Ga naar inhoud

Volvo lovers


walter

Aanbevolen berichten

Bon, als het lukt ga ik vrijdag nog "even" kijken... Ketel staat op 4 uur van hier, hopelijk loont het zich.

Zijn er bekende kwaaltjes waarop je bij S60 moet letten?

Verder nog een vraag aan de mannen die van iets kleiners/goed sturend komen. Hoe rijdt zoiets eigenlijk voor een jonge gast? Heb wel al een paar keer mee gereden met S60 van tussen de 160 en de 200pk en ik moet zeggen dat de combinatie van het lederen salon (met ditto volvo-feeling) met de 5-cilinder roffel meer dan aangenaam was. Maar m'n Golf nu... Dat rijdt eigenlijk echt leuk voor maar 100pk te hebben. Dan bedoel ik vooral het 'scherpe' stuurgevoel wat met zich meebrengt dat je desondanks het relatief lage vermogen evenzeer bakken plezier kan hebben. Iets zegt me dat een S60 daar ver vanaf staat, niet? Of maw, kunnen de typische volvo-eigenschappen die ik aanhaalde een jonge gast (met zo nu en dan sportieve rijstijl) bekoren en 4 jaar content stellen?

Wouter, jij maakte ongeveer dezelfde overgang, ben benieuwd naar uw verhaal.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, als het lukt ga ik vrijdag nog "even" kijken... Ketel staat op 4 uur van hier, hopelijk loont het zich.

Zijn er bekende kwaaltjes waarop je bij S60 moet letten?

Verder nog een vraag aan de mannen die van iets kleiners/goed sturend komen. Hoe rijdt zoiets eigenlijk voor een jonge gast? Heb wel al een paar keer mee gereden met S60 van tussen de 160 en de 200pk en ik moet zeggen dat de combinatie van het lederen salon (met ditto volvo-feeling) met de 5-cilinder roffel meer dan aangenaam was. Maar m'n Golf nu... Dat rijdt eigenlijk echt leuk voor maar 100pk te hebben. Dan bedoel ik vooral het 'scherpe' stuurgevoel wat met zich meebrengt dat je desondanks het relatief lage vermogen evenzeer bakken plezier kan hebben. Iets zegt me dat een S60 daar ver vanaf staat, niet? Of maw, kunnen de typische volvo-eigenschappen die ik aanhaalde een jonge gast (met zo nu en dan sportieve rijstijl) bekoren en 4 jaar content stellen?

Wouter, jij maakte ongeveer dezelfde overgang, ben benieuwd naar uw verhaal.:)

Als dat iets is waar je niet aan toe bent, stay away from it ...

Een Volvo is niet snedig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, als het lukt ga ik vrijdag nog "even" kijken... Ketel staat op 4 uur van hier, hopelijk loont het zich.

Zijn er bekende kwaaltjes waarop je bij S60 moet letten?

Verder nog een vraag aan de mannen die van iets kleiners/goed sturend komen. Hoe rijdt zoiets eigenlijk voor een jonge gast? Heb wel al een paar keer mee gereden met S60 van tussen de 160 en de 200pk en ik moet zeggen dat de combinatie van het lederen salon (met ditto volvo-feeling) met de 5-cilinder roffel meer dan aangenaam was. Maar m'n Golf nu... Dat rijdt eigenlijk echt leuk voor maar 100pk te hebben. Dan bedoel ik vooral het 'scherpe' stuurgevoel wat met zich meebrengt dat je desondanks het relatief lage vermogen evenzeer bakken plezier kan hebben. Iets zegt me dat een S60 daar ver vanaf staat, niet? Of maw, kunnen de typische volvo-eigenschappen die ik aanhaalde een jonge gast (met zo nu en dan sportieve rijstijl) bekoren en 4 jaar content stellen?

Wouter, jij maakte ongeveer dezelfde overgang, ben benieuwd naar uw verhaal.:)

Een S60 kan je idd helemaal niet vergelijken met een hatch. De wegligging van deze wagen (dan wel goede banden en minimum 17") is echt wel goed (kan Rabbit ook beamen hoe ik 'm soms kan blijven volgen in bepaalde bochten met z'n Clio Cup :D) alleen is 't ding er niet voor gemaakt om bvb. op boerenbaantjes te knallen en van die korte bochten (lijkt me logisch), grootste nadeel van deze auto is vooral de veel te grote draaicirkel, irritant bij net-vernoemd voorbeeld en bij bvb. draaien in een smalle straat.. Deze auto is gemaakt om in peace te cruisen met op de achtergrond de 5-pitter roffel en een shitload aan powerband door 't smeuïge motorblok.

De 5-bak met tuning zal idd rond de 190-200PK en 400-480Nm draaien en da's uiteraard aangenaam. Wil je echt boven-average power moet je voor een 6-bak gaan waar je nog zo'n 30-40PK en 100-150Nm mag bijrekenen na tuning (dan zit je echt met 535d prestaties, maar minder verbruik :)), alleen met een budget van 8000 mss iets moeilijker (maar lijkt me niet onmogelijk). Nu, hoe dan ook, zelfs de versies met 126/130/163PK rijden fijn omdat ze gewoon een heerlijk brede powerband hebben, je hebt nooit 't idee dat je de motor uitput.

Als daily is deze kar perfect, bochten nemen kan het ding zeker, was bij de lancering volgens Tiff Needel zelfs beter dan de toenmalige 3-reeks en A4, alleen moet je geen mega sportieve (wel dynamisch genoeg) wagen verwachten. Tenzij je een paar mods doet natuurlijk aan de ophanging, ik heb nu eibachs zitten en dat scheelt al een pak, kar ligt een pak stijver in de bochten, al boet je dan wel een klein beetje in terug aan comfort natuurlijk. Maar als je van een Golf komt dan zal de S60 nog altijd veel meer comfy zijn hoor :D

Ik rijd nu 2 jaar met de wagen en nog altijd zeer tevreden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat iets is waar je niet aan toe bent, stay away from it ...

Een Volvo is niet snedig.

Wil je iets snedigs moet je idd voor een E46 330d gaan met M-onderstel of zo, wil je in dezelfde prijsklasse blijven, dat zal altijd directer en sportiever sturen. Maar dan boet je voor dat budget wel weer in aan km-stand, leeftijd enz.. En vaker zijn deze wagens meer afgetrapt. 't Is maar wat je wilt en hoeveel je er voor wilt betalen natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je iets snedigs moet je idd voor een E46 330d gaan met M-onderstel of zo, wil je in dezelfde prijsklasse blijven, dat zal altijd directer en sportiever sturen. Maar dan boet je voor dat budget wel weer in aan km-stand, leeftijd enz.. En vaker zijn deze wagens meer afgetrapt. 't Is maar wat je wilt en hoeveel je er voor wilt betalen natuurlijk :)

Eerlijk?

Deed ik minder dan 30.000km per jaar dan zou ik mezelf een 335i kopen :-) Ik kijk al uit naar de dag dat ik in de gelegenheid ben. Maar aangezien ik die 30.000km nu in een veelvoud per jaar rijdt heb ik gekozen voor het perfecte 'gereedschap' voor die job. En begin ik elke dag een beetje meer van mijn wagen te houden ;-)

Van de week had ik het er met Jochen nog over. Ik rijd zeer veel autostrade en met name in NL heb je daar zulke prachtige wegen liggen. Mooie doordraaiende bochten met adviessnelheid 90km/h. Met mijn vorige wagen ging ik daar easily 150km/h doorheen. Met de Volvo kan dat ook, maar hij wil dat eigenlijk niet en hij geeft je ook niet het vertrouwen, hij laat je voelen dat het niet normaal is. Heeft hij daarom een mindere wegligging? Vergeet het! Hij is gewoon gemaakt om dwarsrichels niet 'droog' door te geven maar smooth te nemen. Ondanks de 18" die eronder liggen. En dat is een echte zaligheid. De zetels spelen daarin natuurlijk ook een rol. En de motor? Dat is uiteindelijk de reden dat ik hem gekocht heb. Smeuïg, zalig inlaatgeluid, geeft je gewoon zin om met een omweg naar huis te rijden.

Kortom, volgens mij heb ik supergoede keus gemaakt. Maar de snedigheid zet ik uit mijn hoofd, voor nu :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan daar weinig aan toevoegen.

Alleen dat ik vandaag nog een collega thuis gebracht heb (ong 14km enkel omgereden) en morgen nog eens zal moeten uitleggen dat ik gewoon graag met m'n auto rijd :D.

In 't naar huis rijden dan met m'n arm op de rechterzetel, een concertje van Elbow op m'n RTI aan 't spelen en lekker genieten in 't donker.

Ik had een V70 II met standaard onderstel (comfort), nu een V70 II met sport onderstel. 't Zijn twee andere auto's in aanvoelen, dus dat kan wel een oplossing zijn mocht je wat meer willen. (maar bij mij is het OEM, maar er zijn idd ook nog goede of zelfs betere aftermarket kits)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci voor de commentaren allemaal!

Voor het betere stuurwerk heb ik nog steeds mijn witte kist bedenk ik juist, dus er mag wat meer comfort zijn als daily. Het enige wat ik direct kan bedenken wat minder is, is die draaicirkel. 'k Moet heel regelmatig keren in kleine straten enz, al is dat natuurlijk geen reden om ergens neit voor te kiezen.

Hoe zit het met de zetels? Ze zien er wel comfy uit, maar ondersteunen ze de rug goed genoeg om geen last te krijgen tijdens langere ritten? (is wel een belangrijk puntje voor me)

En er zit RTI op; voor mij absoluut geen must eigenlijk. Is de standaard geluidskwaliteit van die setup min of meer in orde? En is er een cheapo mogelijkheid om iets van MP3's te laten bollen op dat systeem (is van 2005, denk niet dat het daarop standaard al mogelijk is??).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci voor de commentaren allemaal!

Voor het betere stuurwerk heb ik nog steeds mijn witte kist bedenk ik juist, dus er mag wat meer comfort zijn als daily. Het enige wat ik direct kan bedenken wat minder is, is die draaicirkel. 'k Moet heel regelmatig keren in kleine straten enz, al is dat natuurlijk geen reden om ergens neit voor te kiezen.

Hoe zit het met de zetels? Ze zien er wel comfy uit, maar ondersteunen ze de rug goed genoeg om geen last te krijgen tijdens langere ritten? (is wel een belangrijk puntje voor me)

En er zit RTI op; voor mij absoluut geen must eigenlijk. Is de standaard geluidskwaliteit van die setup min of meer in orde? En is er een cheapo mogelijkheid om iets van MP3's te laten bollen op dat systeem (is van 2005, denk niet dat het daarop standaard al mogelijk is??).

Ik ben in 2002 geopereerd aan 2 dubbele hernia's & door mijn job(vertegenwoordiger) raadde de chirurg me een zetel van Sheel aan

tot hij hoorde dat ik met Volvo reed, dan isset niet nodig zei hij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das alvast iets wat sterk in zijn voordeel speelt dan... Morgen via de binnenbaantjes naar de ring en dan van daar uit savonds nog 2.5u verder rijden om naar de vv te gaan kijken, om dan vervolgens weer 4 uur naar huis te rijden. hopelijk is hij het waard :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci voor de commentaren allemaal!

Voor het betere stuurwerk heb ik nog steeds mijn witte kist bedenk ik juist, dus er mag wat meer comfort zijn als daily. Het enige wat ik direct kan bedenken wat minder is, is die draaicirkel. 'k Moet heel regelmatig keren in kleine straten enz, al is dat natuurlijk geen reden om ergens neit voor te kiezen.

Hoe zit het met de zetels? Ze zien er wel comfy uit, maar ondersteunen ze de rug goed genoeg om geen last te krijgen tijdens langere ritten? (is wel een belangrijk puntje voor me)

En er zit RTI op; voor mij absoluut geen must eigenlijk. Is de standaard geluidskwaliteit van die setup min of meer in orde? En is er een cheapo mogelijkheid om iets van MP3's te laten bollen op dat systeem (is van 2005, denk niet dat het daarop standaard al mogelijk is??).

Betere zetels vind je niet :). Ik doe geregeld 1000+ km ritten en nog nooit zo'n goede zetels gekend. Voor mp3s zie imiv ;).
Ik ben in 2002 geopereerd aan 2 dubbele hernia's & door mijn job(vertegenwoordiger) raadde de chirurg me een zetel van Sheel aan

tot hij hoorde dat ik met Volvo reed, dan isset niet nodig zei hij

Voila.

Ik rijd geregeld naar verre locaties (wekelijks), van Oostende tot alles wat tussen Bree en Oostende ligt. 's Ochtends gaan, 's middags of 's avonds terug. Of van de ene werf naar de andere, da's dan een lus van 3, 4 of 500 km op een dag. En op vakantie is dat 1000 a 1200 km enkel, in één rit soms. Je hebt nooit het gevoel dat je lang gezeten hebt.

Daar moet je niks mee inzitten.

Muziek: een setje met DBsurround ware beter, maar 't zal ook al voldoen hoor. Basisset klinkt wel iets doffer, maar mits wat bij te regelen en na een paar dagen is dat wel ok :)

MP3's: Als je een ipod hebt en je betaalt 250 euro, kan je inderdaad zo een iMiv installeren zoals ik heb: http://www.autominded.be/forum/showthread.php?254-2005-Volvo-V70-D5-GT-Summum-185pk/page5

Dan kan je zelfs op de RTI films afspelen. Zie m'n topic, op die pagina staat alles.

De installatie ziet er ingewikkeld uit, maar is eigenlijk een makkie. Mocht je dit overwegen wil ik altijd helpen.

Je kan ook de goedkopere variant bestellen, da's dan zonder video ondersteuning. Ik dacht iets van een 150 euro.

Maar ik moet zeggen, als je dan toch RTI hebt, zeer plezant en zeker z'n geld waard. Ik zit nu wel heel veel in de auto, en af en toe in de file, maar zelfs met minder intensief gebruik zou ik het opnieuw doen.

Das alvast iets wat sterk in zijn voordeel speelt dan... Morgen via de binnenbaantjes naar de ring en dan van daar uit savonds nog 2.5u verder rijden om naar de vv te gaan kijken, om dan vervolgens weer 4 uur naar huis te rijden. hopelijk is hij het waard :lol:

Als z'n algemene staat goed is, en 't lijkt betrouwbaar: doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen toch beslist van die 740 Turbo Intercooler bij te houden:oops:

Ben ermee naar de keuring alleenstaand geval geweest en raar maar waar, het enige dat aan die kar moet gebeuren is een uitlaatbeugel onderaan om de uitlaat terug deftig te bevestigen, en 2 voorbanden, omdat ze van een verschillend merk waren:lol:

Die kar heeft 406.000km en kostte zo goed als niks, en toch nog zo weinig mankementen! Volvo:inlove:

Vanaf dat dat in orde is, moet ik snel terug naar de keuring om het te laten zien. Vanaf dan wordt het dossier opgestuurd en zou het zo'n 4-6 weken duren voor een gelijkvormigheidsattest.

Banden heb ik al, had ik nog liggen. Maar zo'n uitlaatbeugel zou ik nog moeten zien te fixen..

Op de keuring was er eerst een kerel die kwam melken waarom ik zo'n oude kar nog wilde inschrijven via die (kostelijke) procedure. Ik zei hem dat het geen gewoon dieseltje was, maar zo'n mannen verstaan dat toch niet:D

Een andere oudere kerel had wel meer respect. Mannen beseffen niet denk ik wat blok er in die kar ligt:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen toch beslist van die 740 Turbo Intercooler bij te houden:oops:

Ben ermee naar de keuring alleenstaand geval geweest en raar maar waar, het enige dat aan die kar moet gebeuren is een uitlaatbeugel onderaan om de uitlaat terug deftig te bevestigen, en 2 voorbanden, omdat ze van een verschillend merk waren:lol:

Die kar heeft 406.000km en kostte zo goed als niks, en toch nog zo weinig mankementen! Volvo:inlove:

Vanaf dat dat in orde is, moet ik snel terug naar de keuring om het te laten zien. Vanaf dan wordt het dossier opgestuurd en zou het zo'n 4-6 weken duren voor een gelijkvormigheidsattest.

Banden heb ik al, had ik nog liggen. Maar zo'n uitlaatbeugel zou ik nog moeten zien te fixen..

Op de keuring was er eerst een kerel die kwam melken waarom ik zo'n oude kar nog wilde inschrijven via die (kostelijke) procedure. Ik zei hem dat het geen gewoon dieseltje was, maar zo'n mannen verstaan dat toch niet:D

Een andere oudere kerel had wel meer respect. Mannen beseffen niet denk ik wat blok er in die kar ligt:lolz:

Op naar de 1000PK!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op naar de 1000PK!

Op termijn de M3 verkopen, en dan naar deze overstappen.

Blokje reviseren uit voorzorg, dikkere turbo, versterkte versnellingsbak, een milde chip en 350pk is al in zicht:cool:

Oohja, en een versterkte koppeling, want deze zit er nu toch vrij door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op termijn de M3 verkopen, en dan naar deze overstappen.

Blokje reviseren uit voorzorg, dikkere turbo, versterkte versnellingsbak, een milde chip en 350pk is al in zicht:cool:

Oohja, en een versterkte koppeling, want deze zit er nu toch vrij door.

Echt ?

Respect bruv 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt ?

Respect bruv 8)

Die mannen van APEC zullen zo'n projectje ook wel zien zitten zeker:D?

Ben trouwens van plan die gasten te vragen of ze ons willen sponsoren met de Carbagerun met een chipje:cool: Boven de 200pk zou die ketel dan al moeten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De intercooler zou trouwens OEM al zo'n 350pk aankunnen:lol:

Lol, Volvo durft wel al 's onderdelen steken met wat marge ja.

Turbo bvb. op een FL S60 2.4D 126PK tot D5 185PK is dezelfde (zelfde turbo als op een BMW 25d 3 liter 197PK trouwens). Deze kan in theorie druk leveren tot zo'n 250 à 270PK :D Volvo :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mannen van APEC zullen zo'n projectje ook wel zien zitten zeker:D?

Ben trouwens van plan die gasten te vragen of ze ons willen sponsoren met de Carbagerun met een chipje:cool: Boven de 200pk zou die ketel dan al moeten zitten.

Je kan het altijd eens voorleggen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol, Volvo durft wel al 's onderdelen steken met wat marge ja.

Turbo bvb. op een FL S60 2.4D 126PK tot D5 185PK is dezelfde (zelfde turbo als op een BMW 25d 3 liter 197PK trouwens). Deze kan in theorie druk leveren tot zo'n 250 à 270PK :D Volvo :inlove:

Je kan bij Volvo qua motoronderdelen op bijna alles pk's x1,5 tot x2 rekenen:lol: Op de 5-cilinders dan toch, de rest daar spreken we niet over.

Je kan het altijd eens voorleggen :)

In grote letters achterop "Powered bij Apec Belgium" :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid