Ga naar inhoud

Volvo lovers


walter

Aanbevolen berichten

The first turbocharged 700-series cars used the B23FT engine. Beginning with the 1985 model year, 740/760 turbos began appearing with the B230FT engine. This engine was made in at least three versions, early, transitional, and late. The early version was produced from 1985 to mid-year 1988. The transitional engine, often referred to as the "K" model, was produced from mid-year 1988 until approximately the middle of the 1989 model year. This engine can be identified easily by looking at the engine block. On the left side of the engine, toward the front, and just below the cylinder head, is the block's serial number. If the engine is a "K", just below the serial number and to the right will be an embossed "K." The latest, and strongest of the three B230 variants first began appearing in late-1989 year model Volvos. It does not have any distinguishing markings, the way the "K motor" does, but one can be reasonably certain that one has this late model version by verifying the car or engine's date of manufacture. Obviously, the engine manufacture date will be a more reliable indicator. This date code can be found on the right side of the head, behind the number 4 exhaust port. You will see three two-digit numbers inside of three vertically aligned circles: the top number is the day of the month, the middle number is the month, and the bottom number is the year. I am told there is a date code located on the block as well, but I've been unable to locate it.

Ik heb dus die laatste:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan Volvo-zetels in. Dat maakt het een Volvo.

Zouden de Volvo zetels eigenlijk passen in een Focus?

Ik heb een focus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meaning what?
The first turbocharged 700-series cars used the B23FT engine. Beginning with the 1985 model year, 740/760 turbos began appearing with the B230FT engine. This engine was made in at least three versions, early, transitional, and late. The early version was produced from 1985 to mid-year 1988. The transitional engine, often referred to as the "K" model, was produced from mid-year 1988 until approximately the middle of the 1989 model year. This engine can be identified easily by looking at the engine block. On the left side of the engine, toward the front, and just below the cylinder head, is the block's serial number. If the engine is a "K", just below the serial number and to the right will be an embossed "K." The latest, and strongest of the three B230 variants first began appearing in late-1989 year model Volvos. It does not have any distinguishing markings, the way the "K motor" does, but one can be reasonably certain that one has this late model version by verifying the car or engine's date of manufacture. Obviously, the engine manufacture date will be a more reliable indicator. This date code can be found on the right side of the head, behind the number 4 exhaust port. You will see three two-digit numbers inside of three vertically aligned circles: the top number is the day of the month, the middle number is the month, and the bottom number is the year. I am told there is a date code located on the block as well, but I've been unable to locate it.
Late B230: Volvo went back to much of the earlier tried-and-true design of the B21/B23 when this motor was developed. Not only does it have much stouter connecting rods (13mm at their thinnest cross-section, compared to the earlier motors' 9mm -- a 50% increase), but the crankshaft was also improved substantially. The axial bearing was (re)located to bearing No.5 position -- the same place as is found on the B23. It also has the large, B23-style main bearing journals, which further reduce the possibility of flexing. It retains the narrower rod journals found in the early B230, however, but this has generally not been seen as a problem by the folks who have built up high-output B230FTs.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij komt met je zilte mosselvissersreet niet in mijn leder interieur.

correctie, als jou interieur in mijn auto past, dan is het mijn interieur :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greg,

ben je 200% zeker dat de 740turbo 2,3 niet in B verkocht geweest is? ik dacht nl van wel

best eens vragen bij Volvocars

en qua tuning van je blok: CS parst heeft dit blok in zijn 242 liggen, best eens wa uitleg vragen wat mogelijk is

sponsoring zal je niet loskrijgen, uitleg wel denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greg,

ben je 200% zeker dat de 740turbo 2,3 niet in B verkocht geweest is? ik dacht nl van wel

best eens vragen bij Volvocars

en qua tuning van je blok: CS parst heeft dit blok in zijn 242 liggen, best eens wa uitleg vragen wat mogelijk is

sponsoring zal je niet loskrijgen, uitleg wel denk ik

Is wel verkocht geweest hier, maar in 114kW versie. De mijne heeft 121kW :facepalm:

Thx voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan Volvo-zetels in. Dat maakt het een Volvo.

Zouden de Volvo zetels eigenlijk passen in een Focus?

Als Citroën-zetels passen op een bureaustoelonderstel, passen Volvo-zetels in een Focus!

(mits wat aanpassingen :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Citroën-zetels passen op een bureaustoelonderstel, passen Volvo-zetels in een Focus!

(mits wat aanpassingen :D)

Koop jij je dan maar een Mondeo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog altijd even tevreden als een half jaar geleden hier van die lelijke C30 met de koffiemolen in het vooronder.

Ook iets bereikt wat DenDuvel nooit gehaald heeft; 8888 km zonder zorgen en enkel een glimlach achter het stuur:

2vc6tqa.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de 100.000km gepasseerd. Ben benieuwd hoeveel keer ik dat voorste getal nog van cijfer zal zien veranderen :-)

Tot nu toe dik tevreden met de Volvo!

Heeft iemand een idee hoe het gemiddelde brandstofverbruik berekend wordt? Ik reset dat nooit, maar het is te volatiel om het gemiddelde te kunnen zijn van bijna 20.000km. Het lijkt erop dat het enkel naar de laatste X kilometers kijkt? En om het concreet te maken, ik vermoed dat het kijkt naar de laatste 1000km

Iemand uitsluitsel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de 100.000km gepasseerd. Ben benieuwd hoeveel keer ik dat voorste getal nog van cijfer zal zien veranderen :-)

Tot nu toe dik tevreden met de Volvo!

Heeft iemand een idee hoe het gemiddelde brandstofverbruik berekend wordt? Ik reset dat nooit, maar het is te volatiel om het gemiddelde te kunnen zijn van bijna 20.000km. Het lijkt erop dat het enkel naar de laatste X kilometers kijkt? En om het concreet te maken, ik vermoed dat het kijkt naar de laatste 1000km

Iemand uitsluitsel?

ik reset de bc iedere keer als ik tank, dus geen flauw idee

ik dacht wel dat de bc rekening houdt met de laatste 30km, maar dan vooral om de km tot lege tank te berekenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht over de gehele periode voor het gemiddelde, maar je doet me twijfelen. Kijk eens in de manual, er staat iets van in dacht ik.

Voor aantal km tot lege tank is het inderdaad relatief kort. Dat getal kan je met je rechtervoet sturen als het ware.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De actieradius is inderdaad berekend vanuit het gemiddelde van de laatste 30km. Maar de manual stelt dat het gemiddelde brandstofverbruik het gemiddelde is tot een handmatige reset. Maar ... dat kan bijna niet. Als ik een rit heb in Duitsland en een berekend verbruik heb van 10L dan stijgt het gemiddeld verbruik van 7.8 naar 8.4L. Zo'n impact kan die 600km gewoon niet hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er nog van verschieten.

Je moet rekenen dat door sportieve rijstijl je verbruik procentueel veel hoger ligt dan dat het lager ligt bij zeer rustige rijstijl. Kijk maar eens naar je huidig verbruik: bij het stevig optrekken gaat dat snel tot 30l, bij rustig optrekken gaat dat moeilijk onder de 5 a 6l. Dat telt wiskundig zwaar door.

Ik reset mijn teller bijna nooit en merk nu na anderhalf jaar dat sportief rijden nog amper invloed heeft op het totaal gemiddelde. (ofwel rijd ik te veel sportief :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er nog van verschieten.

Je moet rekenen dat door sportieve rijstijl je verbruik procentueel veel hoger ligt dan dat het lager ligt bij zeer rustige rijstijl. Kijk maar eens naar je huidig verbruik: bij het stevig optrekken gaat dat snel tot 30l, bij rustig optrekken gaat dat moeilijk onder de 5 a 6l. Dat telt wiskundig zwaar door.

Ik reset mijn teller bijna nooit en merk nu na anderhalf jaar dat sportief rijden nog amper invloed heeft op het totaal gemiddelde. (ofwel rijd ik te veel sportief :D)

Zal er eens nog beter op letten, maar volgens mij staat hij na 2 reguliere tankbeurten altijd weer ruim onder de 8. Het zweeft per tank ergens tussen de 7 en 11 liter, langdurig gemiddelde zal zo rond die genoemde 7.8 liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens spritmonitor had ik bij de vorige tankbeurt een gemiddelde van slechts 4,8l dus soms kan je ook verkeerd ingeven :D

Nu, dat was wel een tank waarbij ik redelijk veel snelwegkilometers had gedaan (ongeveer de helft) dus het zou wel kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens spritmonitor had ik bij de vorige tankbeurt een gemiddelde van slechts 4,8l dus soms kan je ook verkeerd ingeven :D

Nu, dat was wel een tank waarbij ik redelijk veel snelwegkilometers had gedaan (ongeveer de helft) dus het zou wel kunnen.

rijdt zo een c30 goed, gezien hij gebaseerd is op een focus zou ge denken van wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid