Ga naar inhoud

Diesel, hybrid of electric?


Maxime S

Moet Maxime een vat betalen op 25 november?  

18 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet Maxime een vat betalen op 25 november?

    • Ja
      2
    • Ja, met nootjes
      16


Aanbevolen berichten

32 minuten geleden, Tommie zei:

Ik snap 't eerlijk gezegd ook niet goed. 400km per dag is echt hilarisch veel he...

400km is veel maar klant die architect is heeft haar Audi e-tron 55 ook terug ingeruild. Huis - kantoor was H/T al 130km en dan nog werfbezoeken maakte dat ze niet toekwam zonder laden. Al zeker niet in de winter.

En aan hun kantoor kunnen ze niet laden. Ze kent niets van auto's en heeft de verkoper blindelings gevolgd. Nu rijdt ze terug met een ICE.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Naish zei:

Ewel, ik vroeg me af wanneer dat precies zou beginnen? Ik heb nog iets anders de 25ste maar zou ervoor wel eens langskomen :D

 

Wat is er te doen op 25/11? 
Nootjes genoeg hier alleszins!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Maxime S zei:

Wat is er te doen op 25/11? 
Nootjes genoeg hier alleszins!

 

Volgens de poll geef jij een vat... 

En de nootjes zijn in orde en ik stemde met nootjes, dus dat is goed :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf kopen zou ik niet voor EV gaan, het waardeverlies op die kisten is dramatisch of gaat het zijn. PHEV gaat waardevaster zijn en het verbruik drukken. Bij leasing zou ik EV overwegen.  

Kopen XC90 T8, als hij zich over duits kan zetten, anders Q3 45e of X5 Xdrive 45e

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Bouncing Bullet zei:

Zelf kopen zou ik niet voor EV gaan, het waardeverlies op die kisten is dramatisch of gaat het zijn. PHEV gaat waardevaster zijn en het verbruik drukken.

Wrijf je nog eens over je glazen bol en stuur eens de lottocijfers in PM door voor komende zaterdag...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/11/2023 om 18:45, Dimitri zei:

Tot meneer de architect eens in een lez zone moet zijn, en dan hebben we het nog niet gehad over de restwaarde en de onzekere (politieke) toekomst van diesels 🙂

Full electric zou ik ook nooit doen bij die km's, gewoon gaan voor een goede plug in. BMW 530E misschien?

Gezien de kms die hij bolt, zou ik m geen zorgen maken dat hij met een diesel in de "verre toekomst" gaat rijden. Binnen 2-2.5 jaar heeft 'em 120000km en is zijn lease gedaan. Ten tweede, het is een leasebak => herverkoopwaarde is niet uw probleem.

Als je zoveel kms dagelijks bolt, blijft een dikke diesel het best. Jawel, een 530e haalt ook dat rijbereik maar een 530d rijdt toch nog steeds een heel stuk aangenamer dan een 530e met zijn viercilinderke. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Naish zei:

Wrijf je nog eens over je glazen bol en stuur eens de lottocijfers in PM door voor komende zaterdag...

Ik zie de ontwikkeling van de auto´s voor de volgende 4 jaar, de rotatie van de lottoballen voor de volgende 3 jaar spijtig genoeg niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Bouncing Bullet zei:

Ik zie de ontwikkeling van de auto´s voor de volgende 4 jaar, de rotatie van de lottoballen voor de volgende 3 jaar spijtig genoeg niet.

En de ontwikkeling is rechtstreeks gekoppeld aan de politiek en hoe zijn binnen 2 jaar gaan denken?

En de ontwikkeling is rechtstreeks gekoppeld aan hoe de markt denkt over het aanbod?

 

De ontwikkeling van Mercedes een tijdje terug was om de V8 eruit te halen en blijkt nu dat ze hem toch wat langer in leven gaan houden... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Bouncing Bullet zei:

Zelf kopen zou ik niet voor EV gaan, het waardeverlies op die kisten is dramatisch of gaat het zijn. PHEV gaat waardevaster zijn en het verbruik drukken.

Bold statement. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Naish zei:

En de ontwikkeling is rechtstreeks gekoppeld aan de politiek en hoe zijn binnen 2 jaar gaan denken?

En de ontwikkeling is rechtstreeks gekoppeld aan hoe de markt denkt over het aanbod?

 

De ontwikkeling van Mercedes een tijdje terug was om de V8 eruit te halen en blijkt nu dat ze hem toch wat langer in leven gaan houden... 

Gelukkig is de automarkt iets groter dan Vlaanderen en de politiek daarbuiten ook iets stabieler. Dus de variabiliteit in politieke regelgeving, vertaalt zich niet in een evenredige variabiliteit in restwaarde van wagens gelukkig. Je diesel mag in 2 jaar in Vlaandrenland misschien 0 Euro meer waard zijn want groenlinks heeft na de verkiezingen ene verbod op diesels ingevoerd, er zijn nog meer dan 300m andere Europeanen die hem gelukkig wel nog mogen overkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Naish zei:

En de ontwikkeling is rechtstreeks gekoppeld aan de politiek en hoe zijn binnen 2 jaar gaan denken?

En de ontwikkeling is rechtstreeks gekoppeld aan hoe de markt denkt over het aanbod?

 

De ontwikkeling van Mercedes een tijdje terug was om de V8 eruit te halen en blijkt nu dat ze hem toch wat langer in leven gaan houden... 

De technische ontwikkeling van de auto´s heeft met geen van beide te doen, de ontwikkeling van de nieuwwagenmarkt eveneens. Nieuw gaan er veel BEVs op de markt komen, die technisch nog grote sprongen maken, inclusief de facelift van uw taycan. In het A- en B-segment wagens gaan er veel komen, waarvan er vandaag nog geen BEV is.  Alles wat bedrijfsleasing is, wordt BEV. In het C-segment kom je met een budget van 60k niet ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, The Swede zei:

Gezien de kms die hij bolt, zou ik m geen zorgen maken dat hij met een diesel in de "verre toekomst" gaat rijden. Binnen 2-2.5 jaar heeft 'em 120000km en is zijn lease gedaan. Ten tweede, het is een leasebak => herverkoopwaarde is niet uw probleem.

Als je zoveel kms dagelijks bolt, blijft een dikke diesel het best. Jawel, een 530e haalt ook dat rijbereik maar een 530d rijdt toch nog steeds een heel stuk aangenamer dan een 530e met zijn viercilinderke. 

Men meldt hier dat hij tot 300 a 400 km per dag rijdt. Dat wilt niet zeggen dat hij dat dagelijks rijdt, en dus in 2 jaar zo'n km stand bij elkaar rijdt.

Opnieuw, heel de discussie hier hangt imo enorm af van het gebruiksprofiel. Rijdt hij <1, of 1 of zelfs 2x per week 300 a 400 km per dag, dan zou ik EV gaan.
Doet hij zo'n km's 2/3/4/5 keer per week diesel of hybride diesel (fiscaal en voordeel van voor-verwarming/koeling).

Zelf rij ik 100 tot 200 km per dag. Vroeger toen ik LPG reed, betekende dit om de 3-4 dagen LPG tanken (wat vrij traag gaat, en als er een pickup voor je staat kan je soms 10 min staan wachten...). Daarna met diesel mocht ik toch ook om de 5 tot 8 dagen gaan tanken.
Nu ik EV rij, nog nooit geladen buiten thuis/werk en dus nog geen tijd verscheten aan een tankstation. Dus hoewel EV voor lange trips echt tijdverlies met zich meebrengt, is het voor beperktere afstanden net tijdwinst in mijn situatie.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, The Swede zei:

Gelukkig is de automarkt iets groter dan Vlaanderen en de politiek daarbuiten ook iets stabieler. Dus de variabiliteit in politieke regelgeving, vertaalt zich niet in een evenredige variabiliteit in restwaarde van wagens gelukkig. Je diesel mag in 2 jaar in Vlaandrenland misschien 0 Euro meer waard zijn want groenlinks heeft na de verkiezingen ene verbod op diesels ingevoerd, er zijn nog meer dan 300m andere Europeanen die hem gelukkig wel nog mogen overkopen.

Klopt, maar voor jan modaal is dat afhankelijkheid van vrij lokale prijzen.

Ok de handelaars gaan er rijker mee worden want die kopen goedkoop in onder het moto, meneer dat geraken we aan de straatstenen niet meer kwijt, en verkoopt het met grote winst in andere landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, jan.van.gent zei:

Men meldt hier dat hij tot 300 a 400 km per dag rijdt. Dat wilt niet zeggen dat hij dat dagelijks rijdt, en dus in 2 jaar zo'n km stand bij elkaar rijdt.

Opnieuw, heel de discussie hier hangt imo enorm af van het gebruiksprofiel. Rijdt hij <1, of 1 of zelfs 2x per week 300 a 400 km per dag, dan zou ik EV gaan.
Doet hij zo'n km's 2/3/4/5 keer per week diesel of hybride diesel (fiscaal en voordeel van voor-verwarming/koeling).

Zelf rij ik 100 tot 200 km per dag. Vroeger toen ik LPG reed, betekende dit om de 3-4 dagen LPG tanken (wat vrij traag gaat, en als er een pickup voor je staat kan je soms 10 min staan wachten...). Daarna met diesel mocht ik toch ook om de 5 tot 8 dagen gaan tanken.
Nu ik EV rij, nog nooit geladen buiten thuis/werk en dus nog geen tijd verscheten aan een tankstation. Dus hoewel EV voor lange trips echt tijdverlies met zich meebrengt, is het voor beperktere afstanden net tijdwinst in mijn situatie.

Je hebt gelijk, er is wat te weinig info over het juiste rijpatroon.  Al blijft ik nog steeds geen vertrouwen hebben in 400km kunnen rijden zonder laden. En als je werkt en je moet plots een half uur voor onnozele gaan spelen bij een laadpaal...

En je zegt ook dat je je EV nooit laadt buiten huis of werk. Een serieus percentage van de Vlaamse bevolking woont echter in een stad. En vaak hebben zelfs de mooiere panden daar geen garage. Laden thuis is dan een probleem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, The Swede zei:

Je hebt gelijk, er is wat te weinig info over het juiste rijpatroon.  Al blijft ik nog steeds geen vertrouwen hebben in 400km kunnen rijden zonder laden. En als je werkt en je moet plots een half uur voor onnozele gaan spelen bij een laadpaal...

En je zegt ook dat je je EV nooit laadt buiten huis of werk. Een serieus percentage van de Vlaamse bevolking woont echter in een stad. En vaak hebben zelfs de mooiere panden daar geen garage. Laden thuis is dan een probleem. 

Ik begin het op te geven...

Nogmaals, als je eens 400km moet rijden, dan ga je NOOIT noodzakelijk ergens 30 min moeten laden... je zal misschien paar min moeten laden om die extra 50 of 100km erin te steken om je traject te kunnen afhandelen. Dat is niet zoals een ICE dat wanneer je stopt je dan ook altijd compleet vol gaat tanken (wat sommigen zelfs nog niet doen met een ice).

Stop eens met alles te overdrijven... Je gaat voor die extra splash max evenveel tijd kwijt zijn als dat je gewoon je ICE anders gaat moeten tanken.

 

En dat van die stad... Hoeveel keer moeten we nog zeggen dat met de bestaande infrastructuur een EV pas echt interessant is als je kan thuis laden of eventueel op je werk als je daar frequent lang ter plaatse blijft. Dat zijn randvoorwaarden waar je rekening moet mee houden, identiek aan deze van vroeger dat je als km-vreter beter een diesel pakt en voor korte trajecten beter een benzine.

Idem voor mensen die op regelmatige basis 2 keer of meer de range van hun EV nodig hebben op een traject want dan moet je effectief meerdere keren stoppen om 20min bij te laden. Als dat meer is dan paar keer per jaar voor vakantie, dan is een EV nog geen goeie oplossing...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bouncing Bullet zei:

Zelf kopen zou ik niet voor EV gaan, het waardeverlies op die kisten is dramatisch of gaat het zijn. PHEV gaat waardevaster zijn en het verbruik drukken. Bij leasing zou ik EV overwegen.  

Phev is een tussenoplossing, lijkt me dat de vraag naar ev's alleen maar zal toenemen waardoor die tweedehands ook gewild gaan zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Bouncing Bullet said:

die technisch nog grote sprongen maken

Op welk vlak dan?

Ik zie geen revoluties in batterijtechnologie de komende paar jaar. Laadsnelheid? Dat gaat echt het verschil niet meer maken als je nu al met 800V systemen zit, je absolute winst wordt per sprong kleiner en kleiner. Rijbereik? Daar gaan ze toch ook geen mirakels kunnen verrichten.

Let wel, je spreekt van grote sprongen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Op welk vlak dan?

Ik zie geen revoluties in batterijtechnologie de komende paar jaar. Laadsnelheid? Dat gaat echt het verschil niet meer maken als je nu al met 800V systemen zit, je absolute winst wordt per sprong kleiner en kleiner. Rijbereik? Daar gaan ze toch ook geen mirakels kunnen verrichten.

Let wel, je spreekt van grote sprongen.

dan denk ik nochtans direct aan de solid state batterij

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, The Swede said:

Gelukkig is de automarkt iets groter dan Vlaanderen en de politiek daarbuiten ook iets stabieler. Dus de variabiliteit in politieke regelgeving, vertaalt zich niet in een evenredige variabiliteit in restwaarde van wagens gelukkig. 

Wel voor Jan met de pet die enkel op Belgische bodem auto's koopt en verkoopt. Die gaat niet effe in het buitenland een tweedehands auto gaan shoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid