Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic


janvkn

Aanbevolen berichten

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

Detectielussen kunnen zelfs niet alle moto's detecteren.  

Maar, er moeten wel camera's zijn die zo'n dingen aan kunnen

Hier vlakbij is er zo een licht dat enkel op groen springt als er iets gedetecteerd wordt. Met de moto moest ik telkens door het rood rijden. :fp:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Waky zei:

Zo'n detectielus of eender welke vorm is niet onfeilbaar. Lussen in het wegdek detecteren al geen fietsers, dus moet het licht af en toe gewoon op rood. Je onderschat het probleem. 

Ik heb al genoeg slagbomen laten plaatsen, en dat is inderdaad een moeilijke artikel, maar als je de lus goed laat plaatsen, en een beetje kwaliteit van toestel kiest, is dat redelijk feilloos.

1 uur geleden, gewoon ik zei:

en dan heb je de lijn die gaat eisen dat ze onmiddellijk voorrang krijgen.

Stond al in mijn eerste post 😉 Kan toch perfect mee opgenomen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Bompa zei:

Ik heb al genoeg slagbomen laten plaatsen, en dat is inderdaad een moeilijke artikel, maar als je de lus goed laat plaatsen, en een beetje kwaliteit van toestel kiest, is dat redelijk feilloos.

Stond al in mijn eerste post 😉 Kan toch perfect mee opgenomen worden?

Ja hoor. Kijk maar naar het dramapunt op de r4 in evergem. Telkens daar een tram oversteekt staat alles compleet vast. Tegem dat het eindelijk terug wat begint te bewegen is de volgende daar al. 

Nu heel dat punt is van de kloten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom dat ook de lengte van de rijen moet gemeten worden in elke weg die er op uitkomt. En voor mijn part is dat niet met een lus maar met een camera.

In veel auto's zit al een camera die het verschil kent tussen fietser, voetganger, auto, ... Moet lukken. Of de combinatie van de twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Bompa zei:

Maar in die 20j is er ofwel niemand die hieraan gedacht heeft ofwel niemand die hiervoor budget geroken heeft. Ik vind dat vreemd. Ik zie misschien iets over het hoofd.

Ik dacht dat er in het Brussels Gewest eens een minister gezegd had dat ze tegen een groene golf zijn in hun stad, omdat dat autoverkeer zou aanmoedigen, en dat willen ze niet. Jammer genoeg kan ik hiervan niet meteen een bron vinden.

Maar zelfs dan nog is het allemaal gerommel in de marge. Als je terug naar het oorspronkelijk discussiepunt gaat over ongevallen op autosnelwegen, dan valt er zeker en vast ook iets te zeggen over de structurele verzadiging van ons wegennet, en dat er op 30 jaar tijd amper capaciteit is bijgekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bewust naar het schijnt. Geen centen en overheid is ook hier van mening dat gedrag niet verandert als je stroken bijbouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Bompa said:

Ook bewust naar het schijnt. Geen centen en overheid is ook hier van mening dat gedrag niet verandert als je stroken bijbouwt.

Capaciteit bijbouwen is goed voor 10 jaar. Daarna zit je met hetzelfde probleem als ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, ir_fuel zei:

Capaciteit bijbouwen is goed voor 10 jaar. Daarna zit je met hetzelfde probleem als ervoor.

Ik heb dat met kakken. Of wassen. Het argument 'als ge er iets aan doet krijgt ge alleen hetzelfde probleem wat later' is zo oud als de straat omdat het half waar is.(Malthus bv)

Ge moet ergens een richtlijn hebben voor wat een acceptabele capaciteit is. Dan denk ik soms dat in China zoiets aangepakt wordt terwijl wij meer een land zijn van studiebureaus .

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Goesting said:

Ik dacht dat er in het Brussels Gewest eens een minister gezegd had dat ze tegen een groene golf zijn in hun stad, omdat dat autoverkeer zou aanmoedigen, en dat willen ze niet. Jammer genoeg kan ik hiervan niet meteen een bron vinden.

Maar zelfs dan nog is het allemaal gerommel in de marge. Als je terug naar het oorspronkelijk discussiepunt gaat over ongevallen op autosnelwegen, dan valt er zeker en vast ook iets te zeggen over de structurele verzadiging van ons wegennet, en dat er op 30 jaar tijd amper capaciteit is bijgekomen.

ik herinner mij dat. na een studie zei men dat ze auto's niet gaan stimuleren en je maar het openbaar vervoer moet nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 18/6/2020 om 17:46, Dawud zei:

Hier vlakbij is er zo een licht dat enkel op groen springt als er iets gedetecteerd wordt. Met de moto moest ik telkens door het rood rijden. :fp:

 

Heb niet zo lang geleden in Bierges ook een motard gehad die voor me stond aan het licht en teken deed van vooruit te bollen, zodat ik op de lus stond 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vanavond verdwijnt er een punt van het ergernis in het verkeer, namelijk de huidige lay-out van het knooppunt Antwerpen-West. Dit is de plek op de E17 waar net voor de Kennedytunnel een hoop wegen op een inefficiënte manier samenkomen. Net zoals de rest van de Antwerpse ring werd dit knooppunt ontworpen door de Amerikanen in de jaren 50/60, die er achteraf pas achtergekomen zijn dat deze constructie niet deugt vanwege de uit- en invoegstroken aan de linkerkant van de weg. Daarom bestempelden zij dit als een "malfunction junction".

Over een dik uur start men dus met de afbraak van 2 bruggen in die constructie, wat hier live gevolgd kan worden: https://www.twitch.tv/lantis_live

Nadeel is natuurlijk dat er tijdelijk nog meer ergernis in de plaats komt, vanwege de omleidingen. :P

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een serieuze strop op de doorstoming. Wat komt er juist in de plaats?

Aan de andere kant is wel niet gigantisch veel beter, waar de A12 en de oprit van de leien op de ring uitkomen, vlak voor de Kennedytunnel. Daar staat het meestal ook stil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af of ik ooit een dag door België kan rijden zonder wegenwerken tegen te komen. :) 

Liefkenshoek, waar ik dagelijks door moet, hebben ze tolvrij gemaakt. Alle verkeer moet dus volledig rechts over 2 rijstroken de tunnel in. Vanaf dat je voorbij die tolhokjes bent beginnen er een paar volledig links af te kappen om dan zo snel mogelijk op het linkervak te beginnen drummen. :fp:  Ze zouden daar beter gewoon 2 rijstroken afbakenen tot aan de tunnel over de gehele lijn i.p.v. al die ruimte over te laten. Zou enorm veel ergernis besparen en het verkeer vlotter laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Wutputt zei:

Dat is inderdaad een serieuze strop op de doorstoming. Wat komt er juist in de plaats?

Deze werf maakt deel uit van de Oosterweelverbinding. De plannen kunnen hier ingekeken worden: https://lat.projectatlas.app/oosterweelverbinding/map/visualisatie/straks

Het komt er eigenlijk op neer dat de uit- en invoegstroken aan de rechterkant van de weg komen te liggen, zoals het hoort.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Hazen zei:

Ik vraag mij af of ik ooit een dag door België kan rijden zonder wegenwerken tegen te komen. :) 

Liefkenshoek, waar ik dagelijks door moet, hebben ze tolvrij gemaakt. Alle verkeer moet dus volledig rechts over 2 rijstroken de tunnel in. Vanaf dat je voorbij die tolhokjes bent beginnen er een paar volledig links af te kappen om dan zo snel mogelijk op het linkervak te beginnen drummen. :fp:  Ze zouden daar beter gewoon 2 rijstroken afbakenen tot aan de tunnel over de gehele lijn i.p.v. al die ruimte over te laten. Zou enorm veel ergernis besparen en het verkeer vlotter laten gaan.

Goja. Ze hebben jaren niets gedaan. Werd ees tijd zeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, gaat er op vlak van capaciteit dus niks veranderen en ga je als je van bergen op zoom komt en de liefkenshoek gebruikt eigenlijk nog steeds naar de Kennedy moeten rijden als je de E17 wil en nog steeds ver de Kennedy in als je toch de liefkenshoek wil?

Vraag mij regelmatig af of ze dat hier in België eigenlijk opzettelijk doen. Jaren lullen en dan uiteindelijk een werk van x tijd in x³ doen dat dan eigenlijk nog geen oplossing is ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein ergernisje; dat je nu maar 50 km/u mag aan de werken op de E17 tussen Kortrijk en Aalbeke. Niet zozeer de beperking op zich (nu is er minder verkeer dus 70 zou beter zijn maar als het terug drukker wordt kan ik er wel inkomen), wel dat je je er amper aan kan houden zonder dat ze beginnen te bumperkleven.. Zelfs veel (niet alle) camionneurs trekken er zich niets van aan en halen je in. Als je van Aalbeke richting Kortrijk rijdt is het nog erger, want dan is er maar 1 rijstrook dus bumperklevers kunnen je niet inhalen.

 

 

  • Boos 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, CAS zei:

Als ik het goed begrijp, gaat er op vlak van capaciteit dus niks veranderen en ga je als je van bergen op zoom komt en de liefkenshoek gebruikt eigenlijk nog steeds naar de Kennedy moeten rijden als je de E17 wil en nog steeds ver de Kennedy in als je toch de liefkenshoek wil?

Nee, op dat vlak wijzigt er niets. Alle werven in kader van de Oosterweelverbinding slaan enkel op het sluiten en optimaliseren van de R1. Het tracé met de Liefkenshoektunnel maakt deel uit van de R2, ook gekend als de Grote Ring van Antwerpen, die helaas nooit aangelegd werd zoals voorzien.

Men spreekt soms nog eens over het doortrekken van de R2 uit de Waaslandhaven naar de E17 ter hoogte van Haasdonk, maar concrete plannen zijn er niet. Het enige wat men op dat tracé nog gaat doen momenteel, is het boren van een nieuwe Tijsmanstunnel.

14 uren geleden, CAS zei:

Vraag mij regelmatig af of ze dat hier in België eigenlijk opzettelijk doen. Jaren lullen en dan uiteindelijk een werk van x tijd in x³ doen dat dan eigenlijk nog geen oplossing is ook. 

We mogen al blij zijn dat er eindelijk *iets* gebeurt. Er zijn jaren, zo niet decennia gepasseerd zonder dat er een kilometer autosnelweg extra werd aangelegd.

Als je dat vergelijkt met wat men ooit van plan was, is het huidige netwerk nogal "bare bones". En dat merk je ook meteen als er ergens gewerkt wordt of bij een ongeval. Een goed autosnelwegennet bevat de nodige redundanties om dergelijke voorvallen op te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, we mogen blij zijn.

Maar wat ik nog altijd niet snap is dat ik destijds wekelijks de Kennedytunnel en de ring van Antwerpen moest nemen en eigenlijk nooit Antwerpen had hoeven te vervuilen indien ze in de jaren '80 het deftig hadden aangepakt. Maw, ontsluiting van het verkeer richting Hasselt/Eindhoven VOOR je Antwerpen nadert.

Het was de bedoeling maar ze hebben gewacht tot er een klimaat van protest eerder regel dan uitzondering was voor elk infrastructuurwerk in Vlaanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besparingen en bezwaren (in die tijd vooral landbouwers) hebben die plannen inderdaad genekt. Vandaag is het natuurlijk te laat. De reservatiestroken zijn hier en daar nog herkenbaar op een kaart (bijvoorbeeld de groene ruimte tussen Kontich en Edegem), maar als je dat op tafel legt kies je voor politieke zelfmoord omdat er ondertussen een pak meer omwonenden zijn langs die reservatiestroken.

De geschiedenis van de R2 kan je hier nalezen: http://www.wegen-routes.be/doss/R2n.html

De andere inhoud op die website is ook een aanrader als je de historische context wat beter wil begrijpen.

Maar je hebt inderdaad een punt. Je kan Vlaanderen via de autosnelweg niet van Oost naar West doorkruisen zonder een ringweg te moeten nemen. Er moet ook een plan geweest zijn om een heuse Vlaamse Transversale te bouwen. Die zou aftakken van de E40 in Aalst, en zo via Mechelen/Zemst uiteindelijk aanknopen op de E314 in Rotselaar. Dat had prima geweest voor doorgaand verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat en de R4 eens afwerken zou de maks zijn. Maar bij beiden veel werk verricht, veel geld gekost, teveel tijd en eigenlijk tot geen oplossing bekomen. 

Op het werk hangt er een kaart van België met de plannen hoe de ring in Antwerpen moest zijn nu. 

E34 vanaf Zelzate richting kust is ook zo iets. 

Moesten ze dat eens aanpakken, ik kan het land door rijden aan 26l/100km ipv 32l/100km. Dat zo goed als iedere dag en ik ben zeker niet alleen op de baan. Maar neen, iedereen met meer dan 3cilinders en de inhoud van melkfles moet gestraft worden voor de "vervuiling". 

Ergste is dat zowel op de E34 als de R4 als gelijk welk traject in België met verkeerslichten, die lichten nooit op elkaar afgesteld zijn. En dan kom je een paar kilometer verder in Nederland, waar er soms zelfs aparte stroken voor vrachtverkeer is zodat je altijd groen hebt. Dat scheelt hem enorm in verbruik, in gebruik en zelfs in rij en rusttijden. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, JanC zei:

Expresweg vs. snelweg is een enorm verschil qua verbruik, klopt. En met de technologie die er nu is snap ik niet dat er niet meer van die 'groene golven' zijn. 

Groene golven werken natuurlijk enkel als je je aan de snelheid houdt ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid