Ga naar inhoud

BMW E36


Ian

Aanbevolen berichten

E36 Coupé op zich is mooier, maar een sedan kan ook knap zijn.

 

(stomme originele verhoudingen-negerende auto size)

 

53254376.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betere imagehost gebruiken. Imageshack sucks :sick:

 

 

Ik heb die foto niet zelf geupload hoor. ;) Gewoon via google images gevonden. :D Ik upload altijd via Flickr (of TinyPic als het snel-snel moet gaan). ImageShack zuigt idd, en ik weiger dan ook al jaren om dat te gebruiken (om zelf iets te uploaden)..

 

 

E36 323ti gaat nu ook zeker niet meer door, er zit blijkbaar een gat in het motorblok. :mellow:

 

 

Ter gelegenheid/afscheid nog een E36 Compact drift filmpje. :D (iets te veel clubbing en te weinig auto imo, maar goed.. wel knap gefilmd en gemonteerd)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat als daily en was daar zeer blij mee. Echt een fantastisch bakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Enkel e30 M valt onder Coupe

 

Nope. Technisch gezien niet. Heeft met rear leg room te maken, zie ook hier

 

"Technically, a coupe is defined as a fixed-top car with less than 33 cubic feet of rear interior volume. Typically a car with less than 33 cubic feet of rear interior volume has only two doors, hence the common practice of associating two doors with the term “coupe.” However, there are plenty of vehicles out there which have only two doors but more than 33 cubic feet in the rear. These cars, while their manufacturers may call them coupes, are technically two-door sedans. A few examples of two-door sedans are the Ferrari 612 Scaglietti, Mercedes CL-Class, Chevy Monte Carlo, and surprisingly, the Mazda RX-8 (although that’s a bit of a different story.)"

 

2-door sedan :) 

 

Ook interessant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

hoe stuurt dat? te vergelijken met de z3 qp?

Oeh, moeilijke vraag. Zeker als jij die stelt, omdat je met een "mjah, ok" geen genoegen neemt. :-)  Grotendeels dezelfde techniek, toch grondig andere auto's, niet in het minst door 't compleet verschillend concept. Een '3 compact is een gekapte '3 met 'mindere' achteras die niet meer helemaal de uitgekiende balans van een gewone '3 heeft. En de Z3 coupé is een GT'tje met een gewichtsbias richting achteras (zitpositie, koetswerk, ...). Is de steering rack hetzelfde, denk het niet?

 

Ik herinner me de Z3 QP als een auto met een rotatiepunt dat ver naar achteren ligt. Een initiële instuurreactie die OK is, maar niet messcherp of snedig. Een "lange" neus om te sturen, draaiend rond z'n benzinetank en met een achterkant die (well within grip level) mooi "binnen" de lijn blijft. Tot je de gripgrens nadert, waar 'ie heel intens overkomt omdat je zo ver naar achter zit en waar 'ie (als tractie gebroken wordt) uitbreekt rond een punt ter hoogte van de motor. Met een heel goed te balanceren uit-de-lijn-gewicht (inclusief jezelf). 't Komt me voor alsof de Z3 coupé een auto is die eerder goed rijdt under load. En dan nog: een Z3 coupé is geen sportauto, noch een lichtgewicht, noch hyperstrak ... dus echt comfy en controleerbaar en voldoende neutraal en door iedereen te rijden. 't Gaat mij 'm dus om het verschil met de compact.

 

Ik herinner me de '3 compact als een "verkorte '3", bedoelend dat 'ie meer rond de motor draaide (evenwicht van de E36 is weg en er komt wat bias naar voor) en waar de kont veel meer uit de lijn aanvoelt (iets meer eigen wil, niet zo goed op vooras afgestemd, minder mechanische grip). Het initiële instuurkarakter is iets heviger (er zich d'office meer load op) maar dat gaat snel over naar een wereld van ruis. Want heel veel beweging in 't chassis (zacht opgehangen), wordt bijwijlen onderstuurd, meer body roll, veel hogere zitpositie. Dat evolueert (naargelang de auto naar de gripgrens gaat) naar een auto met minder structuur in z'n reacties. Voorbij de gripgrens draaide 'ie meer rond z'n middelas (zeker niet verder naar achter), heftiger reagerend dan de Z3 maar duidelijk minder zuiver/precies. 't Komt me voor dat de '3 compact een auto is die under load nogal een wildebras is.

 

De '3 compact is conceptgedwongen hooligan (gesteld dat 'ie de power heeft om te spelen, i.e. 323ti en niks anders), de Z3 coupé is pas hooligan als je de power die 'ie heeft (zelfs als 2.8) gebruikt om 'm te laten zwijnen.

 

(Alles hierboven spreken we over kleine verschillen en absoluut niet vertaalbaar naar vergelijkingen met andere auto's of te lezen als een schets van de beide auto's op zich, maar enkel bedoeld om de kleine verschillen zo uit te vergroten zodat het contrast tussen de twee kan worden omschreven)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Gilles, soms twijfel ik nog om terug een fun kist bij te kopen, maar met al die motoren hier is dat echt overkill. De auto is fraulein haar keuze, zij wil niet (terug) met een oude doos de baan op :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al weet ik dat het motorkarakter in zo'n Z3 Coupé minder mijn ding zou zijn, ik zie me dat ooit wel nog hebben. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Halfweg dit jaar deed ik inderdaad mijn 323ti weg, maar tegen dat de koper hem kwam halen was de motor helaas kapot...

Nog ongeveer de helft van gekregen toen...

Maar ben ondertussen weer 1 aan het zoeken :P  Al kan het zomaar een 325ti worden ook ;)

 

Ik zal eens betere foto's zoeken van mijn Compactje, op de eerste foto staat hij achter mijn vorige daily.

 

Aangezien ik nooit lang E36-loos blijf is er een project aangekomen (wat ik nog uitgebreid voorstel en sommigen hier al kennen).

Een E36 M3 Sedan 3.0 met de 6-bak van de 3.2 in Daytonaviolett met witte zetels.

Al enkele keren mee gereden zo, en dat is toch echt een funbak!

Topic volgt kortelings :)

post-3753-0-23952400-1449222083_thumb.jp

post-3753-0-73541200-1449222308_thumb.jp

post-3753-0-26900700-1449222317_thumb.jp

post-3753-0-05602700-1449222324_thumb.jp

post-3753-0-35160600-1449222333_thumb.jp

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik geen fan van witte zetels, maar verder wel een machtige ketel !

 

Zat volgens chassis een zwart leder interieur in, als we op 1 vallen zal dit er wel inkomen.

Hoewel dit beter geeft in het echt en best in correcte staat is, we shall see :)

Gaan hem eerst wat opfrissen voordat er zo'n dingen gedaan worden, we zouden er wel eens mee willen knallen ipv in een hangar te zetten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid