Ga naar inhoud

Lotus Lovers


quadrifoglio

Aanbevolen berichten

16 uren geleden, ir_fuel zei:

Sinds we tegenwoordig aan 100+K voor een Exige zitten is het verhaal van die "goedkope" sportwagen ook een beetje overboord ....

Klopt zeker en vast. Dat komt omdat Lotus een verschuiving in hun modelreeks gemaakt heeft.

De Exige is nu de grotere snellere wagen, en de opvolger van mijn Exige is eigenlijk de Elise CUP 250 en die moest toen ik het vroeg 63k kosten. Op zich vind ik 63k doenbaar voor een kar die zo'n sensaties kan leveren. Als je kijkt naar concurrenten dan denk ik aan een Porsche Cayman 2.0 die met een vergelijkbare prijs (maar wat na opties?) een veel beter afgewerkte auto zal zijn. 

De Exige reeks is gewoon volwassen geworden, en dat komt met een prijs. Ik vind het ook duur, maar het is wel fout om te kijken naar de Exige S2, en dan te zeggen dat de Exige S3 duur geworden is zonder reden. Je krijgt ook gewoon veel meer vind ik persoonlijk.

De Exige gaat vandaag over de toonbank aan 120k, de GT3 denk ik 170-180k? 50k verschil is best wel veel vind ik, en als je dan kijkt naar running costs zal ook daar een verschil zitten (niet meer zo veel als vroeger spijtig genoeg). Een GT3 kost dus 40% meer, maar ik denk niet dat hij 40% sneller of 40% leuker is, en daar gaat het hem voor mij om. In een sportwagen zoek ik iets die scherp stuurt, licht aanvoelt, leuk is op de openbare weg en goed vooruit gaat. De exige lijkt dan nog altijd een koopje ivgl de GT3.

Maar ik begrijp wel dat als je kijkt naar de Porsche, de styling, de hardware die je koopt, de hoeveelheid engineering dat er in zit, de betrouwbaarheid, de motor met die fantastische emotie, ... de porsche is zijn 50k extra zeker waard. Volgens mij zelfs meer dan 50k. Daarom zie je er ook 345667 als je aan de ring bent, die kar is gewoon de go-to auto voor iemand die het kan betalen. Ik denk echt dat de nieuwe GT3 simply the best is qua totaalpakket. Alleen is de Exige daarom niet slecht, en ben ik nog altijd van mening dat er niks is dat dat gevoel kan evenaren :)

(Noot: ik heb nog steeds niemand gevonden die me de sleutel van z'n GT3 geeft, dus ik kan eigenlijk niet vergelijken wat de 991 betreft, het zou kunnen dat hij NOG beter is dan ik me al inbeeld)

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer knap ding! Ook echt mijn ding qua looks. Ik heb een tijdje overwogen om een Exige te kopen, om eens wat anders te hebben dan alweer een Porsche, en omdat het goedkoper is. Maar, toen ik op Ecuyers eens in de Exige van Wannes ben gaan zitten, vond ik het voor mij toch wat te spartaans. Een 991 is chiquer/volwassener, en dat bevalt mij toch net iets meer.

Dat een GT3 sneller is op Francorchamps kan heel zeker zijn, maar, ik ben er zeker van dat deze Exige sneller aanvoelt, en al zeker op de openbare weg. Turbo, luider, van 0-100 in 3,3 sec., dat is sneller dan een manuele GT3.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt zeker en vast. Dat komt omdat Lotus een verschuiving in hun modelreeks gemaakt heeft.

De Exige is nu de grotere snellere wagen, en de opvolger van mijn Exige is eigenlijk de Elise CUP 250 en die moest toen ik het vroeg 63k kosten. Op zich vind ik 63k doenbaar voor een kar die zo'n sensaties kan leveren. Als je kijkt naar concurrenten dan denk ik aan een Porsche Cayman 2.0 die met een vergelijkbare prijs (maar wat na opties?) een veel beter afgewerkte auto zal zijn. 
De Exige reeks is gewoon volwassen geworden, en dat komt met een prijs. Ik vind het ook duur, maar het is wel fout om te kijken naar de Exige S2, en dan te zeggen dat de Exige S3 duur geworden is zonder reden. Je krijgt ook gewoon veel meer vind ik persoonlijk.
De Exige gaat vandaag over de toonbank aan 120k, de GT3 denk ik 170-180k? 50k verschil is best wel veel vind ik, en als je dan kijkt naar running costs zal ook daar een verschil zitten (niet meer zo veel als vroeger spijtig genoeg). Een GT3 kost dus 40% meer, maar ik denk niet dat hij 40% sneller of 40% leuker is, en daar gaat het hem voor mij om. In een sportwagen zoek ik iets die scherp stuurt, licht aanvoelt, leuk is op de openbare weg en goed vooruit gaat. De exige lijkt dan nog altijd een koopje ivgl de GT3.
Maar ik begrijp wel dat als je kijkt naar de Porsche, de styling, de hardware die je koopt, de hoeveelheid engineering dat er in zit, de betrouwbaarheid, de motor met die fantastische emotie, ... de porsche is zijn 50k extra zeker waard. Volgens mij zelfs meer dan 50k. Daarom zie je er ook 345667 als je aan de ring bent, die kar is gewoon de go-to auto voor iemand die het kan betalen. Ik denk echt dat de nieuwe GT3 simply the best is qua totaalpakket. Alleen is de Exige daarom niet slecht, en ben ik nog altijd van mening dat er niks is dat dat gevoel kan evenaren [emoji4]
(Noot: ik heb nog steeds niemand gevonden die me de sleutel van z'n GT3 geeft, dus ik kan eigenlijk niet vergelijken wat de 991 betreft, het zou kunnen dat hij NOG beter is dan ik me al inbeeld)
 
 


Ik kan je post voor 100% onderschrijven. En stel gerust dat een Exige een “handful” meer vraagt van zijn bestuurder en dat ook natuurlijk terug geeft in sensatie. Groot breekpunt voor mij is het beperkte dealer netwerk en de ontelbare “special” editions.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer knap ding! Ook echt mijn ding qua looks. Ik heb een tijdje overwogen om een Exige te kopen, om eens wat anders te hebben dan alweer een Porsche, en omdat het goedkoper is. Maar, toen ik op Ecuyers eens in de Exige van Wannes ben gaan zitten, vond ik het voor mij toch wat te spartaans. Een 991 is chiquer/volwassener, en dat bevalt mij toch net iets meer.

Dat een GT3 sneller is op Francorchamps kan heel zeker zijn, maar, ik ben er zeker van dat deze Exige sneller aanvoelt, en al zeker op de openbare weg. Turbo, luider, van 0-100 in 3,3 sec., dat is sneller dan een manuele GT3.

 

 

 

 

Turbo ?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

 Groot breekpunt voor mij is het beperkte dealer netwerk en de ontelbare “special” editions.

 

Dat is wel fucked up inderdaad.

Ik weet ook niet meer waar mijn kar binnen te steken :D Al te veel dingen gehoord die tegenstrijdig zijn enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Supercharger dan. Alleszins niet atmosferisch.

Een sc ligt een pak korter bij een atmo dan een turbo qua gevoel
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met welke rijd jij nu het liefst?

Dag en nacht verschil. Echt extreem moeilijk te zeggen.

De verschillen, qua genot, overlappen elkaar eigenlijk niet

Exige : puurder, intensers, meer input van de bestuurder, meer feedback, leuker op de OW omdat je meer plezier hebt aan lage snelheid, speelsheid

GT3: genieten van de perfectie van de machine, performanter, sterker, betere cockpit, strakheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Ik kan je post voor 100% onderschrijven. En stel gerust dat een Exige een “handful” meer vraagt van zijn bestuurder en dat ook natuurlijk terug geeft in sensatie. Groot breekpunt voor mij is het beperkte dealer netwerk en de ontelbare “special” editions.

 

Ik volg ook (zonder basis om daar mijn mening op te kunnen baseren, maar bon).

Bijkomend: ik vermoed dat je met een Exige ook aan minder pittige tempi een hele bak plezier kan hebben. Je leest/hoort hoe langer hoe meer dat een GT3 zo fabelachtig goed/snel is, dat het bijna niet meer doenbaar is om binnen "aanvaardbare" grenzen (net nog rijbewijsveilige snelheden, laat ons zeggen) de auto tot leven te brengen. Ik beeld mezelf in dat een Exige zich op dat vlak veel meer leent tot kleinere baantjes met kortere bochtjes.

Klopt dat wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Jokke_vlo zei:


Dag en nacht verschil. Echt extreem moeilijk te zeggen.

De verschillen, qua genot, overlappen elkaar eigenlijk niet

Exige : puurder, intensers, meer input van de bestuurder, meer feedback, leuker op de OW omdat je meer plezier hebt aan lage snelheid, speelsheid

GT3: genieten van de perfectie van de machine, performanter, sterker, betere cockpit, strakheid
 

Lees nu die post, daar zeg je 't zelf al.

Gek eigenlijk dat die twee auto's "geen overlap" hebben. (Ik betwist je woorden niet, maar interpreteer ze wel in jouw zeer specifiek kader, zeg maar.)  Dat jij ze naast elkaar houdt zegt alles. Heerlijk. :inlove: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Jokke_vlo said:

Ik kan je post voor 100% onderschrijven.

 

Ik vind wat @PJH schrijft voor een stuk gelul.

Kijk naar de eerste Exige V6 zoals jij hebt gehad, of de Exige 350. Dat zijn bang for buck karren. Porsche 997 GT3 prestaties voor een pak minder geld, maar enkel als de piloot de skills heeft om die capaciteit eruit te halen. Vind je de prijzen die gevraagd worden/werden voor de 380 te verantwoorden voor wat je meer krijgt tov een 350 sport? Ik niet iig. En al helemaal niet als we richting de 120K beginnen gaan voor een Exige. Ze zijn gewoon aan het zien hoe ver ze kunnen doorduwen naar boven toe eer het problematisch wordt naar verkoop toe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ze zijn gewoon aan het zien hoe ver ze kunnen doorduwen naar boven toe eer het problematisch wordt naar verkoop toe.

 

Of ze waren te goedkoop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg ook (zonder basis om daar mijn mening op te kunnen baseren, maar bon).
Bijkomend: ik vermoed dat je met een Exige ook aan minder pittige tempi een hele bak plezier kan hebben. Je leest/hoort hoe langer hoe meer dat een GT3 zo fabelachtig goed/snel is, dat het bijna niet meer doenbaar is om binnen "aanvaardbare" grenzen (net nog rijbewijsveilige snelheden, laat ons zeggen) de auto tot leven te brengen. Ik beeld mezelf in dat een Exige zich op dat vlak veel meer leent tot kleinere baantjes met kortere bochtjes.
Klopt dat wat?

Yup klopt volledig imo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind wat [mention=82]PJH[/mention] schrijft voor een stuk gelul.
Kijk naar de eerste Exige V6 zoals jij hebt gehad, of de Exige 350. Dat zijn bang for buck karren. Porsche 997 GT3 prestaties voor een pak minder geld, maar enkel als de piloot de skills heeft om die capaciteit eruit te halen. Vind je de prijzen die gevraagd worden/werden voor de 380 te verantwoorden voor wat je meer krijgt tov een 350 sport? Ik niet iig. En al helemaal niet als we richting de 120K beginnen gaan voor een Exige. Ze zijn gewoon aan het zien hoe ver ze kunnen doorduwen naar boven toe eer het problematisch wordt naar verkoop toe.
 

Daar ben Ik mee akkoord
Link naar reactie
Delen op andere sites

500pk is er gewoon los over voor op de openbare weg. Als ik naar mijn huidig wagenpark kijk is het laatste wat ik zou willen een auto met nog meer vermogen. Compleet nutteloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, gTa zei:

Bijkomend: ik vermoed dat je met een Exige ook aan minder pittige tempi een hele bak plezier kan hebben. Je leest/hoort hoe langer hoe meer dat een GT3 zo fabelachtig goed/snel is, dat het bijna niet meer doenbaar is om binnen "aanvaardbare" grenzen (net nog rijbewijsveilige snelheden, laat ons zeggen) de auto tot leven te brengen. Ik beeld mezelf in dat een Exige zich op dat vlak veel meer leent tot kleinere baantjes met kortere bochtjes.

Klopt dat wat?

Om die reden heb ik het nog anders gedaan. Elise S2 > Exige S2 > Elise S1. De Exige was een fantastische auto en voor een stuk mis ik 'm nog steeds. Maar op 't laatst was ik op de openbare weg altijd aan 't zwijnen. En daar kwam wat snelheid aan te pas vooraleer de sensatie er was. Met de Elise S1 is die drang er een pak minder. Veel meer sensatie aan lagere snelheden.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/5/2018 at 9:39 AM, PJH said:

Klopt zeker en vast. Dat komt omdat Lotus een verschuiving in hun modelreeks gemaakt heeft.

De Exige is nu de grotere snellere wagen, en de opvolger van mijn Exige is eigenlijk de Elise CUP 250 en die moest toen ik het vroeg 63k kosten. Op zich vind ik 63k doenbaar voor een kar die zo'n sensaties kan leveren. Als je kijkt naar concurrenten dan denk ik aan een Porsche Cayman 2.0 die met een vergelijkbare prijs (maar wat na opties?) een veel beter afgewerkte auto zal zijn. 

De Exige reeks is gewoon volwassen geworden, en dat komt met een prijs. Ik vind het ook duur, maar het is wel fout om te kijken naar de Exige S2, en dan te zeggen dat de Exige S3 duur geworden is zonder reden. Je krijgt ook gewoon veel meer vind ik persoonlijk.

Na je betoog hier ben ik eens gaan kijken. Leek me idd een interessant karretje, de nieuwe Elise.

En dan nu effe een reality-check. Nieuwprijzen op mobile.de:

Elise Cup 250: 76.000 euro

Elise Cup 260: 82.000 euro.

 

Exige Sport 350: 80.000 euro

 

Zoek de logica ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

76k is wel stevig voor een CUP 250. Moet imo goedkoper kunnen. CUP 260 is gewoon idioot, snap niet dat iemand daar de poen aan wil geven, daarom sprak ik ook van de 250.

Sport 350 is niet meer nieuw te bestellen, dus daarom spreek je over 80. Voor een Exige nieuw nu, zit je sowieso op 100k.

Car to have als je naar centen kijkt blijft voor mij een Elise Sport 220 voor de straatman, Elise CUP 250 voor de tracker die ook op straat komt en de Exige 410 voor zij die het er kunnen en willen aan geven. Elises zijn wel echt goed qua value for money vind ik. Aanschaf stopt het niet bij, de taksen zijn te verwaarlozen, verzekeringen zijn goedkoop'ish (aja, maar een 4-cilinderke), consumables zijn cheap as chips, ... 't is gewoon de opvolger van de Exige S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, PJH said:

76k is wel stevig voor een CUP 250. Moet imo goedkoper kunnen.

Waar?

Zijn prijzen bij officiële Lotus dealers

1 hour ago, PJH said:

Sport 350 is niet meer nieuw te bestellen, dus daarom spreek je over 80. Voor een Exige nieuw nu, zit je sowieso op 100k.

Sport 350 kostte vorig jaar ook die prijs, nog wel nieuw te bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Sport 350 blijft inderdaad gewoon bestaan, 3 (basis) modellen dus momenteel: Sport 350, Sport 410 en CUP430 (zonder alle speciale afgeleide versies mee te tellen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, ir_fuel zei:

Waar?

Zijn prijzen bij officiële Lotus dealers

Ze zouden goedkoper te krijgen zijn (korting). Ik heb natuurlijk nog geen bon getekend, dus het is ook maar gokken.

Dat de Sport 350 blijft bestaan wist ik niet, ik dacht dat men enkel 410 en CUP430 ging aanbieden gezien dat telkens evoluties zijn. Dan zou een sport 350 met wat mods waarschijnlijk mijn voorkeur genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid