Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, Tjeu zei:

Moet je met een Spedelec niet sowieso op de rijweg fietsen? Of is dit een stuk buiten de bebouwde kom? Of hoe zit die wetgeving? Ik ben er niet helemaal in mee. 

Nope. En vanaf 1 oktober mag je zelfs overal en altijd op het fietspad fietsen zoals bij verkeersbord D7 en D9. Het enige geval waar het nog altijd niet mag is verkeersbord D10. Afslaan bij de rode verkeerslichten mag vanaf dan ook. Mits het juiste verkeersbord natuurlijk 🙂

https%3A%2F%2Fstatic.webp

Zie: https://speedpedelecvlaanderen.be/2022/09/18/toenemende-erkenning-hybride-eigenschappen-speed-pedelec/

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, binnenmuisarchitekt zei:

Voila, kinekt verende zadelpen laten monteren. 299 Euri bij mijne stealer.

 

Gaat een pak schelen! Wel nog wat afregelen na een tijd of huidige setting.

ik heb na 2 weken beetje bijgesteld en sindsdien perfect voor mij.
 

Komt er ook terug bij mij op mijn ST3 pinion.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Fred zei:

Nope. En vanaf 1 oktober mag je zelfs overal en altijd op het fietspad fietsen zoals bij verkeersbord D7 en D9. Het enige geval waar het nog altijd niet mag is verkeersbord D10. Afslaan bij de rode verkeerslichten mag vanaf dan ook. Mits het juiste verkeersbord natuurlijk 🙂

https%3A%2F%2Fstatic.webp

Zie: https://speedpedelecvlaanderen.be/2022/09/18/toenemende-erkenning-hybride-eigenschappen-speed-pedelec/

Helder! Tnx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

De beste vergelijking die ik kan maken, is die van een moto en een Vespa. Bij die laatste MOET je wel ontspannen. Maar dat maakt de beleving daarom niet slechter. Je geniet meer van rond te kijken en het is ook veel veiliger 

Toch beetje mee opletten met dat genietend rond kijken!

scooter-crash.gif

 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, mrbbs zei:

Iemand die een goede, comfortabele en betaalbare fietshelm kan aanraden voor een elektrische stadsfiets?

 

Wat is betaalbaar en hoe vaak gaat die gebruikt worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, walter zei:

Wat is betaalbaar en hoe vaak gaat die gebruikt worden?

Dat weet ik zelf niet 🙂

Mijn goede voornemens zeggen minstens 1x per week, maar of dat zo gaat zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ir_fuel zei:

Maar met een B klasse bromfiets mag dat allemaal niet zeker?

Voor alle zekerheid ook eens opgezocht want bromfietsen zijn niet mijnen dada 😉

Wanneer de snelheid beperkt is tot maximaal 50 km/uur zoals bijvoorbeeld: binnen de bebouwde kom (max. 50); binnen een Zone 30 (max. 30); in een erf (max. 20); op plaatsen waar een snelheidsbeperking is opgelegd. Dan MOGEN bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B op een fietspad rijden dat aangeduid is door bord D7 of door wegmarkeringen, op voorwaarde dat zij andere weggebruikers (vb fietsers) niet in gevaar brengen. Ze moeten dit dus niet.

Mag er sneller dan 50 km/uur gereden worden, dan MOETEN bestuurder van tweewielige bromfietsen klasse B een fietspad volgen dat aangeduid is door wegmarkeringen of door bord D7 als dit bruikbaar is.

D9 en D10 is sowieso verboden terrein voor klasse B. 

11 uren geleden, mrbbs zei:

Iemand die een goede, comfortabele en betaalbare fietshelm kan aanraden voor een elektrische stadsfiets?

 

Een goeie helm is er eentje die goed op uw hoofd past 🙂 Easy as that. Beste is naar een winkel te gaan waar ze een ruim assortiment hebben en allemaal op uw hoofd zetten. Slechte helmen ga je in zo'n winkel niet vinden.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Fred said:

Een goeie helm is er eentje die goed op uw hoofd past 🙂 Easy as that. Beste is naar een winkel te gaan waar ze een ruim assortiment hebben en allemaal op uw hoofd zetten. Slechte helmen ga je in zo'n winkel niet vinden.

Dit idd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Fred zei:

Een goeie helm is er eentje die goed op uw hoofd past 🙂 Easy as that. Beste is naar een winkel te gaan waar ze een ruim assortiment hebben en allemaal op uw hoofd zetten. Slechte helmen ga je in zo'n winkel niet vinden.

Had zo vlug eens gezien voor een fietshelm en die dingen zijn behoorlijk aan de prijs, al gauw 100-200 euro. Maar misschien is dat de prijs. Ik zat misschien met die FIA helm in mijn hoofd dat men zou aanbieden voor 20 euro. https://www.fia.com/news/new-step-forward-fia-safe-affordable-helmet-programme-mexico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scott helmen zijn altijd bij de Beste of Beste Getest (Test Aankoop) en je hebt een Scott fiets....... no brainer toch?  :D

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, mrbbs said:

Had zo vlug eens gezien voor een fietshelm en die dingen zijn behoorlijk aan de prijs, al gauw 100-200 euro. Maar misschien is dat de prijs. Ik zat misschien met die FIA helm in mijn hoofd dat men zou aanbieden voor 20 euro. https://www.fia.com/news/new-step-forward-fia-safe-affordable-helmet-programme-mexico

https://www.mantel.com/giro-isode-mips

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Goesting zei:

Verende zadelpen en daarna verende stuurpen of voorvork. In die volgorde.

Ik ben een andere mening toegedaan, namelijk omgekeerd 🙂

Verende voorvork zorgt niet alleen voor comfort maar vangt ook de klappen voor de fiets zelf op. Een verende zadelpen zal enkel comfort bieden.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, mrbbs zei:

Had zo vlug eens gezien voor een fietshelm en die dingen zijn behoorlijk aan de prijs, al gauw 100-200 euro. Maar misschien is dat de prijs. Ik zat misschien met die FIA helm in mijn hoofd dat men zou aanbieden voor 20 euro. https://www.fia.com/news/new-step-forward-fia-safe-affordable-helmet-programme-mexico

Zeer tevreden van mijn POC Omne Air. Ik had vroeger een goedkopere helm, die doet wellicht zijn werk even goed. Maar wat ik merk bij de duurdere is dat er een groot verschil is in draagcomfort. Maar zoals reeds aangehaald, elk hoofd is anders, dus passen is de enige oplossing. En blijf weg van helmen met ingebouwde verlichting, dat weegt enkel meer en zorg gewoon voor goede fietsverlichting.

10770_OmneAirMIPS_1217_FluorescentOrangeAVIP_0001_1200x.png?v=1662114439

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, walter zei:

En blijf weg van helmen met ingebouwde verlichting, dat weegt enkel meer en zorg gewoon voor goede fietsverlichting.

 

Niet helemaal juist..... hangt echt af van concept en fabrikant. Wel akkoord als je praat over de entry price markt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Niet helemaal juist..... hangt echt af van concept en fabrikant. Wel akkoord als je praat over de entry price markt. 

Batterijen wegen toch iets? Dus lijkt mij logisch?

Geen idee hoeveel een fietshelm eigenlijk weegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk weegt dat iets ! Maar of het (voor comuter gebruik) effectief storend is en je het voelt, hangt af van de prijsklasse, het merk en het gebruik. Ik zou voor woon werk ALTIJD eentje met verlichting nemen. Heb klein beetje ervaring, ervaar dat totaal niet als storend. 

Ik herhaal, als je een licht en een helm wil combineren in een sub 100 euro prijsklasse, dan is het verhaal anders..... (maar dan nog zijn er pasvormen waar je het amper tot niet gaat voelen). 

Er is een tijd geweest dat mensen geen airco namen op wagens op nr plaat vanwege het gewicht van de airco....... dus ik wil gerust in het midden laten of iemand dat voelt of niet.....  

In goedkope helmen spreken we over gewicht tussen 40-70 gram (op +/- 300 gram)/. Ik zou zeggen: test het. 

IK vind dat niet storend voor comuter gebruik. Maar stel dan nog je koopt helm X in het lager segment, zonder licht. Die helm weegt even veel als eentje met licht in het middensegment........ 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Tuurlijk weegt dat iets ! Maar of het (voor comuter gebruik) effectief storend is en je het voelt, hangt af van de prijsklasse, het merk en het gebruik. Ik zou voor woon werk ALTIJD eentje met verlichting nemen. Heb klein beetje ervaring, ervaar dat totaal niet als storend. 

Ik herhaal, als je een licht en een helm wil combineren in een sub 100 euro prijsklasse, dan is het verhaal anders..... (maar dan nog zijn er pasvormen waar je het amper tot niet gaat voelen). 

Er is een tijd geweest dat mensen geen airco namen op wagens op nr plaat vanwege het gewicht van de airco....... dus ik wil gerust in het midden laten of iemand dat voelt of niet.....  

In goedkope helmen spreken we over gewicht tussen 40-70 gram (op +/- 300 gram)/. Ik zou zeggen: test het. 

IK vind dat niet storend voor comuter gebruik. Maar stel dan nog je koopt helm X in het lager segment, zonder licht. Die helm weegt even veel als eentje met licht in het middensegment........ 

 

Valt mee vaak op dat zo'n lichtje nauwelijks zichtbaar is in combinatie met een dikke winterjas. De kraag of kap zit er dan half of helemaal voor. Vandaar mijn opmerking, goede fietsverlichting. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pasvorm bij een gewone fietshelm is trouwens ook VEEL gemakkelijker dan bij een full face of een motorhelm, omwille van die draaiknop achteraan.

80% van de open fietshelmen past me. 10% van de motorhelmen past me.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid