviolo. Twee collega's hebben een nieuwe Charger3 en hebben de 'vertanding' laten aanpassen. Werkje en kost van niks.

Er over gesproken met de organisatie. Die zei dat 1 van hun collega's er al mee had zitten prutsen, (ook andere tandwielen), maar het niet beter kreeg. Enige dat ik me kan inbeelden is dat er geen geschikte riem tandwielcombinatie te vinden is die op die fiets. Want dat zou ik ook gewoon zien als oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook hetgeen wat ik hoor van bv. Stromer ST2 met riem.
Als je 40+ wilt halen, draai je teveel omwentelingen om die snelheid langdurig te kunnen aanhouden.

Zo zei de FM het alvast tegen mij.

Maart 2022 komt de ST3 uit met riem en 11 versnellingen, zal hiervoor beter geschikt zijn.
Maar helaas geen optie, wegens te duur voor leasing via het werk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Fille zei:

Dat is ook hetgeen wat ik hoor van bv. Stromer ST2 met riem.
Als je 40+ wilt halen, draai je teveel omwentelingen om die snelheid langdurig te kunnen aanhouden.

Zo zei de FM het alvast tegen mij.

Maart 2022 komt de ST3 uit met riem en 11 versnellingen, zal hiervoor beter geschikt zijn.
Maar helaas geen optie, wegens te duur voor leasing via het werk.

 

Wat is jouw maximale budget? Kijk eens naar Klever. Ik haal vlot 45 en zelfs meer zonder tureluus te draaien. 

Als ik tijd heb, mijn eerste bevindingen eens neer schrijven. Ondertussen al een goede 200km afgelegd en tot hier toe zeer tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid