Ga naar inhoud

Lotus Lovers


quadrifoglio

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei gTa:

Jouw huidige Exige kan dat toch ook al? Of vergis ik me? Misschien niet zo makkelijk te rijden als een Cayman GT4, maar voor een beetje piloot (dus zeker voor jou) moet een Exige 350 Sport toch ook al bij machte zijn om een GT4 bij te houden?

 

28 minuten geleden zei Waky:

Een standaard cayman GT4 reed (makkelijk) 2:45 op spa.. :) Verre van haalbaar met de standaard exige v6. Deze zou toch al in de buurt moeten komen, maar je zult dubbel zoveel werk hebben om hem op de baan te houden. 

Welja ge moet appelen met appelen vergelijken he. Maw dezelfde piloot. Ik heb nog geen time attack met een GT4 gedaan, maar die lijkt me toch een sneller te rijden dan de huidige Exige met wat ik zie. Ik vergelijk de huidige Exige me een 997GT3, de GT4 is toch wat sneller. 

En zoals Waky zegt: het is toch een PAK meer werk omdat uit een Exige te sleuren, wat meteen ook verklaart waarom ik die wagen prefereer. Een GT4 is een deftig stukje vlees, de Exige voegt daar peper en zout aan toe. 

Algemeen gezien is het allemaal wel raar als je bekijkt hoe weinig interesse deze wagen kent, of minder tot de verbeelding spreekt dan zijn challenger. We willen allemaal rijsensatie, gevoel, duw in de rug, een auto die "puur" is, eentje die vraagt om te rijden, feedback geeft, en die je constant uitdaagt.

Na 3.5 jaar eigenaar te zijn hiervan en toch wel 1 op 1 te kunnen vergelijken met Porsches, kan ik zeggen dat een Exige dat allemaal "meer" biedt. Maar toch is in hoofde van veel mensen de GT4 de pure auto.

Soms snap ik het wel niet allemaal. Nu goed ik laat me er ook niet door beïnvloeden en kies als rijder voor de opvolger NIET voor de GT4 (alhoewel dit financieel kan) maar terug voor een Exige....... says it all. 

Misschien zijn we ergens allemaal meer badgekopers dan we toegeven? We vinden dan honderd reden zoals waardebehoud, multi inzetbaarheid en andere zever om ons achter weg te stoppen.

Pas op, ik volg dat allemaal wel, maar soms moet een mens eens tegengas durven geven. In het land der blinden............... dat moet ik toch dikwijls denken zenne. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Waky:

Een standaard cayman GT4 reed (makkelijk) 2:45 op spa.. :) Verre van haalbaar met de standaard exige v6. Deze zou toch al in de buurt moeten komen, maar je zult dubbel zoveel werk hebben om hem op de baan te houden. 

Jokke de zijne heeft toch een pak meer vermogen? En ik meen me te herinneren dat 'ie zich met de zijne wél kon meten met de GT4, maar ik kan 't me verkeerd herinneren. Ik dacht dat 'ie met zijn Lotus in quasi-stock uitvoering onder de 2:50 draaide en in huidige versie dicht tegen de 2:40 kwam (2:42 ofzo)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei gTa:

Jokke de zijne heeft toch een pak meer vermogen? En ik meen me te herinneren dat 'ie zich met de zijne wél kon meten met de GT4, maar ik kan 't me verkeerd herinneren. Ik dacht dat 'ie met zijn Lotus in quasi-stock uitvoering onder de 2:50 draaide en in huidige versie dicht tegen de 2:40 kwam (2:42 ofzo)?

Wel ik heb dit jaar door omstandigheden maar 1 (of was het 2?) keer op Spa kunnen rijden, en dan nog bij veel te warme temperaturen. @ir_fuel heeft de data en kan je zeggen of beamen wat mijn auto toch easy moet draaien. Ik dacht/denk dat 2.44, zelfs 2.43 is en dat komt overeen met wat een GT4 met een (heel) goed piloot kan draaien. Daar is ook video van. 

Het grote "min"punt van de Exige is zijn gevoeligheid voor luchttemperatuur (wil je een snel rondje, moet je dat echt "plannen") en zijn onstabiele, onderstuurde neus (ook mid corner, wat soms wel schrikken is als je neus bv gaat lopen in B1). 

@PJH die downforce werkt ook bij lagere snelheden he. Geen 140. Maar met deze mods gaat die in verhouding toch altijd een stuk meer downforce hebben dan de orginele met zijn (dacht ik) 66 kg.... 

Enfin en het is niet alleen downforce, als je goed leest zie je dat er een pak mods gedaan zijn om dat net te counteren:

- front lip

- canards

- bredere banden vooraan

- anti roll bars (track pack)

- negatievere cambersettings mogelijk

 

Ik ga niet zo een smak geld op tafel leggen als ik me daar onzeker zou over voelen. Ik KAN me vergissen en dan is dat de blunder van mijn leven, maar ik ben met dat beetje ervaring er vrij gerust in dat die auto een serieus andere neus heeft gekregen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Jokke_vlo:

Algemeen gezien is het allemaal wel raar als je bekijkt hoe weinig interesse deze wagen kent, of minder tot de verbeelding spreekt dan zijn challenger. We willen allemaal rijsensatie, gevoel, duw in de rug, een auto die "puur" is, eentje die vraagt om te rijden, feedback geeft, en die je constant uitdaagt.

Na 3.5 jaar eigenaar te zijn hiervan en toch wel 1 op 1 te kunnen vergelijken met Porsches, kan ik zeggen dat een Exige dat allemaal "meer" biedt. Maar toch is in hoofde van veel mensen de GT4 de pure auto.

Als je ziet hoeveel hier over interieurs en kleurkes gepalaverd wordt, en hoe hot Porsche is, dan verschiet je daar toch niet van. Er zijn ook veel meer Porsche garages dan Lotus garages. Porsche klinkt nog altijd veel betrouwbaarder dan Lotus. Qua veiligheid zal de sowieso Porsche beter scoren. En als madam inspraak heeft...  

Met een exige kun je je enkel IN STIJL laten zien zolang je niet moet uitstappen hé :D 

Lotus is echt iets voor puristen. :inlove: 

aangepast door Waky
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oefening, ik stap daar in en uit alsof het een oude sportschoen is.

Grootste probleem is denk ik het foorbakgehalte van bvb de nieuwe Exige 380. Met al die spoilers en kleurkes, precies alsof dat ding meedoet in the fast and the furious.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei PJH:

Oefening, ik stap daar in en uit alsof het een oude sportschoen is.

:P tot je de leeftijd bereikt hebt waarop je er eentje kunt betalen. 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/25/2016 at 9:28 AM, Waky said:

Een standaard cayman GT4 reed (makkelijk) 2:45 op spa.. :) Verre van haalbaar met de standaard exige v6. Deze zou toch al in de buurt moeten komen, maar je zult dubbel zoveel werk hebben om hem op de baan te houden. 

Ze lopen niet dik, de mensen die effe 2:45 uit een Cayman GT4 halen op Spa. Het is niet alsof je dat met de vingers in de neus kan rijden zonder aan een stuur te kunnen draaien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/25/2016 at 10:20 AM, Jokke_vlo said:

 

Na 3.5 jaar eigenaar te zijn hiervan en toch wel 1 op 1 te kunnen vergelijken met Porsches, kan ik zeggen dat een Exige dat allemaal "meer" biedt. Maar toch is in hoofde van veel mensen de GT4 de pure auto.

 

Tja,

 

welke is de atmo? :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid