Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic


janvkn

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, teus_ zei:

E17 ter hoogte van destelbergen. Heb er nog niet vastgezeten, maar da's precies een kegelbaan voor camions ginder. Ene na het ander zwaar accident. 

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ongevallen-op-e17-rond-gent-niet-werfzone-maar-coronacrisis-met-vooral-meer-vrachtverkeer-en-snelle-trucks-treft-schuld~a0ce8e98/

Allez, dus met minder personenwagens zitten de camionchauffeurs nog meer in te dommelen achter het stuur?

Toen er geen personenwagens reden zijn er in heel de periode 2 accidenten gebeurd. Lijkt mij dus een heel vreemde conclusie. 

Als ik trouwens 5euro in een pot steek per vrachtwagen die daar te snel rijd en 1 euro er uit neem per wagen, zit ik vrij snel in schulden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, CAS zei:

Toen er geen personenwagens reden zijn er in heel de periode 2 accidenten gebeurd. Lijkt mij dus een heel vreemde conclusie. 

Als ik trouwens 5euro in een pot steek per vrachtwagen die daar te snel rijd en 1 euro er uit neem per wagen, zit ik vrij snel in schulden. 

Blijft het feit dat het allemaal vrachtwagens zijn die op elkaar rijden. Wat moeten we daar uit concluderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

4 minuten geleden, Order66 zei:

Blijft het feit dat het allemaal vrachtwagens zijn die op elkaar rijden. Wat moeten we daar uit concluderen?

Dat dat niet zou gebeuren moest er telkens een personenauto tussenzitten!

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Le Capri Mauve zei:

 

Dat dat niet zou gebeuren moest er telkens een personenauto tussenzitten!

Ok! Dan hadden ze inderdaad een bumpstop

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Order66 zei:

Blijft het feit dat het allemaal vrachtwagens zijn die op elkaar rijden. Wat moeten we daar uit concluderen?

Dat al die mannen met plus 100dkm uiteraard niet kunnen rijden. Met alle respect, maar ik ga er niet meer op in gaan op dat gepeupel dat amper 3ton kan controleren. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, CAS said:

Dat al die mannen met plus 100dkm uiteraard niet kunnen rijden.

Dat zegt jammer genoeg niks. Het bewijs wordt genoeg geleverd door de gemiddelde taxi-chauffeur.

Er is trouwens nog een verschil tussen kunnen rijden en kunnen rijden. Uwe camion met remorque haaks achterwaarts ergens tussen rijden met 4cm over aan elke kant heeft geen hol te maken met verkeersinzicht of op de staart van een file knallen.

 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Dat zegt jammer genoeg niks. Het bewijs wordt genoeg geleverd door de gemiddelde taxi-chauffeur.

Er is trouwens nog een verschil tussen kunnen rijden en kunnen rijden. Uwe camion met remorque haaks achterwaarts ergens tussen rijden met 4cm over aan elke kant heeft geen hol te maken met verkeersinzicht of op de staart van een file knallen.

 

 

Da's idd wel een feit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, CAS zei:

Dat al die mannen met plus 100dkm uiteraard niet kunnen rijden. Met alle respect, maar ik ga er niet meer op in gaan op dat gepeupel dat amper 3ton kan controleren. 

Gepeupel 😂 Je hoeft niet boos te worden hoor 😉

Het is een kwestie van aandacht imo. Komt evengoed voor bij personenwagens. Veel mensen hebben geen 100% aandacht voor de weg en het verkeer als ze rijden. Dat zie ik dagelijks in het verkeer. Gsm, enz... Het probleem wordt natuurlijk dodelijker als je met erg veel ton onderweg bent. Als je dan geen 100% aandacht voor de weg hebt voor 100% van de tijd kan het snel mislopen. Professionele chauffeur zijn is waarschijnlijk soms saai, maar daar kies je voor. De vele buitenlandse chauffeurs gaan hier waarschijnlijk ook anders mee om. Op blote voeten rijden, tv aan, voeten op de dash, enz... 

Hierbij kan je natuurlijk niet veralgemenen, net zoals je bij personenwagens niet kan veralgemenen. Feit is wel, als zo’n zware vrachtwagen op een file inrijdt, de gevolgen vele malen zwaarder zijn dan bij een personenauto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel op baan bent, en je kijkt systematisch goed rond, ook naar het gedrag van vrachtwagenchauffeurs, dan zal je zien dat het stereotype buitenlandersbeeld niet klopt in 99pct van de gevallen. Maar dan zal je ook zien dat de interactie tussen personenwagens en vrachtwagens vaak spant. En dat dat dan ook vaak ligt aan de personenwagenbestuurder die bang is, te weinig in zijn spiegels kijkt, geen inzicht heeft of niet met rijden bezig is. Veelal zelfs geen of maar een en in de laatste zin.

Ik mag zeggen dat ik (voorlopig nog) heel veel km doe, en ik heb nooit last van vrachtwagenchauffeurs. Maar ik zie wel veel mensen die er last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar ook geen last van, maar ik zie niet in hoe het de automobilist zijn schuld is als een camion op de staart van een file in knalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb daar ook geen last van, maar ik zie niet in hoe het de automobilist zijn schuld is als een camion op de staart van een file in knalt.

Rij er eens een dagje mee. 

Ongeluk gisteren was trouwens met een nieuwe Scania met automatische afstandsregeling en remmen. Als de chauffeur wat beter is zal ik eens vragen hoe het zat. 

Niet dat er nooit een fout bij een chauffeur ligt, er rijden er te dicht op elkaar, of niet oplettend genoeg, maar er zijn veel situaties waar je zelfs met 100m er tussen er toch nog op kan belanden. En ik ben vrij zeker dat die nieuwe Scania net zoals die 2 voor hem en die achter hem stil stonden zonder schade, maar dat die er achter niet meer kon remmen. Theoretisch is dat puur door te weinig afstand, maar het kan zeer goed zijn dat die wettelijk wel genoeg afstand hield en het ook gezien had. 

Vrijdag ochtend door de werken gereden, 60m afstand, die voor mij gaat in de remmen, niet hard. Ik gebruik de motor rem (niet zoals in een wagen) om af te remmen, maar is niet genoeg, kom op 40m afstand, begin bij te remmen met de rem, dus motor rem en remmen, kom op 25m, op dat moment komt een transit die links zat er gewoon tussen . Zo zaken zorgen ervoor dat er auto aan een oorzaak kan liggen. Het was toen 5u05, dag is nog maar begonnen... Waarom komt die er tussen? Tussen twee remmende vrachtwagens... Zelf aan 43800kg. Ik ga dus harder in de remmen. Transit gaat weer naar links...

Wat verder Kennedy in, 43800kg zit daar te duwen. 110 halen doe je zonder problemen. Dus om je snelheid aan te houden zit je continu in de remmen want je motor rem gaat dat niet tegen houden. Ik loop in op een auto die achter een vrachtwagen rijd, steek richtingaanwijzer op naar links. Komt er één af die gas bij heeft zodat ik niet naar links kan. Gaat dan hard in de remmen naast mij en schiet hem nog voor mij om toch de afrit te kunnen nemen. 

Ik ben nog niet bij mijn eerste klant, het is nog geen 6u en heb al 2 voorbeelden op een dag. 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel op baan bent, en je kijkt systematisch goed rond, ook naar het gedrag van vrachtwagenchauffeurs, dan zal je zien dat het stereotype buitenlandersbeeld niet klopt in 99pct van de gevallen. Maar dan zal je ook zien dat de interactie tussen personenwagens en vrachtwagens vaak spant. En dat dat dan ook vaak ligt aan de personenwagenbestuurder die bang is, te weinig in zijn spiegels kijkt, geen inzicht heeft of niet met rijden bezig is. Veelal zelfs geen of maar een en in de laatste zin.
Ik mag zeggen dat ik (voorlopig nog) heel veel km doe, en ik heb nooit last van vrachtwagenchauffeurs. Maar ik zie wel veel mensen die er last van hebben.

99 pct van de camions knalt ook niet vanachter in een file.
Die ene wel.
Er passeren daar per uur hoeveel camions?
Link naar reactie
Delen op andere sites

@CAS. Ik heb veel respect voor vrachtwagenchauffeurs, het feit dat zo een ding niet zo makkelijk veilig door het verkeer te laveren is en het feit dat 99% van de mensen niet begrijpen dat je bvb met zo een ding niet efkes gauw uitwijkt. Wanneer met een zware trailer of caravan op de weg ben, word ik er steeds met mijn neus op gedrukt dat je constant moet geconcentreerd zijn omdat er altijd wel een ezel iets stoms gaat doen voor je neus.

Alleen is het gedrag van veel chauffeurs ook onaanvaardbaar. Deze week reed ik met een bestelwagen achter een vrachtwagen op het middenvak van de Ring van Brussel die een andere camion aan het “inhalen” was. Kerel heeft van Asse tot net voor het viaduct van Vilvoorde naast die andere camion gehangen. 
Toen ik hem voorbijreed zat hij, zoals velen, met zijn voeten op zijn stuur.

Hoe kan je ook maar enige verdediging aanbrengen voor vrachtwagenchauffeurs als je dagelijks dit gedrag ziet? 

Het kan er bij mij zelfs totaal niet in dat je, net wanneer je met een voertuig rijdt dat extra concentratie vereist, je nog wat lakser gaat gedragen. 

En vanachter op een file rijden is steevast omdat ze daar als een lamme patattenzak zaten rond te koekeloeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, The Swede zei:

@CAS. Ik heb veel respect voor vrachtwagenchauffeurs, het feit dat zo een ding niet zo makkelijk veilig door het verkeer te laveren is en het feit dat 99% van de mensen niet begrijpen dat je bvb met zo een ding niet efkes gauw uitwijkt. Wanneer met een zware trailer of caravan op de weg ben, word ik er steeds met mijn neus op gedrukt dat je constant moet geconcentreerd zijn omdat er altijd wel een ezel iets stoms gaat doen voor je neus.

Alleen is het gedrag van veel chauffeurs ook onaanvaardbaar. Deze week reed ik met een bestelwagen achter een vrachtwagen op het middenvak van de Ring van Brussel die een andere camion aan het “inhalen” was. Kerel heeft van Asse tot net voor het viaduct van Vilvoorde naast die andere camion gehangen. 
Toen ik hem voorbijreed zat hij, zoals velen, met zijn voeten op zijn stuur.

Hoe kan je ook maar enige verdediging aanbrengen voor vrachtwagenchauffeurs als je dagelijks dit gedrag ziet? 

Het kan er bij mij zelfs totaal niet in dat je, net wanneer je met een voertuig rijdt dat extra concentratie vereist, je nog wat lakser gaat gedragen. 

Ik passeer er veel, want op de nieuws sites spreken ze van snelle vrachtwagens die de ongelukken veroorzaken, maar ik zit toch wel bij de snelste, nochtans zonder zo een accidenten. Maar beide voeten op het stuur? 1 voet links onder het dash, ja, maar beiden op een stuur heb ik nu toch nog nooit gezien. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, CAS said:

Ik passeer er veel, want op de nieuws sites spreken ze van snelle vrachtwagens die de ongelukken veroorzaken, maar ik zit toch wel bij de snelste, nochtans zonder zo een accidenten. Maar beide voeten op het stuur? 1 voet links onder het dash, ja, maar beiden op een stuur heb ik nu toch nog nooit gezien. 

 

Want dat is verantwoord? Als ik met de auto rij, zit ik ook niet met mijn voeten op mijn zetel of mijn dashboard. En al zeker niet als er een aanhanger achter zit. 
Zo nog es gaan rijden in een land waar er dergelijk druk verkeer is? :fp: 

Hoe je het draait of keert, je kan NOOIT snel reageren op een verandering in verkeerssituatie. Dit valt op geen enkele manier uit te leggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, The Swede zei:

Want dat is verantwoord? Als ik met de auto rij, zit ik ook niet met mijn voeten op mijn zetel of mijn dashboard. En al zeker niet als er een aanhanger achter zit. 
Zo nog es gaan rijden in een land waar er dergelijk druk verkeer is? :fp: 

Hoe je het draait of keert, je kan NOOIT snel reageren op een verandering in verkeerssituatie. Dit valt op geen enkele manier uit te leggen. 

Waar zeg ik dat dan verantwoord is? Ik zeg dat ik beide voeten op het stuur nog nooit gezien heb, maar wel één voet op het dashboard links onder het stuur. En dat dan eigenlijk ook op lange afstand snelwegen zonder echt verkeer. Waar ik het nog niet goed zal praten, maar ergens wel nog kan begrijpen waarom. 

Het ding is dat jij zegt er zo één te zien, en het blijkbaar om 99procent van alle vrachtwagens gaat? Dat begrijp ik niet, want ik doe dagelijks 6 a 800km en ik rij aan een snelheid dat ik meeste toch voorbij ga. Per week halen er mij mss 2 in, op snelheid dan. Ik stoor er mij zelf aan als ik bvb iemand in haal en dan aan werken door dezelfde word ingehaald. Maar dat terzijde, zie ik er dus ontzettend veel en kan ik mij niet inbeelden dat ik enkel die 1 procent zie die dus niet met de voeten op het stuur rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ex-Mooseman zei:

Waar is de tijd dat ze het gaspedaal fixeerden met een borstelstok?

Een baksteen voldeed ook, en 28u per dag rijden om dan tijdens de rust de tacho zelf in te vullen met behulp van een passer. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien we nu ETS2 hebben is rijden met camions nu ineens veel indrukwekkender :)

De job is niet te onderschatten, maar er moet ook niet omheen gedraaid worden: die camionneurs die op files inrijden zitten 8 uur per dag achter het stuur en die zijn dikwijls niet meer aan het opletten. Ik zie de hele tijd camions zwalpen.

Er is een element waar niemand over klapt maar dat volgens mij belangrijk is. Een paaltje wordt 100 keer omver gereden door camions  omdat dat telkens ene andere camionneur is die moet leren dat er een moeilijk punt is. Moest dat telkens dezelfde camionneur zijn dan zou dat paaltje maar 1 keer omver gereden worden. Distributiebedrijven houden daar geen rekening mee.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergernis: op cruise control rijden, ingehaald worden, waarop degene die je inhaalde dan trager begint te rijden en vervolgens blijft trager rijden dan mijn CC snelheid. Als je hen dan terug wilt inhalen hebben ze het gaspedaal plots wel weer gevonden...

 

Idem met mensen die achter je hangen op het 2de vak, die je dan traag beginnen te passeren zodra je terug naar het eerste vak gaat (ipv mij al eerder via het 3de vak ingehaald te hebben) maar dan niet wijken (ze zijn je nog steeds niet volledig gepasseerd namelijk) als je pinkt om terug naar het 2de vak in te voegen (om niet ingesloten te zitten achter een camion)... Wss met andere dingen bezig en rijden op Adaptive CC...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, gewoon ik zei:

Had je geen stationaire toerentalverhoger? Zetten op 1800 toeren en gaan

Werkt enkel in stilstand en met de handrem op, in neutraal. Denk ook dat ik wat nerveus zou worden als dat blok contini 1800rpm doet. 1200 is ideaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, CAS zei:

Werkt enkel in stilstand en met de handrem op, in neutraal. Denk ook dat ik wat nerveus zou worden als dat blok contini 1800rpm doet. 1200 is ideaal. 

Geen idee wat je toeren zij aan 90. 

Wij hebben nog zo een oude heftruck. Werkt perfect als cruisecontrol (heb dat nu wel losgekoppeld, het ding at remmen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, gewoon ik zei:

Geen idee wat je toeren zij aan 90. 

Wij hebben nog zo een oude heftruck. Werkt perfect als cruisecontrol (heb dat nu wel losgekoppeld, het ding at remmen)

1350 bij de huidige. 1200 heb je bij de zwaardere modellen. Scania draait al sneller wat lager. Klinkt niet veel verschil, maar een vrachtwagen die 90 doet aan 1600 gaat mijn hart toch minder rustig van kloppen. Denk je heel de tijd dat die een versnelling mist. 

Huidige generatie motoren leveren hun bruikbaar vermogen vanaf 900rpm. Vanaf 1000 heb je je maximaal koppel al. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid