Ga naar inhoud

2021 Mercedes EQS


Audi S8

Aanbevolen berichten

heb nu 2 klanten die van Tesla Model S gewisseld zijn naar EQS450+ en qua rijden en algemene feeling dag/nacht

gewoon een klasse hoger qua luxe, niet qua sportiviteit

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik alleen bevestigen. Tesla heeft met zijn charger netwerk nog wel een extra voordeel denk ik ….. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de Mercedes rijassistent voor @BMWMB  ook zal tegenvallen eigenlijk omdat hij meer vraagt van de bestuurder en minder ver gaat dan de Tesla. Maar ook hier benieuwd naar je mening.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Dat idd ook, daar staat Tesla sowieso verder in. 

ik vind dat eigenlijk niet (meer)

bij de Duitsers werkt dat imho iets zachter, smoother, ...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, William Blake zei:

ik vind dat eigenlijk niet (meer)

bij de Duitsers werkt dat imho iets zachter, smoother, ...  

Is dat bij Mercedes atm niet alleen beperkt tot een distronic? Terwijl Tesla een lane change heeft? Of vergis ik me? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Is dat bij Mercedes atm niet alleen beperkt tot een distronic? Terwijl Tesla een lane change heeft? Of vergis ik me? 

maar nee, dat is al jaren veel uitgebreider:

image.png.e76ee7da1cc3f4f42437e517884c5e38.png

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik de eerste optie heb gevonden die er niet opzit bij de mijne :)

Al versta ik het allemaal niet zo goed. 

Ik zie bv staan

23P Rijassistentiepakket

233 distronic plus  met stuurassistent

266 Actieve stuurassistent

546 actieve snelheidslimiet assistent.

Geen enkel idee wat dat allemaal is :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Jokke_vlo said:

Denk dat ik de eerste optie heb gevonden die er niet opzit bij de mijne :)

Al versta ik het allemaal niet zo goed. 

Ik zie bv staan

23P Rijassistentiepakket

233 distronic plus  met stuurassistent

266 Actieve stuurassistent

546 actieve snelheidslimiet assistent.

Geen enkel idee wat dat allemaal is :D

 

 

Die P20 van de post boven u is een pack waar dat allemaal in zit. Wat jij toont zijn aparte codes van de individuele opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar geen idee of dat hetzelfde is of stukken er van, snap er niet echt veel van. P20 staat er als pakket alleszins niet op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een Tesla kan ook nog afritten of verkeerswissels nemen zeker? En herkent op papier verkeerslichten?

Als ik kijk naar die P20, dan doet mijn Mercedes zonder Comand dat al bijna allemaal behalve active lane changing en active speed limit. Maar dat kón dus wel al in 2018 als je Comand had. Dat was toen 23P zoals William Blake zegt. 

The devil is in the details, however. De beschrijvingen zijn vaak ontoereikend. Kan een auto bvb zelfstandig een rotonde nemen? Het komt daar vaak op aan. Op papier kunnen ze allemaal hetzelfde, maar in de realiteit misschien niet. En de uitvoering zal ook wel verschillend: gaat het vlot en vloeiend, of moet je zelf nog bijsturen in veel gevallen omdat je anders in de coulissen terechtkomt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, William Blake zei:

23P is een pakket 'lager' maar nog steeds uitgebreid genoeg

die codes horen toe tot dat pakket

Allez, weer enen die zegt dat zijn auto full full full is. 

😛

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/10/2021 om 18:00, Jokke_vlo zei:

Dat kan ik alleen bevestigen. Tesla heeft met zijn charger netwerk nog wel een extra voordeel denk ik ….. 

Niet alleen het netwerk: WERKEND netwerk.

Tesla superchargers zijn superbetrouwbaar, want van de resem aan alternatieve chargers (Ionity, fastned, ... ) niet gezegd kan worden. Veel zijn buitenspel als je ze nodig hebt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Marvin zei:

Maar een Tesla kan ook nog afritten of verkeerswissels nemen zeker? En herkent op papier verkeerslichten?

Als ik kijk naar die P20, dan doet mijn Mercedes zonder Comand dat al bijna allemaal behalve active lane changing en active speed limit. Maar dat kón dus wel al in 2018 als je Comand had. Dat was toen 23P zoals William Blake zegt. 

The devil is in the details, however. De beschrijvingen zijn vaak ontoereikend. Kan een auto bvb zelfstandig een rotonde nemen? Het komt daar vaak op aan. Op papier kunnen ze allemaal hetzelfde, maar in de realiteit misschien niet. En de uitvoering zal ook wel verschillend: gaat het vlot en vloeiend, of moet je zelf nog bijsturen in veel gevallen omdat je anders in de coulissen terechtkomt. 

en dan is er in die generatie nog een enorm verschil tussen 23P met Comand of zonder

MBUX ntg6 en nu ntg7 staan nog pak verder

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, William Blake zei:

en dan is er in die generatie nog een enorm verschil tussen 23P met Comand of zonder

MBUX ntg6 en nu ntg7 staan nog pak verder

Moet je eens allemaal uitleggen, want ik versta er geen jota van en de optielijst en website zijn op dat vlak zo ongelooflijk onoverzichtelijke. Ik weet de helft van de tijd niet wat wat is, en als je dat dan in google opzoekt geraak je in de helft van de gevallen niet verder dan de "naam" van de optie. Ga je kijken hoe het werkt, of wat de bundel in zijn geheel doet, dan blijf je op je honger. Trouwens de website van Mercedes staat vol marketing taal, waar ik als geïnteresseerde koper dus nul komma nul interesse in heb. Dat kan echt veel beter. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Moet je eens allemaal uitleggen, want ik versta er geen jota van en de optielijst en website zijn op dat vlak zo ongelooflijk onoverzichtelijke. Ik weet de helft van de tijd niet wat wat is, en als je dat dan in google opzoekt geraak je in de helft van de gevallen niet verder dan de "naam" van de optie. Ga je kijken hoe het werkt, of wat de bundel in zijn geheel doet, dan blijf je op je honger. Trouwens de website van Mercedes staat vol marketing taal, waar ik als geïnteresseerde koper dus nul komma nul interesse in heb. Dat kan echt veel beter. 

dat is inderdaad een ramp

een top product expert zal je dit bij aflevering normaal haarfijn uitleggen ;) 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ze dat bij Eurostar zijn, komt nog aan bod in mijn eigen topic ;) 

Er loopt oneindig veel fout, tis niet te geloven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag dus de EQS580 en de 450+ gaan rijden.

64DB6445-8396-477B-9228-C43F07674A8B.thumb.jpeg.2f2b2fe426a2f7064eeee00de3492c67.jpeg359FDE80-B24B-470C-AE4C-84CE4A7ECF96.thumb.jpeg.6c60f0886e519179b4960a06e42c1284.jpeg

Straks of morgen zal ik een uitgebreid verslag schrijven. 
Kort kan ik al zeggen dat de 450+ mij toch heeft verrast qua power, dat het een waanzinnig stille auto is, en dat de achterwielsturing indrukwekkend is.

 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag had ik een klant over de vloer die eentje had als demo. 
 

Enkele snelle bedenkingen:

- achteraan is de hoofdruimte wat beperkt

- dat bleke interieur leek wel zeer fragiel; terwijl ik daar wel fan van ben

- dat gigantische scherm is impressive maar wel heel snel met vinger afdrukken besmeurd

- die blauwe led strip past mijn inziens niet echt bij een heel klassiek interieur of combo. 
 

de man in kwestie zei nog langs zijn neus weg: “rijdt prettig maar m’n Ghost bolt wat geraffineerder”

  • Grappig 4
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb daarstraks onze 580 demo ook maar meegepakt.

moet er de komende dagen/weken nog wat extra ervaring mee opdoen, maar eerste indruk is goed. Scherm en vingerafdrukken is een ramp, nut van dat passagiersscherm ontgaat me momenteel, gezien spraakbediening en centrale scherm, maar stilte is nog een niveau hoger dan de S-klasse heb ik de indruk, hoewel ik nog niet lang genoeg met de S op elektrisch gereden heb en nog teveel vergelijk met de diesel S.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me vooral is opgevallen, is de hoge zithouding. Het is me niet opgevallen op foto, maar conceptueel is het een iets hogere auto dan een klassieke berline, en ook de zetels kunnen niet laag genoeg ingesteld worden. Daar had ik me niet aan verwacht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Mercedes EQS! Testrit gepland donderdag ochtend, om 2 uren te kunnen rijden met zowel een 580 als 450+. De meeste interesse voor mij gaat uit naar de 450+ omdat deze qua budget nog haalbaar is, maar toch heb ik gevraagd om kort even met de 580 te kunnen rijden, gewoon om de power eens te voelen.

Ik ben gestart met de 580, want deze had een half uur later al een testrit opstaan voor een andere klant, die nu een S500 hybride rijdt, en die twijfelt tussen deze EQS of een S580e. Bij het instappen duwde ik op het rempedaal om de deur te sluiten, maar de verkoper wist me onmiddellijk te zeggen dat deze functie nog niet werkte door het tekort aan chips, dus dat zou nadien geïnstalleerd worden. Hij legde mij kort uit hoe ik de boordcomputer kon selecteren via het stuur, hoe ik de rijprogramma's kon wijzigen, en hoe ik het 'motorgeluid' kon wijzigen of uitschakelen. Onmiddellijk valt dat grote glazen scherm op, waarbij ik het nut niet snap van dat 3de scherm (zoals Carlito ook al zei) ter hoogte van de passagiers. Eerlijk, ik zou voor het standaard dashboard gaan, want qua functies verandert er niets. Het eerste grote verschil met mijn Tesla is al dat deze het contact moet 'aan' gezet worden met een on/off knop, wat bij mijn Tesla automatisch gaat. Effe de stoel ingesteld naar mijn ideale zitpositie, en off we go... Van Hasselt even richting Kortessem gereden, en weer terug. Warmrijden hoeft niet bij een EV, dus eens van de parking af onmiddellijk plankgas met dat ding, om vast te stellen dat zo'n 580 dezelfde raket is als mijn Model S 100D. De gasrespons is minder hevig, maar zeker niet slecht. Alleszins beter dan wat ik ervaren heb in de Audi etron (SUV), en vergelijkbaar met de Taycan. Ik vind het zelfs aangenamer dan in mijn Tesla, want je kan zo veel gemakkelijker rustig vertrekken, wat zeker voor de passagiers een heel stuk comfortabeler is. Dik in orde dus...

Wat is me wel onmiddellijk opgevallen, en wat mij onmiddellijk minder beviel, is de hogere zitpositie tov eender welke normale klassieke berline. Conceptueel is dit een hogere auto, en dat merk je sowieso al aan de dikke 21" wielen, waar ook nog eens dikke banden opliggen. Ook is het chassis hoger, en kan je de zetel naar mijn zin niet laag genoeg zetten. Spijtig! Ik ben er zeker van dat je zeker 10-15cm hoger zit in deze EQS dan in mijn Tesla. Als je naast gewone auto's staat, merk je dat ook. Op een bepaald moment stond ik naast een Scenic wat normaal een hogere auto is, en deze keer zat ik bijna op ooghoogte met de chauffeur van deze auto. Minder mijn ding...

De stoelen zijn niet slecht, maar ook niet perfect. Voor mij blijven de beste stoelen de comfortstoelen die ik had in mijn BMW F01 en F10, en ook deze zijn minder goed. Wat ik vooral miste is steun op schouderhoogte. De stoelen in mijn 992 en in de Tesla grijpen mij ook op schouderhoogte mooi vast, maar dat miste ik wat bij deze EQS. Alles went natuurlijk, en ik ben er zeker van dat je dat snel gewoon bent. De zijflanken kan je aanpassen, dus zijdelingse steun is er zeker genoeg. Comfortabel voor lange afstanden zijn ze zeker. 

Na de korte rit de 580 teruggebracht en de 450+ meegenomen. Ik had 1,5u tijd, dus heb ik gekeken naar wat er nog in de batterij zat, en heb ik de boordcomputer gezet op 'sinds start' om het verbruik in de gaten te kunnen houden. Ook bij deze onmiddellijk op het gas, en je merkt onmiddellijk dat het vermogen veel minder is, maar qua gevoel valt dat beter mee dan ik gedacht had. Ook hier is de gesrespons perfect, en is de 'aanzet' van de instant power ook duidelijk aanwezig, waarna de acceleratie zeer constant blijft, en ook boven de 120 km/u. Ik ben er zeker van dat de meeste mensen deze auto krachtig genoeg gaan vinden, en niet dik 30k gaan bijleggen voor de snellere 580, wat voor de rest dezelfde auto is. Hoewel trager dan mijn Model S, zou ik zeker kunnen leven met deze 450+. Moest ik echter meer budget hebben, dan zou ik zonder twijfel voor de 580 gaan, met het bijkomende voordeel van de 4WD, en dan denk ik vooral aan de winter. Ook eens de fake motorgeluiden geprobeerd, en ik heb ze onmiddellijk af gezet. Ik heb liefst geen fake geluiden in een EV. 

Eerst een stuk snelweg gedaan, en daar is de EQS echt in z'n element. Ik heb nog nooit met zo'n stille auto gereden, en de luchtvering filtert ongezien elke wegoneffenheid weg. Perfectie!!! Op de snelweg even de 'Autopilot' geprobeerd, en daar kwam voor mij een te verwachten teleurstelling. Je kan enkel de cruisecontrol activeren, waarbij je met de boordcomputer op het grote scherm de optie 'stuurassistent' kan instellen. Is deze stuurassistent ingesteld, dan stuurt de auto altijd bij, wat ik vervelend vond. Doe je het zonder, dan is het gewoon een cruisecontrol met afstandsregelaar. Daarbij komt dat de stuurassistent bijlange niet is zoals een Autopilot, en kan 'm ook niet zelf van rijweg wisselen. Bij de Tesla trek ik 1x aan de hendel van de cc en dan heb ik cc met afstandsregelaar. Trek ik 2x aan deze hendel, dan heb ik Autopilot. Zoveel gemakkelijker... Ook bij onze Velar is deze stuurassistent simpel te activeren via een knop op het stuur.

Dan het soundsystem eens geprobeerd, want dat is in mijn Tesla pure verwennerij. Spotify is er sowieso niet aan boord, maar je kan wel de iPhone koppelen met Apple Carplay. Deze 450+ had Burmester soundsystem, waar ik minder tevreden van was in mijn C450, en ook in deze EQS is het niet wat ik had gehoopt. Ik heb nadien aan de verkoper gevraagd of er nog een beter/duurder soundsystem te krijgen is, maar dat is niet het geval. Alweer een tegenvaller, want het premium soundsystem in mijn Model S is werkelijk veel beter. Instellingen met een uitgebreidere equalizer, meer ruimtelijk geluid, en vooral een veel diepere Bass. Als audiofiel is de combinatie Spotify/TuneIn/soundsystem een groot deel van het plezier van de Tesla, dus bij een EQS is dat er niet.

In Bokrijk heb ik dan de snelweg verlaten, om wat bochtige wegen te doen, en dan komt er onmiddellijk een groot talent van de EQS naar boven, want de achterwielsturing is werkelijk fenomenaal, en zorgt ervoor dat korte bochten zoveel vlotter gaan. Ik heb ook een een U-turn gemaakt, en dit is echt top. Qua sturen is deze EQS dan weer een betere auto dan mijn Tesla, en zeker als je ziet dat zo'n EQS 30cm langer is. Tijdens deze bochtige wegen ook eens wat meer geremd, en dat doet de EQS uiteraard perfect, hoewel het gevoel van het rempedaal vreemd is. Je duwt het gaspedaal in, maar jet krijgt niet onmiddellijk respons, waardoor je de neiging hebt om dan het rempedaal dieper in te drukken, en de auto dan opeens krachtiger remt dat wat je wil. Is natuurlijk een kwestie van gewoonte, en is dus zeker geen kritiek. Met de flippers aan het stuur kan je de 'brake regeneration' instellen in 3 standen, waarbij de meest krachtige stand voor mij iets teveel van het goede was. De elektrische Audi's en de Porsches die ik al heb gereden hadden dit minder dan mijn Tesla, maar bij de EQS heb je dus een nog krachtigere stand. De ideale stand voor mij was de middelste 'normale' stand.

Vanaf Bokrijk heb ik dan eens het navigatie getest, en dat is echt perfect. Een zeer groot scherm, zeer gemakkelijk in te stellen, zowel met voice control als met het scherm, met aanduiding van de nodige laadplaatsen onderweg moest het nodig zijn. Zeer knap! Trouwens, heel de menu-structuur is duidelijk en gemakkelijk in te stellen, waardoor je zelden lang moet zoeken om een bepaalde functie te veranderen. Na een half uur was ik er al mee weg, dus dat is ook heel dik in orde. De route-begeleiding is ook wel indrukwekkend met 'Augmented Reality Video' als je een kruispunt nadert. Heel gemakkelijk. Spijtig genoeg had deze 450+ niet de HUD, dus deze functie heb ik niet kunnen testen, maar volgens de verkoper ook indrukwekkend zijn.

Onderweg ook eens even gestopt, en wat foto's genomen, die ik in een volgende post zal plaatsen. Ik heb 'm echt van alle kanten bekeken, en hoewel 'm het AMG-pakket had en de dikste 21" wielen, kreeg ik het niet warm van de looks van de auto. Neen, ik vind de EQS geen mooie auto. 😐  Het interieur is zeker niet verkeerd, maar zo heel knap vind ik het nu ook weer niet . Het stelde me teleur dat je icm het AMG-interieur geen nappaleder kan krijgen, en dan krijg je van dat goedkoop uitziend diep generfd leder. Neen, dan vind ik het 'Vegan'-leder in de Tesla er veel beter uitzien, en zeker omdat alles met hetzelfde materiaal bekleed is, wat bij deze EQS niet het geval was. Dat spacegrijs, een soort stof denk ik, ziet er wel goed uit, en kan ik wel smaken. Ik was dus minder onder de indruk dan Jokke Vlo.

Terug aangekomen in Hasselt heb ik naar het verbruik gekeken. De boordcomputer gaf aan 25,1 kWh/100km, 79 km gereden. Bij vertrek was de batterij 84% en bij aankomst 66%. Effe rekenen... 79km met 18% batterij is 439km actieradius. 108kW batterij aan 25.1 kWh = 430km actieradius, dus dat kan allemaal kloppen/ Qua verbruik is de EQS vergelijkbaar met mijn Model S, maar de grotere en nog nieuwe batterij zorgt voor een hogere actieradius. In de zomer ga je vlot 500km halen en in de winter 400km, wat dus bijlange niet de 700km is die WLTP laat zien. 

Dan een offerte laten maken, voor een 450+, met de opties naar mijn goesting, en met het standaard dashboard, kom ik op 131k euro. En toen kwam de grote verrassing: Geen korting. Volgens de verkoper naar het voorbeeld van Tesla. 😂 Leveringstermijn bij bestelling vandaag zou april/mei 2022 zijn, maar onder voorbehoud.

Heb ik besteld? Uiteraard niet. De dingen die ik net het plezantste vind aan mijn Tesla heeft deze EQS niet, zoals het soundsystem icm Spotify/TuneIn, Autopilot, de lagere zithouding, het toch wel wat sportievere karakter. Daarbovenop is 'm flink duurder, heeft 'm veel minder power, en vind ik 'm minder knap. Neen, ik ga mijn reservatie niet annuleren voor een EQS, en voorlopig dus met volle geduld blijven wachten op de nieuwe Model S Long Range.

  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid