Ga naar inhoud

Diesel, hybrid of electric?


Maxime S

Moet Maxime een vat betalen op 25 november?  

18 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet Maxime een vat betalen op 25 november?

    • Ja
      2
    • Ja, met nootjes
      16


Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Logic zei:

Diegene die hier een EV aanbevelen hebben er zelf ene waarschijnlijk, ik ben daarin niet anders. 😄

Dat zijn ook degene die het meeste ervaring hebben om te besluiten dat heel de issues die erbij gemeld worden niet veel voorstellen.

En ik denk dat ik daar al van dag 1 heel duidelijk over ben geweest: thuis kunnen laden, en niet frequent veel meer dan je range per dag moeten rijden zijn 2 voorwaarden waar ik nog altijd bij blijf.

Denk alleen dat die 400km niet zoveel voorkomt en zelfs dan nog niet erg is... Dat is eens ergens 5min stoppen aan een snellader.

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Dat is idd een punt dat al eens vergeten wordt. Als je er niet komt met 1 lading wil dat niet automatisch zeggen dat je met je EV 45 minuten moet staan laden ergens, als je thuis kan laden.

Trouwens, als je zo een benzine hybride koopt met een kleine tank ga je ook vaker moeten tanken.

Eigenlijk wordt het pas echt een probleem als je rijbereik * 2 moet doen in 1 rit.

Klopt in normaal gebruik ga ik max 5 min eens aan een snellader hangen.

Ik laad thuis en occassioneel eens aan een gewoon paaltje, maar dat is eerder omdat je dan makkelijk en dicht kan parkeren.

Enkel op reis zit ik met het meerdere keren opnieuw 'volladen'.

1 uur terug, Speedhunter zei:

400 km op de snelweg (werkelijke kilometers) in de winter gaat die toch nooit halen?

Hoezo "de norm", al eens gekeken naar de batterijen en hun grootte van alle elektrische wagens op de markt? Velen moeten het met minder dan 62 kwh stellen hoor.

En 80 % opladen was omdat het een snellader was, in het gaan heb ik wel 100% opgeladen, de wagen gaf 338 km aan wat je nooit haalt als werkelijke snelwegkilometers. Eerder op secundaire wegen en zelfs dan. 

Ja maar je spreekt over 200km dat is plots maar de helft. Ik haal met mijn rijstijl in putje winter 300km...

1 uur terug, Redfive zei:

Eigenlijk wordt de keuze hier door de meesten bepaald of het fiscaal aantrekkelijk is. Was de initiële vraag niet of de beste man zonder zorgen elke dag zijn kilometers kan maken? Zelfs met mogelijke pieken tot 400 km per dag, is dat al behoorlijk lang in de auto zitten en onderweg, en dan kan ik me wel voorstellen dat het weinig aantrekkelijk is om nog eens een half uur te staan schilderen aan een laadpaal (gesteld dat het dan ook nog een fastcharger is en redelijk op de weg ligt..). 
Dan komen we simpelweg uit op diesel. 
De andere aandrijvingen worden wel gesuggereerd maar even zoveel ook weer bekritiseerd en feitelijk af te raden. Weinig bereik in koude dagen (EV); meesleuren extra gewicht eens batterij leeg (PHEV). 
Redelijk moderne diesels mogen heus nog wel enkele jaren de LEZ zones in en tegen dat dat allemaal weer verstrengd wordt, is de leasing periode reeds lang voorbij.

 

Voor 400km ga je nooit ergens 30 min moeten bijladen... Dan spreken we echt over ergens eens 5min stoppen, beetje vergelijkbaar met stoppen om plasje te doen of drankje te halen.

48 minuten geleden, jan.van.gent zei:

wat hier wel vergeten wordt in het pleidooi voor een diesel is het comfort van de batterij als voorverwarming. Nooit meer krabben, of in een koude auto stappen en 15 min wachten tot het wat op temperatuur begint te komen. Bij ice moet je dan al standheizung nemen wil je gelijkaardig comfort, vermoedelijk geen goedkope optie op meeste wagens?

AM... Je hebt toch altijd een garage voor je auto :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Jan zei:

Ja stel je voor zeg, onmenselijke omstandigheden. 

Ik beweer ook nergens dat zoiets als standverwarming/koeling een doorslaggevende factor hoeft te zijn.
Al vind ik het zelf wel een meerwaarde. En het gaat hem niet alleen over 's nachts, want ik heb een garage thuis. Maar vorig jaar toch een paar keer mogen krabben 's avonds voor ik naar huis kon vertrekken na mijn werk. Verder haat ik het ook gewoon om met jas etc. in de auto te kruipen om de eerste 15 min niet al te koud te hebben, en om dan te zitten zweten de resterende 35 min tijdens mijn commute. Dan is het jas/trui uitdoen ergens aan de lichten en mijn schouder half uit de kom trekken. Allemaal first world problems, maar imo toch een argumentje in het voordeel van EV/PHEV.

In zomer heb je het omgekeerde, snikheet in de wagen en stuur/zetel oppervlakken warm genoeg om een ei op te bakken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektrisch, rijbereik Hybride is toch hetzelfde als deftige elektrische auto.

Zou kijken naar een EQE 350(+) met luchtvering in zijn geval: speciaal design, goed afgewerkt, zeer solide wagen, wel saai qua rijden.

En anders wachten tot die e-tron avant uitkomt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen maar beamen dat een hybride ook verre van handig is, met de km's dat die rijdt mag je ofwel dagelijks ofwel om de twee dagen tanken. Tenzij je naast een tankstation woont ,ga je daarmee meer tijd verliezen dan af en toe eens moeten snelladen.

Die ev range is vooral gevoelsmatig een issue denk ik, maar dat is het voor mij ook geworden. Dit is mijn eerste daily die zo'n beperkte range heeft, en je merkt toch ook op dat je heel regelmatig de tank controleert. En dan nog laat ik me nog steeds "vangen".

De luxe om elke dag met een volle tank te kunnen vertrekken als je kan thuisladen vind ik tegenwoordig aantrekkelijker klinken dan met een hybride rondrijden met een "keuneblaasje".

Langs de andere kant lijkt een recente diesel me nu ook niet zo'n groot probleem. Die beantwoordt dan toch ook aan de laatste uitstoot norm? En na 3 jaar moet ie toch alweer uitkijken naar iets nieuws...

aangepast door -Fred-
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor graag spreken over een 'snel'lader waar je op 5 minuten wat bij tankt. Dan kom je aan zo een snellader en staan er per paal 2 EV's te wachten waar er minstens één van beslist om toch een halfuurtje te laden. Daar sta je dan. In mijn ervaring mogen er, vooral in het franstalige landsdeel, nog heel wat investeringen gebeuren op vlak van laadmogelijkheden alvorens ik dit als kilometervreter zou aanraden.

Geef mij maar een phev. Daar kunnen we tenminste ook mee gaan skiën deze winter...

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, saabi said:

Ik hoor graag spreken over een 'snel'lader waar je op 5 minuten wat bij tankt. Dan kom je aan zo een snellader en staan er per paal 2 EV's te wachten waar er minstens één van beslist om toch een halfuurtje te laden. Daar sta je dan.

Hoe vaak heb jij daar dan met je EV al last van gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet jij toch veel pech hebben.

Op dit moment de Ionity in Luik 4 plaatsen vrij, de Total wat verderop langs de E40 2 300kW laders vrij, langs de E411 in Wellin 3 350kW vrij, E42 in Le Roeulex 4 350kW vrij etc etc.

 

En 't is nu niet dat we 2h 's nachts zijn in het weekend.

 

Dat de dekking in putje Wallonië qua snelladers wat beter kan ga ik niet ontkennen. Tussen Charleroi, Couvin, Beaumont en Dinant zijn er NUL snelladers. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Polygoon zei:

Er zullen er binnenkort wel wat op de tweedehands markt komen 😛

Hoe bedoel je?

De vrouw wil volgend jaar ook een tweedehands X5(mag zelfs benzine zijn) maar die bakken kosten nog een schrik van geld man..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, zeramed said:

Hoe bedoel je?

De vrouw wil volgend jaar ook een tweedehands X5(mag zelfs benzine zijn) maar die bakken kosten nog een schrik van geld man..

Omdat er heel veel nog rap met de oude fiscaliteit hun X5 45e hebben vervangen door een X5 50e, maar die moeten voor een groot stuk nog geleverd worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dan moet jij toch veel pech hebben.

Op dit moment de Ionity in Luik 4 plaatsen vrij, de Total wat verderop langs de E40 2 300kW laders vrij, langs de E411 in Wellin 3 350kW vrij, E42 in Le Roeulex 4 350kW vrij etc etc.

 

En 't is nu niet dat we 2h 's nachts zijn in het weekend.

 

Dat de dekking in putje Wallonië qua snelladers wat beter kan ga ik niet ontkennen. Tussen Charleroi, Couvin, Beaumont en Dinant zijn er NUL snelladers. 

 

Dat kan…laatste keer Wellin waren er 2 van de 6 palen defect en stonden er 5 ev’s aan te schuiven. 
We zitten geregeld in de buurt daar, maar behalve deze palen is dat daar nada aan snelle laadmogelijkheden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd. En dan moet je weten dat het al een heel pak beter is dan 5 jaar terug, want toen stond er gewoon niks eens je op de as Brussel-Luxemburg zat.

Er is op dat vlak nog wel wat werk aan de winkel in vergelijking met Vlaanderen.

Langs de andere kant, je weet ook waarom je daar zit natuurlijk. Dat is daar zo leeg als wat. Als ze voor die 2 boeren en een koeienstal een snellader moeten zetten gaan ze er lang over doen eer ze uit de kosten zijn vrees ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Martini Racing zei:

Ik zou denken dat een pickup (lichte vracht) ofzo ook nog een goeie optie is.

Ja wellicht, maar wees eerlijk: hoeveel architecten ken je die met een pickup rijden? t. 
Man bouwt hoofdzakelijk grote moderne villas. Een pickup is niet meteen een auto die je met dit genre associeert vind ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel bizar dat een architect 300 a 400 km per dag rijdt, die heeft dus klanten over gans Belgie?

Die zit dus 3/4 van de dag in de auto ipv achter zijn tekentafel?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, saabi zei:

Ik hoor graag spreken over een 'snel'lader waar je op 5 minuten wat bij tankt. Dan kom je aan zo een snellader en staan er per paal 2 EV's te wachten waar er minstens één van beslist om toch een halfuurtje te laden. Daar sta je dan. In mijn ervaring mogen er, vooral in het franstalige landsdeel, nog heel wat investeringen gebeuren op vlak van laadmogelijkheden alvorens ik dit als kilometervreter zou aanraden.

Geef mij maar een phev. Daar kunnen we tenminste ook mee gaan skiën deze winter...

Ik heb in 2 jaar tijd, nog maar 1 keer paar min moeten wachten aan een snellader...

Nogmaals, als je met een rijbereik van 350km eens 400km moet doen, dan heb je 300km traject om langs een laadpaal te passeren en te kijken voor je stopt online of hij vrij is.

Als je natuurlijk in dat scenario zit van heel lange trajecten, dan is die keuze niet zo groot want je wil wel op de 'goeie' momenten kunnen bijladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, thor zei:

Ik vind het wel bizar dat een architect 300 a 400 km per dag rijdt, die heeft dus klanten over gans Belgie?

Die zit dus 3/4 van de dag in de auto ipv achter zijn tekentafel?

Ik snap 't eerlijk gezegd ook niet goed. 400km per dag is echt hilarisch veel he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, thor zei:

Ik vind het wel bizar dat een architect 300 a 400 km per dag rijdt, die heeft dus klanten over gans Belgie?

Die zit dus 3/4 van de dag in de auto ipv achter zijn tekentafel?

Zal wellicht niet elke elke dag zijn, maar enkele keren per week? 
(ik kan maar herhalen wat hij me zei natuurlijk)

Heeft een associé en bureau in Lokeren waar hij vaak naar toe moet.
Google Maps leert me dat dat 120km van bij hem thuis is...
Weg-en-weer en nog wat bezoeken onderbaan... loopt toch snel op 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Ja wellicht, maar wees eerlijk: hoeveel architecten ken je die met een pickup rijden? t. 
Man bouwt hoofdzakelijk grote moderne villas. Een pickup is niet meteen een auto die je met dit genre associeert vind ik. 

Ik ken er 3.

17 minuten geleden, Tommie zei:

Ik snap 't eerlijk gezegd ook niet goed. 400km per dag is echt hilarisch veel he...

Dat is bompa territorium. Zijn baas heeft hem in dienst daarvoor, zodat die zijn werk kan blijven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid