Ga naar inhoud

Diesel, hybrid of electric?


Maxime S

Moet Maxime een vat betalen op 25 november?  

18 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet Maxime een vat betalen op 25 november?

    • Ja
      2
    • Ja, met nootjes
      16


Aanbevolen berichten

Just now, Liquid Li0n said:

dan denk ik nochtans direct aan de solid state batterij

De komende paar jaar? Dat zou willen zeggen dat die vandaag in prototype stadium aan het rondrijden is. Ik betwijfel het 🙂 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

De komende paar jaar? Dat zou willen zeggen dat die vandaag in prototype stadium aan het rondrijden is. Ik betwijfel het 🙂 

hmm feit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

De komende paar jaar? Dat zou willen zeggen dat die vandaag in prototype stadium aan het rondrijden is. Ik betwijfel het 🙂 

En betaalbaar zou zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, jan.van.gent zei:

Ik beweer ook nergens dat zoiets als standverwarming/koeling een doorslaggevende factor hoeft te zijn.
Al vind ik het zelf wel een meerwaarde. En het gaat hem niet alleen over 's nachts, want ik heb een garage thuis. Maar vorig jaar toch een paar keer mogen krabben 's avonds voor ik naar huis kon vertrekken na mijn werk. Verder haat ik het ook gewoon om met jas etc. in de auto te kruipen om de eerste 15 min niet al te koud te hebben, en om dan te zitten zweten de resterende 35 min tijdens mijn commute. Dan is het jas/trui uitdoen ergens aan de lichten en mijn schouder half uit de kom trekken. Allemaal first world problems, maar imo toch een argumentje in het voordeel van EV/PHEV.

In zomer heb je het omgekeerde, snikheet in de wagen en stuur/zetel oppervlakken warm genoeg om een ei op te bakken.

uw grootvader draait zich om in zijn graf. 

Man man wat zijn we pussy's tegenwoordig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Op welk vlak dan?

Ik zie geen revoluties in batterijtechnologie de komende paar jaar. Laadsnelheid? Dat gaat echt het verschil niet meer maken als je nu al met 800V systemen zit, je absolute winst wordt per sprong kleiner en kleiner. Rijbereik? Daar gaan ze toch ook geen mirakels kunnen verrichten.

Let wel, je spreekt van grote sprongen.

Revoluties nee (tenzij Toyota solid state in gang krijgt), maar low hanging fruit ja.  De SD-opslag heeft ook geen revoluties gekend, maar kijk eens hoe de evolutie over 5 jaar was. Vandaag krijg je 1TB voor 100 euro, in 2016 was dat amper voorstelbaar voor zo een prijs.

Wat is voor jouw wel en niet groot? 10%, 20%, 30%, >30%? in laadsnelheid, efficientie, koeling, preconditioning, energiedichtheid? Genoeg om voor de klant relevant te zijn, daar kent iedereen zijn eigen definitie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/11/2023 om 18:45, Dimitri zei:

 de restwaarde en de onzekere (politieke) toekomst van diesels 🙂

Dat geldt voor alle vormen van mobiliteit. als er genoeg mensen EV rijden gaan ze wel weer zorgen dat ze ook van die hoek voldoende inkomsten genereren.
Eerst door middel van die 5000 euro bonus ervoor zorgen dat meer mensen EV rijden zodat het draagvlak groot genoeg is. Zaaien om te kunnen oogsten.
En restwaarde is ook zo een relatief begrip. Ik las recent een artikel waarin het ging over de prijsdalingen van Tesla, en dat dit voor leasemaatschappijen en handelaars bijzonder pijnlijk was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

De komende paar jaar? Dat zou willen zeggen dat die vandaag in prototype stadium aan het rondrijden is. Ik betwijfel het 🙂 

Toyota rijdt ermee rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Waky zei:

uw grootvader draait zich om in zijn graf. 

Man man wat zijn we pussy's tegenwoordig. 

Voor dagelijks mijn 100 km commute km's te doen mag het van mij zo comfortabel mogelijk (en ja, ook acceleratie etc. vind ik belangrijk voor comfort).
Leuke km's met iets leuk afleggen, maar saaie km's met iets comfy.

De tijd dat ik het leuk vond om dagelijks veel km's te doen in een E30 of E36 zonder servo of airco,... liggen idd achter mij. Spartaans is voor het weekend :D

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Waky zei:

uw grootvader draait zich om in zijn graf. 

Man man wat zijn we pussy's tegenwoordig. 

Jij komt uit de tijd dat je blootvoets door de sneeuw bergop naar school moest. En bergop terug naar huis!

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Bouncing Bullet zei:

image.png.33c348600bf542eb5d39662b215cf609.png

 

image.png.9c8242d409c6971a0d7818c4472ce809.pngimage.png.86e006b4c0ec4086c7f813587e263031.png

image.png

Die cijfers zijn spijtig genoeg niet relevant.

Je vergelijkt nl. geen gelijke economische verhalen. In '20 hadden we corona en ellenlange levertermijnen, in '22 plots een oorlog een ellenlange levertermijnen. De prijzen waren toen kunstmatig hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als recente PHEV-rijder die geregeld toch ook wel zo'n afstanden op een dag doet, en dus twee keer per week aan de pomp staat (ondanks laden op kantoor en thuis)

BTW: @Bompa @Ugeken : ik heb niemand gezien, deze morgen in Kalken.  

- ofwel ga je voor de gekende zaken, en je blijft bij een stevige, zuinige diesel, met een deftige tank, en de bijhorende grote autonomie - ik haalde tot dik 1500 km op een tank met mijn Superb, de C-klasse gingen ook vlot tot over de 1100 km.

- ofwel ga je full-EV, met een deftige autonomie (i4 40, Mercedes EQE,  Tesla Model Y...) en zorg je er voor dat je iedere nacht kunt volladen bij je thuis, en eventueel ook op zijn kantoor te Lokeren.  Met heel af & toe een paar minuten snellader onderweg, zou hij moeten toekomen.

Met het budget dat hij voor ogen heeft, zal het eerder het eerste, dan het tweede zijn, is mijn gevoel.  Fiscaliteit/aftrekbaarheid zal natuurlijk ook wel in het voordeel van de elektriek spreken.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Als recente PHEV-rijder die geregeld toch ook wel zo'n afstanden op een dag doet, en dus twee keer per week aan de pomp staat (ondanks laden op kantoor en thuis)

BTW: @Bompa @Ugeken : ik heb niemand gezien, deze morgen in Kalken.  

- ofwel ga je voor de gekende zaken, en je blijft bij een stevige, zuinige diesel, met een deftige tank, en de bijhorende grote autonomie - ik haalde tot dik 1500 km op een tank met mijn Superb, de C-klasse gingen ook vlot tot over de 1100 km.

- ofwel ga je full-EV, met een deftige autonomie (i4 40, Mercedes EQE,  Tesla Model Y...) en zorg je er voor dat je iedere nacht kunt volladen bij je thuis, en eventueel ook op zijn kantoor te Lokeren.  Met heel af & toe een paar minuten snellader onderweg, zou hij moeten toekomen.

Met het budget dat hij voor ogen heeft, zal het eerder het eerste, dan het tweede zijn, is mijn gevoel.  Fiscaliteit/aftrekbaarheid zal natuurlijk ook wel in het voordeel van de elektriek spreken.

 

Ik was er gisteren rond 7:00. Koffietje halen. Benzine had ik nog genoeg.

Snacken zonder te moeten wachten op een oplaadbeurt :inlove:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Bompa zei:

Ik was er gisteren rond 7:00. Koffietje halen. Benzine had ik nog genoeg.

Snacken zonder te moeten wachten op een oplaadbeurt :inlove:

 

Om 7u kom ik niet af, ik drink thuis wel koffie dan 😁.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Bompa zei:

Ik was er gisteren rond 7:00. Koffietje halen. Benzine had ik nog genoeg.

Snacken zonder te moeten wachten op een oplaadbeurt :inlove:

 

Stoppen zonder reden???

Als dat je gewoonte is, dan is EV toch ideaal? 

Parkeerplaats dicht bij de plaats waar je moet zijn, inpluggen, 5 a 10 min naar binnen en terug volgeladen zijn :ninja: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, dragonfly zei:

400km is veel maar klant die architect is heeft haar Audi e-tron 55 ook terug ingeruild. Huis - kantoor was H/T al 130km en dan nog werfbezoeken maakte dat ze niet toekwam zonder laden. Al zeker niet in de winter.

Hierboven zie ik een gelijkaardig gebruik als bij ons op het werk. Dat was mijn eerste slide in de presentatie aan de directie. Het karakteristiek gebruik van onze wagens. Geen haar op ons hoofd dat dan nog dacht aan een EV. Je moet al redelijk rond zijn om dan anders te gaan beslissen.

Maar, met onmiddellijk de afspraak: bij de volgende aankooprondes gaan we steeds opnieuw de markt bekijken en het opnieuw afwegen.  Zoals Naish zegt: tussentijdse laadbeurten moeten de standaard worden, altijd volledig laden,

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Naish zei:

Stoppen zonder reden???

Als dat je gewoonte is, dan is EV toch ideaal? 

Parkeerplaats dicht bij de plaats waar je moet zijn, inpluggen, 5 a 10 min naar binnen en terug volgeladen zijn :ninja: 

't Was ter voorbereiding.

Nachtje van 3u slapen achter de rug, 't zal zelfs eerder 6u30 geweest zijn dat ik er stond, want om 7u25 stond ik al in Geel. Moest me een beetje wapenen met cafeïne :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Naish zei:

Ik begin het op te geven...

Nogmaals, als je eens 400km moet rijden, dan ga je NOOIT noodzakelijk ergens 30 min moeten laden... je zal misschien paar min moeten laden om die extra 50 of 100km erin te steken om je traject te kunnen afhandelen. Dat is niet zoals een ICE dat wanneer je stopt je dan ook altijd compleet vol gaat tanken (wat sommigen zelfs nog niet doen met een ice).

Stop eens met alles te overdrijven... Je gaat voor die extra splash max evenveel tijd kwijt zijn als dat je gewoon je ICE anders gaat moeten tanken.

 

En dat van die stad... Hoeveel keer moeten we nog zeggen dat met de bestaande infrastructuur een EV pas echt interessant is als je kan thuis laden of eventueel op je werk als je daar frequent lang ter plaatse blijft. Dat zijn randvoorwaarden waar je rekening moet mee houden, identiek aan deze van vroeger dat je als km-vreter beter een diesel pakt en voor korte trajecten beter een benzine.

Idem voor mensen die op regelmatige basis 2 keer of meer de range van hun EV nodig hebben op een traject want dan moet je effectief meerdere keren stoppen om 20min bij te laden. Als dat meer is dan paar keer per jaar voor vakantie, dan is een EV nog geen goeie oplossing...

Ok. Ik snap je punt: 50-100km bijladen kan op een kwartierke (al word ik tijdende werkdag dan nog horendol). 

Maar het punt blijft: enkel interessantvals je thuis of op het werk kan laden. En we weten niet waar die architect woont…

18 uren geleden, ir_fuel zei:

Wel voor Jan met de pet die enkel op Belgische bodem auto's koopt en verkoopt. Die gaat niet effe in het buitenland een tweedehands auto gaan shoppen.

Jan Met De Pet moet dan in België hoog tijd wakker worden want er zijn al meer dan 30 jaar geen grenzen meer en als consument wonen we sinds in de United States of Europe. (met dat verschil dat Brussel-Madrid een heel stuk minder ver is dan New York naar Miami).

Keulen is dichter om te shoppen vanuit de Limburg dan Gent en Lens ligt dichter bij Kortrijk dan Leuven…

En dan noemen jullie mij conservatief of oud? Ik ben verdekke de enige die hier zonder halsband en ketting rondloopt! 

10 uren geleden, Bompa zei:

Nachtje van 3u slapen achter de rug, 't zal zelfs eerder 6u30 geweest zijn dat ik er stond, want om 7u25 stond ik al in Geel. Moest me een beetje wapenen met cafeïne :D

Ik ken dat probleem. Als het de baby niet is, is het de poes in bed die om 4u30 zich tegen u aanwrijft met “I can’t sleep and I am horny” :fp: 😖

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid