Ga naar inhoud

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
6 minuten geleden, Polygoon zei:

Heb je ervaring met de organisatie?

Want, en dan kom ik terug bij mijn eerste post, ik wil niet bij het moto equivalent komen van: 

Heb je de link al geopend? 

De initiatie start om 8.30 u  (of 13 u afhankelijk van het aantal inschrijvingen) en duurt een halve dag (4 uur). Het gebruik van de lesmotor is in de prijs inbegrepen. De opleiding gaat door op een ruim terrein te Erembodegem (Aalst). Een initiatie telt min. 2 en max. 3 deelnemers.

Lijkt me niet echt vergelijkbaar met die bongobon.. je zal goeie persoonlijke begeleiding krijgen van mensen met veel ervaring.

Ik doe in maart trouwens een Trial initiatie bij Clubmot.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Polygoon zei:

Want, en dan kom ik terug bij mijn eerste post, ik wil niet bij het moto equivalent komen van: Schermafbeelding2025-01-28om14_48_52.png.33feb49957dac65a6fa4d68bb75e0bb2.png

Is volgens mij de initiatie die vroeger door m&t werd gegeven. Is wel ok. 

Je dient wel zelf in kledij te voorzien. Vroeger kon je die bij RAD huren, maar denk niet dat ze dat nog doen. Dockx ofzo zal dat wss wel nog doen. 

Kweetniet welk formaat jij hebt, maar wil anders wel eens in mijn oudere kledijkast duiken. Zijn wel allemaal eerder kleine maten. 

Geplaatst:

En wat je uit zo een sessie zal leren is: 

Het is moeilijker dan dat het eruitziet. 

Je moet je ontspannen 

Je zweet er veel harder van dan dat je je ooit had kunnen inbeelden 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 minutes ago, Tjeu said:

Zeker aan lage snelheid :D 

Geplaatst:
16 minuten geleden, Polygoon zei:

clubmot is goed

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
11 minuten geleden, CharlesV zei:

Heb je de link al geopend? 

Ik lees wat er staat maar:

1 minuut geleden, dragonfly zei:

clubmot is goed

Ik was hier naar op zoek, inderdaad 🙂.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
37 minuten geleden, Tjeu zei:

Je dient wel zelf in kledij te voorzien.

😪

Geplaatst:
5 minuten geleden, Polygoon zei:

😪

Enig idee hoeveel verschillende maten er bestaan in motorkleding? Van xxs tot 7xl en dan alles nog eens in gewone maten, korte maten en lange maten. En dan nog eens warm, tussenseizoen en zomer. Dat allemaal voor broek, jas en handschoenen. En dat maal twee voor man en vrouw. En dan heb je nog alle schoenmaten en hoge of lage botten en bij de dames met of zonder verhoogde zool voor beter aan de grond te kunnen. 

En dan moeten we nog aan de helm beginnen... Jet voor ruimtelijkheid of integraal voor de veiligheid of systeem voor de beiden... Maar die zijn duurder en zwaarder... En ook daar ga je van (x)xs tot (xx)xl... 

Je kan moeilijk verwachten dat ze zo een investering doen. Kost meer dan de lesmotoren. En ze mogen het nog iedere keer wassen, waardoor het ook sneller dan de motoren slijt. Prijs zou dus meer dan dubbele moeten zijn, excl verzekering tegen schade, want als je eens valt... 

Geplaatst:
1 minuut geleden, Tjeu zei:

Enig idee hoeveel verschillende maten er bestaan in motorkleding? Van xxs tot 7xl en dan alles nog eens in gewone maten, korte maten en lange maten. En dan nog eens warm, tussenseizoen en zomer. Dat allemaal voor broek, jas en handschoenen. En dat maal twee voor man en vrouw. En dan heb je nog alle schoenmaten en hoge of lage botten en bij de dames met of zonder verhoogde zool voor beter aan de grond te kunnen. 

En dan moeten we nog aan de helm beginnen... Jet voor ruimtelijkheid of integraal voor de veiligheid of systeem voor de beiden... Maar die zijn duurder en zwaarder... En ook daar ga je van (x)xs tot (xx)xl... 

Je kan moeilijk verwachten dat ze zo een investering doen. Kost meer dan de lesmotoren. En ze mogen het nog iedere keer wassen, waardoor het ook sneller dan de motoren slijt. Prijs zou dus meer dan dubbele moeten zijn, excl verzekering tegen schade, want als je eens valt... 

Geen motorkledij vereist.

Voor de Initiatie, wat kledij betreft: een helm kan je van ons gebruiken. Verder dien je zelf laarzen of bottines tot boven de enkel, lange broek, jas met lange mouwen en handschoenen te voorzien.

En ze denken actief mee:

Het zou dus voor jou een optie kunnen zijn om meteen de 4 u opleiding (B372) bij onze partner Start2Drive te volgen zodat je nadien over het nodige attest beschikt.

https://start2drive.be/rijbewijs-a1/

Geplaatst:
23 minuten geleden, Polygoon zei:

Geen motorkledij vereist.

En ze denken actief mee:

Zelf een simpele 125cc weegt rijklaar al snel 170-200kg. En daar zit een blok in dat gloeiend heet staat, met een uitlaat eraan die nog warmer is. 
Als je op uwen snater gaat - en veelal een stuk van de motor op jou krijgt- wil je dat niet in een gewoon jaske en jeansbroek doen. Vallen met een moto doet pijn. Wees beschermd. Motorjas, motorbroek en motorhandschoenen zijn een must. 

Believe you me. Mijn knieën zijn kapot van te vallen, mijn linker duim is omzeep en ik heb meerdere plaatsen waar ik zeer weinig tot geen oppervlakte gevoel meer heb (waaronder beide bovenbenen). 

Geplaatst: (aangepast)

En als je toch 4u rijlesvolgt, dan zou ik direct een 125cc 11kW in huis halen, die kosten niet veel. Ga voor een luchtgekoelde. Honda CBF, een MSX 125 (grom), Suzuki Van Van, Yamaha YBR 125,.... Zoek een die goedkoop is wegens veel kilometers en leg er direct een nieuwe set michelin banden op.

Exemplaren met wat kilometers kosten doorgaans niet veel (minder dan 1500 euro is zeker haalbaar), terwijl die dingen gemaakt zijn om eeuwig mee te gaan in India waar ze misbruikt worden gelijk zot. En als ze stuk gaan kost het geen hol om ze te herstellen, kan je ook allemaal makkelijk zelf. 

Dan kan je daarmee wat oefenen en vooral zelf een doorgedreven opleiding volgen, begin met de beginnersopleiding van VROM. Daar ga je een stuk meer plezier uithalen en ook grotere stappen mee vooruit zetten. 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:

Ik zou eerder die 1500 euro steken in het meteen doen van het volledige rijbewijs (mits de initiatie u bevalt)...? @Polygoon kan nu toch ook al 125cc rijden met zijn B-rijbewijs?

Geplaatst:

En, met alle respect voor @Tjeu en zijn massa's ervaring, je moet het nu toch ook niet overdramatiseren. Die lesmoto's zijn voorzien van beugels, als je hem voelt vallen aan zo'n trage snelheid leg je hem gewoon op de grond. Ik heb al mijn lessen en examen met jeansbroek en bottines gedaan.. Niemand stond daar op het examen met volledige outfit.. 

Geplaatst: (aangepast)
33 minuten geleden, CharlesV zei:

En, met alle respect voor @Tjeu en zijn massa's ervaring, je moet het nu toch ook niet overdramatiseren. Die lesmoto's zijn voorzien van beugels, als je hem voelt vallen aan zo'n trage snelheid leg je hem gewoon op de grond. Ik heb al mijn lessen en examen met jeansbroek en bottines gedaan.. Niemand stond daar op het examen met volledige outfit.. 

Een lesmoto is idd voorzien van beugels en die doen veel. Maar naar mijn weet zijn die 125cc's niet voorzien van beugels zoals een lesmotor. 

Vroeger waren dat gewone Tux'kes, zelf zonder ook maar iets van bescherming. Geen idee wat het vandaag zijn. 

Ieder heeft zij fetisch, ik neem het niet zo nauw met de fietshelm, maar wel met motobroeken en jassen. Al had ik dat vroeger wel een pak minder (behalve met handschoenen, dat heb ik wel altijd gehad). Al vallende leert men zeker... 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
2 uren geleden, Tjeu zei:

Tis winter nu, zal wel meevallen😆

Geplaatst:
Zojuist, toere zei:

Tis winter nu, zal wel meevallen😆

Doorgaans zit er wel een oefening is 'met de motor aan de hand'. De eerste keren dat je dat doet zit je instant in het zweet, ongeacht het weer. 
Ik voel de vapeurs instant terug opkomen als ik aan die eerste keren terug denk... Man man man, dat was afzien. (nuja, ik ben dan ook als 58kg wegens baaske beginnen met een motorfiets die +/-225 kg rijklaar woog, ik begon al te zweten van er gewoon naar te kijken :D )

Geplaatst:
1 minuut geleden, Tjeu zei:

Doorgaans zit er wel een oefening is 'met de motor aan de hand'. De eerste keren dat je dat doet zit je instant in het zweet, ongeacht het weer. 
Ik voel de vapeurs instant terug opkomen als ik aan die eerste keren terug denk... Man man man, dat was afzien. (nuja, ik ben dan ook als 58kg wegens baaske beginnen met een motorfiets die +/-225 kg rijklaar woog, ik begon al te zweten van er gewoon naar te kijken :D )

Ooit eens mijn blade van in Kortrijk op de grote markt te voet naar huis geduwd. Stond in panne en wou hem daar niet achterlaten.

30 graden/ motopak aan en tis 5km ver.

1 brug moeten doen ook.

Ja heb gezweet🤣

• Whut?! 1
Geplaatst:
14 minuten geleden, toere zei:

@Polygoon Nog met een scooter of 500cc brommer gereden vroeger of start je echt van 0? 

Nee, en ook niet met een 50cc :D 

Echt van 0

Geplaatst:

Kunt ook es horen bij een rijschool. Daar zijn er ook bij waar ge eerst es moogt 'proberen'.

Geplaatst:
1 uur terug, Polygoon zei:

Nee, en ook niet met een 50cc :D 

Echt van 0

Ik had 3j met een 50cc gereden voor ik mijn 1ste moto kocht( Suzuki 600cc) dus heb mijn ervaring met die brommer ruimschoots gedaan. Mijn schoonbroer heeft mij leren rijden met zijn brommer, was ook nodig want kende er ook niks van😁

Ik zou de raad volgen van de forummers hierboven😀

Geplaatst:

Ik ben ook met een 125cc begonnen en heb die nadien voor hetzelfde terug overgelaten. Kameraad heeft zelfs winst gemaakt :lolz:

Voordeel is ook dat je met zoiets licht meer dingen durft doen, een moto met wat kilo’s kwam bij mij nogal intimiderend over met momenten. Zeker als die gekuipt is en dus veel geld kan kosten als die omvalt :D Maar mijn traagrijden-kunsten zijn zo wel sterk getraind geweest.

Geplaatst:
5 uren geleden, CharlesV zei:

Ik wel.

Maar twijfelde ook niet of het ietsvoor mij was. Direct een gore-tex pak en arai aangeschaft. 

Geplaatst:
5 uren geleden, CharlesV zei:

Ik zou eerder die 1500 euro steken in het meteen doen van het volledige rijbewijs (mits de initiatie u bevalt)...? @Polygoon kan nu toch ook al 125cc rijden met zijn B-rijbewijs?

Niet altijd.

Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid