Ga naar inhoud

2021 Mercedes EQS


Audi S8

Aanbevolen berichten

Toevallig maandagavond, in het terug rijden van Gent: mijn jongste dochter rijdt graag mee als we haar oudere zus naar haar kot voeren, in het terug rijden is ze dan chef van de muziek.

Sinds vorige week heeft ze Apple Music op haar iPhone staan.  Haar telefoon was met het kabeltje verbonden met de auto.  Ze liet 'Gangsta Paradise' van Coolio spelen, één van mijn favoriete nummers.  En dat klonk ronduit slecht, onzuiver, vervormd, geen 'droge' bas.   Toen ook 'God is a DJ' vermoord werd, vroeg ik of ze aan het streamen was.  Wat inderdaad het geval was.  Daarna werden beiden nummers vanop mijn iPhone afgespeeld, ook via een kabeltje verbonden, en dat was een wereld van verschil.  Op mijn telefoon staat alle muziek in de hoogste bitrate die iTunes toelaat (vraag me niet hoeveel dat is).

Ik heb ook de Burmester steken (waar ik zeer tevreden over ben, maar ik heb nog nooit de eer gehad de Tesla uit te proberen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

 Toen ook 'God is a DJ' vermoord werd, vroeg ik of ze aan het streamen was.  Wat inderdaad het geval was.  Daarna werden beiden nummers vanop mijn iPhone afgespeeld, ook via een kabeltje verbonden, en dat was een wereld van verschil.  Op mijn telefoon staat alle muziek in de hoogste bitrate die iTunes toelaat (vraag me niet hoeveel dat is).

Muziekapps zetten streamen op mobiel default op een lagere bitrate, soms zelfs maar 128 kbps. Als je dan inderdaad lossless gewend bent via een Apple Music, Deezer, Tidal, Qobuz ... 

Verbaast mij trouwens altijd dat zoveel "audio-experts" Spotify gebruiken. Die zitten (als enige?) nog altijd op 320 kbps.

Anderzijds, sommige luisteraars zetten lossless op en streamen dan via bluetooth naar hun toestel waardoor eigenlijk ook alles boven een bepaalde kbps ook afgeknipt wordt, afhankelijk van het type codec. 

'k Denk dat het bij velen toch ook een mentale kwestie is, eens je boven 320 kbps gaat. 

Maar, meten is weten: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1635937181200

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen klagen van Spotify hier, op gebied van geluidskwaliteit.

Ik erger me meer aan de manier waarop dat ding gebouwd is. Dat bv "shuffle play" de standaard knop is als je een album wil beluisteren vind ik heiligschennis. Meestal wordt er wel nagedacht over de volgorde van de nummers op een album.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Marvin said:

Muziekapps zetten streamen op mobiel default op een lagere bitrate, soms zelfs maar 128 kbps. Als je dan inderdaad lossless gewend bent via een Apple Music, Deezer, Tidal, Qobuz ... 

Verbaast mij trouwens altijd dat zoveel "audio-experts" Spotify gebruiken. Die zitten (als enige?) nog altijd op 320 kbps.

En als "audio expert" zou je moeten weten dat bitrate niks zegt als je de gebruikte codec er niet bij haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

En als "audio expert" zou je moeten weten dat bitrate niks zegt als je de gebruikte codec er niet bij haalt.

Bedoel je gewoon het verschil tussen MP3 en AAC? Oei pardon. Spotify gebruikt blijkbaar AAC aan 256 kbps wat nagenoeg overeenkomt met MP3 320 kbps. Sorry dat ik dat niet meteen vermeldde ... Ugh. 

Ik zeg ook niet dat Spotify op 320 kbps slecht klinkt. Maar ik vind het raar dat er audio-experts (wat ik niet ben) zijn die zich daartoe beperken en dan zeggen dat hun soundsystem goed/niet goed is. Hoe kan je dat beoordelen als je niet met betere kwaliteit luistert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Marvin said:

Bedoel je gewoon het verschil tussen MP3 en AAC? Oei pardon. Spotify gebruikt blijkbaar AAC aan 256 kbps wat nagenoeg overeenkomt met MP3 320 kbps. Sorry dat ik dat niet meteen vermeldde ... Ugh. 

Apple Music bv gebruikt ook "maar" 256kbps, maar Apple heeft een eigen codec ontwikkeld.

2 minutes ago, Marvin said:

Ik zeg ook niet dat Spotify op 320 kbps slecht klinkt. Maar ik vind het raar dat er audio-experts (wat ik niet ben) zijn die zich daartoe beperken en dan zeggen dat hun soundsystem goed/niet goed is. Hoe kan je dat beoordelen als je niet met betere kwaliteit luistert?

Sowieso is het allemaal met een korrel zout te nemen in een auto. Begin maar eens met stilstaand vs rijdend aan 50 of 120. Daar spelen al zoveel factoren een rol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb geen klagen van Spotify hier, op gebied van geluidskwaliteit.

Ik erger me meer aan de manier waarop dat ding gebouwd is. Dat bv "shuffle play" de standaard knop is als je een album wil beluisteren vind ik heiligschennis. Meestal wordt er wel nagedacht over de volgorde van de nummers op een album.

Ja! Ik zet nu altijd het eerste nummer op en dan het hele album in wachtrij. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Ja! Ik zet nu altijd het eerste nummer op en dan het hele album in wachtrij. 

Eerste starten, en dan (idd manueel) shuffle uitzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Marvin zei:

Ik zeg ook niet dat Spotify op 320 kbps slecht klinkt. Maar ik vind het raar dat er audio-experts (wat ik niet ben) zijn die zich daartoe beperken en dan zeggen dat hun soundsystem goed/niet goed is. Hoe kan je dat beoordelen als je niet met betere kwaliteit luistert?

Een systeem beoordelen is heel persoonlijk. Sommigen hebben graag veel bass, sommigen hebben het graag heel helder. Sommigen willen een nadrukkelijk ruimtelijk effect en een ander wil het liever zo droog als in een studio (ik). Het is niet omdat je met een equalizer het geluid kan manipuleren dat het daarom beter is. Het beste systeem is er eentje waar je (imho) niet aan begint te prullen, maar over de hele breedte genoeg definitie heeft dat enkel de volumeknop genoeg is. 

(Ik daag u uit om het verschil tussen 320kbps en lossless te horen trouwens, 50% kans denk ik :)  Ik ga daar niet onnozel over doen, ik ben daar niet toe in staat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Logic zei:

(Ik daag u uit om het verschil tussen 320kbps en lossless te horen trouwens, 50% kans denk ik :)  Ik ga daar niet onnozel over doen, ik ben daar niet toe in staat)

Kan ik ook niet, om eerlijk te zijn. Daarom dat ik de link trouwens deelde daarnet: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1635937181200 

Hier kan je van zes songs drie keer een fragmentje beluisteren in 128 kbps, 320 kbps en 1411 (WAV). Die 128 haal ik er wél nog uit ;) 

Verder akkoord over de persoonlijke voorkeur van de systemen. Ik heb heel rudimentaire geluidsinstallaties (zowel in huis als in de auto) en ik vind ze op zich goed genoeg. Denk dat ik in een auto niet meer plezier zou beleven aan een beter systeem, om de redenen die @ir_fuel ook zegt: je snelheid speelt een rol, omgevingsgeluid, enzovoort. En in een auto is er altijd lawaai van iets. De mogelijk betere details in het geluid zouden voor mij verloren gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Morgen tem vrijdag heb ik de S klasse in test 

Ben benieuwd…. Vandaag een berichtje gehad dat de mijne 1e week december bij mijn dealer staat. Sneller dan verwacht… 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW: geen auto, gezien ik al een AMG had gekocht hadden ze de test geannuleerd, echter zonder me iets te laten weten.......

  • Whut?! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-elektrische-mercedes-eqs-is-een-belachelijk-succes-1048851?fbclid=IwAR2POA9SyQm5QjWGcbzicmHEw-eo70WwuKgwHt5xli1nKkx4FnWnkXJ8WnY
 

Er worden dus nu al evenveel EQS’en als S-klasses verkocht, hoewel de verkoop van de S ook met 45% gestegen is sinds het nieuwe model er is. Knap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Logic zei:

Een systeem beoordelen is heel persoonlijk. Sommigen hebben graag veel bass, sommigen hebben het graag heel helder. Sommigen willen een nadrukkelijk ruimtelijk effect en een ander wil het liever zo droog als in een studio (ik). Het is niet omdat je met een equalizer het geluid kan manipuleren dat het daarom beter is. Het beste systeem is er eentje waar je (imho) niet aan begint te prullen, maar over de hele breedte genoeg definitie heeft dat enkel de volumeknop genoeg is. 

(Ik daag u uit om het verschil tussen 320kbps en lossless te horen trouwens, 50% kans denk ik :)  Ik ga daar niet onnozel over doen, ik ben daar niet toe in staat)

Volledig mee eens. Als ik mijn Tesla vergelijk met de EQS, dan valt het op dat de bass minder diep en fel is, en dat het algemeen wat ‘scheller’ klinkt. Toen ik van de BMW 5 (Harman Kardon) naar de Mercedes C (Burmester) ging, is me dat hetzelfde opgevallen. Toen ik de eerste keer met de Tesla ging rijden was is van m’n sokken geblazen, want zo’n waanzinnig soundsystem had ik nog nooit gehoord, en tot vandaag geniet ik er nog elke dag van.

In 2014 stond er al deze test in de Auto Motor und Sport: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/hifi-systeme-tesla-vs-audi-der-hifi-gipfel/?_gl=1*44vnzw*_ga*TWdrcmNkTlhtbTZWenlFenUzdGI0LXlZQjhrdFhpaE12d2EyTnhrY2g4VURySVlaRXVRZFBudGJUMXJod01vRA..

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

EQS staat ergens ook op eenzame hoogte atm (imo)

Daar ben ik het mee eens. In deze klasse is er dan ook nog niks van andere merken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jokke_vlo @BMWMB Bjorn heeft het toch ook over de opmerkelijke kwaliteit van de Burmester in de EQC op dit moment.

 

 

Het lijkt me dan toch sterk dat dat van de EQS minder zou zijn. Zal wel aan de spec van de auto gelegen hebben.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het soundsystem van de Model 3 is dan ook minder goed dan in de Model S.

Begrijp me niet verkeerd. Het soundsystem in de EQS is niet slecht, maar ik vind het in mijn Model S beter. De bass in mijn Tesla Is echt indrukwekkend, en als Tommorowland-lover kan ik daar enorm van genieten. 🤷🏼‍♂️ Ik ben dan ook een Jonny… van de week kwam onze Benoît thuis met de Tesla, en het viel me op dat ik ‘m al van ver in de straat hoorde aankomen. 😄 Nu begrijp ik waarom mensen zo dikwijls naar mij kijken onderweg. Als ik alleen ben, staat het volume meestal op bijna maximum. 😎

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jokke_vlo zei:

BTW: geen auto, gezien ik al een AMG had gekocht hadden ze de test geannuleerd, echter zonder me iets te laten weten.......

Oei. 

Je gaat je mening moeten herzien? Want dit is toch een  wat "kleinzielige" reactie van hun? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid