Ga naar inhoud

Diesel, hybrid of electric?


Maxime S

Moet Maxime een vat betalen op 25 november?  

18 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet Maxime een vat betalen op 25 november?

    • Ja
      2
    • Ja, met nootjes
      16


Aanbevolen berichten

Eigenlijk wordt de keuze hier door de meesten bepaald of het fiscaal aantrekkelijk is. Was de initiële vraag niet of de beste man zonder zorgen elke dag zijn kilometers kan maken? Zelfs met mogelijke pieken tot 400 km per dag, is dat al behoorlijk lang in de auto zitten en onderweg, en dan kan ik me wel voorstellen dat het weinig aantrekkelijk is om nog eens een half uur te staan schilderen aan een laadpaal (gesteld dat het dan ook nog een fastcharger is en redelijk op de weg ligt..). 
Dan komen we simpelweg uit op diesel. 
De andere aandrijvingen worden wel gesuggereerd maar even zoveel ook weer bekritiseerd en feitelijk af te raden. Weinig bereik in koude dagen (EV); meesleuren extra gewicht eens batterij leeg (PHEV). 
Redelijk moderne diesels mogen heus nog wel enkele jaren de LEZ zones in en tegen dat dat allemaal weer verstrengd wordt, is de leasing periode reeds lang voorbij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Speedhunter zei:

400 km op de snelweg (werkelijke kilometers) in de winter gaat die toch nooit halen?



En 80 % opladen was omdat het een snellader was, in het gaan heb ik wel 100% opgeladen, de wagen gaf 338 km aan wat je nooit haalt als werkelijke snelwegkilometers. Eerder op secundaire wegen en zelfs dan. 

Niemand rijdt enkel 400km op de snelweg als hij zich enkel in BE ophoudt, en zeker niet dagelijks. Met een EQE, i4 40, i5 40,... ga je héél dicht bij die 400km zitten. 

En slechts tot 80% snelladen is ook maar iets dat je enkel moet hanteren als je dagelijks daar gaat aan hangen. Je batterij gaat heus niet stuk gaan van een paar keer per maand tot 100% te snelladen hoor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als veelrijder moet je hoegenaamd geen schrik hebben om nog een diesel te kopen. Al die paniek daaromtrent is hoofdzakelijk door media brainwashing.

Diesel Euro 6D mag tot 1/1/2031 in de LEZ, dat is nog meer dan 7 jaar. Tegen dan is die kar al lang afgeschreven (en staat de EV technisch hopelijk weer een stuk verder).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Redfive zei:

Eigenlijk wordt de keuze hier door de meesten bepaald of het fiscaal aantrekkelijk is. 

Dit is helaas de realiteit anno 2023 (al schieten sommigen wel heel voorbarig in paniek) en het zal er niet op beteren. 

We evolueren naar de situatie waar iedereen (ook de liefhebbers) een EV heeft als daily en nog een ICE als speelgoed (liefst dan nog als oldtimer om de fiscale lasten te drukken). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat hier wel vergeten wordt in het pleidooi voor een diesel is het comfort van de batterij als voorverwarming. Nooit meer krabben, of in een koude auto stappen en 15 min wachten tot het wat op temperatuur begint te komen. Bij ice moet je dan al standheizung nemen wil je gelijkaardig comfort, vermoedelijk geen goedkope optie op meeste wagens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon kijken naar de VAA, verzekering, taks en BIV voor een diesel vs een EV en dan de knoop doorhakken. Als je een 2de hands koopt met 100 000km op, die is nog een aantal jaren goed en veel goedkoper in aankoop dan een EV die een praktijkverbruik heeft van 400km in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Tommie zei:

En slechts tot 80% snelladen is ook maar iets dat je enkel moet hanteren als je dagelijks daar gaat aan hangen. Je batterij gaat heus niet stuk gaan van een paar keer per maand tot 100% te snelladen hoor.

Dat is een goede tip. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, jan.van.gent said:

wat hier wel vergeten wordt in het pleidooi voor een diesel is het comfort van de batterij als voorverwarming. Nooit meer krabben, of in een koude auto stappen en 15 min wachten tot het wat op temperatuur begint te komen. Bij ice moet je dan al standheizung nemen wil je gelijkaardig comfort, vermoedelijk geen goedkope optie op meeste wagens?

Je vergeet de airco in de zomer. Dat is sowieso een no-go met een ICE. Enkel in hybride mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, Redfive said:

Eigenlijk wordt de keuze hier door de meesten bepaald of het fiscaal aantrekkelijk is. Was de initiële vraag niet of de beste man zonder zorgen elke dag zijn kilometers kan maken? Zelfs met mogelijke pieken tot 400 km per dag, is dat al behoorlijk lang in de auto zitten en onderweg, en dan kan ik me wel voorstellen dat het weinig aantrekkelijk is om nog eens een half uur te staan schilderen aan een laadpaal (gesteld dat het dan ook nog een fastcharger is en redelijk op de weg ligt..). 

Wie moet er een half uur staan snelladen bij 400 km/dag?

Duidelijk gesproken als iemand die er geen ervaring mee heeft.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jan.van.gent zei:

wat hier wel vergeten wordt in het pleidooi voor een diesel is het comfort van de batterij als voorverwarming. Nooit meer krabben, of in een koude auto stappen en 15 min wachten tot het wat op temperatuur begint te komen. Bij ice moet je dan al standheizung nemen wil je gelijkaardig comfort, vermoedelijk geen goedkope optie op meeste wagens?

Zou voor mij niet echt een argument zijn... Mijn auto's staan altijd binnen en ik kan in 25 jaar rijbewijs het aantal keer dat ik heb moeten krabben tellen op de vingers van één hand....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Restwaarde zou ik eerlijk gezegd niet opnemen in het lijstje argumenten, zeker niet als het een aankoop is die wordt afgeschreven.

Niemand gaat weten hoe het de komende jaren gaat evolueren, zelfs niet met EV's (dat zal wel steeds meer in trek zijn, maar die modellen gaan ook evolueren), en als je elke dag tegen je goesting in je "goeie restwaarde" zit .... mja ....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Fr79 said:

Zou voor mij niet echt een argument zijn... Mijn auto's staan altijd binnen en ik kan in 25 jaar rijbewijs het aantal keer dat ik heb moeten krabben tellen op de vingers van één hand....

Ja ook op locatie putteke winter en zomer staan die altijd binnen :D 

Die standverwarming op mijn 3 destijds was toch een zaligheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Polygoon said:

Wooter zou het allemaal moeten lezen nu 😛 

Er staan ondertussen ook wel iets meer laders dan die 4 superchargers over gans België destijds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wie moet er een half uur staan snelladen bij 400 km/dag?

Duidelijk gesproken als iemand die er geen ervaring mee heeft.

Het zou zo maar eens kunnen dat je 's morgens vertrekt met een niet volle batterij (om welke reden dan ook). Dan zal het wel eens nodig zijn om te laden onderweg. 
Ik heb het al eens ergens geschreven, maar als men je morgen vertelt dat jouw ICE 3/5 van het officiële rijbereik haalt (in de beste omstandigheden) en je dan aanraadt om je benzine/diesel tank slechts tot 80% te vullen (nadien druppelt het tankpistool nog slechts enkele druppels per minuut), dan wil ik nog wel eens zien of je dat zo maar slikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, jan.van.gent zei:

wat hier wel vergeten wordt in het pleidooi voor een diesel is het comfort van de batterij als voorverwarming. Nooit meer krabben, of in een koude auto stappen en 15 min wachten tot het wat op temperatuur begint te komen. Bij ice moet je dan al standheizung nemen wil je gelijkaardig comfort, vermoedelijk geen goedkope optie op meeste wagens?

Ja stel je voor zeg, onmenselijke omstandigheden. 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Er staan ondertussen ook wel iets meer laders dan die 4 superchargers over gans België destijds.

En gelukkig is nog niemand begonnen over trage dinosaurusverbrandende M2's.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tommie zei:

En gelukkig is nog niemand begonnen over trage dinosaurusverbrandende M2's.

En het half uur mentaal uitrusten als je 160 km/u op de autostrade reed.
Of de dagprijs van een Porreche.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Redfive zei:

Het zou zo maar eens kunnen dat je 's morgens vertrekt met een niet volle batterij (om welke reden dan ook). Dan zal het wel eens nodig zijn om te laden onderweg. 
Ik heb het al eens ergens geschreven, maar als men je morgen vertelt dat jouw ICE 3/5 van het officiële rijbereik haalt (in de beste omstandigheden) en je dan aanraadt om je benzine/diesel tank slechts tot 80% te vullen (nadien druppelt het tankpistool nog slechts enkele druppels per minuut), dan wil ik nog wel eens zien of je dat zo maar slikt. 

Ja, want ICE haalden steevast hun officiële rijbereik. :lolz: 
Ik zit er zelfs meer dan 20% boven, met bijna uitsluitend lange ritten (minstens 35 km), en als ik op spritmonitor kijk zijn er niet veel die lager uitkomen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, Redfive said:

Het zou zo maar eens kunnen dat je 's morgens vertrekt met een niet volle batterij (om welke reden dan ook). Dan zal het wel eens nodig zijn om te laden onderweg. 

Dat heb je dan toch volledig zelf in de hand.

Het zou ook zomaar eens kunnen dat je met een lege benzinetank thuis vertrekt en die maar voor de helft vult aan de pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Polygoon said:

En het half uur mentaal uitrusten als je 160 km/u op de autostrade reed.

Gelukkig kan de mijne dat terwijl hij zelf stuurt. Kan ik ondertussen een dutje doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, Jan said:

Ja stel je voor zeg, onmenselijke omstandigheden. 

Hij spreekt dan ook over comfort opties. Als we zo beginnen zwier dan de airco ook maar van je wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Gelukkig kan de mijne dat terwijl hij zelf stuurt. Kan ik ondertussen een dutje doen.

Gelukkig kan ik niet sneller dan 160 met de mijne.

 

 

 

 

 

 

 

 

🥲🥲🥲

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid