Ga naar inhoud

Alfa Romeo Giulia


Parsifal

Aanbevolen berichten

Als de facelift er komt én als ze tegen dan zorgen dat de ESP uit kan op al hun benzine versies, dan ben ik zeker geïnteresseerd om er één te kopen.

Ik stond nu al op het punt om een Guilia Super 200pk te kopen, echt een onwijs leuke auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 2 jaren later...

De drie iconische letters van Alfa Romeo, GTA, zijn terug. En boy, wat is dit een product om enthousiast van te worden.

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio was nu niet bepaald verlegen om paardenkrachten. Met 510 pk kon de Italiaan het prima opnemen tegen de Mercedes-AMG C63 S (510 pk) en de BMW M3 met het Competition Package (450 pk). Alfa gaat nu nog een stapje verder met een hardcore model. De overtreffende trap komt in vorm van de Giulia GTA. Zie het als een Jaguar XE SV Project 8, maar dan van Alfa Romeo.

 
Alfa Romeo Giulia GTA zijkant

GTA

Ondanks het missen van de Quadrifoglio-benaming is deze auto in de basis inderdaad een Giulia Quadrifoglio. Maar jij en ik begrijpen ook dat de modelnaam dan wel heel erg lang zou worden. Met het oog op het verleden klinkt Giulia GTA ook wel lekker moeten we zeggen.

Techniek

Onder de kap nog steeds de 2.9-liter biturbo V6 motor. De Gran Turismo Alleggerita is goed voor maar liefst 540 pk. Ook heeft Alfa Romeo het nodige gewicht weten te snoepen. De GTA weegt 100 kg minder in vergelijking de Giulia Quadrifoglio. Het gewicht komt nu uit op 1.520 kg. De Giulia GTA sprint met Launch Control in 3,6 seconden naar 100 km/u.

Alfa Romeo Giulia GTA voorkant

Bellissima!

De aerodynamische verbeteringen aan de GTA zijn ontwikkeld door Alfa Romeo in samenwerking met Sauber Engineering. Wat weer een knipoog is naar de Formule 1. De auto is 50 mm breder in vergelijking met een Quadrifoglio. Verder is de ophanging aangepast.

Enkele bijzondere kenmerken van de sedan zijn de opvallende carbon achterspoiler, het centrale titanium uitlaatsysteem van Akrapovič en de 20-inch wielen met centrale moeren. In het interieur een overdaad aan alcantara, zoals het een Italiaanse auto betaamt. Verder is de achterbank verwijderd, wat de Giulia tot een tweezitter maakt. Op de plek waar normaal de achterstoelen zitten kun je nu een helm en een brandblusser kwijt.

Alfa Romeo Giulia GTA interieurAlfa Romeo Giulia GTA stoelen

Twee smaakjes

De auto komt er als GTA en als GTAm. Laatstgenoemde is de extreemste versie die je op de foto’s ziet staan. De GTA heeft bijvoorbeeld wél een achterbank, terwijl de GTAm dat niet heeft.

Gelimiteerd

De Alfa Romeo Giulia GTA bestellen is er niet zomaar bij. Het automerk gaat slechts 500 stuks maken van de ultieme sedan. De orderboeken zijn vanaf heden geopend, dus wees er snel bij voordat alle 500 orders gevuld zijn. Met de aankoop komt naast de auto ook je eigen Bell helmet met een GTA livery, je eigen racepak van Alpinestars, een autohoes van Goodwool en een rijtraining van de Alfa Romeo Driving Academy. Het gehele aankoopproces verloopt van A tot Z via een productspecialist van Alfa Romeo.

Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend. Het is tevens onduidelijk hoeveel GTA’s er naar Nederland komen. De première van de GTA verloopt nu digitaal. Eigenlijk zou deze auto de ster van de show worden op de Autosalon van Genève.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel benieuwd naar de prijs.... maar het zal niet mals zijn, vrees ik.
100 kg gewicht verloren en nog 1520 kg [emoji33], spijtig genoeg niet in manueel precies. [emoji20]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik de enige die de gewone Quadrofoglio 1000 keer mooier vind? 

Wat een tjoening explosie is me dat zeg?

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Jenkins said:

Doet me aan die Japanse ricers denken, met al die overdreven uitbouw. 

Maar een Porsche GT3 RS is wel cool!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Maar een Porsche GT3 RS is wel cool!

Ik vind een ‘gewone’ GT3 cooler, maar daar klopt het toch iets beter vind ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/2/2020 at 8:25 PM, Capitol said:

100 kg gewicht verloren en nog 1520 kg emoji33.png,

Wat is daar overdreven aan?

Wat weegt een BMW 1?

Wat weegt een M3?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat is daar overdreven aan?

Wat weegt een BMW 1?

Wat weegt een M3?

 

Beide minder dan 1500 kg. Ik wil vooral zeggen dat ze er 100 kg afgedaan hebben, wat niet weinig is als gewicht reductie op zo een auto en dan nog op 1520 kg uitkomen. Dus een standaard QV is zeker niet bij de lichtste tov zijn concurrenten. De trend zet zich verder zeker, alle modellen worden zwaarder :( En als er dan eens een "speciaal" model uitgebracht wordt en dat weegt nog altijd meer dan 1500 kg, dan vind ik dat spijtig. Als je dit vergelijkt tov een CSL bijvoorbeeld is er toch wel een aanzienlijk verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Capitol said:

Beide minder dan 1500 kg. 

Waar haal je die wijsheid vandaan?

De M3 staat niet meer op de site maar een M4 coupé weegt 1.670 kg leeg.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn inderdaad al heel ander cijfers, klopt. Er zijn veel gewicht gegevens te vinden, maar allemaal verschillend en uiteraard afhankelijk van welk gewicht ze nemen: volledig leeg of EU gewicht me bestuurder en wat bagage.
Op de bestelbon van mijn M140i staat bv 1450 kg leeggewicht vermeld. Op de site van Autoblog staat voor de M4: "Het is BMW gelukt de M4 nét onder de 1.500 kilo te krijgen, het DIN-gewicht komt uit op 1.497 kg. Het EU-gewicht, waarbij met 1 inzittende (68 kg) en een paar kg bagage (7 kg) rekening wordt gehouden, ligt op 1.572 kg. De M3 weegt 1.520 kg."

Voor de CSL zijn nog cijfers van 1285 kg terug te vinden (voor zover dat klopt dan natuurlijk ....). Van zo een gewicht zijn we ondertussen spijtig genoeg ver vanaf.

aangepast door Capitol
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Capitol zei:

Dat zijn inderdaad al heel ander cijfers, klopt. Er zijn veel gewicht gegevens te vinden, maar allemaal verschillend en uiteraard afhankelijk van welk gewicht ze nemen: volledig leeg of EU gewicht me bestuurder en wat bagage.
Op de bestelbon van mijn M140i staat bv 1450 kg leeggewicht vermeld. Op de site van Autoblog staat voor de M4: "Het is BMW gelukt de M4 nét onder de 1.500 kilo te krijgen, het DIN-gewicht komt uit op 1.497 kg. Het EU-gewicht, waarbij met 1 inzittende (68 kg) en een paar kg bagage (7 kg) rekening wordt gehouden, ligt op 1.572 kg. De M3 weegt 1.520 kg."

Voor de CSL zijn nog cijfers van 1285 kg terug te vinden (voor zover dat klopt dan natuurlijk ....). Van zo een gewicht zijn we ondertussen spijtig genoeg ver vanaf.

Cijfers over gewicht is inderdaad een soep van jewelste. Blijkbaar zijn DIN- en EU-normen tussen 2003-2007 ook gewijzigd volgens onderstaand artikel, waardoor het bij oudere wagens al helemaal gissen is welke "standaard" ze hanteerden. Vergeet ook niet dat die 75kg van de bestuurder niet de enige verplichting is bij de EU-norm, maar ook een brandstoftank die voor 90% gevuld is.

https://de.wikipedia.org/wiki/Leergewicht

Ben wel benieuwd of die 1450kg van je M140i ook zo op het roze formulier staat. Bij mij is dat 1550kg, en het is geen xDrive. Voor alle duidelijkheid: daar hanteren ze wel de EU-norm.

Wat betreft de CSL is dit vrij ophelderend, want die 1285kg klopt volgens mij niet echt:

https://forums.m3cutters.co.uk/threads/e46-csl-kerb-weight.219201/#post-2862998

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid