Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic


janvkn

Aanbevolen berichten

5 hours ago, ir_fuel said:

In principe heb je dan geen probleem, want met uw trailer mag je maar 90. 😛 

Ter info: in België mag je 120 wanneer het mtm <3500kg is.

Ik hou me daar ook aan door rond de 125 te rijden (120 op gps). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, ir_fuel said:

Is geen kwestie van inzicht. Niemand verplicht die mensen van plaats te maken voor u.

edit: ik heb het omgekeerde al meegemaakt. Op een invoegstrook rijden, ik op het 1e vak, naast mij komen rijden en dan dwaas doen omdat ik niet aan de kant ga. Geef wat meer gas en voeg voor mij in, of rem een beetje af en voeg achter mij in he. Plek genoeg :fp: 

Ik geef je 100% gelijk dat degene die zijn manoeuvrer uitvoert zijn snelheid moet aanpassen. 
Alleen is dat minder evident met zware aanhanger of vrachtwagen dan met een auto. 
 

En wat kost het efkes dat andere vak te nemen?

Ik kan het aantal idioten niet tellen die ik op één zo een rit tegenkom en die absoluut in dat middenvak moeten blijven plakken. 
Straffer nog. Dat ze niet inzien dat je een vrachtwagen aan het inhalen bent en gaat moeten naar links komen... soit. 95% van de planeet gebruikt zijn verstand niet.  Dat ze gewoon je richtingaanwijzer de hele tijd negeren is erger (even bij Tuscani langs voor een bril?). 
Maar dan heb je er die (waarschijnlijk op cc) naast je blijven hangen en als je naar links begint te komen toch per sé op dat vak moeten blijven. Het ganse linkervak is leeg, ze hangen al 5’ naast u en wanneer je dan toch begint te komen, dan proberen ze je nog voorbij te geraken terwijl ze half in dat middenvak blijven hangen. :fp: 

Ik wou soms dat ik af en toe met een camion reed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, The Swede said:

Ter info: in België mag je 120 wanneer het mtm <3500kg is.

En hoe ga je daar aan komen met een autotrailer?

Om met een autotrailer de baan op te mogen heb je een BE nodig, want je zit boven die 3500kg MTM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, The Swede said:

Ik geef je 100% gelijk dat degene die zijn manoeuvrer uitvoert zijn snelheid moet aanpassen. 
Alleen is dat minder evident met zware aanhanger of vrachtwagen dan met een auto. 

Zo zwaar is uwe aanhanger toch niet blijkbaar, als je er 120 mee moogt :D 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zo zwaar is uwe aanhanger toch niet blijkbaar, als je er 120 mee moogt :D 

Ik mag 120 rijden met de mijne volgens het COC. MTM is 3t. En een BE heb je al nodig vanaf 750kg niet? 

Handige site: 

https://www.caravanclub.co.uk/overseas-holidays/planning-your-route/european-speed-limits/

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Joske zei:

Of dat verkeersinzicht is of de regels volgen kunt ge over discussieren.
Als het echt zo rustig is dat de gene die al op de autosnelweg rijdt zou kunnen schuiven kunt ge ook redeneren dat degene die van de oprit komt zijn snelheid kan aanpassen om voor of achter het verkeer in te voegen. Daarvoor dient de oprit eigenlijk ook, om uw snelheid aan te passen aan het verkeer.

Ik heb een vrachtwagen chauffeur geweten die mooi opschoof om een auto op de autosnelweg te laten invoegen en ietsje later aan de kant gezet werd wegens "onnodig links rijden". Hij had niet hoeven schuiven (hoe hoffelijk het ook is) want volgens de regels heeft hij voorrang en moet het invoegende voertuig voorrang verlenen en zijn/haar snelheid aanpassen aan de verkeersstroom.

Ok ik ken de exacte situatie, dus ik kan niet oordelen. Bij sommige opritten is het wel degelijk nodig dat de vrachtwagen schuift om gevaarlijke situaties te vermijden. Voor alle duidelijk ik verwacht dat niet, maar als ziet hoe sommigen een korte oprit (zonder pechstrook) pakken zonder deftig op de gas te gaan..  Als de rij vrachtwagens op dat moment geen plaats geeft, dan leidt dat pas tot gevaarlijke situaties en uiteindelijk de start van een file. Want dan heb je een oude bomma die vanuit stilstand moet gaan invoegen. 

Verkeersinzicht / hoffelijkheid. Waarom hebben ze 'ritsen' in het leven geroepen? Omdat velen geen inzicht/hoffelijkheid kennen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Waky said:

Ik mag 120 rijden met de mijne volgens het COC. MTM is 3t. En een BE heb je al nodig vanaf 750kg niet? 

Handige site: 

https://www.caravanclub.co.uk/overseas-holidays/planning-your-route/european-speed-limits/

 

Quote

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur

Als Het MTM van uwe sleep (remorque + auto) meer is dan 3.5 ton -> 90 km/h.

Daar zit je toch direct met een autotrailer? Die hebben toch minstens 2 ton MTM? Doe daar de MTM van je auto bij en je zit er toch sowieso over?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, Waky said:

En een BE heb je al nodig vanaf 750kg niet?

Als het MTM van de sleep < 3.5T is dat niet nodig.

 

Wanneer heb je een Rijbewijs BE nodig?
Je wil met een voertuig van categorie B een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg (ten hoogste 3500 kg) trekken en de MTM van het samenstel bedraagt meer dan 4250 kg (max. 7000 kg).

Indien de MTM van het samenstel kleiner is dan of gelijk is aan 3500 kg volstaat het rijbewijs B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Waky said:

Bij sommige opritten is het wel degelijk nodig dat de vrachtwagen schuift om gevaarlijke situaties te vermijden.

Waar ik woon heb je dat. Verkeerswisselaar A54/E42. Heel weinig ruimte om in te voegen, en als je dan een trein van 8 vrachtwagens hebt kan je ofwel:

- hopen dat er eentje opschuift naar links

- over de pechstrook verder peren en er tussen geraken

- een rondje klaverblad doen :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waar ik woon heb je dat. Verkeerswisselaar A54/E42. Heel weinig ruimte om in te voegen, en als je dan een trein van 8 vrachtwagens hebt kan je ofwel:

- hopen dat er eentje opschuift naar links

- over de pechstrook verder peren en er tussen geraken

- een rondje klaverblad doen :lol: 

image.png.fac2007e44f6394aee6fdd1acc683279.png

Hier oprit Wevelgem. Ertussen geraken of in de remmen. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Waky zei:

image.png.fac2007e44f6394aee6fdd1acc683279.png

Hier oprit Wevelgem. Ertussen geraken of in de remmen. 

 

En als er een vrachtwagen moet invoegen, liefst met 8 auto's bumper aan bumper er achter... Staan er daar veel stil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/15/2020 at 2:42 PM, thiva said:

Wanneer diegene die op wilt schuiven te lui is om zijn pinker op te zetten doe ik zelfs de moeite niet om op te schuiven. 😣

Als ik op adaptive cruise control rijd is dit dus een ergernis die ik heb tegenover de technologie. Stel dat ik 105 op ACC rijd op het rechtervak. Op het middenvak is het druk en ik nader een vrachtwagen die 90 rijdt. Mijn wagen vertraagt naar 90. Als ik dan mijn pinker opzet dan versnelt die opnieuw naar 105 .. Dus als ik met mijn pinker wil aangeven dat ik graag van rijvak zou veranderen moet de ACC even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar gaat het heen tegenwoordig met de betweterige, onwetende fietsers [emoji20]

Gisteren, ik rijd rechtdoor op een kruispunt met voorrang van rechts (rode pijl). Er komt in de verte een auto van rechts, maar ik kan nog door. Terwijl ik dit aan het inschatten ben, zie ik in mijn ooghoek links een moeder, nog een vrouw en twee kinderen op de fiets, die willen inslaan (gele pijl).

Ik vertrouw het niet door de snelheid waarmee ze afkomen en geef wat meer aandacht aan hen. Ik zie dat die moeder die kinderen gewoon laat doorrijden, richting mijn te volgen weg, maar ik stop niet, want ze waren er nog een tweetal meter van.

Ineens roept die moeder naar mij, en nog straffer, de auto die erachter rijdt, een Hyundai SUV-dink met gepensioneerde gezette man erin (groene pijl), claxonneert en zit kwaad te gesticuleren naar mij ... W T F !

Iedereen tegen mij, maar die moeder brengt zichzelf en haar kinderen in gevaar, eerst door voor die Hyundai te laveren, daarna door voor mij te willen rijden.

voorrang1.thumb.jpg.68a41b5b198bfc62800d7f416b86899b.jpg

 

 

En dan vandaag in Kortrijk een twintiger en zijn vriendin die rechts van me op een zebrapad de straat oversteken. Op de fiets. Ik moet kort remmen, claxonneer lang, en die zitten daar ook te roepen.

Als ik door het raam roep dat dit een zebrapad is, roept zijn vriendin "dat geld ook voor fietsers".

 

Ik ween.

 

Ik stop (tenzij het eerder een noodstop is) tegenwoordig vrijwel altijd voor een fietser aan een zebrapad. Wat maakt dat nu uit of die naast of op zijn fiets zit? Zolang ze net als voetgangers zelfk ook even kijken of ze veilig kunnen oversteken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, walter zei:

Ik stop (tenzij het eerder een noodstop is) tegenwoordig vrijwel altijd voor een fietser aan een zebrapad. Wat maakt dat nu uit of die naast of op zijn fiets zit? Zolang ze net als voetgangers zelfk ook even kijken of ze veilig kunnen oversteken.

 

Probleem is dat ik op een zebrapad geen fietsers verwacht, net zo min als op een voetpad. Dat kan voor verwarring zorgen, en gevaarlijke toestanden creëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, walter said:

Ik stop (tenzij het eerder een noodstop is) tegenwoordig vrijwel altijd voor een fietser aan een zebrapad. Wat maakt dat nu uit of die naast of op zijn fiets zit? Zolang ze net als voetgangers zelfk ook even kijken of ze veilig kunnen oversteken.

 

Er is wel een verschil tussen mensen die staan te wachten en gewoon op hun fiets zitten en pipo's die gewoon over rijden zonder ook maar enig teken.

Als ze staan te wachten heb ik ook liever dat ze op de fiets springen en sneller oversteken.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als fietser vind ik auto's die hun voorrang niet nemen geweldig irritant. Ik ben vooruitziend dus pas mijn snelheid aan zodat die auto door is, auto vertraagt dus ik moet nog meer vertragen tot ie door is. Auto remt om mij voorrang te geven hoewel ik teken doe dat ie door moet rijden. Bestuurder denkt dat hij mij toch een gunst moet bewijzen dus auto komt tot stilstand en ik moet ondertussen vanaf 3 per uur hernemen. En in the act ook nog een handje opsteken anders ben ik een verwaande klootzak.

Een andere historie: Gisteren reed ik op een vrijliggend fietspad, wind in de rug, 35. Er is een kruispunt waar twee kleine wegen de grote weg waar ik op rijd elkaar kruisen. Vrouw op bakfiets kijkt of er geen auto's zijn en steekt rechtdoor over. Ze kijkt niet op het vrijliggend fietspad en ik zoek een uitweg teneinde een botsing te vermijden, i.e. achter haar rug door. In plaats van mij op te merken en flink voort te maken schrikt ze en uiteraard vertraagt ze. Vluchtroute 1 is onmogelijk. Vluchtroute 2, voor haar door nog net over het fietspad, is ook onmogelijk, aangezien ze daar toch nog te snel voor bolt. Vluchtroute 3 over het voetpad dat nog eens 2m verder naar rechts ligt na eerst door een berm te zijn gecrosst, aight.

Ik zou het toch allemaal niet graag doen met een koersfiets (te licht om snel te corrigeren) of speed pedelec (te zwaar)

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de eerste dagen dat ik de speed pedelec had, heb ik het ook al aan de stok gehad met zo'n bakfietstrien.

Ik reed in een straat met aan beide zijden een fietspad, type moordstrookje. Aangezien er wat putten en putdeksels waren, hield ik vooral de aankomende meters in de gaten om stuurcorrecties te maken waar nodig. Tot er plots een bakfiets naderde; die kiek was aan het spookrijden en nam de volledige breedte van dat fietspad in. Je raadt het al, ik heb mij over de borduur op het voetpad mogen gooien. Dat zou echt een schone start geweest zijn, zo'n frontale botsing. :fp:

En ja, ik vraag mij ook af hoe het kon dat die ineens opdook. De keren dat ik opkeek om de omgeving in de verte te scannen, had ik die echt nergens gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Goesting zei:

In de eerste dagen dat ik de speed pedelec had, heb ik het ook al aan de stok gehad met zo'n bakfietstrien.

Ik reed in een straat met aan beide zijden een fietspad, type moordstrookje. Aangezien er wat putten en putdeksels waren, hield ik vooral de aankomende meters in de gaten om stuurcorrecties te maken waar nodig. Tot er plots een bakfiets naderde; die kiek was aan het spookrijden en nam de volledige breedte van dat fietspad in. Je raadt het al, ik heb mij over de borduur op het voetpad mogen gooien. Dat zou echt een schone start geweest zijn, zo'n frontale botsing. :fp:

En ja, ik vraag mij ook af hoe het kon dat die ineens opdook. De keren dat ik opkeek om de omgeving in de verte te scannen, had ik die echt nergens gezien.

Zo op de borduur springen met een fiets van 20kg, fak :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid