Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Omdat mensen denken dat er "ene op ne velo" af komt. Altijd afremmen in dat geval. Met mijn monowiel is dat ook zo hoor (en ik heb dan nog eens een veel grotere remafstand dan een fiets). Altijd opletten met iemand uit een zijstraat. 

Klopt volledig.   Men verwacht dat die nadert aan, zegge 15 of 20 per uur, niet aan 45.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

En het probleem is dat je als fietser altijd zo hard rijdt als je kan, in functie van je conditie, wat dus resulteert in een cruise snelheid van 12 tot 30km/h afhankelijk van hoe goed je conditie is en hoe hard je wil zweten. De mens is dus de beperkende factor. Alleen stappen ze op hunne speed pedelec met exact hetzelfde idee, met als resultaat dat ze overal 45 moeten en zullen rijden, met alle gevolgen vandien. Heb daar ook al genoeg stoten mee gezien.

Je kan 45 rijden ,maar moet niet he... dan moeten andere mensen ook maar eens inzien.

Ik rij quasi nooit naar het werk aan 45, eerder "kruissnelheid" tussen de 40 en 42, met overall gemiddelde van rond de 30 en dan heb ik nog geluk dat ik veel lange rechte baan zonder zijstraten heb.
Ik zal tijdens mijn woon werk traject wel eens 45 kmh aantikken, maar dan brug af opweg naar mijn werk.


Ik ben altijd sneller opwegnaar huis, dan naar het werk.
Ookal is mijn accu qua rijbereik geen limiterende factor om toch sneller te rijden ook naar het werk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vind dat je als wetgever consequent moet zijn. Een speed pedelec aan 45 is even gevaarlijk als een brommer aan 45, zowel voor jezelf als voor de anderen. Trek die wetgeving gewoon gelijk. 

Voila, en zo doen zowat alle landen het, behalve België....... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Fille zei:

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat je groepje speedpedelec en groep wielertoeristen toch op een hoopje gooit.
Klinkt alsof je liever geen speedpedelecs op de baan hebt?

Waar ik mee akkoord ben, ja, er zijn echt zotten bij die met een speed pedelec rijden en die verkloten het voor alle speed pedelec rijders.
Om een voorbeeld te geven, ik kom quasi elke dag een fucking gek op speed pedelec tegen die het presteert om zonder echt te kijken een drukke 2x2baans weg schuin over te steken. Dan denk ik echt van wtf gast...

Ik kom ook meer in zones waar auto's maar 30 mogen en daar ik me met mijn speedpedelec mooi aan 30+- kmh.
Daar komen ook andere speedpedelec rijders aan 40+ voorbij gevlogen, soms in het midden van de baan auto's inhalend...

Er moet misschien duidelijke regelwetgeving rondkomen en meer controle op speedpedelec overtredingen, maar ben niet van mening dat de snelheid omlaag moet.

De dag dat ik nog max overal 30kmh met mijn speedpedelec mag rijden, is de dag dat ik direct mijn speedpedelec online zwier voor verkoop!

Ik wil speedpedelecs net WEL op de baan 🙂 

Van mij moet de snelheid niet omlaag op zich, echter controle op jaagpaden en fietspaden is een utopie. Ze halen snelheden van een profpeloton, met hulp van een motor..... en dat stuur je op paden met wandelaars, spelende kinderen etc....  nee he, ze horen thuis bij de bromfietsen en in bebouwde kom en vele gewestwegen bij gemotoriseerd verkeer. We zijn zowat het enige land ter wereld waar dit mag he. Daar zal toch een reden voor zijn? 

Ik rijd zelf regelmatig met een speedpedelec en eerlijk: verantwoord is het eigenlijk niet tov andere gebruikers op het fietspad / jaagpad. Pas op ik vind dat als bestuurder leuk he, je hebt zowat een vrijgeleide. Overal vlammen gelijk zot, u plat leggen in de bochten...... doet me denken aan den tijd dat ge uwe Golf GTI kon pakken om wat te gaan vlammen zonder risico gepakt te worden. 

Is dat ok wat ik doe? Misschien niet, maar het mag gewoon, het "kan". En dat is in onze huidige wereld van snelheid verlagen en veiligheid een pure contradictie. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Dilbeek bijvoorbeeld is het fietspad zodanig slecht, dat ik op de weg rijd. Dat fietspad (ernaast gewoon gracht en struiken) is al slecht aan 20, laat staan aan 40 km/h.

Maar eerlijk...Ik voel me niet altijd op mijn gemak als ik op de weg rijd. Daar zit ik ook met dat dilemma van, zien ze mij als een gewone fiets of als een semi-brommer? Zeer veel auto's durven of willen mij dan ook niet inhalen. Wat ik eigenlijk wel ambetant vind. In zone 30 en 50 vooral. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo'n mafkegel die zich overal in bochten platgooit 🤭

Nee, mijn traject is bijna ideaal voor mijn SP gebruik.

Ik rij bijna overal op de baan waar het 50 is, en idd, voel me dan "ambetant" voor de auto's achter mij maar probeer zoveel mogelijk rechts op de baan te rijden en tegen topsnelheid dan om zo weinig mogelijk te hinderen.

Screenshot_20220929_122747.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fille zei:

Je kan 45 rijden ,maar moet niet he... dan moeten andere mensen ook maar eens inzien. Ik rij quasi nooit naar het werk aan 45, eerder "kruissnelheid" tussen de 40 en 42, met overall gemiddelde van rond de 30 en dan heb ik nog geluk dat ik veel lange rechte baan zonder zijstraten heb.

Met de koersfiets, 36 gemiddeld naar huis. En moest het traject het toelaten zou het 38 a 40 per uur zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Logic zei:

Met de koersfiets, 36 gemiddeld naar huis. En moest het traject het toelaten zou het 38 a 40 per uur zijn. 

SLIK al ik 31 gemiddeld haal op een klein uurke ben ik content (lus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 310 watt gemiddeld is dat haalbaar. Voor mij over een afstand van 25km.
Dat doe ik niet elke dag, enkel als ik na slaapanalyse en een gunstige HRV in het groen sta (anders heb ik er ook geen zin in). 🙂 

strava.thumb.png.c2bb98b8d31760ff9182957ef12e0e91.png

 

  • Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor het offtopic, beetje bij gebrek aan tijd kunt ge niet altijd zeggen wat ge wilt.

Als fervente fietser en wandelaar kom ik ook wel vaak Speed Pedelecs tegen die rijden als de brandweer. Da's een evolutie die ik met argusogen volg doordat sommigen onervaren, onbehendig en/of roekeloos gedrag vertonen. Als ze jou passeren bij een wandeling is dat crazy, hoe weinig snelheid ze minderen. Contrair tot wat er gedacht wordt misschien doe ik dat met de koersfiets nooit, ik hou de benen effe stil en ze horen mij duidelijk komen (freehub maakt evenveel lawaai als de fietsbel denk ik). Maar dan zeker met kleine kinderen (op of naast de fiets), pas dan toch in Godsnaam je snelheid aan. Ik heb wat schrik dat de wielertoerist ook niet de dans gaat blijven ontspringen zo, want die zullen in één adem mee aan de schandpaal genageld worden. Als het dan al niet de soloist is, dan toch wel de groepjes wielertoeristen denk ik (misschien terecht soms 😓). 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt overal cowboys.  Mijn schoonmoeder bv verwoord het ook altijd sappig.  " die met hun breed stuur, duwen u de haag in" op mtb´ers die u volle bak voorbij komen. 

Ikzelf stop altijd met trappen als ik wandelaars voorbij ga, en zeg steeds goedendag. Zeker als ze dan nog opzij gaan of ergens voor een bocht speciaal wachten voor u.  Maar je hebt er idd die u gewoon volle bak voorbijgaan en je bijna in de pinnekesdraad moet springen. ( zelf vorig weekend nog meegemaakt als wandelaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het hier overlaatst nog gemeld: 

Met onze electrische fiets mooi ritje gedaan langs de leie. We reden een kleine 25 km/ uur en tis zot hoeveel speedpedelecs ons voorbij vlogen, zonder ook maar 1 sec te vertragen. 

Zal duren tot er een paar ongevallen gebeuren daarmee.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid