Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Ik mag vanavond mijnen ST1 terug gaan ophalen. Ik ben al benieuwd.

Wat ik soms zie van anderen met stromers, vind ik zelf absoluut niet aanvaardbaar. 45 op een druk fietspad (voetgangers, bushalte, bebouwde kom) voorbijknallen. Ik zet d'office mijn ondersteuning op 1. Ik dwing mezelf om niet te snel te rijden op zo'n plekken. Veel te gevaarlijk ook. Ik ben niet zot. 

Ik kan 45 rijden, maar ik heb een gemiddelde van 26 km/h op een afstand van 26 km. 

Met een SP moet je ook gewoon leren, dat "traag" rijden ook kan en soms moet. En dat je je niet moet opjagen. 

Uiteindelijk scheelt dat allemaal niet ZOOOO hard in tijd.

Ik ben gigantische fan van fietssnelwegen. Da's dan eigenlijk ook de enige plek waar ik 45 haal. 

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het België op veel plekken, geen geschikte fiets-infrastructuur heeft voor SP's. 

 

  • Thanks Friendly 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heb nooit dat onderscheid gesnapt tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B.

Uiteindelijk is dat toch hetzelfde?

Ze halen allebei 45, da's een feit.

Maar de één heeft trapondersteuning nodig om die snelheid te halen en de ander niet. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, binnenmuisarchitekt zei:

 

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het België op veel plekken, geen geschikte fiets-infrastructuur heeft voor SP's. 

 

België scoort daar nog het best ! Ik zie geen enkel ander land met een betere fiets infrastructuur voor SP's 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, binnenmuisarchitekt said:

Ze halen allebei 45, da's een feit.

Maar de één heeft trapondersteuning nodig om die snelheid te halen en de ander niet. 

 

Ja zo ver was ik al :D

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ze halen allebei 45, da's een feit.

Maar de één heeft trapondersteuning nodig om die snelheid te halen en de ander niet. 

 

Op zich speelt dat geen rol qua gevaar he. Het gaat om de snelheid, niet om de manier waarop die snelheid gehaald wordt. 

Ik ben naar de vergaderingen over die SpeedPedelecs met de overheid geweest, samen ook met de fietsersbond...... MY GOD. 

En dan vragen mijn vrienden zich soms af waarom ik zou laagdunkend ben over politici. Die gesprekken grenzen aan de waanzin en stoelen op 3 principes.

1. Eigenbelang: die groene boys rijden ZELF met een speedpedelec dus die bekijken dat niet objectief. Meer nog, als je die laat doen, LETTERLIJK zou dat het snelste voertuig op de weg mogen zijn. 

2. Absoluut gebrek aan kennis en inzicht

3. Gebruik maken van oude statistieken ipv te werken aan een visie. Ik geef een vb: er zijn nog geen absolute cijfers over ongevallen met speedpedelecs dus moeten we ook nog niets "doen"

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Jokke_vlo zei:

België scoort daar nog het best ! Ik zie geen enkel ander land met een betere fiets infrastructuur voor SP's 

Echt?

Daar verschiet ik wel van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Jokke_vlo said:

Kan niets typen bij de re quote dus hier dan maar :

Ja absoluut, je mag niet op fietspad (terecht met het aantal fietsers daar, regelgeving bromfiets dwz : rijbewijs en bromfiets helm !!

Komt daar nog bij : rijdt eens op een WEG met de fiets in NL. Gegarandeerd heb je een aantal moord pogingen aan uw broek. Nederlandse automobilisten zijn gigantische agressief naar fietsers toe. Ik heb ervaring 🙂 elke Nederlander gaat je dat ook bevestigen. 
 

Persoonlijk sta ik achter die wetgeving meer dan de Belgische…..

Nederland is raar qua mobiliteitswetgeving. Ze kennen daar ALLEEN de fiets. e-steps, monowiel .... allemaal verboden.

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ik kom regelmatig ook mannen met koersfietsen tegen die ook op een ferme snelheid aan het bollen zijn. Op kleine bandjes en blote armen en benen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, binnenmuisarchitekt said:

Ja, maar ik kom regelmatig ook mannen met koersfietsen tegen die ook op een ferme snelheid aan het bollen zijn. Op kleine bandjes en blote armen en benen.

Die kom je om te beginnen al niet tegen om 8h 's morgens op een dinsdag langs de bushalte :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Die kom je om te beginnen al niet tegen om 8h 's morgens op een dinsdag langs de bushalte :D 

 

Bij ons wel. Die rijden naar Brussel naar hun werk eh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bushaltes zijn levensgevaarlijk voor mij :D

Gasten met oortjes in, nog aan het slapen, verstrooid. 

Als ik de bus achter mij hoor komen, richting bushalte, klop ik mijn remmen al dicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Bushaltes zijn levensgevaarlijk voor mij :D

Gasten met oortjes in, nog aan het slapen, verstrooid. 

Als ik de bus achter mij hoor komen, richting bushalte, klop ik mijn remmen al dicht. 

Ja da's echt risicovol. Of waar ze uitstappen! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Ja da's echt risicovol. Of waar ze uitstappen! 

soms sta ik daar middenin :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ja, maar ik kom regelmatig ook mannen met koersfietsen tegen die ook op een ferme snelheid aan het bollen zijn. Op kleine bandjes en blote armen en benen.

Ook gevaarlijk en voor veel mensen irritant, de groepen wielertoeristen. Die problematiek kan je niet op 1 hoopje gooien met deze rond Speedpedelec.

Enfin ik kan onze aanpak van de Speedpedelec maar niet begrijpen....... tis natuurlijk goed voor onze sector, edoch, objectief gezien mangelt heel onze aanpak. Daar zit NUL rechtlijnigheid in. 

Overal moet snelheid naar beneden en de veiligheid omhoog........... behalve bij de Speedpedelec: geef maar gazze. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Jokke_vlo zei:

Ook gevaarlijk en voor veel mensen irritant, de groepen wielertoeristen. Die problematiek kan je niet op 1 hoopje gooien met deze rond Speedpedelec.

Enfin ik kan onze aanpak van de Speedpedelec maar niet begrijpen....... tis natuurlijk goed voor onze sector, edoch, objectief gezien mangelt heel onze aanpak. Daar zit NUL rechtlijnigheid in. 

Overal moet snelheid naar beneden en de veiligheid omhoog........... behalve bij de Speedpedelec: geef maar gazze. 

Jep, ben ik akkoord mee.

Er is geen aanpak.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ook gevaarlijk en voor veel mensen irritant, de groepen wielertoeristen. Die problematiek kan je niet op 1 hoopje gooien met deze rond Speedpedelec.

Enfin ik kan onze aanpak van de Speedpedelec maar niet begrijpen....... tis natuurlijk goed voor onze sector, edoch, objectief gezien mangelt heel onze aanpak. Daar zit NUL rechtlijnigheid in. 

Overal moet snelheid naar beneden en de veiligheid omhoog........... behalve bij de Speedpedelec: geef maar gazze. 

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat je groepje speedpedelec en groep wielertoeristen toch op een hoopje gooit.
Klinkt alsof je liever geen speedpedelecs op de baan hebt?

Waar ik mee akkoord ben, ja, er zijn echt zotten bij die met een speed pedelec rijden en die verkloten het voor alle speed pedelec rijders.
Om een voorbeeld te geven, ik kom quasi elke dag een fucking gek op speed pedelec tegen die het presteert om zonder echt te kijken een drukke 2x2baans weg schuin over te steken. Dan denk ik echt van wtf gast...

Ik kom ook meer in zones waar auto's maar 30 mogen en daar ik me met mijn speedpedelec mooi aan 30+- kmh.
Daar komen ook andere speedpedelec rijders aan 40+ voorbij gevlogen, soms in het midden van de baan auto's inhalend...

Er moet misschien duidelijke regelwetgeving rondkomen en meer controle op speedpedelec overtredingen, maar ben niet van mening dat de snelheid omlaag moet.

De dag dat ik nog max overal 30kmh met mijn speedpedelec mag rijden, is de dag dat ik direct mijn speedpedelec online zwier voor verkoop!

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heb nooit dat onderscheid gesnapt tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B.

Uiteindelijk is dat toch hetzelfde?

Neen, ik krijg veel meer ongevallen met speed pedelecs te verwerken, dan met bromfietsen.

Altijd ongeveer hetzelfde scenario:  fietser rijdt op het fietspad, auto moet het fietspad kruisen (oprit van een parking, zijstraat,...) en heeft de speed pedeleccer ofwel compleet niet gezien, ofwel wel gezien, maar heeft zijn snelheid volledig verkeerd ingeschat. 

Ja, de fietser is veelal in zijn recht, maar als je met je clicks & clacks over de capeau van een wagen vliegt, blijft het pijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het probleem is dat je als fietser altijd zo hard rijdt als je kan, in functie van je conditie, wat dus resulteert in een cruise snelheid van 12 tot 30km/h afhankelijk van hoe goed je conditie is en hoe hard je wil zweten. De mens is dus de beperkende factor. Alleen stappen ze op hunne speed pedelec met exact hetzelfde idee, met als resultaat dat ze overal 45 moeten en zullen rijden, met alle gevolgen vandien. Heb daar ook al genoeg stoten mee gezien.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ex-Mooseman said:

Neen, ik krijg veel meer ongevallen met speed pedelecs te verwerken, dan met bromfietsen.

Altijd ongeveer hetzelfde scenario:  fietser rijdt op het fietspad, auto moet het fietspad kruisen (oprit van een parking, zijstraat,...) en heeft de speed pedeleccer ofwel compleet niet gezien, ofwel wel gezien, maar heeft zijn snelheid volledig verkeerd ingeschat. 

Ja, de fietser is veelal in zijn recht, maar als je met je clicks & clacks over de capeau van een wagen vliegt, blijft het pijnlijk.

Omdat mensen denken dat er "ene op ne velo" af komt. Altijd afremmen in dat geval. Met mijn monowiel is dat ook zo hoor (en ik heb dan nog eens een veel grotere remafstand dan een fiets). Altijd opletten met iemand uit een zijstraat. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Fille said:

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat je groepje speedpedelec en groep wielertoeristen toch op een hoopje gooit.
Klinkt alsof je liever geen speedpedelecs op de baan hebt?

Ik vind dat je als wetgever consequent moet zijn. Een speed pedelec aan 45 is even gevaarlijk als een brommer aan 45, zowel voor jezelf als voor de anderen. Trek die wetgeving gewoon gelijk. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nederland is raar qua mobiliteitswetgeving. Ze kennen daar ALLEEN de fiets. e-steps, monowiel .... allemaal verboden.

je hebt daar toch van die dikke elektrische steps, met zelfs een zitje ?

Elektrische Spyder Wheels shopper

maar die zullen onder de brommers vallen dan, waarschijnlijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid